View unanswered posts | View active topics It is currently 31 Aug 2026, 17:58

Reply to topic  [ 29 posts ] 
pre_cbs 
Author Message

Inte så illa om nu mikarna är original
http://vend.se/ad.php?143078

08 Dec 2012, 20:51
Profile ICQ YIM WWW

Troligen är ju varken plektrumskydd eller mickarna orginal om den är routad, inte orginal till gitarren i alla fall.

Dessutom ska det vara greenguard till Dec 64.

Jag tycker nog priset är på gränsen för en 64 med denna routing , saknade sadlar osv....

Det är väl plekan och mickarna som avgör priset . är dessa inte pre-cbs så lutar det mer åt 50 faktiskt i dagens
prisläge.

Om inte plektrumskyddet och mickarna är före 65 så är det i princip en meckad kropp och en meckad hals du köper , bara jacket och stallplattan i så fall som är orginaldelar?

10 Dec 2012, 15:59
Profile ICQ WWW

Post Re: pre_cbs
Det är intressant det här med vintage och värde, läste på Gibson forum om några vintage experter som gjort upp en lista på hur olika ingrepp påverkar värdet av en vintage gitarr.

Länk: http://forum.gibson.com/index.php?/topi ... ge-values/

Saxat ur tråden:
In the recent December issue of Vintage Guitar Magazine, eight vintage guitar experts were asked what condition issues damage a vintage guitar's value the most. Here's a summary of their educated opinions:

1. Good refinishing decreases vintage value by 50%; poor refinishing by more than that;

2. Cracks, breaks, router work, or an obscured serial number can cut value up to 90%;

3. Changed pickups can decrease value by up to 50%, sometimes more;

4. Changed parts like a bridge, tuners, pots, caps devalue by at least the replacement cost, if correct parts are
known to be available;

5. A non-working truss rod can kill a deal, devalue by 50% or more (or devalue by at least the repair cost if a buyer's willing to take a chance);

6. A headstock or heel repair done well takes away about 50% of the value.

7. On super rare, high-value guitars, a small detail like a new screw in the pickguard could knock 25% or more off the selling price.

New strap locks, re-fretting, swapping a plastic bridge on an acoustic guitar for a wood bridge, neck re-sets, bridge re-glue, these may not devalue a vintage guitar or may devalue it only slightly.

Så bara routingen sänker värdet med 90% enligt dessa experter!

10 Dec 2012, 16:49
Profile

holmis63 wrote:
Det är intressant det här med vintage och värde, läste på Gibson forum om några vintage experter som gjort upp en lista på hur olika ingrepp påverkar värdet av en vintage gitarr.

Nja......

Det är mer komplicerat än så 8)

För det första så varierar det mellan olika samlare/köpare hur man värderar vissa 'issues'

Sen skiljer det från märke/modell hur mycket det påverkar

Därefter så händer det ju att en gitarr BÅDE har en huvudlagning och en omlack tex, och då kan man inte bara addera avdragen enligt din tabell, du skull snabbt hamna under 0%

Sen beror det på var Du startar någonstans prismässigt, en orginal gitarr i normalt bruksskick?

Eller en mint condition samlargitarr so är HELT orörd.

Att en routing skulle ta bort 90% av värdet pengamässigt håller jag personligen absolut inte med om.

När man värderar omlackeringar så får man räkna in en ytterligare omlackering om man tänker återställa orginalfärgen eller inte är nöjd med lacken. Är det en proffslackad refin Du gillar , så behöver man inte räkna in det i prisbilden.

Man får lägga ihop alla variabler när man värderar, räkna på hårdvaran och kolla vad tidigare ex i liknande kondition sålt för.

Orginalgitarrer är lätta att värdera et är när det börjar vara omgjort som det blir svårt

Kan skilja så mycket som från 125 - 475 tkr beroende på hur man värderar (tänker på den meckade LP 57 som var till salu några år sedan)

Riktigt dyra gitarrer är direkt svårsålda med skador , tänk tex en 58-60 Sunburst LP som är värd kanske 250 tusen $ , om den är en refin , vem vill köpa den för 125? en omlackad gitarr för en miljon?

