| Author |
Message |
|
Svullo
|
 Tipsa mig om 2x12:a
Skulle behöva en högtalare till Marshalltopp som inte är så stor som 4x12:an, tänker i första hand en 2x12:a. 1936 antar jag.. Funderar även på om det skulle gå bygga om så den ena halvan var öppen och dena andra sluten, men jag tror att elementen sitter lite för tight för att det ska gå. Syftet ned det skulle vara att få mindre riktningsverkan än en helt sluten, men ändå behålla lite botten.
Är 1936 ok eller vill jag ha något annat? Ska tydligen finnas lite olika varianter på 1936, JCM800/900 etc.
|
| 14 Oct 2013, 23:57 |
|
 |
|
Amp Healer
|
 Re: Tipsa mig om 2x12:a
Nä bygg den som en THD 2X12 låda, jag gjorde om min 2X12 låda till sådan o har två Celestion G12H Anniversary. Den är skitbra! Och helt ärligt så vet jag inte hur många gånger svara frågan: vad hade du för högtalare i din låda ? Efter någon varit här o testa/hämtat sin stärkare. http://thdelectronics.shptron.com/p/2-1 ... 9280abcadcJag tror min öppning är en gnutta mindre.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 15 Oct 2013, 00:48 |
|
 |
|
Svullo
|
Tack Ove det där är ju ett väldigt bra tips.. Det tar jag till mig. Frestad att ta den enkla vägen och beställa denna: http://www.thomann.de/se/harley_benton_g212_vintage.htm och kapa till bakstycket halvöppet. Är denna högtalare bara skit? Den är ju inte direkt dyr.. Har inte heller testat V30:s nu kör jag på G12m... hmmm. 
|
| 15 Oct 2013, 13:41 |
|
 |
|
fergusonanders
|
Thomannlådan använder jag. Rejäl plywoodlåda. Har dock bytt högtalare i min så jag köpte den billigare med thomanns egna högtalare i: http://www.thomann.de/se/harley_benton_g212.htmDock kan du inte såga bort en del av bakstycket i en sån då de är slutna och frontmatade så det finns inget bakstycke i den meningen att man syftar på ett löstagbart. Du får ta fram sticksågen isf. Men som sagt, har inte något ont att säga om lådan, stabil 212.
_________________ /Anders
|
| 15 Oct 2013, 13:59 |
|
 |
|
Svullo
|
Hittade en G212 vintage på blocket för 1200, nu ska här sågas hehe..
Någon teori om hur stor öppning man ska göra?
|
| 15 Oct 2013, 22:19 |
|
 |
|
Eighties
|
Mesa har ju länge kört öppna lådor. Här är ju en 1/4 sågad på ett lite annorlunda sätt http://www.mesaboogie.com/Product_Info/ ... x12-LG.htm
_________________________________________________________________________________________________________ Hagström ---------> 60-talets Harley Benton 
|
| 15 Oct 2013, 23:20 |
|
 |
|
Svullo
|
Ja någon exakt vetenskap blir det ju ändå inte.. Tror att jag ska öppna lite mindre än 25%, får se...
Är rejält positivt överraskad över lådan så långt, ser ju ut att vara riktigt stadig, och metallhandtag åt plexihållet. För sent för att plugga in den nu, ska bli kul att höra hur det låter imorgon.
|
| 15 Oct 2013, 23:31 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Jag har annars en fräsch 1936 med UK-75'or (no kinesas), lådan är i mycket fint skick och faktiskt snygg...  Edit: såg att du hade hittat en låda, men kanske behöver en till.. /Ulf
|
| 16 Oct 2013, 06:42 |
|
 |
|
Axewall
|
Amp Healer wrote: Nä bygg den som en THD 2X12 låda, jag gjorde om min 2X12 låda till sådan o har två Celestion G12H Anniversary. Den är skitbra! Och helt ärligt så vet jag inte hur många gånger svara frågan: vad hade du för högtalare i din låda ? Efter någon varit här o testa/hämtat sin stärkare. http://thdelectronics.shptron.com/p/2-1 ... 9280abcadcJag tror min öppning är en gnutta mindre. Testade på min typ Vox 2x12, mycket bra! Tack för tipset! /Mats
_________________ "Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
|
| 18 Oct 2013, 23:58 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Axewall wrote: Amp Healer wrote: Nä bygg den som en THD 2X12 låda, jag gjorde om min 2X12 låda till sådan o har två Celestion G12H Anniversary. Den är skitbra! Och helt ärligt så vet jag inte hur många gånger svara frågan: vad hade du för högtalare i din låda ? Efter någon varit här o testa/hämtat sin stärkare. http://thdelectronics.shptron.com/p/2-1 ... 9280abcadcJag tror min öppning är en gnutta mindre. Testade på min typ Vox 2x12, mycket bra! Tack för tipset! /Mats Tack Mats! Alltid kul när man får Feedback .
|
| 19 Oct 2013, 13:59 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Svullo wrote: Ja någon exakt vetenskap blir det ju ändå inte.. Tror att jag ska öppna lite mindre än 25%, får se...
