View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Sep 2026, 09:31

Reply to topic  [ 22 posts ] 
Högtalare till Blackface Fender 
Author Message

Post Högtalare till Blackface Fender
Har vunnit denna handlödda Fender Princeton Reverb på eBay:
http://www.ebay.co.uk/itm/Princeton-Rev ... 101wt_1139

Håller just nu på att fundera över vilken 12" högtalare jag ska skaffa till den. Jag är ute efter en högtalare som inte är allt för effektiv och högljudd. Tror att något mellan 15 och 30w skulle passa mig. Använder några få pedaler, men inte mer än en overdrivepedal respektive fuzzpedal, förstärkaren står mestadels för distortionen.

Har hört folk rekommendera både Jensen P12Q (Weber 12A125) och Celestion Blue (Weber Blue Dog). Jag är ingen blackfacegalning som kräver ett äkta blackfacesound, utan är lite intresserad av kombinationen av en blackfaceförstärkare med en Celestion Blue. Teoretiskt sätt så borde förstärkaren få lite mer midrange och bett i sig. Har hört folk som säger att Princeton är en väldigt basig- respektive diskanting förstärkare, har hört folk som säger att Celestion Blue skulle passa jättebra, och andra som säger att den är för diskantig. Förstärkaren har ju tonkontroll, så för mycket diskant borde väl inte vara ett problem?

Annars är jag öppen för andra högtalare, vill helst använda alnico dock. Vad anser ni om Blackface Fender tillsammans med en lite mer brittisk högtalare så som Celestion Blue - Yay eller Nay?

30 Jul 2011, 16:30
Profile

Intressant fråga. Undrar ungefär samma sak; har ett par Deluxe Reverb som behöver bytas element i. Frågan i mitt fall är 12A150 eller Blue Dog? Passar Blue Dog-ljudet ö h t till denna typ av stärkare?

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">

30 Jul 2011, 20:55
Profile

Härligt att vi vill ta reda på nästan precis samma sak Marshall [:)]

Det verkar verkligen vara delade meningar om blackfaceförstärkare ihop med Blue Dog/Celestion Blue från det jag har hittat på nätet.

31 Jul 2011, 00:17
Profile

Cannabis Rex funkar i alla fall väldigt bra i min blackface Deluxe Reverb.

http://www.myspace.com/billmusik

31 Jul 2011, 01:02
Profile

Cannabis ska ju ha lite mindre diskan så den hade jag testat.

Och om jag hade gjort det så hade jag kanske behållit min deluxe som jag gjorde mig av med för jag tyckte den var för blight

31 Jul 2011, 01:38
Profile

Cannabis ska ju ha lite mindre diskan så den hade jag testat.

Och om jag hade gjort det så hade jag kanske behållit min deluxe som jag gjorde mig av med för jag tyckte den var för blight

Just därför att den rundar bort lite diskant gillar jag C-Rex:en.

"När Gud slutar jävlas ska jag be för frälsning. Till dess håller jag tillgodo med djävulens musik."

31 Jul 2011, 01:44
Profile

En sak jag har hört om Cannabis Rex är att den är speccad för 50w. Betyder detta inte att det borde vara väldigt svårt för en Princeton på 12w att få högtalarbreakup med denna högtalare?

Har hört att t.ex. vissa rekommenderar 50w och 30w om man använder lite pedaler, vad tycker ni om detta?

Från början var jag helt inställd på en 15w högtalare, men en 30w kanske man ändå kan få att spräcka lite härligt?

31 Jul 2011, 02:23
Profile

En sak jag har hört om Cannabis Rex är att den är speccad för 50w. Betyder detta inte att det borde vara väldigt svårt för en Princeton på 12w att få högtalarbreakup med denna högtalare?

Högtalarbreakup behöver nödvändigtvis inte gå hand i hand med elemntets effekttålighet. Bland Emineces eget utbud så har t.ex. Governor en högre effekttålighet men spricker upp snabbare. Bland sortimentet finns också såna som har medium breakup, men där effekttåligheten skiljer med mera än dubbelt.

Cannabis Rex beskrivs att ha en slow breakup.

------
Dom låter alla lika

31 Jul 2011, 08:10
Profile

Håller just nu på att fundera över vilken 12" högtalare jag ska skaffa till den. Jag är ute efter en högtalare som inte är allt för effektiv och högljudd. Tror att något mellan 15 och 30w skulle passa mig.

