View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 09:30



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Dämpmaterial i 4x12:or. Någon som provat? 
Author Message

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post Dämpmaterial i 4x12:or. Någon som provat?
Det var riktigt länge sedan jag var här på Ljudbojen, men jag börjar bli lite sugen igen... :wink:

Har en fråga:

Sedan jag såg en MESA 4x12:a någon gång på 80-talet med dämpmaterial (glasull, Gullfiber, typ) inne i lådan, har jag undrat hur det påverkar ljudet i dessa typer av högtalarlådor. Marshall har ju inte på massor av år haft dämpmaterial i sina 4x12:or, så det klassiska 4x12-ljudet är antagligen med odämpad låda.

Eftersom jag inte på sådär 33 år har ägt någon 4x12:a har jag själv inte provat... Inte förrän nu! Och resultatet var intressant :!:

Innan jag säger vad jag tyckte, vore det himla kul att höra om någon mer har provat och vad ni tyckte om resultatet.

Vad säger ni?

_________________
Sven-Johan
Rörförstärkartekniker Emeritus


15 May 2012, 14:33
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3543
Location:
Post Re: Dämpmaterial i 4x12:or. Någon som provat?
Jag har prova. Jag köpte en gång en Marshall 1960AX, som jag tyckte hade en massa irriterande bumliga resonanser, så jag provade med lite fast högtalardämpmaterial. (skumkuddar)

Och det löste problemet.

Vår andra gitarrist hade sin gamla Marshall 70-talsfyrtolva fylld med lös dämpull i en massa år och tog ut det. Då lät den bättre och rappare. Men han hade och andra sidan inga problem med bumliga resonanser som jag hade i min.

Så jag antar att det är värt att testa. Ibland blir det bättre, ibland sämre och det låter olika beroende på hur man dämpar.

/CM


15 May 2012, 16:20
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1609
Location: Kumla
Post Re: Dämpmaterial i 4x12:or. Någon som provat?
_CM_ wrote:
Jag har prova. Jag köpte en gång en Marshall 1960AX, som jag tyckte hade en massa irriterande bumliga resonanser, så jag provade med lite fast högtalardämpmaterial. (skumkuddar)

Och det löste problemet.

Vår andra gitarrist hade sin gamla Marshall 70-talsfyrtolva fylld med lös dämpull i en massa år och tog ut det. Då lät den bättre och rappare. Men han hade och andra sidan inga problem med bumliga resonanser som jag hade i min.

Så jag antar att det är värt att testa. Ibland blir det bättre, ibland sämre och det låter olika beroende på hur man dämpar.

/CM



Har samma erfarenhet, det kan variera beroende på låda och element.

_________________
http://www.pigsinspace.se


16 May 2012, 08:12
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: Dämpmaterial i 4x12:or. Någon som provat?
Har inte testat, men kan tänka mig att mtrlet i lådan kan bidra till slutresultatet, tex kanske en låda i tjock plywood påverkas mindre än den som är gjord i spånskiva....?

Blir intressant att höra dina intryck S-J!!! :wink:

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


16 May 2012, 09:10
Profile WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Dämpmaterial i 4x12:or. Någon som provat?
En smart lösning finns i gamla Simm-watts 4x12: En resonanspinne mellen baffeln och bakstycket, som man kan spänna åt efter behag. Funkar faktiskt, man kan "stämma" lådan. Sätter man den lite off center får man en jämnare utdämpning. Det är ju bakstycket som låter, sidorna och baffeln är ju såpasss styva så de bidrar inte mycket till resonanserna.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


16 May 2012, 10:06
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post Re: Dämpmaterial i 4x12:or. Någon som provat?
Det som dämpmaterial gör i en högtalarlåda är bl.a. att ljudet blir på samma sätt som om lådan vore större än den är (hade större volym än den verkligen har)...

Olika typer av högtalarelement kräver olika stor volym på högtalarlådan för att få det ljud man är ute efter. Volymen på lådan påverkar ljudet en hel del, framförallt vid låga frekvenser. Men, en och samma låda kan vara för liten för en typ av högtalarelement och lagom för en annan typ av element.

Lådor som är små, och/eller som är för små för aktuellt högtalarelement, ger bl.a. ett "bumligt" basljud. Kanske ljudet också kan beskrivas som att låta "låda", "lådigt" eller "ihåligt".

