View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Sep 2026, 12:49

Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Angående dagens musikindustri! 
Author Message

Post Re: Angående dagens musikindustri!
Cabretta wrote:

Jag är extremt intresserad av framförandet, det teatraliska, visuella inom rocken, typexempel Bowie, New York Dolls etc. Utan det teatraliska/livedelen så skulle jag nog inte vara speciellt intresserad av musik. Det är en mänsklig dimension som jag absolut inte vill vara utan.

Jag bryr mej om hur man spelar/framför det hela, definitivt.

Att vara musiker är också i viss mån att vara entertainer. Allt måste finnas där, och någon slags scennärvaro måste man ha om man ska spela live.

Det finns ett otal artister som är extremt sevärda live, men som aldrig får till det på skiva, hur nu fan det går till.

true och tvärtom är inte heller ovanligt, tex Dylan för att ta ett aktuellt exempel ;)

Jag gillar också ett bra framförande, men det hindrar ju inte att musik ur anläggningen hemma kan vara rätt trevlig att lyssna på den också. Dessutom, de flesta som upptäcker musik gör det via radion. Själv hade jag lyssnat länge på såväl Stones som Beatles innan jag såg min första livekoncert på ungdomsgården

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

18 Oct 2013, 15:44
Profile WWW

Cabretta wrote:
Jag är extremt intresserad av framförandet, det teatraliska, visuella inom rocken, typexempel Bowie, New York Dolls etc. Utan det teatraliska/livedelen så skulle jag nog inte vara speciellt intresserad av musik. Det är en mänsklig dimension som jag absolut inte vill vara utan.

Jag bryr mej om hur man spelar/framför det hela, definitivt.

Att vara musiker är också i viss mån att vara entertainer. Allt måste finnas där, och någon slags scennärvaro måste man ha om man ska spela live.

Det finns ett otal artister som är extremt sevärda live, men som aldrig får till det på skiva, hur nu fan det går till.

Jo, pratar man konsert så är det naturligtvis väldigt viktigt, men det mesta musiklyssnande sker väl ändå utanför konsertsammanhang för de flesta...

18 Oct 2013, 15:50
Profile

Mike Leaf wrote:
Majkel wrote:
Det här var intressant, mycket av det han säger är ju "huvet på spiken" kan man säga.

http://mikeec.tumblr.com/post/24172050837/steve-lukather-tells-it-like-it-is

Ja sett ur hans synvinkel, han vill begränsa utgivning av musik till 'de som kan' lika bra som han själv och ser helst att det är en liten skara yrkesmusiker som skapar utgiven musik. Det är så jag tolkar det.

Tyvärr finns det väl inget som talar för att utvecklingen ska gå bakåt

'Det var bättre förr' kan man ju tycka och i all sin rätt.

Får han inte betalt så är det ju inte tekniken eller Spotifys fel , utan de avtal han själv går in i.

Mja, tolkar det väl mer som att han tycker att kvaliteten på musiker har sjunkit markant sista årtiondena till följd av att den stora massan musik folk matas med är mer och mer mainstream/överproducerad musik där själva musicerandet lider av att det är enklare och billigare att göra några halvslappa tagningar och fixa till det i efterhand medans förr så var man så illa tvingad att hålla en bra nivå överlag för att det skulle låta bra. Samt att artister/låtskrivare fick vettigt med betalt för sitt hårda arbete medan idag så är det betydligt färre som ens tycker det är värt mödan att lägga ner lite energi på att skriva bra musik då det inte finns en chans att nå ut ordentligt och ingen tar några risker. Jag kan inte mer än att hålla med. Hur mycket soundcloud/youtube/facebook etc etc kan hjälpa till att få ut musik så hjälper det liksom inte mycket om ingen gör PR för det. Om man sen inte får ut ett öre av det, hur är det då tänkt att man skall kunna göra sig ett leverne av det?

18 Oct 2013, 16:08
Profile

Magnus Olsson wrote:
Vinyljunkie wrote:

Och ändå så spelar inte klubbartister en endaste ton, de programmerar. Skillnad. De spelar ingenting i studion och ingenting live. De flaxar med armarna. Min morsa som är ett musikaliskt ålhuvud skulle klara det. Hon kanske inte skulle ha "rätt" outfit på scenen, men hon skulle klara av det.

För mig personligen, i min egen musik, är det viktigt att det spelad på riktigt.
Där är fler aspekter i det än bara musiken, om man kan säga så.
Men det är verkligen inte där musiker eller inte sitter.
Och att programmera musik är att skapa musik lika mycket som att pilla fram det på en gitarr, det är bara ett annat verktyg. Det krävs lika mycket talang, lika mycket öva osv.

