View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Sep 2026, 20:29

Reply to topic  [ 52 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Långa plattor i rören ger rätta soundet 
Author Message

Post Re: Långa plattor i rören ger rätta soundet
VacuumVoodoo wrote:
Jaha ja....klockan är redan 14:05 på lördag....Det gick nog som det brukar när man petar på 150kg dörrvaktmassa.... 8) :twisted:

Du hade fel. Jag slog både en dörrvakt och en lite späd tjej med samma kraft på kinden och bägge stöp i backen :twisted:

09 Feb 2014, 10:52
Profile

valvetubes wrote:
Nåväl, ska man nu köpa Mullard Nos för 100 £ ellet JJ 803 för 10 £ ? Jag finner frågan retorisk.

Men JJ har precis kommit med nya ECC83MG, som har medium plates. Verkar intressant.

Berätta gärna om erfarenheterna med ECC83MG, om det är ett bra rör så kommer det med i tubular-well's
sortiment. Jag har fått priset och det hamnar ungefär som ECC83S .

09 Feb 2014, 11:31
Profile WWW

Teori i all ära, men empiri ger nog bättre resultat i MIN kombo - med mina inställningar. En longplate i V1och en i PI, så får vi se.

09 Feb 2014, 11:32
Profile

Obi wrote:
Glöm ordet egenresonans som tydligen blev olyckligt använt. Jag ville bara illustrera att ekvationen massa-energi nog inte håller i vibrationssammanhang utan borde vara en förenkling.
Applicera istället samma kraft på tippen av häftstiftet som änden av stämgaffeln så tror jag nog att vibrationerna blir mer påtagliga i stämgaffeln pga av det som zven beskriver och även längden av de mekaniska elementen. Min tes är att den mekaniska konstruktionen material, längd, tjocklek, montering och var kraften appliceras även spelar stor roll.

Men kanske att jag missupfattade vad du menade när du talade om massa-energi?

Bra att vi fick en klargörande lektion i egenresonans i combos dock. :D

Jag menade inte massa-energi i relativistisk ekvivalens dvs E=mc^2 utan i rent klassiska begrepp som den gamle alkemisten Newton definierade.
Stämgaffeln har ju en bestämd egenresonans. Oftast på ganska exakt 440Hz. Ju hårdare du slår på stämgaffeln desto längre klingar den. Det är energi som tillfördes stämgaffeln som skall "avdunsta" genom att förvandlas till rörelse dvs gaffelarmarnas svängningar.
Nästa fråga: Varför har den två armar och inte en? :mrgreen:

Tubis wrote:
VacuumVoodoo wrote:
Jaha ja....klockan är redan 14:05 på lördag....Det gick nog som det brukar när man petar på 150kg dörrvaktmassa.... 8) :twisted:

Du hade fel. Jag slog både en dörrvakt och en lite späd tjej med samma kraft på kinden och bägge stöp i backen :twisted:

Din j..a kvinnomisshandlare, där jag kommer från slår man inte en kvinna, inte ens med en blomma. Dörrvakter nonchalerar man bara.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

09 Feb 2014, 13:40
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:

Din j..a kvinnomisshandlare, där jag kommer från slår man inte en kvinna, inte ens med en blomma. Dörrvakter nonchalerar man bara.

Tss, du hänger inte med i tiden. Det nya är att alla ska behandlas könsneutralt. Och så länge man inte sparkar på den som ligger så är det okej...

09 Feb 2014, 16:29
Profile

Tubis wrote:
VacuumVoodoo wrote:

Tss, du hänger inte med i tiden. Det nya är att alla ska behandlas könsneutralt. Och så länge man inte sparkar på den som ligger så är det okej...

Nej, jag hänger inte med, och just i detta hänseende förblir mer än gärna en fossil. Genusdebatten kan vi ta vid annat tillfälle och på ngt annat forum.
Men vad gäller anodernas storlek och beskaffenhet kontra mikrofoni så kan vi sätta punkt nu. Mina Mullard 83:or med gul sköldlogo är som alla andra 83:or. Under gynsamma förhållanden blir det både mikrofoni och rundgång.

Zagray! - test & review

09 Feb 2014, 16:50
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:
Stämgaffeln har ju en bestämd egenresonans. Oftast på ganska exakt 440Hz..............Nästa fråga: Varför har den två armar och inte en? :mrgreen:
.

