View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Jun 2026, 10:03



Reply to topic  [ 15 posts ] 
Man cave 2013 
Author Message

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Man cave 2013
Jag håller på med mitt nya man cave projekt, och lägger upp några bilder här på begäran från andra som har liknande funderingar.

Mina söner har flyttat ut, sista drog i juni, vilket ger ganska mycket utrymme för min fru och mig, i en lägenhet på 7 ROK. Åtminstone ett antal år tänker vi njuta av att ha lite mer utrymme än vad vi egentligen behöver, lite plats för självförverkligande så att säga.

Min kära hustru har rätt länge lidit av att min förra "man cave" har varit stökig, och helt enkelt bestämt att: "Du behöver mer utrymme!" Och varför skulle jag protestera mot det? 8)
Så här såg det ut i gamla "grottan":

Image
Image

Allt vad en man behöver! Gitarrer, whisky och lite mer leksaker. Darttavlan kom inte med på bild, men är naturligtvis ett måste.

Hyllan är ett hopplock av IKEA:s Ivar, proffsmålad av min fru. Den blir över ny, skulle någon vara sugen på den, är den till salu för en mycket rimlig peng och obligatorisk hämtning hos mig. Det finns dessutom några fler lackade hyllplan som satt där gitarrerna står.

Det nya rummet är vad vi kallade "spelhålan" för mina söner, alltså där dom huserade med superdatorer och WoW raider m.m. Det blir en spelhåla även i fortsättningen, men av lite annan karaktär.

"Före" bilder. Notera mysbelysningen:

Image
Image

First things first! D.v.s. någonstans att ha gitarrerna, verktygen och tillbehören:

Image
Image

IKEA PAX garderober kan användas för annat än kläder! En liten kompromiss, alla får inte plats i case, men annars hade det liksom tagit över rummet. Det blir väl ett gäng gitarrhängare på väggen också...


En låda för en del av gitarrmekarverktygen:

Image

Jag fyller minst en låda med pedaler. I väntan på att stora pedalbordet ska fixas i ordning, ligger dom till sig. Blir försäljning av bra pedaler så småningom, när detta projekt landar.

Image

Resten av lådorna fylls lätt med mer verktyg, gitarrdelar, rör m.m.


Mer hyllor behövs, men det ska inte dominera totalt. Varför inte lite ur Kamprads kontorsmöbler?

Image

Blev ett par låga hyllor bredvid varandra:
Image

Nämnde jag att det fanns en gedigen whiskysamling som behöver få plats?

Image

Sen är det bara att fylla på, mycket bärande!

Image

Mixerplats och kontor börjar arta sig. Det ska fyllas med mer elektronik, switchar, accesspunkter, lite hifiprylar men det funkar redan. Sladdar ska dras lite snitsigare o.s.v.
Bordet fixas enklast med att köpa en färdig skiva efter behag. I mitt fall en stavlimmad ekskiva, som oljades in. Måtten kan man ju såga till själv.

Jag har haft ett racksystem för outboardeffekter, men behovet av det har i det närmaste förvunnit med bättre DAW-effekter och kraftfullare datorer (Intels sandy bridge-e x79 chip set, SSD m.m. Inte det senaste, byggde den ju för 1.5 år sedan, men den tuffar på bra). Det blir nog ett flyttbart case för ljudkort, RMEFF800, + någon effektburk, för mobil inspelning t.ex. i repan med laptopen. Funkar bra, så länge man inte processar ljudet i realtid, och det kan man ju vänta med till i efterhand.
Cubase 7 och EZDrummer står för mjukvaran när det gäller musik.

Dubbla skärmar är ju inte fel, t.ex. för Cubase. Annat med förresten. Inte de vassaste skärmarna, men dom får duga så länge, eftersom dom redan är inhandlade. En fotomässigt bättre skärm finns i planeringen, men ligger långt ner i priolistan.

Image

Det fyller på med mer prylar. Hur fan fick jag plats med allt det där i ett hälften så stort rum?

Image



Rom byggdes inte på en dag, inte heller något så viktigt som en mans krypin. Grunderna är lagda, det ska dämpas med någon matta, bilder ska upp på väggen (Homer är kvar sedan sönerna disponerade rummet). Mer om det senare.




Mer kommer i detta inlägg efter hand.

_________________
Image


Last edited by kjelle on 25 Nov 2013, 13:08, edited 7 times in total.



24 Nov 2013, 18:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1138
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: Man cave 2013
Väldigt osynliga bilder måste jag säga! :wink:

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


24 Nov 2013, 18:16
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Man cave 2013
Forsman wrote:
Väldigt osynliga bilder måste jag säga! :wink:

Vet inte vad som hände, dom syntes för en stund sedan. Fixar det lite senare.
EDIT: nu så, missade att man inte kan dela en folder i Dropbox public folder. En lärdom rikare. Jag såg dom själv när jag postade inlägget av någon anledning.