Är rejält positivt överraskad över lådan så långt, ser ju ut att vara riktigt stadig, och metallhandtag åt plexihållet. För sent för att plugga in den nu, ska bli kul att höra hur det låter imorgon. 25% låter på tok för mycket, mätte på min o jag hade 6 cm öppning. Poängen med bygga en THD låda, är att man får botten av en sluten och öppenheten av en öppen.
|
| 19 Oct 2013, 14:03 |
|
 |
|
Axewall
|
Om man inte har öppningsbar baksida, så skulle man kunna göra så att man räknar ut arean på t.ex. en 60 x 700 mm öppning och istället gör ett (eller flera) hål med samma totala öppningsarea. Borde vara lättare att få det snyggt med hålsåg än sticksåg tycker jag.
/Mats
_________________ "Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
|
| 19 Oct 2013, 16:09 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
Intressant, jag har en Framus 212 som har tvådelat bakstycke så den går att köra öppen eller sluten men funderar starkt på att göra nytt ena bakstycke så man får en sån där minder öppning.
|
| 19 Oct 2013, 20:23 |
|
 |
|
Richard Lainegard
|
Svullo wrote: Skulle behöva en högtalare till Marshalltopp som inte är så stor som 4x12:an, tänker i första hand en 2x12:a. 1936 antar jag.. Funderar även på om det skulle gå bygga om så den ena halvan var öppen och dena andra sluten, men jag tror att elementen sitter lite för tight för att det ska gå. Syftet ned det skulle vara att få mindre riktningsverkan än en helt sluten, men ändå behålla lite botten.
Är 1936 ok eller vill jag ha något annat? Ska tydligen finnas lite olika varianter på 1936, JCM800/900 etc. Vill du behålla maximal botten (och resten av frekvenserna) och slippa riktningsverkan helt, så är en Deeflexx en bättre lösning (skall därför helst köras med slutna lådor). http://hoovi.at/deeflexx-2/how-does-dee ... k/?lang=eninte gratis nej, men lättare att ta med sig än sin egen "special" 2x12 på gig, (beror ju lite på hur mkt backlinegig man kör). Klart, kör man på så stora scener att man ha stärken bortanför scen så är det ju skit samma, men för små till medelstora scener har jag inte testat nåt bättre för scen/publikljud. Nu kommer jag testa Kemper PowerRack framöver, och då kommer jag nog köra den med just en 2x12 med Deeflexx för scenljud, men allt medhörnings- och PA-ljud blir det balanserade direktljudet från Kempern, bör bli en riktigt bra ljudbild både på scen, längre ut i lokal, samt mellan PA't framför scen.
_________________ DrSlim wrote: Äh. Jävla radhuspop för bag-in-boxpimplande Audiägare i illasittande chinos.
|
| 19 Oct 2013, 21:12 |
|
 |
|
Svullo
|
Amphealer, vill bara passa på att säga att jag nog sällan tackat dig men brukar uppskatta dina fina råd väldigt mycket!!!
Kul att höra att det verkar fungera så pass bra med en liten öppning, tack även RIchard för tipset med De-flexen.. Ska kika mer på den sen.
Det jag kunnat konstatera än så länge är att 2x12:an jag köpte är rent löjligt prisvärd, jag 'är kräsen och än så länge tycker jag att det är hur bra som helst.. Har inte ens hunnit ta steget och öppna upp den ännu. Dom är ju tom så billiga att man kan ha en hemma och en i repan etc utan allt för dåligt samvete.
|
| 20 Oct 2013, 15:02 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Svullo wrote: Amphealer, vill bara passa på att säga att jag nog sällan tackat dig men brukar uppskatta dina fina råd väldigt mycket!!!
Kul att höra att det verkar fungera så pass bra med en liten öppning, tack även RIchard för tipset med De-flexen.. Ska kika mer på den sen.