Att man spelar ett trumbeat på trummor gör det inte till ett bättre beat än samma sak programmerad.

Det hela är samma töntiga diskussion som det var när det kom keyboards, när gitarrer blev med el, när somliga gitarrister tycket att tappning är fusk, när allt utom en les Paul rakt in i en Marshall är trams osv, osv.

\Magnus

Vänta nu, exakt vad pratar vi om här? Att det krävs olika sort talang till olika saker?

18 Oct 2013, 16:13
Profile

EvilHomer wrote:

Mja, tolkar det väl mer som att han tycker att kvaliteten på musiker har sjunkit markant sista årtiondena till följd av att den stora massan musik folk matas med är mer och mer mainstream/överproducerad musik där själva musicerandet lider av att det är enklare och billigare att göra några halvslappa tagningar och fixa till det i efterhand medans förr så var man så illa tvingad att hålla en bra nivå överlag för att det skulle låta bra. Samt att artister/låtskrivare fick vettigt med betalt för sitt hårda arbete medan idag så är det betydligt färre som ens tycker det är värt mödan att lägga ner lite energi på att skriva bra musik då det inte finns en chans att nå ut ordentligt och ingen tar några risker. Jag kan inte mer än att hålla med. Hur mycket soundcloud/youtube/facebook etc etc kan hjälpa till att få ut musik så hjälper det liksom inte mycket om ingen gör PR för det. Om man sen inte får ut ett öre av det, hur är det då tänkt att man skall kunna göra sig ett leverne av det?

Kan också hålla med om att kvalitet och inspelningar var bättre förr , precis som han skriver. Problemet är bara att de stora konsumentgrupperna nuförtiden skiter i det totalt , och nöjer sig med MP3 kvalitet i lurarna, dom bryr sig heller inte om artisten kan sjunga rent eller musikerna spelar bra , det är mer 'beat' och 'melody' orienterat numer , och visuellt.

Tänker på den där bilden med all dyr avancerad studioutrustning från inspelningen där signalen vandrar vidare och slutar i MP3 in i ett par 9.99$ hörlurar.

18 Oct 2013, 16:16
Profile ICQ WWW

Jag tycker visst att avicii gör musik och att han förmodligen kan kategoriseras som musiker. Han är säkert också duktig på det han gör MEN

Live är inte bara musik i största allmänhet utan det ska tillföra en dimension som består av en kommunikativ komponent, en interaktion mellan artist och publik. Något som aldrig kan återfinnas med något förinspelat.

Vid ett liveframträdande så ska det därför så långt det bara är möjligt vara levande musik vilket innebär att instrumenten i princip måste trakteras i realtid där och då.
Musiken måste naturligtvis framföras helt utan skyddsnät och kräva 100% aktivitet och närvaro av de som framför musikstycket.

Avicii mixar och picthar säkert lite här o där men för den som sett videos från sk liveframträdanden så är det uppenbart
att det är helt försumbart eftersom han är för upptagen med att flaxa. Det räcker helt enkelt inte i min bok för att kategoriseras som liveframträdande.
När t ex. aviciihiten "wake me up" framförs" live så är inte (den helt okrediterade) Aloe Blacc som både skrivit lyrics och gjort/sjunger sången i själva låten där. Ingen spelar acken på scenen när den hörs osv.

Som jämförelse finns grupper som Massive attack som består av DJs och har förinspelade och programmerade element i musiken men när de spelar live så är det en sångare som sjunger och där det är möjligt används och spelas riktiga instrument live.

Att musiken just är inspelad eller komponerad av den som framför den är nog faktiskt det minst intressanta i livesammanhanget.
Man kan exempelvis ha fantastisk stor behållning av att höra Neil Young spela "a day in the life" fast det inte alls är han som gjort den.

18 Oct 2013, 18:26
Profile

Vinyljunkie wrote:

Och ändå så spelar inte klubbartister en endaste ton, de programmerar. Skillnad. De spelar ingenting i studion och ingenting live. De flaxar med armarna. Min morsa som är ett musikaliskt ålhuvud skulle klara det. Hon kanske inte skulle

Vänta nu, exakt vad pratar vi om här? Att det krävs olika sort talang till olika saker?

Nej, samma talanger (musikalitet, rytmik, osv, osv) men olika verktyg.

/Magnus

19 Oct 2013, 09:29
Profile WWW

Hur man än vrider och vänder på det är det intressant med "musiker" som inte kan spela sina egna låtar.