_________________
Image


24 Nov 2013, 18:29
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Man cave 2013
Uppdaterat i första inlägget!

_________________
Image


25 Nov 2013, 00:43
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1138
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: Man cave 2013
Såja, nu ser man bilderna! Lite bättre med utrymme i rum nr.2... :lol:

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


25 Nov 2013, 07:44
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Man cave 2013
Forsman wrote:
Såja, nu ser man bilderna! Lite bättre med utrymme i rum nr.2... :lol:

Jo, det är väl nästan dubbelt upp.

_________________
Image


25 Nov 2013, 10:42
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2957
Location: Knivsöder!
Post Re: Man cave 2013
Härligt. Det är så man drömmer sig tillbaka till tiden då man bara hade sig själv att tänka på utan kompromisser om kläder, skor o allt annat tjafs. :lol:


25 Nov 2013, 11:41
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Man cave 2013
Shoegazers Anonymous wrote:
Härligt. Det är så man drömmer sig tillbaka till tiden då man bara hade sig själv att tänka på utan kompromisser om kläder, skor o allt annat tjafs. :lol:

Den tiden kommer tillbaka, när barnen skaffar eget. D.v.s. den fas i livet jag upplever nu.

_________________
Image


25 Nov 2013, 12:21
Profile WWW

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post Re: Man cave 2013
jag har en stor mancave + 3 barn hemma...Iiiiinga konstigheter.


25 Nov 2013, 13:05
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Man cave 2013
spindeln wrote:
jag har en stor mancave + 3 barn hemma...Iiiiinga konstigheter.

Jag har ju haft min gamla sedan barnen var halvstora, och den var väl egentligen inte så pjåkig. Ordningen fick förfalla lite, när vi ändå bestämt att allt skulle flyttas. Oredan på bilderna av den gamla var strax innan flytten. :wink:

_________________
Image


25 Nov 2013, 13:46
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7803
Location: Malmö
Post Re: Man cave 2013
Jag har fru, en 15-åring hemma, 3 rummare och över 40 gitarrer, några hundra pedaler, mängder av vinyl och CD…. Och min ”Man Cave” är ett litet skrivbord i sovrummet, så man blir avundsjuk på Kjelles ytor….
Som det nu är har jag musikprylar överallt, utom i en toalett och dotterns rum (ja, hon har en egen bas dock, där), compact living i praktiken, samt viktigast av allt; en fru som inte förrän på senare tid försökt få stopp på inflödet av gitarrer…. Numera gäller det för gitarrer – en in, en ut!


25 Nov 2013, 13:49
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Man cave 2013
Goran wrote:
Jag har fru, en 15-åring hemma, 3 rummare och över 40 gitarrer, några hundra pedaler, mängder av vinyl och CD….

Hjälp!

_________________
Mats


25 Nov 2013, 13:59
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 10:11
Posts: 1830
Location: Helsingborg
Post Re: Man cave 2013
Snajsigt! Då slipper frun se dig på ett tag nu.
Inga gitarrer på väggarna. Det främjar speladet. Gitarrer i case förblir gärna där.

Äldsta dottern är 4, är det för tidigt att planera min man cave nu? Drömma kan man ju.

Känner igen min gamla Tokai på väggen...mmm


25 Nov 2013, 14:52
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Man cave 2013
johan wrote:
Snajsigt! Då slipper frun se dig på ett tag nu.
Inga gitarrer på väggarna. Det främjar speladet. Gitarrer i case förblir gärna där.

Äldsta dottern är 4, är det för tidigt att planera min man cave nu? Drömma kan man ju.

Känner igen min gamla Tokai på väggen...mmm

Det är en av utmaningarna, att inte leva livet i varsitt rum. Min gamla man cave ska ju bli fruns woman cave... Man får jobba på det.

Visst, det måste finnas några gitarrer framme. Gitarrhängarna ska flyttas till det nya rummet, inte hunnit dit ännu. Som du ser på bilderna från det nya rummet, står det redan ett par strator på golvet i ställ. Det ska absolut inte vara kliniskt rent på golvet, minst en gitarrstärkare och en basstärkare plus någon gura.

Jorå, SC-2:an används rätt flitigt. Sitter Voodoo '59 från Peter Florance i den numera, typ PAF. Jag har haft den utlånad till en av sönerna ett halvår, han behövde en bra och lättspelad gitarr för att komma igång på allvar. Men den är min, och skall så förbli. Så långt som planeringen sträcker sig nu. Sen vet man aldrig.

_________________
Image


25 Nov 2013, 15:30
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 15:30
Posts: 2004
Location: Linköping
Post Re: Man cave 2013
Det ser riktigt trevligt ut med ditt utrymme :-) som är väl tilltaget alà vardagsrumscave....
Själv har man 12 kvm ca krypin i källaren (fungerar bra) har viss tvekan vad gäller sätta upp gitarrerna på betongväggarna.

_________________
Bojen sponsor


25 Nov 2013, 15:55
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot], Polytone, rifle and 130 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.