Det jag kunnat konstatera än så länge är att 2x12:an jag köpte är rent löjligt prisvärd, jag 'är kräsen och än så länge tycker jag att det är hur bra som helst.. Har inte ens hunnit ta steget och öppna upp den ännu. Dom är ju tom så billiga att man kan ha en hemma och en i repan etc utan allt för dåligt samvete. Kul att höra Då får du ett tipps till Om du inte satt sågen i den ännu, så kan jag berätta hur jag gjorde. Jag sågade först i mitten drog sen upp/tillbaka vinylen så mycket att det gick fritt att såga 3 cm på varje sida, för att sen limma tillbaka vinylen, blev skit snyggt syns inte annat än det skulle vara original 
|
| 20 Oct 2013, 15:48 |
|
 |
|
rocky67
Joined: 08 Apr 2007, 15:40 Posts: 1234 Location: Uppsala SWISH
|
kolla över muttrar och skruvar på HB2X!2:an. På min vibrerade de loss.
_________________ If you're too stupid for science - try religion!
|
| 20 Oct 2013, 15:51 |
|
 |
|
Svullo
|
Fina tips igen mina herrar... Ove.. får man tigga måtten på din låda, och öppningen? Tänkte att om din blev lyckad så kanske man kan sikta på samma öppningsprocent.. Mindre än 25% har jag förstått men hur mkt mindre?
|
| 20 Oct 2013, 23:28 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Svullo wrote: Fina tips igen mina herrar... Ove.. får man tigga måtten på din låda, och öppningen? Tänkte att om din blev lyckad så kanske man kan sikta på samma öppningsprocent.. Mindre än 25% har jag förstått men hur mkt mindre? Det kan du, men då får du lära dig stava Owe med W  Yttermått: 720 X 510 X 300 tjocklek på material: 20 mm Öppning: 60 mm
|
| 21 Oct 2013, 13:37 |
|
 |
|
Svullo
|
Ypperligt! Owe med W! 
|
| 21 Oct 2013, 23:24 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
Thomann, ja... Fick tag på en sån billigt, men volymen är en aning för liten, så att den påverkar mellanregistret tycker jag. Lösningen blev ett basreflexrör, något som används alltför sällan i gitarrsammanhang. Finns billigt på typ Ljudia, eller t.om Biltema har jag för mig. Observera, att basreflexrör är något helt annat än att bara göra hål! Inte bättre, nödvändigtvis, men annorlunda. Luften i röret får högtalaren att "tro" att lådan är större än vad den är, genom att luftpelaren i röret ger en impedans som, förstås, är lägre än luftfjädringen i en helt sluten låda. Det påverkar ljudet på ett helt annat sätt än att bara ta upp hål, framför allt ökar det frekvenssvaret i basen, att ta upp hål försämrar basen. Det bästa är att köpa "teleskoprör" som man kan tweaka in efter tycke och smak, och sen limma fast. Både diameter och längd på röret påverkar. Mina rör kommer från Monacor, men det finns säkert andra.
_________________"The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 23 Oct 2013, 20:30 |
|
 |
|
kjelle
|
Martin Kuhn wrote: Thomann, ja... Fick tag på en sån billigt, men volymen är en aning för liten, så att den påverkar mellanregistret tycker jag. Lösningen blev ett basreflexrör, något som används alltför sällan i gitarrsammanhang. Finns billigt på typ Ljudia, eller t.om Biltema har jag för mig. Observera, att basreflexrör är något helt annat än att bara göra hål! Inte bättre, nödvändigtvis, men annorlunda. Luften i röret får högtalaren att "tro" att lådan är större än vad den är, genom att luftpelaren i röret ger en impedans som, förstås, är lägre än luftfjädringen i en helt sluten låda. Det påverkar ljudet på ett helt annat sätt än att bara ta upp hål, framför allt ökar det frekvenssvaret i basen, att ta upp hål försämrar basen. Det bästa är att köpa "teleskoprör" som man kan tweaka in efter tycke och smak, och sen limma fast. Både diameter och längd på röret påverkar. Mina rör kommer från Monacor, men det finns säkert andra. Fan, måste man ha rör även i högtalarna nu? 
| 23 Oct 2013, 22:37 |
|
 |
|
ralvejd
|
japp, å endast NOS rör av isolit duger om man vill alla parametrar ska bli bättre
_________________ ralvejd@pc010:~$ Generalist, kan inget om allt
|
| 23 Oct 2013, 22:52 |
|
|