| Author |
Message |
|
Hönsgärna
|
 Gretsch? (Inköpt)
.
Last edited by Hönsgärna on 03 Dec 2013, 10:03, edited 3 times in total.
|
| 04 Nov 2013, 14:48 |
|
 |
|
ChronicTown
|
 Re: Gretsch?
Generellt, ja. Vet dock itne något om just den modellen du postat här ovan. Min erfarenhet av de två Japanbyggen (som ju är Gretsch top of the line förutom vissa Custom Shop som byggs i USA) jag ägt, är att de är utmärka gitarrer. Bättre än vintage i kvalitet och konstruktion, tycker ju många. Vintage-Gretsch hade ju en del problem med binding och annat under 60-talet. Däremot är ju Japan-modellerna inte särskilt billiga, så vad gäller "bang for the buck" kanske tom. de Koreatillverkade (är de väl?) serierna från de senaste åren ännu mer attraktiva, i vart fall undantaget de billigaste modellerna. Vad gäller de nyare Japan-Gretscharna säger ju en del att man bör köpa från 2003 och framåt, när Fender köpte Gretsch. Mer info här: viewtopic.php?f=4&t=88855&p=612486&hilit=gretsch#p612486
|
| 04 Nov 2013, 14:54 |
|
 |
|
K-G
|
Jag har 2 st Gretsch made in Japan och mitt intryck av dessa är att de är kanonguror som bara blir bättre ju mer man använder dom 
_________________ "Att påstå att man inte är rasist samtidigt som man sympatiserar med SD och dess politik är ju lika ologiskt som att säga att man är vegan samtidigt som man käkar på en flintastek..."
|
| 04 Nov 2013, 16:28 |
|
 |
|
Hönsgärna
|
Men hur funkar egentligen ett flytande stall tillsammans med Bigsby?
Gitarren ovan är en 6121-1959 och den har inga intoneringsmöjligheter förutom att flytta på stallet - räcker det?
|
| 04 Nov 2013, 16:35 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Hönsgärna wrote: Men hur funkar egentligen ett flytande stall tillsammans med Bigsby? Gitarren ovan är en 6121-1959 och den har inga intoneringsmöjligheter förutom att flytta på stallet - räcker det? Flytande stall är ju utmärkt för bigsby, man ska ju i vart fall helst ha ett som "vickar med" svajet tillräckligt. Tycker det räcker utmärkt intoneringsmässigt. Du har ju bredare spann än ett T-O-M-stall nånsin kan ha. Med min följde det med ett alternativt stall med individuella sadlar, typ T-O-M, men jag tyckte det ändrade tonen för mycket. Ett sånt är ju enkelt att köpa löst och sätta på också, och visst, det blir ju mer exakt intonering. Jag tycker dock det räcker med standard. Spelar man med supertunna strängar kanske stallet kan flytta sig på kroppen, då är det väl bara att sätta en liten droppe hudlim under fästpunkterna mot kroppen för stabilitet. Vissa nitar med tunna stift, med det är ju mer permanent. Limmet kan man ju ånga bort förhoppningsvis. Med med 010 eller 011 ska inte stallet flytta sig om man inte vevar som satan.
|
| 04 Nov 2013, 16:56 |
|
 |
|
Spider-Man
|
Har ingen expertkommentar att komma med gällande modellen, men fy fasen vad snygg den är!
_________________ "With great power comes great responsibility" Stolt sponsor av Ljudbojen
Last edited by Spider-Man on 04 Nov 2013, 20:59, edited 1 time in total.
|
| 04 Nov 2013, 17:15 |
|
 |
|
Andreas Nyström
|
Kalasgitarrer rent generellt.
|
| 04 Nov 2013, 20:50 |
|
 |
|
toandfro
|
De är ju fruktansvärt fina att titta på tycker jag, men jag tycker i ärlighetens namn inte att den Japan-modell som jag hade för ett par år sedan var någon superbygge direkt. Framför allt så hade den vassa bandstavar och kändes liksom inte helt 100 rent kvalitetsmässigt och jag kunde inte sluta jämföra den med den korea-tillverkade Pro Jet-modellen jag hade innan den.
