|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|
Byta mickar i en RG 570 ?
| Author |
Message |
|
WebGringo
|
 Byta mickar i en RG 570 ?
Som rubriken antyder, RG 570, V någonting hyfsat hög siffra orginal sitter där nu.
Mitt o hals låter väl ok, men stall har inte så där mkt pondus så jag blir imponerad direkt.
Fått för mig att distortion kan ge mig lite mer botten o tryck. Vad mer kan vara värt o kika på ? Går inte ont om den fixar halvcleant. Lirar mer på crunch än fullt rattutslag på driven.
|
| 07 Nov 2013, 20:49 |
|
 |
|
B.B.A.
Joined: 03 Nov 2011, 15:54 Posts: 646 Location: Ibanez country
|
 Re: Byta mickar i en RG 570 ?
Antar att det sitter en V8 i stallet nu? Dimarzio superdistortion är absolut ett bra val, går skapligt att spela rent med också. Splittad ihop med mittmicken så låter den rätt bra även med renare ljud. Vill du ha ännu lite mer drag så kanske seymour duncan distortion kunde vara ngt. Mer metal än hårdrock. Ibanez V8 är lite si och så, i vissa av mina gitarrer så låter den bra medan i andra gitarrer så låter det skit. Misstänker att det skiljer en del i ljud beroende på när var och hur pickupen tillverkats. Skulle även vilja slå ett slag för dimarzio paf pro- bra rent ljud och låter kanon distat, vet dock inte hur den är i output jämfört med V7 men jag tror det skulle fungerar bra. En av mina favoriter är annars super distortion i stall och paf pro i hals. Problemet med val av mickar är att det även skiljer en hel beroend epå vilken gitarr/träslag man monterar i. Två gitarrer som på pappret är lika kan låta helt olika med samma mick installerad i stallet (eller halsläget).
_________________ Ibanez - New Ideas For Today's Musicians
|
| 08 Nov 2013, 11:00 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
DiMarzio Evolution är jävligt köttig. Ett alternativ kanske.
|
| 08 Nov 2013, 12:43 |
|
 |
|
WebGringo
|
Var ju satan att jag skulle träska ner mig så..... Jo, halsmicken är ju verkligen inte det roligaste där är heller. Låter tunnt.....torrt....ungefär som en riskaka smakar är väl det närmaste jag kan komma i beskrivningsväg. Lämnar inga bestående intryck över huvud taget.
V7 o V8, det stämmer.
Hmm....ett par paf pro ? Lite otippat, men ju mer jag tänker på det, desto rimligare verkar det. Är de rullade rätt håll mot mittmicken, eller den kommer också behöva bytas ?
|
| 10 Nov 2013, 01:38 |
|
 |
|
Magnus Olsson
Joined: 09 Dec 2007, 23:13 Posts: 10934 Location: I skogen utanför Göteborg
|
Prova sätta Breed i stallet och PAF PRO i halsen (alternativet Air Norton). Jag tror att du skulle bli väldigt nöjd med det.
/Magnus
_________________ "Playing guitar really helps your guitar playing"
|
| 10 Nov 2013, 02:19 |
|
 |
|
WebGringo
|
Är det nu läge och fråga om någon har en eller flera av dessa att sälja ?
PM funkar bra då det gäller den typen av förslag.
I övrigt, tankar och teorier, fortsätt gärna dela med er av vad ni testat och varför här i tråden
|
| 10 Nov 2013, 02:55 |
|
 |
|
Urban
|
PM.
|
| 11 Nov 2013, 10:49 |
|