View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Sep 2026, 08:09

Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous  1, 2
We care about the small people 
Author Message

Ersmarker wrote:

Haraldrig wrote:
Jag kanske blandar ihop det med något av de latinska språken, så som italienska. Ska kolla upp det.

På alla större latinska språk, franska, spanska, italienska, rumänska används ord som kommit ur "ursus". Så vad var din teori egentligen, med björn som exempel?

Det känns som det är lite sedvanligt halabaloo (ord av icke-latinskt ursprung) med teorier och vetenskapligheter här. Saknar dock ordet diakront som ännu inte slängts fram. [:D]

/D

JAg ska kolla upp det där i nån gammal bok jag har liggandes om det är av vikt. Mäjligen att det är indo-europeiska för det var där bla klusila skillnader uppstod.
Har inte så bra koll på språkhistorian om det inte är grammatiken eller semantiken.

Ps. vet du vad man kan använda 20000kr till?

Curtis C called, left a message in Japanese. I returned the call, then reviewed the latest Taang release. Joe should have known that the Long Island lolita is the cause

18 Jun 2010, 17:54
Profile ICQ YIM WWW

Nja Josh nu vette fan om jag håller med dig.
Engelska e ett av mina modersmål,å vi e ett litet gäng med den bakgrunden som håller ihop runt Gbg.

För det första att engelska skulle vara ett rikare språk än amerikanska var ngt av det roligare jag hört.[;)]
Om du tar dig utanför corporate america å lyssnar till "city gutter" så skall du få se ngt som e levande.
Som det heter,profanity in a million ways..
Så jag vill nog påstå motsatsen.
Engelskan,som i the queens british,e för "låst" vs amerikanska som står i en snabbare å kontinuerlig utveckling.
Influenserna e det amerikanska språket tas i princip överallt ifrån,så det e inte så konstigt om man ser det rent logiskt.

Om du däremot avser vad man hittar i en ordbok så e jag med dig,men det vore som att säga att svenska e vad vi hittar i akademins ordlista.

Sen e jag nog med Fredrik.
Såsom engelsk språkig får jag erkänna att jag garvar varmt inombords ibland när jag hör svenskar snacka engelska.
Ärligt sagt...det går sådär från ggn till annan.Både vad gåller ordval å ordföljd,men kanske framför allt som accent.
Där håller jag med föregående om att holländare normalt e mkt lingvistiska(stavas det så på svenska?).
Att flamländarna normalt talar många språk e iofs inte så konstigt...historiskt ett handelsfolk,kustnation osv osv.

jesper@gofastparts.se

18 Jun 2010, 19:29
Profile

Det börjar bli ganska kul det här !!!

Kommer av någon anledning att tänka på några av hockeykidsen (är ungdomsledare) som ständigt måste tala om för dom andra hur bra dom är, eller påpeka om någon annan gör något dåligt - av den anledningen att de inte tror sig få någon uppmärksamhet annars.
De duktigaste håller oftast inte på så - de behöver inte det !
Undrar varför den bilden dök upp i min hjärna just nu - konstigt!

Få se nu om jag förstått detta rätt.....
Om en svensk har taskigt engelskt uttal är det inte OK, men om en Londonbo som talar grov dialekt med dåligt ordförråd, eller om en "gangsta" från Bronx säger "fuck" som vartartannat ord och avslutar varje mening med "yaknowwhattImean", då är det OK för att det är deras språk ? Detta resonemang innebär - i princip, om man vill - att en svensk, eller holländare, afrikan eller japan alltid talat sämre engelska än en engelsman/amerikan för att det är deras språk. Det, ursäkt min dåliga svenska, anser jag vara ren bullshit .

Äsch, varför bryr jag mig?
Om någon måste rättfärdiga sig själv genom att glänsa med avancerad vokabulär, eller med sin kunskap, eller ständigt påminna andra Forumskribenter om att "jag har minsann bott i Inre Urdien" genom att ständigt dissa allt svenskt, så varsågod - jag haraldrig haft de behoven själv.

Lite munhuggning (mouthchopping[:)]) skadar dock aldrig.....