Så jättefina gitarrer är de ju men testspela dem innan helt klart.
|
| 04 Nov 2013, 23:44 |
|
 |
|
LadyLuck
Joined: 04 Feb 2009, 01:38 Posts: 315 Location: Helsingborg
|
Yes, det är de! De spelar fantastiskt bra generellt och bigsbyt är gräddet på moset! Dock så gillar jag personligen inte Filtertron-mickarna då de de fuldistar förstärkaren på ett otäckt sätt. Kvittar om det är TV-Jöns som har gjort dem, lika illa där. Dynasonic is the shit, där får du det riktiga, göttiga Gretsch-soundet! Intonationen är inget problem med Bar-bridgen du ser på den gitarren.
|
| 06 Nov 2013, 14:33 |
|
 |
|
K-G
|
LadyLuck wrote: Yes, det är de! De spelar fantastiskt bra generellt och bigsbyt är gräddet på moset! Dock så gillar jag personligen inte Filtertron-mickarna då de de fuldistar förstärkaren på ett otäckt sätt. Kvittar om det är TV-Jöns som har gjort dem, lika illa där. Dynasonic is the shit, där får du det riktiga, göttiga Gretsch-soundet! Intonationen är inget problem med Bar-bridgen du ser på den gitarren. och jag påstår tvärtom...ingen fuldist alls
_________________ "Att påstå att man inte är rasist samtidigt som man sympatiserar med SD och dess politik är ju lika ologiskt som att säga att man är vegan samtidigt som man käkar på en flintastek..."
|
| 06 Nov 2013, 14:53 |
|
 |
|
LadyLuck
|
K-G wrote: LadyLuck wrote: Yes, det är de! De spelar fantastiskt bra generellt och bigsbyt är gräddet på moset! Dock så gillar jag personligen inte Filtertron-mickarna då de de fuldistar förstärkaren på ett otäckt sätt. Kvittar om det är TV-Jöns som har gjort dem, lika illa där. Dynasonic is the shit, där får du det riktiga, göttiga Gretsch-soundet! Intonationen är inget problem med Bar-bridgen du ser på den gitarren. och jag påstår tvärtom...ingen fuldist alls He He, visste väl att du skulle reagera på detta!  Gött! Man får lyssna sig fram själv helt enkelt och se vad man gillar i sina egna öron!
|
| 06 Nov 2013, 15:04 |
|
 |
|
Hönsgärna
|
 Re: Gretsch? (Inköpt)
Det blidde ett inköp - se första posten 
|
| 06 Nov 2013, 23:03 |
|
 |
|
LadyLuck
|
Men för helvete vad snygg!! Grattis!! Vilken årsmodell är det?
|
| 06 Nov 2013, 23:09 |
|
 |
|
Hönsgärna
|
Det är en 2012. Adjusto-Matic stall redan beställt. Intonationsjunkie du vet 
|
| 06 Nov 2013, 23:29 |
|
 |
|
P90
|
Gitarrporr. Snygg gitarr, snygga bilder. Grattis! 
_________________ /Garagegitarrist med framtiden bakom mig
|
| 07 Nov 2013, 11:14 |
|
 |
|
K-G
|
Snygg satan!! Har du koll på vad en sådan väger?
|
| 07 Nov 2013, 12:26 |
|
 |
|
Hönsgärna
|
K-G wrote: Snygg satan!! Har du koll på vad en sådan väger? Det spelar väl ingen roll, jag hade köpt den även om den vägt 12kg Ca. 4kg väger den.
|
| 07 Nov 2013, 12:42 |
|
 |
|
Hönsgärna
|
Lärde mig i går kväll hur stor betydelse stallet kan ha för en gitarrs ljud. För att kunna intonera gitarren ordentligt, byttes Rockingbarstallet på bilderna ovan till ett Adjustomatic dito. Samtidigt smetade jag (efter tips från gretschpages.com) fiolharts på stallets undersida, för att öka friktionen mot gitarrkroppen och därmed förhindra att stallet "flyter iväg". Båda åtgärderna gjorde underverk. En biverkning är att tonen i gitarren ändrades markant. Rockingbarstallet lämnade ifrån sig väldigt mycket oönskade övertoner (typ zing, ping....), i det övre registret. Detta lugnades ner av Adjustomaticstallet utan att förta klarheten i gitarren på något sätt. En positiv biverkning således. Håller för övrigt med K-G ovan beträffande distens karaktär :  Däremot har jag svårt att fatta vitsen med tre volymkontroller. Mastervolymen kommer jag nog att konvertera till en master tonkontroll på sikt och de andra båda volymkontrollerna kommer att får varsin treble-bleed konding. Sammanfattningsvis, en grym gitarr med mycket karisma och personlighet.
|
| 12 Nov 2013, 09:41 |
|
 |
|
Steven
|
Grattis! Har aldrig spelat på en sån där men det är en av dom snyggaste/coolaste gitarrena jag vet.
