View unanswered posts | View active topics It is currently 04 Oct 2026, 01:31

Reply to topic  [ 23 posts ] 
Nya Micro Cuben.... 
Author Message

Post Nya Micro Cuben....
Då jag fick reda på att en ny version av Rolands Micro Cube, med tillägget GX, kommit var det utan tvekan att den skulle inhandlas. Har i runt 10 år använt ursprungsversionen nästan dagligen, den är en smidig och välljudande rackare som är perfekt till sovrumsspelande och att ha till hands när man mekar med gitarrer eller pedaler. Och batteridriften, icke att förglömma, gör att den är lätt släpa med sig även till skogs om man så vill. Sannolikt är detta den bästa batteridrivna förstärkare som finns, jag har testat en massa genom åren.

Väl hemma med den nya varianten kan man konstatera att det tillkommit en del saker;
Kromatisk stämmare, fjäder reverb, oktav effekt, mastervolym, extreme setting, i-Cube Link, 8 minnesplatser och inte minst (vilket är glädjande) till/från knappen på ovansidan.
Så jag placerade den nya bredvid den gamla, en strata och en A/B box, här skulle testas!
Det slår mig direkt att den nya har mer utvolym, men vad som slår ännu mer är att alla förstärkarsimuleringarna låter bättre, och ha då i åtanke att den gamla Cuben låter mycket bra. Detta är mest märkbart på AC30 och Marshall lägena, men alla låter otvivelaktigt bättre.
Jag gillar Fender Twin läget mycket, det ligger inte långt från originalet i allt utom volymen, men även Vox AC30 är jäkligt trevligt. Det nya läget Extreme kan vara avsett för death metal, men jag hade hur roligt som helst med det, tunga riff med en mycket bra strängseparation.
Effekterna låter ungefär desamma som på gamla Cuben, men nyheterna octav och framförallt fjäderreverb är riktigt trevliga. Fjäderreverbet har bara till/från och man hamnar direkt i surf genren, mäktigt!
Åtta minnesplatser, en för varje förstärkarläge, är kul och användbart, skulle man önska sig något vore det att detta kunde styras med en fotswitch.
Testade även hur den tar pedaler, alldeles utmärkt!
i-Cube-Link har jag inte fördjupat mig i, men det gör det möjligt att öva och spela in på en i-Phone/Pad.

Den nya Cuben är en markant förbättring mot den 10-år gamla föregångaren, och jag är mer än nöjd med min nya ”leksak”.

28 Oct 2013, 08:08
Profile

Post Re: Nya Micro Cuben....
Mycket bra recension. Har du möjligen jämfört med konkurrenternas liknade produkter, som exempelvis peavey nano vypyr?

28 Oct 2013, 19:26
Profile

Håller med om att den gamla micro cube förstärkaren är underbar, eller i ärlighetens namn, har ett helt underbart ljud.
Faktiskt ett så bra ljud att jag skulle vilja ha samma på hög volym och användbart på riktigt.
Den har rest runt massor, har den med i princip överallt.
Har spelat live med den också, vilket gick så där

Den nya har jag inte provat, men tänker inte byta ändå.

/Magnus

28 Oct 2013, 19:32
Profile WWW

Jag skulle vilja ha en liten förstärkare som åter som Twin Reverb-läget i Micro Cube.. Det enda användbara läget IMO. Ngn som vet om dte finns en liten övningsstärkare som låter så? Gärna med liite större högtalaren än Micron

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

28 Oct 2013, 20:12
Profile WWW

Brit Combo på den gamla tyckte jag var guld, det enda jag använde under de två år som jag hade den.

Men är det verkligen "nya" ljud i den nya? De heter i alla fall detsamma...kanske uppgraderade cosmalgoritmer?

En väldigt bra grej är det i alla fall och med fler inkopplingsmöjligheter så kan det väl bara bli en hit!

Matte

28 Oct 2013, 22:17
Profile

Har en Cube 60 COSM. När jag läser här bör jag kanske köpa en Microcube och köra genom Cube 60-högtalaren? Åtminstone på lägenhetsnivå.

I lägenheten tror jag att Cube 60 behöver en annan högtalare för att bli bra, men med Microcuben kan den nog fungera.

Sälj/byt är nog en bättre idé.

Men visst blir jag sugen på den nya ändå. :)

29 Oct 2013, 01:24
Profile

Geleråtta wrote:
Mycket bra recension. Har du möjligen jämfört med konkurrenternas liknade produkter, som exempelvis peavey nano vypyr?

Nej Peavey har jag inte testat, men en massa andra batteridrivna genom åren, från Piggy och Pignose, över Line 6 till Vox DAK (?) m fl m fl

29 Oct 2013, 07:47
Profile

Grymt, nu blev man ju sugen! Min gamla kub begick harakiri för två veckor sen så detta blir ju en utmärkt julklapp till mig själv :-)

29 Oct 2013, 15:58
Profile

Finns det looper på den :)

29 Oct 2013, 19:56
Profile

Gillar verkligen också Microcuben (har bara provat den gamla) och använder den nästan dagligen. Skulle gärna se att den hade lite större högtalare, jag också - den fjärtar ur ibland när jag dammar på. Gäller i första hand Twin-läget.

/ Azumi

30 Oct 2013, 08:25
Profile

Goran wrote:
Geleråtta wrote:

Nej Peavey har jag inte testat, men en massa andra batteridrivna genom åren, från Piggy och Pignose, över Line 6 till Vox DAK (?) m fl m fl

Peavey nano vypyr är också batteridriven (om man vill) med ungefär samma funktioner. Jag gissar att peavey just siktat in sig på potentiella microcubeköpare med den.