18 Jun 2010, 19:40
Profile ICQ WWW

Så vad var din teori egentligen, med björn som exempel?

Jag tror att teorin var att om svenskar nu skulle vara bättre på engelska än t.ex italienare så borde de, eftersom svenskan har samma ursprung som engelskan, vara ännu bättre. Vilket innebär att svenskarna trots allt ändå är sämre. Förutom de svenskar som har haft en native speaker som lärare då, förstås. [;)]

18 Jun 2010, 19:57
Profile

Engelska e ett av mina modersmål,å vi e ett litet gäng med den bakgrunden som håller ihop runt Gbg.

För det första att engelska skulle vara ett rikare språk än amerikanska var ngt av det roligare jag hört.[;)]
Om du tar dig utanför corporate america å lyssnar till "city gutter" så skall du få se ngt som e levande.
Engelskan,som i the queens british,e för "låst" vs amerikanska som står i en snabbare å kontinuerlig utveckling.
Influenserna e det amerikanska språket tas i princip överallt ifrån,så det e inte så konstigt om man ser det rent logiskt.

Om du däremot avser vad man hittar i en ordbok så e jag med dig,men det vore som att säga att svenska e vad vi hittar i akademins ordlista.

Såsom engelsk språkig får jag erkänna att jag garvar varmt inombords ibland när jag hör svenskar snacka engelska.
Ärligt sagt...det går sådär från ggn till annan.Både vad gåller ordval å ordföljd,men kanske framför allt som accent.
Där håller jag med föregående om att holländare normalt e mkt lingvistiska(stavas det så på svenska?).
Att flamländarna normalt talar många språk e iofs inte så konstigt...historiskt ett handelsfolk,kustnation osv osv.

jesper@gofastparts.se

Njae, där missförstod du nog (eller jag uttryckte mig luddigt). Engelsmän har inte större ordförråd i gemen. Vad jag menade är att engelskan är ett rikare språk än amerikanskan. Att sedan jänkaren i allmänhet har ett mustigare och roligare språk än engelsmännen skriver jag under på alla dagar. Och att engelsmannen är snobbigare än jänkaren när det gäller språk är nog snarare i min värld än i allmänhet. De engelsmän jag har jobbat med har alla varit högutbildade och har haft både ett rikt (och korrekt) språk och har varit språksnobbar. Jänkarna som jag har jobbat med har varit lika välutbildade men långt ifrån snobbiga i ngt avseende

Och betr svenskarnas uttal i allmänhet: visst, det suger ofta men svensken i allmänhet (i alla fall de som inte är för gamla) har alla ett gott ordföråd och klarar sig utmärkt i eneglskspråkiga sammanhang. Hur många engelsmän klarar en att beställa en bärs på tyska?

och du Haraldrig:

att ursäkta ett slarvigt språk med att det är "deras" språk håller inte tycker jag. I Sverige har vi Rosengårds-svenska (eller Ringeby-svenska om du vill). Ett språk som ger oss nya glosor och uttryck vilket jag håller med om är bra och utvecklande för svenska språket. Men slarvig grammatik är slarvig grammatik, oavsett om den som snackar har blåbyxor eller bakvänd keps.

/Frille

-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

18 Jun 2010, 21:52
Profile WWW

Joshunznera wrote:

Racing wrote:

jesper@gofastparts.se

Njae, där missförstod du nog (eller jag uttryckte mig luddigt). Engelsmän har inte större ordförråd i gemen. Vad jag menade är att engelskan är ett rikare språk än amerikanskan. Att sedan jänkaren i allmänhet har ett mustigare och roligare språk än engelsmännen skriver jag under på alla dagar. Och att engelsmannen är snobbigare än jänkaren när det gäller språk är nog snarare i min värld än i allmänhet. De engelsmän jag har jobbat med har alla varit högutbildade och har haft både ett rikt (och korrekt) språk och har varit språksnobbar. Jänkarna som jag har jobbat med har varit lika välutbildade men långt ifrån snobbiga i ngt avseende

