View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 10:32

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Voodoo Pickups Vs Lundgren 
Author Message

Post Voodoo Pickups Vs Lundgren
Någon som har erfarenhet av dessa mickar?
Har tänkt och köpa ett set Voodoo pickups, men jag vet inte vilka jag ska ta, deras 50's eller 60's? 60's pickupen är delade i två, de som låter som första halvan av 60-talet med svart bobbin och de med grå bobbin.

Någon som har testat dessa mickar? Hittar ingen sounclip varken på deras hemsidan eller youtube. Så jag ställer frågan här.
har också fått en bra deal på ett set Lundgren mickar, 50s eller 60s. Någon som har erfarenhet av Lundgrens strata mickar?

Shine On You Crazy Diamond

01 Aug 2011, 18:54
Profile
Jag bytte faktiskt mina voodoo 60s black bobbin mot ett set 60s Lundgren. Voodoo-mickarna var varma och goa medans lundgrenarna hade lite mer klassiskt stratasound. I bandsammanhang upplevde jag att lundgrenarna var mer tydliga, därav att jag bytte.
Dessa två set är de bästa stratamickar jag provat så det är ett angenämt val du har ändå. :)

01 Aug 2011, 20:06

Jag bytte faktiskt mina voodoo 60s black bobbin mot ett set 60s Lundgren. Voodoo-mickarna var varma och goa medans lundgrenarna hade lite mer klassiskt stratasound. I bandsammanhang upplevde jag att lundgrenarna var mer tydliga, därav att jag bytte.
Dessa två set är de bästa stratamickar jag provat så det är ett angenämt val du har ändå. :)

Det var faktis rätt bra info du gav mig här, nu vet jag lite mer. jag har faktis tillfälle och köpa ett sett av lundgrens mickar för
1 500 helt ny, men jag vet inte om jag ska ta 50's eller 60's.
hans 50's set verkar förvisso vara lite mer overwound och ha något varmare och fetare sound. medans 60's settet låter mer distinkt och vasst. Både har har sina fördelar.

01 Aug 2011, 20:21
Profile

Med lundgrens tycker jag 50´s passar bäst på lönnstrata
och 60`s bättre på rosewood men det är parametrar kanske!

Peter Floorance tycker jag gör bättre telemickar än strata
så min röst går till Lundgren.

01 Aug 2011, 21:02
Profile ICQ WWW

Beställde i våras en stallpickup från Voodoo för att erstätta den som gått sönder i min tele. $35 för frakten, vilket ju är rätt saftigt för en mick, men körde på det. 2 månader senare har inget kommit, så jag mailar och frågar efter tracking-nummer eller försäkring, inget svar.
Ytterligare tre veckor senare får jag mail med endast ett trackingnummer (som stämplats in samma dag) ingen ursäkt.

Men jag fick med en halsmick (som jag inte behöver) och åkte på tull på hela klabbet. (Kuvertet avslöjade att frakten kostat $17 för båda mickarna, dyraste express-alternativet) Bra pickuper, men usel service. Köp Lundgren..

01 Aug 2011, 21:15
Profile

Beställde i våras en stallpickup från Voodoo för att erstätta den som gått sönder i min tele. $35 för frakten, vilket ju är rätt saftigt för en mick, men körde på det. 2 månader senare har inget kommit, så jag mailar och frågar efter tracking-nummer eller försäkring, inget svar.
Ytterligare tre veckor senare får jag mail med endast ett trackingnummer (som stämplats in samma dag) ingen ursäkt.

Men jag fick med en halsmick (som jag inte behöver) och åkte på tull på hela klabbet. (Kuvertet avslöjade att frakten kostat $17 för båda mickarna, dyraste express-alternativet) Bra pickuper, men usel service. Köp Lundgren..

Skulle jag köpa Voodoo skulle jag då inte beställa från Pete himself utan jag fick upp ögonen för TipTop i sthlm, kollar du deras hemsida så har de dragit ner priserna väldigt mycket, vet inte vad det beror på. Men de säljer alla Voodoo strata set för 995 kr och det är ju vad en Lundgren mick kostar i sig. Men hur vad de ljudmässigt?

01 Aug 2011, 22:27
Profile

Med lundgrens tycker jag 50´s passar bäst på lönnstrata
och 60`s bättre på rosewood men det är parametrar kanske!

Peter Floorance tycker jag gör bättre telemickar än strata
så min röst går till Lundgren.

Gitarren jag har består av en sunburst kropp i Ask, vilket är en av de livligaste strata kropparna jag har varit med om, den har en härligt twan och en grym akustik och härlig sustain. Och halsen består av en Allparts hals med bindning, Lönn med greppbräda i rosewood som har en djup och varm och livlig ton.
För mig låter gitarren väldigt likt Mark Knofpler signaturen, som också har Ask kropp och rosewood bräda. Den har texas special mickar som är heta och vassa. Men jag vill ha något mer fetar och men ändå lika het.
Eftersom Lundgrens 50's formvar är lite mer overwound men lika het som hans 60's så tror jag att jag kommer gå hem med det settet. Hade jag haft mycket pengarhade jag köpt alla de och provat mig fram men det har jag inte, och det är så svårt med mickar.
Men det som är bra är att 50's formvar mickarna är något av en replika av det bästa hos fender mickarna från 1954-64. Så de är lika vassa och heta som 60's mickar men feta och runda som 50's.

Jag tror det är rätt val.[:)]
Image
Image

02 Aug 2011, 00:03
Profile

Nu har jag köpt Lundgren 50's formvar, men glömde fråga om mitten micken är RW, men det verkar den vara för med tanke på hur den reagerar när jag drar den mot hals eller stall micken.

Ska löda ihop ikväll och stränga på och se hur det låter. Återkommer med en liten review, tråkigt bara att det inte följer med några kåpor, fick köpa separat.

02 Aug 2011, 17:27
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]