Det jag tyckt om många Marshall-typ-4x12:or, speciellt de som jag i övrigt har tyckt om ljudet i, är just att de låter "ihåligt" och "lådigt". Jag har dessutom tyckt att ljudet saknar lite "närhet", som om allt ljud inte kommer ut, utan att en del av det "studsar runt inne i lådan". Kanske jag tyckt om dem till 80 - 90 %, men den där bumliga basen och det där ihåliga lådljudet har tagit udden av gillandet...

Förra veckan köpte jag en 4x12:a som jag verkligen kände hade potential och som jag gillade mycket, men den hade det där ljudet jag inte gillar och saknade lite närhet i ljudet. Då var jag, förståss, med tanke på ovanstående resonemang, tvungen att prova att sätta i dämpmaterial. Inte så mycket. Bara en 5 cm tjock glasullsmatta, 60 cm bred och ca 1 m lång.

Jag kan inte låta bli att tycka att resultatet blev precis det jag ville! Lådigheten i ljudet är borta! Närheten är där! Nu kastas allt ljud ut frammåt, istället för att lite av det "studsar runt i lådan". Nu behöver jag inte dra ner baskontrollen och dra upp diskant- och Presence-kontrollerna på stärkaren i syfte att få bort bumlighet.

Lådan jag köpt och provat i är, för övrigt, en vinklad Marshall modell 1935 från 1976. Den har 25 Watts Celestion G12M, blackbacks, baselement med 55 Hz resonansfrekvens (444-koner). Jag blir inte förvånad om det skulle bli annat resultat med andra typer av högtalarelement...

_________________
Sven-Johan
Rörförstärkartekniker Emeritus


16 May 2012, 10:26
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: Dämpmaterial i 4x12:or. Någon som provat?
Kanske lite utanför ämnet men jag har hört att man inte skall använda glasull i högtalarlådor för att det skulle kunna skada högtalarna med vasst glasdamm. Är detta en myt bara för att få sälja dyrt dämpmaterial? Det var nämligen en hemstereoaudiofil som sa det och såna är ju inte att lita på.


16 May 2012, 11:17
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: Dämpmaterial i 4x12:or. Någon som provat?
busse wrote:
Kanske lite utanför ämnet men jag har hört att man inte skall använda glasull i högtalarlådor för att det skulle kunna skada högtalarna med vasst glasdamm. Är detta en myt bara för att få sälja dyrt dämpmaterial? Det var nämligen en hemstereoaudiofil som sa det och såna är ju inte att lita på.

Finns de som sätter ngn form av tunn-tunn duk över högtalarna i bak. Finns ju teoretiskt risken att dam o sånt kryper in nånstans - men , var då?


16 May 2012, 14:16
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2875
Location: Falköping
Post Re: Dämpmaterial i 4x12:or. Någon som provat?
Vad tänker du driva lådan med, Sven-Johan?
Det där är ju exakt likadan låda som jag gaggat om några gånger och som jag hade ihop med en till 2204 ombyggd Marshall 1987.
Det lät (och låter ff hos en kompis i Njurunda) mycket gott!

/Mats

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.


16 May 2012, 19:01
Profile
User avatar

Joined: 10 Nov 2008, 18:38
Posts: 173
Post Re: Dämpmaterial i 4x12:or. Någon som provat?
busse wrote:
Kanske lite utanför ämnet men jag har hört att man inte skall använda glasull i högtalarlådor för att det skulle kunna skada högtalarna med vasst glasdamm. Är detta en myt bara för att få sälja dyrt dämpmaterial? Det var nämligen en hemstereoaudiofil som sa det och såna är ju inte att lita på.


Det tror åtminstone jag är komplett BS.
Har själv gamla Sonabhögtalare som närmar sig 40-strecket och det enda som åldras eller slits är skumkanterna runt elementen och möjligen nån konding i filtret (beroende på typ).

Ligger det nån sanning i påståendet så måste tidsperspektivet vara bra långt! :)

_________________
http://www.bluestompers.se


16 May 2012, 21:03
Profile WWW
User avatar

Joined: 19 Aug 2010, 21:37
Posts: 825
Location: Halmstad
Post Re: Dämpmaterial i 4x12:or. Någon som provat?
Shuffle wrote:
busse wrote:
Kanske lite utanför ämnet men jag har hört att man inte skall använda glasull i högtalarlådor för att det skulle kunna skada högtalarna med vasst glasdamm. Är detta en myt bara för att få sälja dyrt dämpmaterial? Det var nämligen en hemstereoaudiofil som sa det och såna är ju inte att lita på.


Det tror åtminstone jag är komplett BS.
Har själv gamla Sonabhögtalare som närmar sig 40-strecket och det enda som åldras eller slits är skumkanterna runt elementen och möjligen nån konding i filtret (beroende på typ).

