View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 01:29

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Det nyare Fender svajet.... 
Author Message

Post Det nyare Fender svajet....
Nyligen en ny tråd om Fender Stratocaster vintage svaj´s förträfflighet, men är det bara jag som också gillar det tvåpunkts som kom på American Standard på 80-talet?
Var länge ”motståndare” till det nya, svalde myterna att det skulle vara sämre med hull och hår, men har efterhand fått revidera den uppfattningen.
Visst, ett vintage svaj ser mer ”rätt” ut och funkar alldeles ypperligt, har bra ton etc men det nya har sina fördelar;

Håller stämningen aningen bättre generellt sett, direkt från fabrik, vintagesvajen kräver lite mer jobb för att funka optimalt.

Mer omfång på svajet, dvs man kan sänka/höja tonerna mer.

Tonen är annorlunda, men därmed inte sagt sämre. Lite tunnare ton, och det kan ju ses som ett minus, jag gör det inte. Beror nog en del på stallsadlarnas konstruktion också.

Sen är det nya ju lättare att göra set-up på, Jonkens beskrivningar på Bojen av hur man får ett vintagesvaj att funka perfekt tar en del tid, men är naturligtvis kanon.

Vad tycke ni andra om det ”nyare” Fender svajet?

16 Sep 2013, 09:29
Profile

Post Re: Det nyare Fender svajet....
Ska man svaja mycket, alltså köra ordentliga svajtrick, är tvåpunkters överlägset då det finns färre potentiella felkällor som gör att det inte går tillbaks till "noll". Är lite olika "feeling" men det är marginellt tycker jag nog. Annars är det väl hugget som stucket, finns möjligen nån liten ljudmässig skillnad men jag skulle tro att om man jämför en gitarr med tvåpunkters och ett vintage sexskruvars är det garanterat gitarrerna i sig som gör den största skillnaden.

16 Sep 2013, 09:43
Profile

Jag gillar vintagestallets utseénde mer. När det gäller stämning märker jag ingen skillnad, såvida allt är justerat rätt. Och vintagestall kräver mer skruvning.

Min gitarr med modernt stall är resonantare samt har bättre ton. Om det beror på stallet vet jag ej, Men tycker ett modernt stall ser ut att ha mer pondus i det sammanhanget :)

Fender har gjort ett stall som dock inte är som alla andra. På min 83a strata ser det ut såhär:) Det är ingen kul konstruktion, varken när det gäller stämmning eller justering. Dock har gitarren mkt bra ton.

Attachments:
DSC05926.jpg
DSC05926.jpg [ 54.46 KiB | Viewed 1215 times ]
16 Sep 2013, 10:52
Profile

Utanför ämnet kanske, men den enda som enligt mig gör något musikaliskt av svaj är Jeff Beck! Vad jag vet så är hans stall fullflytande 2-punkts + rullsadel + låsbara stämmskruvar och hans ton är det inget fel på!

16 Sep 2013, 10:55
Profile

pudas wrote:
Utanför ämnet kanske, men den enda som enligt mig gör något musikaliskt av svaj är Jeff Beck! Vad jag vet så är hans stall fullflytande 2-punkts + rullsadel + låsbara stämmskruvar och hans ton är det inget fel på!

Ligger verkligen något i det!

16 Sep 2013, 10:59
Profile

Jag tycker 2 punkters funkar bättre än vintage, att det är snyggare också.

Tonmässigt tycker jag att väldigt få svaj pajar tonen, de förändrar den, men inte till vare sig sämre eller bättre, bara annorlunda. Förväntar man sig vintage stall ljud skall man självklart köpa ett sånt, de andra låter inte likadant, men (som sagt) inte sämre.
Kan man inte få annat än spinkigt plink (som det skrevs om i den andra tråden) ur en gitarr med floyd skall man kanske ta sig en titt på sin ton bildning?

pudas wrote:

Tycker förvisso att många gör något musikalisk med svaj (Shawn Lane, till exempel), men amen på resten.
Slut på den diskussionen, liksom.

/Magnus

16 Sep 2013, 11:25
Profile WWW
Reply to topic   [ 6 posts ]