Omlackeringar , routings , brott på hals /huvud är ju nästan värst då detta eg inte går att återställa. Å andra sidan spelar och låter dom lika bra och ger oss vanliga dödliga en chans att köpa vintage.

Om man nu vill ha någon högre modell än Musicmaster/Mustang/Melody maker etc

10 Dec 2012, 17:10
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
holmis63 wrote:

Nja......

Det är mer komplicerat än så 8)

För det första så varierar det mellan olika samlare/köpare hur man värderar vissa 'issues'

Sen skiljer det från märke/modell hur mycket det påverkar

Därefter så händer det ju att en gitarr BÅDE har en huvudlagning och en omlack tex, och då kan man inte bara addera avdragen enligt din tabell, du skull snabbt hamna under 0%

Sen beror det på var Du startar någonstans prismässigt, en orginal gitarr i normalt bruksskick?

Eller en mint condition samlargitarr so är HELT orörd.

Att en routing skulle ta bort 90% av värdet pengamässigt håller jag personligen absolut inte med om.

När man värderar omlackeringar så får man räkna in en ytterligare omlackering om man tänker återställa orginalfärgen eller inte är nöjd med lacken. Är det en proffslackad refin Du gillar , så behöver man inte räkna in det i prisbilden.

Man får lägga ihop alla variabler när man värderar, räkna på hårdvaran och kolla vad tidigare ex i liknande kondition sålt för.

Orginalgitarrer är lätta att värdera et är när det börjar vara omgjort som det blir svårt

Kan skilja så mycket som från 125 - 475 tkr beroende på hur man värderar (tänker på den meckade LP 57 som var till salu några år sedan)

Riktigt dyra gitarrer är direkt svårsålda med skador , tänk tex en 58-60 Sunburst LP som är värd kanske 250 tusen $ , om den är en refin , vem vill köpa den för 125? en omlackad gitarr för en miljon?

Omlackeringar , routings , brott på hals /huvud är ju nästan värst då detta eg inte går att återställa. Å andra sidan spelar och låter dom lika bra och ger oss vanliga dödliga en chans att köpa vintage.

Om man nu vill ha någon högre modell än Musicmaster/Mustang/Melody maker etc

Dessutom så värderas inte refin ner lika hårt i Sverige som i tex Japan och USA.
I Japan är det nära på omöjligt att sälja en omlackad vintage Gibba eller Fender (eller mekad på något vis).
Sverige är lite unikt på det sättet att man generellt inte är så "gnällig" med mekade prylar.
Något JAM har gjort till en grej.

10 Dec 2012, 17:54
Profile ICQ YIM WWW

Mike Leaf wrote:
Troligen är ju varken plektrumskydd eller mickarna orginal om den är routad, inte orginal till gitarren i alla fall.

Dessutom ska det vara greenguard till Dec 64.

Jag tycker nog priset är på gränsen för en 64 med denna routing , saknade sadlar osv....

Det är väl plekan och mickarna som avgör priset . är dessa inte pre-cbs så lutar det mer åt 50 faktiskt i dagens
prisläge.

Om inte plektrumskyddet och mickarna är före 65 så är det i princip en meckad kropp och en meckad hals du köper , bara jacket och stallplattan i så fall som är orginaldelar?

Jag utgår ifrån att det säljaren skriver är sant så att säga.
Inte skulle jag köpa en sån utan att se den IRL (om jag inte vet att säljaren är pålitlig).