Ligger det nån sanning i påståendet så måste tidsperspektivet vara bra långt! :)



Om det OA-serien så ska det sitta tyg under basarna orginal, har läst någonstans att det var just för att skydda dom... calssonplanet kanske??


17 May 2012, 13:43
Profile
User avatar

Joined: 10 Nov 2008, 18:38
Posts: 173
Post Re: Dämpmaterial i 4x12:or. Någon som provat?
Korrekt på modellerna med Philips 9710, inte övriga.
Funktionen är impedansjustering.

_________________
http://www.bluestompers.se


17 May 2012, 14:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 19 Aug 2010, 21:37
Posts: 825
Location: Halmstad
Post Re: Dämpmaterial i 4x12:or. Någon som provat?
Shuffle wrote:
Funktionen är impedansjustering.


Med tyg? Hur funkar det?


17 May 2012, 15:22
Profile
User avatar

Joined: 10 Nov 2008, 18:38
Posts: 173
Post Re: Dämpmaterial i 4x12:or. Någon som provat?
Klippt från Wiki:
The load that a driver presents to an amplifier consists of a complex electrical impedance—a combination of resistance and both capacitive and inductive reactance, which combines properties of the driver, its mechanical motion, the effects of crossover components (if any are in the signal path between amplifier and driver), and the effects of air loading on the driver as modified by the enclosure and its environment.

_________________
http://www.bluestompers.se


17 May 2012, 16:51
Profile WWW

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post Re: Dämpmaterial i 4x12:or. Någon som provat?
Axewall wrote:
Vad tänker du driva lådan med, Sven-Johan?
...

/Mats

Öhhhh... Tänker? Jag spelar i den med min 100 Watts Marshall Super PA från 1969. Det blir nog oftast den stärkaren som får kampera ihop med denna 4x12:a. Min 50 Watts plexi kommer nog också till pass, men den blir oftare till 2x12 eller 1x15.

Jag har, med ytterst få undantag, alltid en HotPlate attenuator mellan stärkare och högtalare. Jag har använt HotPlate i så många år och på så många gig och repningar att jag, tvärtom mot många andra, tycker att ljudet förstörs om jag drar upp på HotPlate:en eller tar bort den... :wink:

Det jag skrev om tidigare är min reaktion hittils. Ljudet som blev med dämpmatrial är en positiv men ny upplevelse, och uppfattningen om sådana kan ju ändras när nyhetens behag har lagt sig... Som vanligt för oss nördar och moddaholister går det förståss att kolla vad det gör med olika mycket dämpmaterial, materialet i bakstycket o.d. :mrgreen: Men, nu kommer jag att behålla den så här ett tag.

Jag är förvånad över att inte fler har provat och kommit med kommentarer...

_________________
Sven-Johan
Rörförstärkartekniker Emeritus


19 May 2012, 12:37
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2875
Location: Falköping
Post Re: Dämpmaterial i 4x12:or. Någon som provat?
Martin Kuhn wrote:
En smart lösning finns i gamla Simm-watts 4x12: En resonanspinne mellen baffeln och bakstycket, som man kan spänna åt efter behag. Funkar faktiskt, man kan "stämma" lådan. Sätter man den lite off center får man en jämnare utdämpning. Det är ju bakstycket som låter, sidorna och baffeln är ju såpasss styva så de bidrar inte mycket till resonanserna.

Låter intressant! En kraftig gängstång mellan fram och baksida skulle ju kunna funka då, med spännmekanism/justering.

Har annars inte provat med dämpning i nån av mina lådor.

/Mats

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.


19 May 2012, 16:02
Profile

Joined: 25 May 2012, 19:01
Posts: 34
Location: Gävle
Post Re: Dämpmaterial i 4x12:or. Någon som provat?
De gamla Marshallådorna som jag sett hade den där pinnen mellan fram och bakstycke. Dom äldre lådorna låter ju bättre. Dom är ju byggda av solitt trä och har en annan resonans än de nyare. Dämpmaterial, beroende på mängd, dämpar ju mellanregistret mest och gör att den typiska vinande diskanten i Marshall accentueras, eh , hörs tydligare. Nu snackar jag om förr när man lirade högt så stärkaren distar i slusteget. Det går ju inte att få en sinuskurva ur en äldre Marshall på 550V B+ om man inte vill bränna rören på några minuter...därav den vinande diskanten som ingen annan stärkare har. Skitfränt ljud.

Kaj

_________________
Noice, Sound or Tone?


29 May 2012, 12:59
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.