Och betr svenskarnas uttal i allmänhet: visst, det suger ofta men svensken i allmänhet (i alla fall de som inte är för gamla) har alla ett gott ordföråd och klarar sig utmärkt i eneglskspråkiga sammanhang. Hur många engelsmän klarar en att beställa en bärs på tyska?

och du Haraldrig:

att ursäkta ett slarvigt språk med att det är "deras" språk håller inte tycker jag. I Sverige har vi Rosengårds-svenska (eller Ringeby-svenska om du vill). Ett språk som ger oss nya glosor och uttryck vilket jag håller med om är bra och utvecklande för svenska språket. Men slarvig grammatik är slarvig grammatik, oavsett om den som snackar har blåbyxor eller bakvänd keps.

/Frille

-----------------

Millionsvenska, blattesvenska, rinkebysvenska etc är sociolekter, dvs varianter av svenska språket. Precis som cockney, RP eller andra engelska varianter.

Curtis C called, left a message in Japanese. I returned the call, then reviewed the latest Taang release. Joe should have known that the Long Island lolita is the cause

18 Jun 2010, 22:44
Profile ICQ YIM WWW

Jyda wrote:

Ersmarker wrote:

Så vad var din teori egentligen, med björn som exempel?

Jag tror att teorin var att om svenskar nu skulle vara bättre på engelska än t.ex italienare så borde de, eftersom svenskan har samma ursprung som engelskan, vara ännu bättre. Vilket innebär att svenskarna trots allt ändå är sämre. Förutom de svenskar som har haft en native speaker som lärare då, förstås. [;)]

Ersmarker är lite dimmig i skallen, så han förstod uppenbarligen inte det som du förstod. Men det är som vanligt, han gillar bara att tjafsa utan substans.

Btw, vem har sagt något om lärare? En del av oss får språket på annat sätt[;)]

18 Jun 2010, 22:47
Profile ICQ YIM WWW

Hur många engelsmän klarar en att beställa en bärs på tyska?

Där når vi nog 100/100 tror jag[:)]

18 Jun 2010, 22:52
Profile

Joshunznera wrote:

"på korrekt tyska", kanske jag skulle ha skrivit[:)]

-----------------

18 Jun 2010, 22:56
Profile WWW

Btw, vem har sagt något om lärare? En del av oss får språket på annat sätt[;)]

Hmm...

Haraldrig wrote:

Det är tur att jag fick en native speaker som lärare redan som barn

[;)]

18 Jun 2010, 23:11
Profile

danix wrote:

Joshunznera wrote:

"på korrekt tyska", kanske jag skulle ha skrivit[:)]

Det är ju fortfarande Sällskapsreseklass på den förmågan[:)]
För jag antar att vi inte avser uttal...

Beställa på grillen är besvärligare uppenbarligen:
http://www.youtube.com/watch?v=ECWoPwPK864

18 Jun 2010, 23:29
Profile

Haraldrig wrote:
JAg ska kolla upp det där i nån gammal bok jag har liggandes om det är av vikt. Mäjligen att det är indo-europeiska för det var där bla klusila skillnader uppstod.
Har inte så bra koll på språkhistorian om det inte är grammatiken eller semantiken.

Ja, jisses...

Jag fattar inte varför du, om du är en påläst, allmänbildad och utbildad människa, i en massa diskussioner nödvändigtvis ska häva ur dig påhittade vetenskapligheter till höger och vänster. Syftet är rimligen just att framstå som utbildad, allmänbildad och påläst, men när det påvisas att du var ute och cyklade faller ju hela den poängen. Varje gång. Det framstår som ett helt galet sätt att försöka framhäva sig själv. Det allmänna självförhärligandet du pysslar med kanske är mer förlåtligt, eller kanske tom. förståeligt, men det här vetenskapsförsöken...?

Men, det kanske bara är jag som inte riktigt kan mäta mig med din intellektuella nivå och helt enkelt inte förstår syftet... [;)] Så återkom för all del gärna med en mer genomarbetad björnteori.

Nattinatt.

/D

19 Jun 2010, 01:50
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 42 posts ]  Go to page Previous  1, 2