10 Dec 2012, 17:55
Profile ICQ YIM WWW

För det första så är det ju inte MIN lista, det är ju om man läser 8 st vintage experter som har listat upp hur olika ingrepp påverkar värdet av en vintage gitarr!
Jag lade upp den enbart av den orsaken att om någon var intresserad av ett köp så kan det vara intressant att veta hur en expertpanel ser på saken.
Jag har själv varit intresserad av t.ex pre CBS Fender inköp men efter att ha testat ett antal och jämfört med vad jag har själv i ägo, dags dato, med Custom shop och nyare fabriks Fender kommit fram till att det absolut inte är värt pengarna om man ska ha en gitarr för att spela på den, t.ex så föredrar jag min 79a strata hur konstigt det än låter. OBS, det är min åsikt!!!!!!!!!!
Som investeringsobjekt däremot kan det ju vara en poäng i det, och då är ju sån här information väldigt användbar då man förmodligen kommer utsättas för en bedömning och värdering av det här slaget den dag man vill sälja.

10 Dec 2012, 18:17
Profile

holmis63 wrote:
För det första så är det ju inte MIN lista, det är ju om man läser 8 st vintage experter som har listat upp hur olika ingrepp påverkar värdet av en vintage gitarr!
Jag lade upp den enbart av den orsaken att om någon var intresserad av ett köp så kan det vara intressant att veta hur en expertpanel ser på saken.
Jag har själv varit intresserad av t.ex pre CBS Fender inköp men efter att ha testat ett antal och jämfört med vad jag har själv i ägo, dags dato, med Custom shop och nyare fabriks Fender kommit fram till att det absolut inte är värt pengarna om man ska ha en gitarr för att spela på den, t.ex så föredrar jag min 79a strata hur konstigt det än låter. OBS, det är min åsikt!!!!!!!!!!
Som investeringsobjekt däremot kan det ju vara en poäng i det, och då är ju sån här information väldigt användbar då man förmodligen kommer utsättas för en bedömning och värdering av det här slaget den dag man vill sälja.

Säkert experter , men det blir lite svårhanterat när en omlackad gitarr med en routing i och en bytt mick ska räknas nedd med 90% + 50% + 50%
Det innebär inte bara att säljaren ska ge bort den utan dessutom skjuta in lika mycket i cash som blir det negativa värdet ? 8)

Listan hanterar inte det svåra i värderingen , när det finns flera saker som är felaktigt.
Det jag reagerar på är att det är väldigt stora avdrag på varje grej, 50% på en refin kan jag acceptera men att tex en orginal PRE-CBS strata för säg 150.000 skulel bara vara värd 15.000 för att det finsn en routing i den stämmer helt enkelt inte med verkligheten

Det var inte meningen att kommentera det som att det var din egen åsikt , men det framgår ju att Du hade hittat den i en tidning.

Listor av detta slag är jättebra , men jag tycker man förenklar ett svårt ämne lite väl mycket bara , och ville som min åsikt belysa att det inte är så enkelt som det framgår att man bara kan dra värden rakt av utan att ange vilken typ av gitarr och inköpspris det handlar om.

11 Dec 2012, 10:54
Profile ICQ WWW

Om en gitarr som kostar säg 100 000 kr (som exempel) minskar sitt värde med 50% pga omlackning och ytterligare 50% pga någonting annat, skulle man ju matematiskt se på det som att den vore värd 25 000 kr. Inte 0 kr. (Eftersom de "andra" 50 procenten då beräknas på kvarvarande värde dvs 50 000 kr)

Detta sagt bara som en möjlig tolkning av listan, inte som någon åsikt om vad någon gitarr "borde vara värd".

För övrigt är det väl rimligt att tänka sig att även om det gick att använda den modellen så skulle det kunna vara så att ju fler fel desto mindre värt blir varje fel och desto mindre procentavdrag för varje fel.

11 Dec 2012, 14:07
Profile

Hej
Jag har varit i kontakt med säljaren då jag är intresserad av att köpa en pre CBS strata som inte kostar 150 000. Enligt honom är mickarna orginal och plektrumskyddet är ett gammalt ej orginal till gitarren (har dessutom en liten lagning). Väldigt synd att plektrumskyddet verkar vara ett post 65. I övrigt tycker jag att mkt verkar bra. Har letat efter en pre cbs strata ett tag och tycker denna verkar mkt intressant (orginal lack kropp o hals, mickar och stall, ja förutom sadlarna då). Funderar på att be om att få komma o titta närmare på gitarren.