Högtalarelementets effekttålighet går inte hand i hand med hur högljutt det är. Jag har många högtalarelement med låg effekttålighet som är betydligt mera högljudda än en del element med flerfallt högre effekttålighet.

------
Dom låter alla lika

31 Jul 2011, 08:15
Profile

Nu vet jag inte om jag är ute och cyklar men strunta i watt. Watt är väl bara effektåligheten som egentligen inte säger nåt annat än hur mycket effekt elementet tål.

Kolla verkningsgraden i stället den ger ju ett hum om hur högljudd högtalaren är.

Jag har två 10 olika tummare den ena på 15W spelar högre och distar senare än den andra på 35W.

31 Jul 2011, 08:28
Profile

Annars är jag öppen för andra högtalare, vill helst använda alnico dock. Vad anser ni om Blackface Fender tillsammans med en lite mer brittisk högtalare så som Celestion Blue - Yay eller Nay?

Jo, en Blue ska nog funka bra i en Princeton. Men du är väl medveten om att en Blue är en högljudd modell? Du skrev tidigare att du inte vill ha ett högljutt element.

Jag och en kompis testade en hög brittiska element i hans blackface Deluxe Reverb och blackface Vibrolux med väldigt goda resultat. Jag tycker i alla fall att det låter bra med den sortens element.

------
Dom låter alla lika

31 Jul 2011, 08:36
Profile

31 Jul 2011, 09:17
Profile WWW

Intressant fråga. Undrar ungefär samma sak; har ett par Deluxe Reverb som behöver bytas element i. Frågan i mitt fall är 12A150 eller Blue Dog? Passar Blue Dog-ljudet ö h t till denna typ av stärkare?
Kommer du ihåg tonpartyt hos mig när vi jämförde en gammal Deluxe Reverb med en reissue? Reissuen hade ett nytt Jensen C12N. Den gamla hade Oxford 12K5, som de flesta blackface har. Vad jag vill minnas gillade vi ljudet bäst med den gamla strärkaren kopplad til den nya högtalaren...

I min Princeton Reverb (en klon som har transformatorer från en Deluxe reverb och mer är som en enkanalig sådan) har jag provat lite olika 12-tummare. Jensen C12N, Celestion Century, Celestion G12H-30, Weber 12A150, Celestion Gold, JBL D120F, Celestion G12P-80 och Celestion Seventy 80 (Red Label).
Vi kanske inte har samma ljudideal men även om jag gillar Jensen C12N väldigt bra i den kör jag helst med Red Label Celestion Seventy 80:n (som inte alls låter som G12P-80 som borde vara samma element). JBL D120F lät också väldigt, väldigt bra, men det elementet har jag, min puckade jävel, sålt...

Kanske vi ska träffas så att du kan få prova de element jag har.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

<i><font size="1">Förundras över att det är i stort sett olagligt med graffiti och gatukonst samtidigt som alkohol, hundar, fotboll och bilism är tillåtet...</font id="size1">"]

31 Jul 2011, 11:11
Profile

Intressanta tankar och tips jag får, det är nog en bra poäng att strunta i wattantal och gå mer på känslighet och breakupkaraktär. Hade varit jättekul och lärorikt att testa högtalare någon gång, Sven-Johan!
Tack Ocku! Celestion Blue verkar inneha känslighet på ca 100 db om jag har läst rätt?

Har hittat lite information om en högtalare som kallas "Scumnico". Den verkar ha ett Blue:aktigt sound, men med mera botten (vissa säger att Celestion Blue har för lite botten för en Princeton) och verkar ha en högre känslighet än Celestion Blue. Kanske är en bra högtalare för min förstärkare?

Jag antar att det jag letar efter är en högtalare som ligger runt 96-97-98 db i känslighet, och ger en liten brittisk touch till min Princeton Reverb. Cannabis Rex verkar trevlig, men är nog ute efter en mindre effektiv (mer känslig) högtalare med tidigare breakup.

31 Jul 2011, 14:03
Profile

Tack Ocku! Celestion Blue verkar inneha känslighet på ca 100 db om jag har läst rätt?

Har hittat lite information om en högtalare som kallas "Scumnico". Den verkar ha ett Blue:aktigt sound, men med mera botten (vissa säger att Celestion Blue har för lite botten för en Princeton) och verkar ha en högre känslighet än Celestion Blue. Kanske är en bra högtalare för min förstärkare?

Jag antar att det jag letar efter är en högtalare som ligger runt 96-97-98 db i känslighet, och ger en liten brittisk touch till min Princeton Reverb. Cannabis Rex verkar trevlig, men är nog ute efter en mindre effektiv (mer känslig) högtalare med tidigare breakup.

