|
Folk som inte vill skicka....
| Author |
Message |
|
Vinyljunkie
|
 Re: Folk som inte vill skicka....
Delvis OT men jag har varit otroligt frustrerad på säljare på Ebay som vägrar skicka till Europa. Det är ännu mer obegripligt eftersom de ändå ska skicka efter avslutad auktion. Förstår inte vad de är rädda för, det är inte mindre säkert att skicka till Sverige som till nån redneckstat typ Maryland... Och det är ju köparen som tar risken oavsett vart man skickar...
|
| 07 Sep 2013, 12:42 |
|
 |
|
kjelle
|
Joshunznera wrote: Mike Leaf wrote: just i den omnämnda fallet var det Postens gröna, tror att magister Granis67 mest tog detta som ett pedagogiskt exempel  Annars är jag lite skeptiskt till gröna påsar, med tanke på svinnet i potsgången nu för tiden. Har man hyfsat nära till ett Schenkerombud tycker jag att deras "privpak" är en rätt bra tjänst. Betala och printa ut adresslapparna hemma, lämna paketet hos ombudet. Spårbart, säkert snabbt och billigt. Lite som Posten var förr itiden  Har du testat postens "skicka lätt"? Funkar ungefär som Schenkers Privpak, och lite billigare. Trackingnr o.s.v. Jag föredrar också Privpak före gröna påsar, och har 3 min promenad till båda alternativen. Jag blev positivt överraskad över att skicka lätt fanns, inte så mycket reklam för det.
| 07 Sep 2013, 14:06 |
|
 |
|
Urban
|
Krippa wrote: Vad var det för gura? Det ska vara nåt väldigt speciellt för ett otroligt bra pris om det ska vara värt, räknade fram att jag haft en milkostnad på 80 spänn på min bil så det kostar för mig närmare tio lakan att bränna GBG t.o.r.. Urban wrote: 2. Åka hela vägen om man är tillräckligt sugen. (Jag har åkt tur och retur Stockholm/Göteborg över dagen och köpt en gitarr!  ) Ja om du räknar 80 kr milen!! På mina bilar räknar jag enbart soppakostnaden. (Dåvarande bilen kostade 1500 i inköp.) Jag gissar att jag skulle hamna på en tusenlapp i soppa t/r Stockholm - Göteborg om jag gjorde samma resa idag. Däremot var det väldigt tröttande att köra över 90 mil på en och samma dag. Man måste nog vara lite galen för att göra det frivilligt.
|
| 07 Sep 2013, 19:21 |
|
 |
|
Spadeace
|
Vinyljunkie wrote: Delvis OT men jag har varit otroligt frustrerad på säljare på Ebay som vägrar skicka till Europa. Det är ännu mer obegripligt eftersom de ändå ska skicka efter avslutad auktion. Förstår inte vad de är rädda för, det är inte mindre säkert att skicka till Sverige som till nån redneckstat typ Maryland... Och det är ju köparen som tar risken oavsett vart man skickar... Vill inte vara den som är den, men skulle nog knappast kalla Maryland för en redneckstat 
|
| 07 Sep 2013, 23:13 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Vinyljunkie wrote: Delvis OT men jag har varit otroligt frustrerad på säljare på Ebay som vägrar skicka till Europa. Det är ännu mer obegripligt eftersom de ändå ska skicka efter avslutad auktion. Förstår inte vad de är rädda för, det är inte mindre säkert att skicka till Sverige som till nån redneckstat typ Maryland... Och det är ju köparen som tar risken oavsett vart man skickar... Även om jag också blir trött på säljare som inte vill skicka till Europa, så håller jag inte riktigt med om att det är köparen som tar risken. Försvinner guran, eller skadas, är det ju säljaren som har avtalet med posten/transportfirman, och som får trassla med reklamation etc. Köparen måste visserligen anmäla skadan om man exempelvis ser att paketet är skadat, och kanske bistå med info/foton eller andra praktiska grejor, men det är ju säljaren som måste reklamera etc. Sen är det såklart så att säljaren kan vägra hjälpa till, och då står köparen kanske där på bar backe (i vart fall om exempelvis Paypals villkor säger att risken går över vid överlämning till transportör, vet inte om så är fallet), men det är ju en annan femma.
|
| 08 Sep 2013, 00:23 |
|
 |
|
Shoegazers Anonymous
Joined: 16 Mar 2008, 16:06 Posts: 2957 Location: Knivsöder!
|
Jag har inget emot att skicka ex pedaler mm som är lätt att packa säkert i en kartong. Jag vet att den kommer fram hel osv.