Vad skulle ni säga om priset utifrån denna info, några råd tips etc?
Mvh
jolans02

11 Dec 2012, 15:12
Profile ICQ YIM WWW

Nej, jag tänker inte värdera nånting osett, kolla in listan ovan, tänk på att en sån bedömning kommer förmodligen du/gitarren att utsättas för om du nångång vill sälja den i din tur!
Har du testat pre CBS fender gitarrer förut?
Många av dom är utan tvekan grymma gitarrer men det finns lika grymma från custom shop och vintage serien, CBS stratorna som överlevt är också mycket välspelande och välljudande instrument, alla jag nämt kan fås för ungefär 30% eller mindre av begärt pris i annonsen, nytt eller beggat, du kanske vet allt detta men vill ändå få det sagt, det är ju mycket pengar för en gitarr!
Mojon däremot, kommer inte med mina alternativ :-)

11 Dec 2012, 15:53
Profile

Enligt listan är det inte värd någonting eftersom redan routingen tar bort 90% av värdet , sen kostnad för saknat plektrumskydd + stallsadlar + tuners = -15000 till

Jag tycker runt 55-60 är ett bra pris på den där , routing tar bort en del av värdet , såväl som plektrumskydd och sadlar

Men om Du är i den marknaden ,pre-cbs players för 50-60 tusen så hittar Du inte mycket med orginallack så om det är viktigt för dig så kanske denna gitarr är rätt

11 Dec 2012, 16:29
Profile ICQ WWW

lpstd wrote:
Om en gitarr som kostar säg 100 000 kr (som exempel) minskar sitt värde med 50% pga omlackning och ytterligare 50% pga någonting annat, skulle man ju matematiskt se på det som att den vore värd 25 000 kr. Inte 0 kr. (Eftersom de "andra" 50 procenten då beräknas på kvarvarande värde dvs 50 000 kr)

Stämmer men i vilken ände börjar man då? med det som är högst avdrag ?
Blir ju stor skillnad att dra det tyngsta avdraget före de andra

Blir ju inget kvar ändå i värde alls om man räknar på det sättet på gitarrer som har 'issues' ändå är dom ju
bevisligen värda pengar när de säljs

11 Dec 2012, 16:31
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

Stämmer men i vilken ände börjar man då? med det som är högst avdrag ?
Blir ju stor skillnad att dra det tyngsta avdraget före de andra

Nej:

50% av 100 000 är 50 000.
25 % av 50 000 är 12 500

Och andra hållet:
25% av 100 000 är 25 000.
50% av 25 000 är 12 500

Fast sen behöver dock nog priset multipliceras med någon faktor som är proportionell mot antalet fel eftersom de som sagt bevisligen är värda mer pengar.

11 Dec 2012, 16:41
Profile

Om han vill ha 69k för gitarren ska man inte då räkna vad den hade kostat utan dessa sänkningar på priset från listan som Holmis länkade till?
Alltså vad han skulle fått om den var i mintskick.
90% sänkning från originalskick borde ge ett värde på 690k, och 50% för mickarna så borde det vara 1035k som den borde varit värd i mint skick.
:mrgreen:

