View unanswered posts | View active topics It is currently 31 Aug 2026, 20:02

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Gold top 1952 
Author Message

http://vend.se/ad.php?108636

Hur värderar man en sån här när den bytt hals osv.

Är detta ett " Ok" pris?

Jävligt ball..

18 Apr 2012, 09:25
Profile ICQ WWW

laros wrote:
http://vend.se/ad.php?108636

Hur värderar man en sån här när den bytt hals osv.

Är detta ett " Ok" pris?

Jävligt ball..

Med risk att trampa någon på tårna så tror jag det är ett önskepris, med bytt hals , crowninläggen kom från att man
satte dit SG halsar när de byttes efter 1960 när man inte längre gjorde LP scriptet... eller LP Std överhuvudtaget

Men det är ju alltid svårvärderat , och olika personer har olika uppfattningar om värdeminskning beroende på orsaker, som huvudbrott etc
Halsbyte är en tung post, även om det nu är gjort på Gibsonfabriken på 60-talet (det är ju svårt att styrka om man inte har kvitto på det)

Oavsett en mycket cool gitarr

står dessutom "c:a 100 tkr" i annonsen.

Beror nog mycket på hur man värderar halsbytet , de andra moddarna är acceptabla (som jag ser det då...)

En helt orginal 52 betingar inte mer i USA än 8-10.000 $ i dagsläget , men nu är vi ju i Sverige....

18 Apr 2012, 13:20
Profile ICQ WWW

Post Re: Gold top 1952
Kan inte svara på hur rimlig prislappen är eller inte, men herrejösses vilken läckerbit!!! Ett förslag är att lägga ut en blänkare på lespaulforum.com, många kunniga nördar där. Hoppas den går till någon som har vett att använda den och inte ställa den i en glasmonter. Kanske Joe Bonamassa bli sugen, han hänger på det forumet och har plånbok till det i alla fall :mrgreen:

19 Apr 2012, 21:04
Profile

EvilHomer wrote:
Kan inte svara på hur rimlig prislappen är eller inte, men herrejösses vilken läckerbit!!! Ett förslag är att lägga ut en blänkare på lespaulforum.com, många kunniga nördar där. Hoppas den går till någon som har vett att använda den och inte ställa den i en glasmonter. Kanske Joe Bonamassa bli sugen, han hänger på det forumet och har plånbok till det i alla fall :mrgreen:

Den här gitarren har diskuterats i flera trådar redan på LPF , man får inte sätta ut säljesannonser där om man inte
betalat för access till 'classified' delen.

Jag tror inte det blir någon idé för säljaren med tanke på tull och fraktkostnader samt vad 52:or redan kostar i Usa
Ekvationen skulle inte gå ihop.

Jag tycker denna är jätteläcker också !

20 Apr 2012, 09:40
Profile ICQ WWW

Post Re: Gold top 1952
Jag skulle ge ett arm för att ha hans Binson Reverb. Fast då kan jag inte spela gitarr då.....:| ah.....

Skulle inte säga nej till Binson Echorec heller, tror det är den som ligger bredvid reverben men svårt och se...

21 Apr 2012, 00:23
Profile

Det var min gitarr i annonsen och den finns kvar.
Självklart så räknar jag inte med att få exakt så mycket men gärna i närheten.
Gitarren är ju inte original men cool på sitt sätt iom den har "rätt" moddar, i alla fall i mina ögon.
Sen vill jag bara påpeka att det inte är en SG hals som är ditsatt på gitarren, halsen har samma profil som en 59 LP och huvudet är som ett LP huvud, inte stort som en SG.
Vid denna tiden så brukade Gibson göra speciella inlägg på gitarren för att markera att den hade varit inne på reparation.
Sen så är nog också för att Gibsons deal med Mr LP hade gått ut när halsen byttes så därför satte man inte på någon LP logga heller.

Om någon skulle vara seriöst intresserad av gitarren så får ni gärna höra av er.

18 May 2012, 21:58
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 6 posts ]