Jag gissar att konstruktrören John Shores främsta skäl till det var att handtaget då kunde placeras vid en nod.
Som av en händelse gav den aktuella konstruktionen tydligen ovanligt lite övertoner och därför mindre förluster till godo för själva grundtonens svängning.
Tydligen är egenresonansen även proportionell mot arean mellan skänklarna och då borde en något deformerad stämgaffel med skänklarna isärdragna eller hoptryckta avvika från 440Hz (eller vilken ton den nu hade från början)

VacuumVoodoo wrote:
Ju hårdare du slår på stämgaffeln desto längre klingar den. Det är energi som tillfördes stämgaffeln som skall "avdunsta" genom att förvandlas till rörelse dvs gaffelarmarnas svängningar.

Jag misstönker att en stämgaffel faktiskt inte gör något störrre väsen av sig om samma eller mer energi appliceras vid noden, dvs där uböjen möter handtaget. Möjligen har jag fel.

Väldigt många föremål har nog en påtaglig egenresonans utan att det är avsiktligt, även en del rör.

09 Feb 2014, 18:00
Profile ICQ WWW

Det finns ju EI-rör longplate. Borde vara klart billigare än Mullard och TFk.
Har inte A/B-testat juggeören mot britter och tyskar, men jag tycker de låter väldigt bra. Har några stycken jag kört i olika stärkare.
Annars finns ju Sovtek LPS, men det verkar vara ngt kvalitetsknas med dem. Tror flertalet jag prövat trasslat med missljud och skit.
//Gunnar

11 Feb 2014, 16:17
Profile

Izzy wrote:
Det finns ju EI-rör longplate. Borde vara klart billigare än Mullard och TFk.
Har inte A/B-testat juggeören mot britter och tyskar, men jag tycker de låter väldigt bra. Har några stycken jag kört i olika stärkare.
Annars finns ju Sovtek LPS, men det verkar vara ngt kvalitetsknas med dem. Tror flertalet jag prövat trasslat med missljud och skit.
//Gunnar

Det finns JJ longplate som en deltagare just har köpt. Låt oss vänta på rapport.
JJ är till skillnad från Ei nyproducerat och i aktuell produktion.

11 Feb 2014, 16:33
Profile WWW

Empiri på G; just plockat ut ett JJ 5751 från V1 i min LC30 (kombo). Värmer upp...

Testat o klart!
Ersatte alltså ett jj 5751 med ett jj 803s longplate i V1 (clean). Gainkanalen; Körde på repvolym - inga problem. Dubbla repvolymen - heller inga problem. Dubbla gainen - inga problem. Jag kör aldrig dist eller overdrive pedaler.

På nätet kan man läsa att flera har testat 803s i V1 och PI, med gott resultat, i olika kombos. De har också upplevt tydligare diskant men utan fizz och andra missljud. Samma här.

JJ 5751 ligger i snitt på 0,7 i gain och det 803s jag satte i ligger på 1,13 i gain, enligt Peter på Tubular Well.

Detta är alltså i en halvacke med en 498T i stall och en ovaxad Burstbucker 2 i hals. Inget tvivel, detta rör får sitta kvar och imorrn testar jag att sätta det andra på olika ställen. (I förstärkaren alltså :lol: )

Efter ett tag med två rörstärkare lärde jag mig att majoriteten av alla forumdeltagare, överallt i världen, vill ha MER gain. Tillverkarna tävlar om vem som kan leverera mest gain. Helt OK. Det ligger i tiden. Men vi som vill ha lagom gain får läsa extra noga mellan raderna för att hitta det vi vill ha. Och just nu ligger JJ 803s och Tubular Well bra till i min bok!

Last edited by valvetubes on 11 Feb 2014, 17:25, edited 2 times in total.

11 Feb 2014, 16:39
Profile

valvetubes wrote:
Empiri på G; just plockat ut ett JJ 5771 från V1 i min LC30 (kombo). Värmer upp...

JJ 5771 ??? Vad är det ?

11 Feb 2014, 17:11
Profile WWW

Oops; 5751 ! :shock:

11 Feb 2014, 17:24
Profile

valvetubes wrote:
Oops; 5751 ! :shock:

Jag tänkte väl det . 5771 drar 170 A vid 7.5 volt glöd, max anodespänning 12500Volt och 5A ström.
Vattenkylning rekommenderas !

Nå, hur låter 5751 då ? Och vilken förstärkare är det du testar med ?

11 Feb 2014, 17:29
Profile WWW

Ursprungligen satte jag i JJ5751:an för att tämja min skrikiga Laney LC30. Jag testade olika platser; V1-V4 samt PI och fick mest resultat i V1 med mindre dist och softare rent ljud. Jag ersatte också andra EH-rör som var köpta hos tysken av förre ägaren, varav ett var kass och ett var mikrofoniskt. Sensmoral; köp bara hos dem som testar!