11 Dec 2012, 17:32
Profile ICQ WWW

Ja, vad är en 64a värd ungefär egentligen, jag kollade Ebay completed listings för skojs skull och där är till min förvåning en helt original sonic blue såld :shock:
Man brukar ju säga att ett objekt är värt vad nån är beredd att betala, 28000 dollar, ungefär 196 laxar då, så man får väl enligt listan betala 19600 om man bara ska dra av för routingen, jag gillar den där listan, nu har jag råd med en pre CBS strata :mrgreen:

http://www.ebay.com/csc/i.html?_sacat=0 ... =100&rt=nc

11 Dec 2012, 18:17
Profile

holmis63 wrote:
Ja, vad är en 64a värd ungefär egentligen, jag kollade Ebay completed listings för skojs skull och där är till min förvåning en helt original sonic blue såld :shock:
Man brukar ju säga att ett objekt är värt vad nån är beredd att betala, 28000 dollar, ungefär 196 laxar då, så man får väl enligt listan betala 19600 om man bara ska dra av för routingen, jag gillar den där listan, nu har jag råd med en pre CBS strata :mrgreen:

Hur tänkte Du här ? Det råkar bara vara så att 'Custom colour' är 2-3 ggr dyrare än Sunburst

I Sverige skulle en helt orginal 64 i dagsläget sälja för runt 90-100 tkr , är min uppfattning i alla fall , i USA runt 12-13 k $

Tänk också på att 60-62 är dyrare än 63, 63 är dyrare än 64.....

12 Dec 2012, 14:28
Profile ICQ WWW

Jag tror inte jag tänkte så mycket, men det kan ju vara bra att se vad marknaden är beredd att betala för nåt liknande fast i originalskick, nån burst fanns inte i completed listings så.....
Har jag trampat på dina fötter så ber jag om ursäkt för det!

12 Dec 2012, 14:35
Profile

holmis63 wrote:
Jag tror inte jag tänkte så mycket, men det kan ju vara bra att se vad marknaden är beredd att betala för nåt liknande fast i originalskick, nån burst fanns inte i completed listings så.....
Har jag trampat på dina fötter så ber jag om ursäkt för det!

Nej varför det ? Jag bara tänker att ska man diskutera värdering av gamla gitarrer måste man ta hänsyn till detta faktum, kan inte ta värdet från en ultra rare sonic blue och sätta den prislappen på en Sunburst bara för att Du just hittade en sån?

Värdering är en klurig grej där flera faktorer spelar roll, Du skrev att Du samlat i 10 år så jag tänkte att detta måste vara ganska självklart ?
Därför skrev jag 'hur tänkte Du här? '

12 Dec 2012, 16:28
Profile ICQ WWW

holmis63 wrote:

Om guran säljs för ett pris så måste den ju vara värd det.
Då kan man inte räkna bort de procenter som du gör utan du måste lägga på vad den hade kostat utan skavankerna.
Eftersom den säljs med skavanker och de måste vara borträknade, för ingen betalar för en mintgura som är routad eller skruvad med på annat sätt.
:wink:

12 Dec 2012, 16:48
Profile ICQ WWW

Det beror ju på vem man frågar, finish värdering tänkte på, en del vill inte ha nåt annat än burst och en del kan inte tänka sig burst, för min del så spelar inte färgen så stor roll faktiskt, och om jag skulle köpa nåt dylikt (vilket inte kommer hända, tror jag :-)), så skulle jag absolut inte betala extra för finishen och så där funkar ju vintage marknaden!
Jag vet att det finns listor på olika kulörers värde men det är ju ingen som följer dem slaviskt.
Liksom ingen kommer följa listan jag länkade till slaviskt, men det är ju värdefullt att se hur experter ser på värderingsfrågan

12 Dec 2012, 16:48
Profile

Riffle, men den jag länkade till på Ebay hade ju inga skavanker, den var ju mint, och 64an på vend har ju routing, det var så jag räknande och så var jag väl inte så allvarlig heller kanske :-) Humor du vet!

12 Dec 2012, 16:55
Profile

holmis63 wrote:
Riffle, men den jag länkade till på Ebay hade ju inga skavanker, den var ju mint, och 64an på vend har ju routing, det var så jag räknande och så var jag väl inte så allvarlig heller kanske :-) Humor du vet!