Jag tror att Tonebuddy här på bojen har haft Scumnico, så han vet hur de låter.

Jag håller själv på med Taydens högtalarelement och de har två Alnico-modeller. Ace25 är i princip samma som Celestion Blue. De baserar sig på samma föregångare.

Tayden Smooth är som en Ace25 / Celestion Blue men med lite jämnare balans mellan bas, mellanregister och diskant. Ace25 har ett mera framträdande mellanregister.

Det finns också en ny modell, Ace50, men jag har inte fått hem ett exemplar ännu så jag vet inte hur det skiljer sig från Ace25.

------
Dom låter alla lika

31 Jul 2011, 18:16
Profile

Jag har Taydens (kan inte modellnamnet just nu) som ska motsvara Vintage 30 i min bassman...mycket bra element

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink">
http://www.myspace.com/theboogiecats

31 Jul 2011, 19:04
Profile

Marshall wrote:

Kommer du ihåg tonpartyt hos mig när vi jämförde en gammal Deluxe Reverb med en reissue? Reissuen hade ett nytt Jensen C12N. Den gamla hade Oxford 12K5, som de flesta blackface har. Vad jag vill minnas gillade vi ljudet bäst med den gamla strärkaren kopplad til den nya högtalaren...

Jo jag minns, visst var det så. Jag gillar också JBL-soundet och särskilt Jensen-typ-soundet men inte så mycket Celestion i Fender-sammanhang. Har en 12A125 som låter gott (utlånad från en brun Vibrolux) men kanske litet klen när man drar på. Är din 12A150 till salu? ;-)

Hur låter Tone Tubby till dessa stärkare? Finns ju en till salu här nu.

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">

31 Jul 2011, 22:04
Profile

Jag tog och köpte mig en 12" Scumnico 30w [:)]

01 Aug 2011, 00:04
Profile

...Jag gillar också JBL-soundet och särskilt Jensen-typ-soundet men inte så mycket Celestion i Fender-sammanhang. Har en 12A125 som låter gott (utlånad från en brun Vibrolux) men kanske litet klen när man drar på. Är din 12A150 till salu?...
Jag har inte 12A150:n kvar. Jag gillade inte den alls... Hade för mycket ishacka-i-örat-ljud, tyckte i alla fall jag.

Däremot har jag en Jensen C12N som jag kanske kan tänka mig att sälja. I alla fall om du vill köpa den... Men, du kan få prova den först.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

<i><font size="1">Förundras över att det är i stort sett olagligt med graffiti och gatukonst samtidigt som alkohol, hundar, fotboll och bilism är tillåtet...</font id="size1">"]

01 Aug 2011, 00:49
Profile

Tycker man tappar det klassiskt "Fendriga" om man kör Celestion - i alla fall har det låtit mindre Fender och lite mer åt Marshall-hållet när jag kört Celestion Blue, Tayden Ace 25, G12M Heritage, Scumback H55 (hans version på G12H-30) och Celestion Century.

Har även ett Weber 12F150 (version på C12N) och gillar faktiskt originalelementet, som är ett Jensen C12K, bäst i min DRRI...

Båda sistnämnda har en skön Hi-Fi-ighet som jag gillar ihop med Fender - speciellt vid rent ljud. Dom har en ren och klar topp, ganska lite mid och rejält med bas.

Image

01 Aug 2011, 10:30
Profile

Jeg har bl.a. en Deluxe Reverb fra 1966 og har eksperimenteret med flere højtalere bl.a. Jensen, Weber Blue Dog og den højtaler som, i mine ører virker bedst er en Tone Tubby alnico hempcone - rød.

Ofte kan DR forstærkere være lidt "tynde" i basområdet. Netop denne højtaler giver det lidt ekstra bund, som klæder en DR.

Samtidig er det en mere effektiv højtaler med et større lydtryk end f. eks. Jensen, vhilket gør at forstærkeren bedre kan følge med en "larmende" trommeslager :-)

01 Aug 2011, 16:01
Profile ICQ YIM WWW

Däremot har jag en Jensen C12N som jag kanske kan tänka mig att sälja. I alla fall om du vill köpa den... Men, du kan få prova den först.

Tack, hittade en röd Tone Tubby alnico - här på Bojen - som ska prövas först.

02 Aug 2011, 21:38
Profile
Reply to topic   [ 22 posts ]