30 Oct 2013, 09:04
Profile

Geleråtta wrote:

Peavey nano vypyr är också batteridriven (om man vill) med ungefär samma funktioner. Jag gissar att peavey just siktat in sig på potentiella microcubeköpare med den.

Jo, jag vet men uttryckte mig nog lite konstigt....
Har dock testat en större Vypyr, den lät riktigt bra.

30 Oct 2013, 10:50
Profile

Jag har en Vox DA-5 (med bruna Vox tyget).

I mina öron slår den orginal Micro Cuben i vart fall.
Kan också drivas med batteri om man vill.
Steglägen 0.5, 1.5 samt 5 watt.

Tycker Blues1 (Fender BF) och High gain 3 (typ Soldano
SLO) låter riktigt bra i den Voxen. Hyfsade effekter också.

Är dock nyfiken på hur den nya Cuben låter ;-)

30 Oct 2013, 14:04
Profile

JonasSweden1 wrote:
Jag har en Vox DA-5 (med bruna Vox tyget).

I mina öron slår den orginal Micro Cuben i vart fall.
Kan också drivas med batteri om man vill.
Steglägen 0.5, 1.5 samt 5 watt.

Tycker Blues1 (Fender BF) och High gain 3 (typ Soldano
SLO) låter riktigt bra i den Voxen. Hyfsade effekter också.

Är dock nyfiken på hur den nya Cuben låter ;-)

Det var en sån, fast annan färg, jag hade en period, jag tyckte inte den var så där jättekul, men så gillar jag inte Vox-ljudet generellt speciellt bra. Så din åsikt kan vara fullt relevant!

31 Oct 2013, 08:07
Profile

Zt Junior amp och en zoom multistomp eller g3. Ibland pluggar jag munspelsmick rätt in i Zt-n om det inte ska spelas gitarr. Kan sedan mickas eller lajnas. Funkar överallt.

31 Oct 2013, 12:13
Profile

kollat in 80 versionen av cuben
synd bara att den inte har fx loop

och att den är så föbannat ful

03 Jan 2014, 00:26
Profile

Det var inte bättre förr :-) Nåväl gamla micro cuben är svinbra och jodå har en själv men nya smiskar upp den gamla så efter provspelning tog det 0,3 nanosekunder att beställa den nya GX (en röd såklart) den är bättre på mycket och har goa finesser men låter framförallt snäppet bättre ljudmässigt. Tyvärr så får man fortfarande modda själv om man vill ha en extern högtalarutgång med brytjack det hade varit nice men nått skall man ju göra själv.

06 Jan 2014, 14:14
Profile WWW

Kan vara intressant, men gillar faktiskt enkelheten i min gamla Microcube. Har den bredvid mej just nu å använder alltid när jag ska leka fram låtidéer så det bara är att luta sig åt sidan å vända lite på knapparna så man hittar nåt passande ljud.

Spelar dock alltid in på riktigt med en annan, men jag tycker faktiskt att Aucustic läget ger ett väldigt bra strata-liknande ljud även med humbucker. Metaldisten (R-fier) är väl inte jätteimponerade men fullt duglig till förproduktioner/låtskrivande.

Spelar dock alltid in med en Peavey Vypyr som enligt mej med rätt inställningar låter bättre än många dyra rörförstärkare jag spelat på... :mrgreen:

06 Jan 2014, 16:09
Profile

lillefar wrote:
Det var inte bättre förr :-) Nåväl gamla micro cuben är svinbra och jodå har en själv men nya smiskar upp den gamla så efter provspelning tog det 0,3 nanosekunder att beställa den nya GX (en röd såklart) den är bättre på mycket och har goa finesser men låter framförallt snäppet bättre ljudmässigt. Tyvärr så får man fortfarande modda själv om man vill ha en extern högtalarutgång med brytjack det hade varit nice men nått skall man ju göra själv.

Den röda är bäst, bra val :lol:

07 Jan 2014, 09:16
Profile

Goran wrote:
lillefar wrote:

Den röda är bäst, bra val :lol:

Jo den röda är lite bättre 8)

07 Jan 2014, 13:54
Profile WWW

Nån som testat delay-pedal genom Micro Cube? Jag funderar på att skaffa en TC Electronic Flashback. Spelar endast hemma och tycker delay på Cuben (har den gamla versionen,inte nya GX) är begränsat för det jag vill göra.

22 May 2014, 17:57
Profile

Kul att läsa om den nya Cuben! Jag har själv den gamla "vanliga" versionen och gillar verkligen, framför allt, Brit-Combo läget. Många här verkar ju gilla "Twin"-läget bäst men för mig så pallar inte högtalaren det läget. Ungefär som att den inte klarar av basen och fjärtar ur. Vet inte varför det blir så för mig. Har upplevt det med två olika exemplar. Någon som känner igen detta?

/ Azumi

22 May 2014, 19:50
Profile

Azumi wrote:
Kul att läsa om den nya Cuben! Jag har själv den gamla "vanliga" versionen och gillar verkligen, framför allt, Brit-Combo läget. Många här verkar ju gilla "Twin"-läget bäst men för mig så pallar inte högtalaren det läget. Ungefär som att den inte klarar av basen och fjärtar ur. Vet inte varför det blir så för mig. Har upplevt det med två olika exemplar. Någon som känner igen detta?

/ Azumi

Ja! Basigaste jag varit med om från en förstärkare. Enda vettiga jag fått ur det läget är clean blues. Ja, och så funkar det bra med Jeff Beck's "Angel (Footsteps)" :)
Hmm, jazz borde ju funka också, måste testa.

22 May 2014, 22:00
Profile
Reply to topic   [ 23 posts ]