Jag missade att den var mint :oops:

13 Dec 2012, 08:36
Profile ICQ WWW

holmis63 wrote:
Det beror ju på vem man frågar, finish värdering tänkte på, en del vill inte ha nåt annat än burst och en del kan inte tänka sig burst, för min del så spelar inte färgen så stor roll faktiskt, och om jag skulle köpa nåt dylikt (vilket inte kommer hända, tror jag :-)), så skulle jag absolut inte betala extra för finishen och så där funkar ju vintage marknaden!
Jag vet att det finns listor på olika kulörers värde men det är ju ingen som följer dem slaviskt.

Spelar eg ingen roll vad Du tycker personligen om färgerna, helt klart är att en Custom Colour Fender strata från innan CBS är värd minst 2 ggr mer än en sunburst oavsett vad man tycker är snyggast , det går inte att undkomma. så pratar man om själva värderingen generellt så blir det knepigt att ha den som referens mot en SB. Det är andra faktorer som åstadkommer skillnaden än att färgen ska vara 'snygg'.

13 Dec 2012, 10:16
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Spelar eg ingen roll vad Du tycker personligen om färgerna, helt klart är att en Custom Colour Fender strata från innan CBS är värd minst 2 ggr mer än en sunburst oavsett vad man tycker är snyggast , det går inte att undkomma. så pratar man om själva värderingen generellt så blir det knepigt att ha den som referens mot en SB. Det är andra faktorer som åstadkommer skillnaden än att färgen ska vara 'snygg'.

Hur vet man, med dagens kunskap om relicing osv, att en t.ex pre-cbs stratta är Custom Color i original och inte 'refin'? Om det nu är så att man får upp till 2ggr med betalt för detta så borde det ju dykar upp en hel del 'fakes' på detta området. Eller är jag ute och cyklar som vanligt?

13 Dec 2012, 12:15
Profile

glassfinger wrote:
Mike Leaf wrote:

Hur vet man, med dagens kunskap om relicing osv, att en t.ex pre-cbs stratta är Custom Color i original och inte 'refin'? Om det nu är så att man får upp till 2ggr med betalt för detta så borde det ju dykar upp en hel del 'fakes' på detta området. Eller är jag ute och cyklar som vanligt?

Nej det är ju en mycket bra fråga , det finns ett antal knep/metoder att syna en omlackering på en gammal gitarr, den vanligaste är att belysa den med UV ljus (Black Light) vilket får en gammal lack att lysa i grönaktigt skimmer , och nyare ändringar i en mörkare ton, går även att se lagade skador under lacken förutsatt att det inte är en tjock lack (och då är ju det fel i sig) är det dock gjort 40 år sen så finns det andra ställen att titta på.

För att lacka om en gitarr (om du inte bara sprayar över) så måste Du ta bort lacken meddelst slipning eller färgborttagning, när den sedan lackats igen får den inte exakt samma konturer.

Sen finns det ibland en tidigare historia , att den ägts av någon trovärdig som kan intyga äkthet, kanske gamla bilder eller tom ett orginalkvitto med serienr och färg angivet. En del såna här gitarrer är kända redan då de s a s funnits i cirkulation länge.

Det är nog större risk att kroppen är helt fake i så fall, det har blivit svårare och svårare då relikering och lackering blivit bättre och bättre.
Då får man sätta igång att mäta upp kritiska ställen och kontrollera sånt som inte gemene man kan googla fram (som clamping holes är ju vida känt nu)

Dom som hanterat hundratals såna här genom åren går ibland nästan bara på känslan om det är rätt eller fel , sen kollar dom detaljer.

Det är ju i princip upp till säljaren att styrka orginalitet så långt det går , och upp till köpare att utföra sin unersökningsplikt så långt det går.

Men jag håller med om att Custom Colour Fenders är en risky business , och det flinns flera kända fall av blåsningar.

13 Dec 2012, 13:46
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Men jag håller med om att Custom Colour Fenders är en risky business , och det flinns flera kända fall av blåsningar.

Ska hålla mig borta från Custom Colors framöver. :wink:

Tack för svaret.