_________________ Jag sponsrar Ljudbojen!
|
| 12 Nov 2013, 10:34 |
|
 |
|
spindeln
|
sjukt snygg ! grattis !
|
| 12 Nov 2013, 10:54 |
|
 |
|
CarlM
|
Hönsgärna wrote: Lärde mig i går kväll hur stor betydelse stallet kan ha för en gitarrs ljud. För att kunna intonera gitarren ordentligt, byttes Rockingbarstallet på bilderna ovan till ett Adjustomatic dito. Samtidigt smetade jag (efter tips från gretschpages.com) fiolharts på stallets undersida, för att öka friktionen mot gitarrkroppen och därmed förhindra att stallet "flyter iväg". Båda åtgärderna gjorde underverk. En biverkning är att tonen i gitarren ändrades markant. Rockingbarstallet lämnade ifrån sig väldigt mycket oönskade övertoner (typ zing, ping....), i det övre registret. Detta lugnades ner av Adjustomaticstallet utan att förta klarheten i gitarren på något sätt. En positiv biverkning således. Håller för övrigt med K-G ovan beträffande distens karaktär :  Däremot har jag svårt att fatta vitsen med tre volymkontroller. Mastervolymen kommer jag nog att konvertera till en master tonkontroll på sikt och de andra båda volymkontrollerna kommer att får varsin treble-bleed konding. Sammanfattningsvis, en grym gitarr med mycket karisma och personlighet. Vansinnigt snygg och kul gitarr! Om du vill labba vidare, så kan du slipa in stallet så att du får optimal passform emellan stallbas och kropp. Det gör en enorm skillnad på ihåliga Gretschar. Du kan också testa Compton-stall om du både vill ha ett intonerat stall och ett stallblock i ett stycke. Billig kul modd som inte skadar gitarren. Olika material låter olika, så där kan man testa sig fram till rätt material om man har tid, lust och pengar. http://comptonbridges.com
|
| 12 Nov 2013, 23:19 |
|
 |
|
Hönsgärna
|
Jo, ett gäng Comptonstall i olika material hade varit kul att testa, men "intonerade" är de tyvärr inte.
|
| 12 Nov 2013, 23:46 |
|
 |
|
CarlM
|
Hönsgärna wrote: Jo, ett gäng Comptonstall i olika material hade varit kul att testa, men "intonerade" är de tyvärr inte. "Intonerade" är kanske in helt rätt ordval. "Intonationskompenserade så att de vid rätt placering på toppen gör att intonationen i de flesta fall blir nära den man får med ett stall med justerbara stallsadlar", kanske hade varit en mer korrekt formulering.  Bra är de i alla fall.
|
| 13 Nov 2013, 08:41 |
|
 |
|
Erin
|
Hönsgärna wrote: Jo, ett gäng Comptonstall i olika material hade varit kul att testa, men "intonerade" är de tyvärr inte. Jo faktiskt om man beställer direkt från Compton och anger rätt mått och strängtjocklek. Mitt intonerar klockrent men det funkar kanske inte för alla.
|
| 13 Nov 2013, 14:43 |
|
 |
|
Hönsgärna
|
Det kan säkert vara så att man kommer nära sanningen. Jag kommer med största säkerhet att köpa ett Comptonstall någon dag, bara därför att Som jag förstått det hela skall man ange önskad strängtjocklek endast för att de skall kunna fila rätt spår i stallet, inget annat. Den sneda "linjen" i stallet, där strängarna vilar, har alltid samma vinkel och eftersom jag är vääääldigt petig med setupen och intonationen på mina gitarrer, är jag mycket tveksam till hur det kommer att funka. Här är en bra bild som illustrerar problematiken. Det är visserligen inte min gitarr men stallsadlarna står rätt lika som på min. 
|
| 13 Nov 2013, 16:50 |
|
|