Senare bytte jag också element till ett Eminence Private Jack, vilket gav allra mest resultat.

Nu kan jag t o m köra in min Stratta och köra med ordentlig gain utan skrikighet.

Just nu har alltså JJ 803s tillfört tydligare highs och mer gain, utan att tillföra skrikighet. So far so good!

11 Feb 2014, 17:54
Profile

valvetubes wrote:
Ursprungligen satte jag i JJ5751:an för att tämja min skrikiga Laney LC30. Jag testade olika platser; V1-V4 samt PI och fick mest resultat i V1 med mindre dist och softare rent ljud. Jag ersatte också andra EH-rör som var köpta hos tysken av förre ägaren, varav ett var kass och ett var mikrofoniskt. Sensmoral; köp bara hos dem som testar!

Senare bytte jag också element till ett Eminence Private Jack, vilket gav allra mest resultat.

Nu kan jag t o m köra in min Stratta och köra med ordentlig gain utan skrikighet.

Just nu har alltså JJ 803s tillfört tydligare highs och mer gain, utan att tillföra skrikighet. So far so good!

Vad gäller microfoni så tror jag det är väldigt individuellt beroende på hur mica-skivorna hamnade vid monteringen.
Så om ett rör är microfoniskt kanske nästa inte är det. Jag får hoppas att ditt rör inte hör till "skramlarna".
Men, det finns ju diverse knep, precis som alex visat med gummiringar och liknande.

11 Feb 2014, 18:13
Profile WWW

LC30:n har lättmetallhöljen på alla preamprör. Kanske hjälper?

11 Feb 2014, 18:34
Profile

Mera test;

Satte ytterligare ett JJ 803s i V2. Kanon! Det ersatte ett vanligt JJ ECC83.
Mera "ton" och tightare bas. Mera "sjung" i solona. Mera dist men ändå inget fizz och ändå tydlighet/strängseparation. Riktigt härligt! Men, kanske, eventuellt något mer squeal från stärkarn. På samma olika tester som ovanstående. Squealet kan dock uppstå p g a att den generella gainnivån har höjts, jämfört med 5751-röret i V1. Svårt att säga med halvacken, så jag bytte till min hetare gitarr med Liquifire och D-Sonic. Körde samma tester på den och det gick fin-fint.

Jag har alltså kört högre volymer och mer gain än när vi repar och summa summarum har det gått kanon med JJ longplate i V1 och V2. Givetvis kommer det ultimata testet på repet iallafall, vi får se.

Sedan är det frågan om hållbarhet just för longplates? I en kombo?

Vad tror eggsperterna om att flytta 803s-röret till PI? Vad kan det ge för effekter?

11 Feb 2014, 19:32
Profile

valvetubes wrote:
Vad tror eggsperterna om att flytta 803s-röret till PI? Vad kan det ge för effekter?

Kan ju se snyggt ut men kanske går de inte så bra ihop med EL84-rornas långa anoder.
Med detta sagt: skall vi göra om 83 vs. 803 testet, men den här gången sköter jag rörväxlingar och du ser inte vilket rör hamnar var? Och så låser vi rattarna med ngt lim...även på gitarren :mrgreen:
En offentlig notarie får gärna sitta med och anteckna vilka växlingar jag gör så det inte blir några oklarheter.
På det hela ett smart drag att byta tratten till Private Jack.

Zagray! - test & review

11 Feb 2014, 19:55
Profile WWW

Nä, jag klarar att höra själv.

11 Feb 2014, 19:58
Profile

valvetubes wrote:
Nä, jag klarar att höra själv.

Gott!

Zagray! - test & review

11 Feb 2014, 20:29
Profile WWW

Var en lärorik tråd.
Fick lära mig.
1:Mekanikens gyllene regel
2:Större massa kräver mer energi för att komma i rörelse
3:i rörgudarnas himmel dricks det en del champagne
4:Ett sitat från Dirty Harry A man's got to know his limitations
5:Med rätt vinkel så välter en 150kilos dörrvakt lättare än en 14årig gymnast.
6:Egenresonans kan få broar i svängning
7:Stämgafflens konstruktrör heter John Shores
8:Skänklarna på en stämgaffel kommer lättare självsvängning än pinnen på ett häftstif

Hurvida det går för Tubis om han riskerar åtal för misshandel på en Dörrvakt och ännu värre en liten späd tjej det får avytras i en annan tråd då det är lite offtopic.

12 Feb 2014, 12:40
Profile WWW

Första repet med longplates i V1 och V2 i kombon. Kanon! Inget squeal.

17 Feb 2014, 23:07
Profile
Reply to topic   [ 52 posts ]  Go to page Previous  1, 2