Egentligen så är det ju ganska fånigt att några lager lack innebär att ett instrument uppvärderas så extramt mycket i pris i förhållande till ett med standardfärg. Att man vill åt det unika såpass mycket blir ju lite i fånigaste laget med tanke på att instrumentet i sig inte behöver vara 'bättre' bara ovanligare.

F.ö. en liknande stratta (skum och väldigt ful routing) som den som finns i tråden (kanske samma) gick på en pantauktion i GBG runt 86-87. Klubbad för runt 8k. Jag tyckte det va sanslöst att köpa en trasig gitarr för dom pengarna när det fanns finare strattor på samma auktion. Fattade inte alls grejen med vintage då.

13 Dec 2012, 16:22
Profile

glassfinger wrote:
Mike Leaf wrote:

Ska hålla mig borta från Custom Colors framöver. :wink:

Tack för svaret.

Egentligen så är det ju ganska fånigt att några lager lack innebär att ett instrument uppvärderas så extramt mycket i pris i förhållande till ett med standardfärg. Att man vill åt det unika såpass mycket blir ju lite i fånigaste laget med tanke på att instrumentet i sig inte behöver vara 'bättre' bara ovanligare.

Priserna på vintagegitarrer och andra samlarprylar , antikviteter,konst etc har inte eg att göra med att de skulle vara 'bättre' det är den kopplingen man måste släppa om man ska förstå de mekanismer som driver samlare. Sen att gamla gitarrer ofta är väldigt välljudande är en annan sak, men sett i förhållande till priset så blir det ju såklart fånigt, men inte för dom som är inne i det redan mentalt.

13 Dec 2012, 16:46
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
glassfinger wrote:

Nej det är ju en mycket bra fråga , det finns ett antal knep/metoder att syna en omlackering på en gammal gitarr, den vanligaste är att belysa den med UV ljus (Black Light) vilket får en gammal lack att lysa i grönaktigt skimmer , och nyare ändringar i en mörkare ton, går även att se lagade skador under lacken förutsatt att det inte är en tjock lack (och då är ju det fel i sig) är det dock gjort 40 år sen så finns det andra ställen att titta på.

För att lacka om en gitarr (om du inte bara sprayar över) så måste Du ta bort lacken meddelst slipning eller färgborttagning, när den sedan lackats igen får den inte exakt samma konturer.

Sen finns det ibland en tidigare historia , att den ägts av någon trovärdig som kan intyga äkthet, kanske gamla bilder eller tom ett orginalkvitto med serienr och färg angivet. En del såna här gitarrer är kända redan då de s a s funnits i cirkulation länge.

Det är nog större risk att kroppen är helt fake i så fall, det har blivit svårare och svårare då relikering och lackering blivit bättre och bättre.
Då får man sätta igång att mäta upp kritiska ställen och kontrollera sånt som inte gemene man kan googla fram (som clamping holes är ju vida känt nu)

Dom som hanterat hundratals såna här genom åren går ibland nästan bara på känslan om det är rätt eller fel , sen kollar dom detaljer.

Det är ju i princip upp till säljaren att styrka orginalitet så långt det går , och upp till köpare att utföra sin unersökningsplikt så långt det går.

Det blir ju inte lättare av att Fender ofta blåste en solid färg över en dålig sunburst (och ibland över en annan solid färg).
Men som sagt, det finns ju "hemlisar" och så är det den där känslan.
Ibland får man dåliga vibbar av en del.

Kommer ihåg i Holland när en snubbe försökte pracka på oss en "gammal" Telecaster.
Halsen var en äkta tidig 60-talare men resten var inte det.
Dock var allt så välgjort att det enda som avslöjade att kroppen inte var en äkta Fender var att fasningen på kanten vid jacket var lite för lång.
Killen erkände till sist att det var fake men han hade nog glatt sålt den som äkta och fan vet om han inte gjort det.

13 Dec 2012, 20:21
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 29 posts ]