Men tex så har jag en gammal förstärkartopp på försäljning som jag skrivit tydligt "Skickas ej" på av den enkla anledningen att den är tung som bly och blir alltså jättesvår att packa säkert. Den är gammal och jag har någon stans fått för mig att den är mer ömtålig. Kanske inte konstruktionsmässigt, men det bara känns så. Givetvis känns det lika med en nyare topp, så det som avgör är väl egentligen bara det att man vill se till att varan är i det skick som man beskriver den i och är det en dyrare pryl så ligger det iaf i mitt intresse att köparen blir nöjd och vet vad han/hon får. Att skicka en sån dyr och svårpackad sak känns inte rätt.
Men jag ska kanske tänka om där och gå på samma linje som med pedaler o annat mer lättpackat att köparen får betala frakten. Vill köparen sen betala för en tokemballerad topp som är försäkrad osv så är det upp till köparen.
Mina 2 c
|
| 08 Sep 2013, 19:34 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Spadeace wrote: Vinyljunkie wrote: Delvis OT men jag har varit otroligt frustrerad på säljare på Ebay som vägrar skicka till Europa. Det är ännu mer obegripligt eftersom de ändå ska skicka efter avslutad auktion. Förstår inte vad de är rädda för, det är inte mindre säkert att skicka till Sverige som till nån redneckstat typ Maryland... Och det är ju köparen som tar risken oavsett vart man skickar... Vill inte vara den som är den, men skulle nog knappast kalla Maryland för en redneckstat  Är det inte? Men visst är det i Maryland som den där "Heavy Metal Parkinglot" är filmad? 
|
| 09 Sep 2013, 12:04 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
ChronicTown wrote: Vinyljunkie wrote: Delvis OT men jag har varit otroligt frustrerad på säljare på Ebay som vägrar skicka till Europa. Det är ännu mer obegripligt eftersom de ändå ska skicka efter avslutad auktion. Förstår inte vad de är rädda för, det är inte mindre säkert att skicka till Sverige som till nån redneckstat typ Maryland... Och det är ju köparen som tar risken oavsett vart man skickar... Även om jag också blir trött på säljare som inte vill skicka till Europa, så håller jag inte riktigt med om att det är köparen som tar risken. Försvinner guran, eller skadas, är det ju säljaren som har avtalet med posten/transportfirman, och som får trassla med reklamation etc. Köparen måste visserligen anmäla skadan om man exempelvis ser att paketet är skadat, och kanske bistå med info/foton eller andra praktiska grejor, men det är ju säljaren som måste reklamera etc. Sen är det såklart så att säljaren kan vägra hjälpa till, och då står köparen kanske där på bar backe (i vart fall om exempelvis Paypals villkor säger att risken går över vid överlämning till transportör, vet inte om så är fallet), men det är ju en annan femma. Fast.... är det där verkligen krångligare bara för att det är skickat till ett annat land?
|
| 09 Sep 2013, 12:05 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Vinyljunkie wrote: ChronicTown wrote: Även om jag också blir trött på säljare som inte vill skicka till Europa, så håller jag inte riktigt med om att det är köparen som tar risken. Försvinner guran, eller skadas, är det ju säljaren som har avtalet med posten/transportfirman, och som får trassla med reklamation etc. Köparen måste visserligen anmäla skadan om man exempelvis ser att paketet är skadat, och kanske bistå med info/foton eller andra praktiska grejor, men det är ju säljaren som måste reklamera etc.
Sen är det såklart så att säljaren kan vägra hjälpa till, och då står köparen kanske där på bar backe (i vart fall om exempelvis Paypals villkor säger att risken går över vid överlämning till transportör, vet inte om så är fallet), men det är ju en annan femma. Fast.... är det där verkligen krångligare bara för att det är skickat till ett annat land? Inte nödvändigtvis. Transportfirman säljaren har avtalat med är ju rimligen i USA, men för vissa amerikaner tycks ju ibland allt som inte är "som vanligt" (dvs såsom det görs i USA) eller som har att göra med människor med annat modersmål än engelska vara väldigt skrämmande, så...
|
| 09 Sep 2013, 12:13 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Precis mina fördomar om en viss sorts amerikaner... 
|
| 09 Sep 2013, 14:10 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Vinyljunkie wrote: Precis mina fördomar om en viss sorts amerikaner...  Precis som dom har sina fördomar om en viss sorts européer och därför inte vill skicka hit.
| 09 Sep 2013, 15:46 |
|
 |
|
Spadeace
|
Är det inte? Men visst är det i Maryland som den där "Heavy Metal Parkinglot" är filmad?  [/quote] Haha, ja det visade sig vara så, annars är det en "white-collar" östkuststat i övre USA, så normalt sett är de nog lite vassare mentalt 
|
| 10 Sep 2013, 10:31 |
|
|