View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 23:03

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Gibson LP R8, 2001 värde? 
Author Message

Hej på er!

Jag funderar lite snabbt och lätt över vad en Gibson Les Paul R8 tillverkad år 2001 kan vara värd på Sverigemarknaden? Kan Gibsons väldigt dåligt och vet att det garanterat finns folk som kan Pollar bättre än jag. Det är en bekant till mig som besitter en sådan men som själv inte spelar gitarr vilket är onödigt. [:D]

Kan tänka mig att det är många faktorer som spelar in, har inte alltför mycket information dessvärre. Men kan försöka ta reda på det om ni vet någonting väsentligt för gitarrens värde.

Tackar för eventuellt svar!

01 Aug 2011, 22:22
Profile ICQ YIM WWW

Hej på er!

Jag funderar lite snabbt och lätt över vad en Gibson Les Paul R8 tillverkad år 2001 kan vara värd på Sverigemarknaden? Kan Gibsons väldigt dåligt och vet att det garanterat finns folk som kan Pollar bättre än jag. Det är en bekant till mig som besitter en sådan men som själv inte spelar gitarr vilket är onödigt. [:D]

Kan tänka mig att det är många faktorer som spelar in, har inte alltför mycket information dessvärre. Men kan försöka ta reda på det om ni vet någonting väsentligt för gitarrens värde.

Tackar för eventuellt svar!

Nu är det ingen bra tillfälle att sälja, när det ligger så mycket ute på säljmarknaden så kommer inte priset att hamna så högt som den egentliga värdet är. Jag skulle säga runt 20-22 tusen ärvärdet men sen beror det på vilket skick den är i, om något har blivit ändrad eller om den är helt original. Inga refin eller refrett.
Men i dags läget skulle han inte kunna få den såld för det priset utan att bli tvungen att dra ner det ett snäpp.

That's my 2 cents

Shine On You Crazy Diamond

01 Aug 2011, 22:31
Profile

Jag sålde min 2005 R8 en av de bästa jag haft!!
15000kronor.

Det är det verkliga priset om man inte vill vänta ett halv år.
Eller göra någon form utav bytes affär.

01 Aug 2011, 23:09
Profile ICQ YIM WWW

2001 kan ju vara flame top och inte plain top. Generellt sett så höjer det värdet jämfört med senare plaintop´s, kan man tycka.

01 Aug 2011, 23:55
Profile

tror inte folk bryr sig så mycket om det är flame eller pain eller plaintop.....en r8 om man vill få den såld i dagsläget så handlar det om runt 15000 kr.

02 Aug 2011, 00:06
Profile ICQ YIM WWW

tror inte folk bryr sig så mycket om det är flame eller pain eller plaintop.....en r8 om man vill få den såld i dagsläget så handlar det om runt 15000 kr.

Fullt möjligt. Det går iallfall att köpa dem nya för butikspris 29 000 kr.
Om sen beg. pris är 50% eller 70% av nypris vet inte jag.

02 Aug 2011, 00:11
Profile

Håller med, i dags läget så ligger priset runt 15 till 17-18 tusen beroende på skick som jag sa innan. Men den egetliga värdet är högre, men det är bästa läget just nu för köpa och sämsta läget för säljare. Utbudet är stort och priserna pressas ner i butikerna också, en 58 kan kostar runt 23-26 tusen i butikerna

Om det är flametop eller inte spelar ingen roll, men om det är från 2001 misstänker jag att den är flame top då många av även de 58or som gjordes fram till 02-03 hade flame top.
men att det ska kosta mer bara för att det är flametop så är det BS, det är bara så i nyskick i butikerna för det är så Gibson tjänar sina pengar. Kolla bara på varenda sigantur modell de gör, mike bloomfield modellen eller allt annat, i grund och botten är den samma 58 eller 69 som du kan köpa VOS men med ett papper som säger att den är en replika av bloomfields les paul. Och för ny versionen får du pröjsa minst 60 tusen och murphy relicen över 80 tusen.