19 Oct 2013, 13:46
Profile

Vinyljunkie wrote:
Hur man än vrider och vänder på det är det intressant med "musiker" som inte kan spela sina egna låtar.

haha, hela punkvågen bestod ju av såna ;) För att ta bara ett exempel bland otaliga

19 Oct 2013, 14:06
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Vinyljunkie wrote:

haha, hela punkvågen bestod ju av såna ;) För att ta bara ett exempel bland otaliga

Va?

Vilket band kunde inte framföra sina egna låtar live? Jag tror jag såg en majoritet av banden från denna tid, tycker tvärtom, de flesta kunde spela mycket bättre än de ville tala om. De flesta hade också något slags bakgrund i "riktig" musik, men det var inte det man " skulle säga".

Helst skulle man imagemässigt bo på gatan och inte kunna spela, men så var det ju i verkligheten inte alls. Andelen läkardöttrar/söner var förvånansvärt hög inom punken.

19 Oct 2013, 14:27
Profile ICQ YIM WWW

Joshunznera: "hela punkvågen" ett av otaliga exempel??

Cabretta: "denna tid"??

19 Oct 2013, 14:38
Profile

Vinyljunkie wrote:

OK, utan att säga om det är rätt eller fel, jag avser tiden 1975-1985, lite grovt :mrgreen: :mrgreen: .

19 Oct 2013, 16:40
Profile ICQ YIM WWW

77-81 var den sk 'punkvågen' i Stockholm i alla fall, sen ebbade det ut ganska rejält.

Stämmer att det var väldigt många unga musiker som hade annan musiksmak som hakade på
bara för att få en chans att komma ut och lira Live, och även spela in i studio, vilket man
på den tiden hade inte ens drömt om innan.

Var som en värld av möjligheter som öppnade sig.

19 Oct 2013, 17:05
Profile ICQ WWW

Så enligt er fanns det ingen punkrörelse efter 1981 resp.1985?

Ja ja... :roll:

21 Oct 2013, 12:17
Profile

Vinyljunkie wrote:

jag retas bara, självklart fanns det många punkband som var bra. Men visst fanns det ett och annat som knappt kunde stämma sina gitarrer också ;)

21 Oct 2013, 12:59
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Vinyljunkie wrote:

jag retas bara, självklart fanns det många punkband som var bra. Men visst fanns det ett och annat som knappt kunde stämma sina gitarrer också ;)

Fast nu var det inte huruvidare punkbanden var bra eller inte, eller ens om de kunde spela som jag regerade på... :roll:

21 Oct 2013, 13:43
Profile

Punkperioden är en alldeles för het fråga, min advokat råder mej att åberopa min rätt att tiga, så då gör jag det...... :mrgreen: :mrgreen:

21 Oct 2013, 14:06
Profile ICQ YIM WWW

Cabretta wrote:
Punkperioden är en alldeles för het fråga, min advokat råder mej att åberopa min rätt att tiga, så då gör jag det...... :mrgreen: :mrgreen:

Kort sagt, vare sig du eller din advokat är någon punkare... :mrgreen:

21 Oct 2013, 14:17
Profile

Vinyljunkie wrote:

Klart det fanns , men inte på samma sätt och inte uppmärksammat i media lika mycket ,
men punkscenen i Stockholm avseende aktiva band och spelställen , skivetiketter
osv dog ut rätt snabbt i början av 80-talet.

Sen att några fortsatte och det kom nya band det gjorde det ju,
det där vet Du bättre.

21 Oct 2013, 14:24
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:

Klart det fanns , men inte på samma sätt och inte uppmärksammat i media lika mycket ,
men punkscenen i Stockholm avseende aktiva band och spelställen , skivetiketter
osv dog ut rätt snabbt i början av 80-talet.

Sen att några fortsatte och det kom nya band det gjorde det ju,
det där vet Du bättre.

Så när media slutar skriva om en subkultur så finns den inte längre enligt dig?

Räknar du band som aktiva bara när de ger ut skivor på bolag? Är det typiskt för punkband anser du?

21 Oct 2013, 15:00
Profile

Vinyljunkie wrote:

Fast nu var det inte huruvidare punkbanden var bra eller inte, eller ens om de kunde spela som jag regerade på... :roll:

jo det var det ju. Det jag kommenterade var ditt påstående att du tyckte att det var "intressant" med musiker som inte kunde spela sina egna låtar. Jag påpekar då att det fanns väldigt många punkmusiker som varken kunde spela sina egna eller andras låtar (beroende på att de var så usla)

21 Oct 2013, 17:08
Profile WWW

Vinyljunkie wrote:
Cabretta wrote:

Kort sagt, vare sig du eller din advokat är någon punkare... :mrgreen:

Haha....men Robert Quine var ju ändå jurist, om än inte advokat. Och han måste väl räknas som punkare?

