View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 16:54



Reply to topic  [ 73 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Attenuator för Super Lead 
Author Message
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2593
Location: Täby
Post Re: Attenuator för Super Lead
Jag tror Plexiglas 6 JTM sammanfattade det ganska bra.. Bekräftar väl mina farhågor..

Så.. Då ska jag nog börja leta mig en gammal HP, kanske.. Det bör ju gå att göra som Plexiglas och köra den parallellt... på såvis halvera effekten, då ska ju unleashen sen utan problem klara av resten.. Om man nu vill lägga så mkt pengar.. hmmm. Nåja.. ska bli kul att se var jag landar.. Tack för alla listiga svar!


10 Apr 2013, 23:10
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Attenuator för Super Lead
Ett annat alternativ är att sätta in en fast PS och ställa B+ på 400-430V (såg du hade ett ledigt hål i chassit, så det blir ingen åverkan) på så vis sänker du utefekten så att en unleashen klara det hela.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


10 Apr 2013, 23:22
Profile

Joined: 10 Jul 2010, 21:54
Posts: 257
Location:
Post Re: Attenuator för Super Lead
Har hatt UA, HotPlate och Airbrake. Rockcrusher och Alex Attenuator er best so far:
'67 100w Black Flag på '68 1982 låda:

Image


14 Apr 2013, 22:22
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2593
Location: Täby
Post Re: Attenuator för Super Lead
Amp Healer wrote:
Ett annat alternativ är att sätta in en fast PS och ställa B+ på 400-430V (såg du hade ett ledigt hål i chassit, så det blir ingen åverkan) på så vis sänker du utefekten så att en unleashen klara det hela.


Men det tarvar väl fortfarande en mastervolym som "Drive compensation" va? Så jag måste in och löda bort lite röda prickar på kortet.. Det är jag ju inte så sugen på som det känns nu.


16 Apr 2013, 08:35
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2593
Location: Täby
Post Re: Attenuator för Super Lead
janarn wrote:
Har hatt UA, HotPlate och Airbrake. Rockcrusher och Alex Attenuator er best so far:
'67 100w Black Flag på '68 1982 låda:

Image


Aha... Tack för infon.. Ska kika på Alex:en...

Snygg stärkare!!!!


16 Apr 2013, 08:37
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2593
Location: Täby
Post Re: Attenuator för Super Lead
Gentlemen..

Plexiglas och JTM nämner effekterna 170-190W.. Ska vi gissa att detta är peakeffekter, inte RMS? Frågar eftersom det nu börjar bli lite intressant i TGP-tråden då man diskuterar effekten mer ingående, vore bra att veta om Plexin toppar 170-190 i RMS eller Peak. (Jag gissar på Peak, sen att jag själv inte vet definitionerna tänker jag inte erkänna offentligt..)

Även John från Bad Cat är med i diskussionen och verkar ha börjat intressera sig för problemet.. Så jag tror det kommer att lösa sig.


17 Apr 2013, 20:38
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Attenuator för Super Lead
Svullo wrote:
Amp Healer wrote:
Ett annat alternativ är att sätta in en fast PS och ställa B+ på 400-430V (såg du hade ett ledigt hål i chassit, så det blir ingen åverkan) på så vis sänker du utefekten så att en unleashen klara det hela.


Men det tarvar väl fortfarande en mastervolym som "Drive compensation" va? Så jag måste in och löda bort lite röda prickar på kortet.. Det är jag ju inte så sugen på som det känns nu.


Nej inte alls, ligger man på B+ 400-430V så behövs inte någon "Drive compensation".
Så löda på kortet finns inte något behov av.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


17 Apr 2013, 21:31
Profile

Joined: 10 Jul 2010, 21:54
Posts: 257
Location:
Post Re: Attenuator för Super Lead
Info från Marshall tegninger:

Model 1987:
Power output:
In excess of 50 Watt RMS typical power at clipping into 4, 8, or 16 ohms (at 1kHz)
Average distortion: 3%
Typical output power at 10% distortion 90w RMS into 16 ohms.


Model 1959:
Power output:
115 Watts RMS typical power at clipping into 4, 8, or 16 ohms (at 1kHz)
Average distortion: 4%
Typical output power at 10% distortion 170 Watts into 4 ohms.


17 Apr 2013, 21:35
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: Attenuator för Super Lead
Var inne och läste tråden på tgp och tycker det är rätt skrämmande att BC-snubben inte vill svara tydligt på dina frågor. Att de kört en SL i några timmar skulle inte lugna mig en sekund. Stärkarna från 69 och fram till 73-74 är ju kända för att i många fall ha rejält med output, medans tex 68orna låg på runt 130w när de gick fullt ut.

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


18 Apr 2013, 07:57
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2593
Location: Täby
Post Re: Attenuator för Super Lead
Strålande tips om powerscalningen Amphealer! Lägger det på minnet så länge..

Du läser mina tankar Plexiglas, rätt frustrerande.. men.. nu kom han ju på att jag skulle kunna göra en custom order på en med högre effekttålighet.. Jag har provat lägga en beställning via mail på en dylik.. Får se om dom svarar.


20 Apr 2013, 22:22
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2593
Location: Täby
Post Re: Attenuator för Super Lead
Har fått svar på min beställning, det verkar gå att ordna en med högre effektrating (+40USD) :D Dock vill dom att jag beställer via http://www.godlyd.no/ Någon som handlat av dom? Brukar dom skicka till Sverige?


24 Apr 2013, 01:30
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2593
Location: Täby
Post Re: Attenuator för Super Lead
Ja inte gick det undan, men idag har jag i vart fall fått bekräftelse på att min order ska skickas, och har betalt in 3 149,66 SEK.... Sen lär man väl åka på tull med.

En intressant sak var att man from nu infört den högre effekttåligheten jag efterfrågade som standard på alla unleash som byggs :D


27 Aug 2013, 20:47
Profile

Joined: 08 Jan 2009, 19:42
Posts: 337
Location: Stockholm
Post Re: Attenuator för Super Lead
Hej
Oavsett hur man dämpar signalen till högtalarna och ut från högtalarna så förändras ljudupplevelsen.
Den mänskliga hörselns uppfattning av låga o höga frekvenser påverkas kraftigt av ljudnivån.
Det är egentligen vid rätt höga ljudnivåer (110 dBA) som hörseln har något så när "rak" frekvensuppfattning. Och även högtalarelementens ljud/frekvensåtergivning påverkas av ljudnivån.
Oavsett hur man sänker ljudnivån så kommer det att krävas nya inställningar av förstärkare, pedaler etc , jämfört med de inställningar man har vid höga ljudnivåer, för att få ett "bra ljud" vid låga ljudnivåer..
/Kalle


28 Aug 2013, 17:03
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 73 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.