Galenskap

Shine On You Crazy Diamond

02 Aug 2011, 00:21
Profile

Men den egetliga värdet är högre,
Kan du förklara vad du egentligen menar med "egentliga värdet"?

02 Aug 2011, 09:17
Profile

Det ska spela en del roll på priset om det är en flame top , dom var dyrare nya och är mer eftertraktade än den som är plain.

Kan man köpa en sån idag för 15 så hör gärna av dig till mig!

02 Aug 2011, 13:08
Profile ICQ WWW

salesman wrote:

15000kronor.

Ja så är det ju såklart, det går att få ut 18-20 om man har tid att vänta , annonsera flera ggr, ta bra bilder, annonsera på fler forum, ta byte osv...

Bra kontakter är också fint att ha.

Ska man ha 'snabba cash' är det bara att dra ned rejält.

Sen om det kans anses vara 'verkliga värdet' vet jag inte, det är 'verkliga värdet om du måste sälja snabbt mitt i semestertider' kanske.

Det är en liten konst att sälja instrument och få betalt, speciellt när det kommer till 'vintage'.

För många skulle det det löna sig att finasiera det nya köpet (om det nu är är därför det är bråttom) på annat sätt. Och sen sälja gitarrerna långsamt för att undvika prisdumpning.

Sen lösa den finansiering man tog löpande.

Om det inte går att göra en bytesdeal på det nya objektet , där man går ned lite så det blir fördelaktigt för säljaren.

02 Aug 2011, 13:23
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

salesman wrote:

15000kronor.

Ja så är det ju såklart, det går att få ut 18-20 om man har tid att vänta , annonsera flera ggr, ta bra bilder, annonsera på fler forum, ta byte osv...

Bra kontakter är också fint att ha.

Ska man ha 'snabba cash' är det bara att dra ned rejält.

Sen om det kans anses vara 'verkliga värdet' vet jag inte, det är 'verkliga värdet om du måste sälja snabbt mitt i semestertider' kanske.

Det är en liten konst att sälja instrument och få betalt, speciellt när det kommer till 'vintage'.

För många skulle det det löna sig att finasiera det nya köpet (om det nu är är därför det är bråttom) på annat sätt. Och sen sälja gitarrerna långsamt för att undvika prisdumpning.

Sen lösa den finansiering man tog löpande.

Om det inte går att göra en bytesdeal på det nya objektet , där man går ned lite så det blir fördelaktigt för säljaren.

Du har så rätt i det du säger!!

02 Aug 2011, 14:08
Profile ICQ YIM WWW

Mike Leaf wrote:

Det ska spela en del roll på priset om det är en flame top , dom var dyrare nya och är mer eftertraktade än den som är plain.

blir nog svårt eftersom det säkert knappt finns några såna till salu alls och dom som säljer vill ha typ 20 säkert, men dom blir inte sålda för det så det är moment 22.

säljaren har ju rätt att sätta vilket pris som helst....men får då räkna med att få behålla den.

02 Aug 2011, 23:16
Profile ICQ YIM WWW

spindeln wrote:

Mike Leaf wrote:

blir nog svårt eftersom det säkert knappt finns några såna till salu alls och dom som säljer vill ha typ 20 säkert, men dom blir inte sålda för det så det är moment 22.

säljaren har ju rätt att sätta vilket pris som helst....men får då räkna med att få behålla den.

Word!!
[^]

"maybe its not too late to learn how to love and forget how to hate"

06 Aug 2011, 22:53
Profile ICQ WWW

Behålla är alltid ett alternativ om det inte är akut likviditetskris.
Själv är jag lefty och då finns alltid "behålla" som alternativ. Men om Gibson R8 vet jag inget.

07 Aug 2011, 03:19
Profile
Reply to topic   [ 14 posts ]