Synar man punken i sömmarna är det som med de flesta konstformer, den består av relativt välmående medelklass. Man får inte ha det för bra om man ska bli musiker/konstnär, men sannerligen inte för dåligt heller.

Föräldrar med villa och ett garage som går att repa i är en nog så viktig ingrediens i mångas väg in i musiken.

21 Oct 2013, 17:11
Profile ICQ YIM WWW

Joshunznera wrote:
Vinyljunkie wrote:

jo det var det ju. Det jag kommenterade var ditt påstående att du tyckte att det var "intressant" med musiker som inte kunde spela sina egna låtar. Jag påpekar då att det fanns väldigt många punkmusiker som varken kunde spela sina egna eller andras låtar (beroende på att de var så usla)

Att den där gamla myten fortfarande florerar.... att punkband består av dåliga musiker...

22 Oct 2013, 12:25
Profile

Plexiglas wrote:
....now where the hell is the popcorn emoticon! :mrgreen:

Har du inte hittat den än? Image

22 Oct 2013, 12:37
Profile

Vinyljunkie wrote:
Att den där gamla myten fortfarande florerar.... att punkband består av dåliga musiker...

Mycket myter som florerar bla om kassa punkare, kassa Gibson, bra kopior, kassa årgångar ja det mesta florerar det rykten om.
Eller har jag fel?

22 Oct 2013, 13:46
Profile ICQ WWW

rifle wrote:
Vinyljunkie wrote:

Mycket myter som florerar bla om kassa punkare, kassa Gibson, bra kopior, kassa årgångar ja det mesta florerar det rykten om.
Eller har jag fel?

Nej men du är off topic...

22 Oct 2013, 14:01
Profile

Vinyljunkie wrote:

hos mig florerar ingen sån myt. Jag konstaterar att många punkband sög rent musikaliskt men det betyder inte att jag anser att "punkband" (obestämd form) består av dåliga musiker. Bara en del punkband.. ;)

22 Oct 2013, 14:06
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Vinyljunkie wrote:

hos mig florerar ingen sån myt. Jag konstaterar att många punkband sög rent musikaliskt men det betyder inte att jag anser att "punkband" (obestämd form) består av dåliga musiker. Bara en del punkband.. ;)

Till skillnad från band som spelar hårdrock, funk, pop, blues.... osv?

22 Oct 2013, 14:16
Profile

Vinyljunkie wrote:

Ge upp nu, det var ju den stora grejen med punk att vem som helst kunde starta ett band och börja spela, med minimala kunskaper om sina instrument och tekniska färdigheter.

Sen att den kom fram massor av band som var duktiga att lira som 'red på vågen' fick man på köpet.

Fanns en sektion på varuhuset där vinyl sorterades in som 'Punk/new wave' , där hamnade Ultravox, Simple minds, Police, Elvis Costello blandat med Stranglers, Ebba MFL.

Klart det varierar och man per default inte kan påstå att 'punkband inte kan spela' men nivån var nog lägre generellt i rena punkband än tex funkband från samma period .

Nu talar Du kanske om 'Punk i nutid' vilket jag tror de flesta inte relaterar till utan mer '77 punk' när termen används.

22 Oct 2013, 14:41
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:

Ge upp nu, det var ju den stora grejen med punk att vem som helst kunde starta ett band och börja spela, med minimala kunskaper om sina instrument och tekniska färdigheter.

Sen att den kom fram massor av band som var duktiga att lira som 'red på vågen' fick man på köpet.

Fanns en sektion på varuhuset där vinyl sorterades in som 'Punk/new wave' , där hamnade Ultravox, Simple minds, Police, Elvis Costello blandat med Stranglers, Ebba MFL.

Klart det varierar och man per default inte kan påstå att 'punkband inte kan spela' men nivån var nog lägre generellt i rena punkband än tex funkband från samma period .

Nu talar Du kanske om 'Punk i nutid' vilket jag tror de flesta inte relaterar till utan mer '77 punk' när termen används.

Varför ska jag ge upp när folk envisas med att tala om en subkultur i pluskvamperfekt, när det inte stämmer.

22 Oct 2013, 15:41
Profile
Reply to topic   [ 63 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next