View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Sep 2026, 11:09

Reply to topic  [ 24 posts ] 
Flying V 
Author Message

Ja, jag skall ge mig nu, skall bara försöka med den här också (igen...[:I]). En Epiphone flying V av utmärkt kvalitet (byggd i Tjeckien och sägs vara bättre än... dom andra, bortsett från Elite kanske). En Dimarziomick i stallet och ja, nåt annat i halsläge (nån no-name mick från GMF). Groverstämskruvar.
Bytes gärna mot ett japan-V av något slag + pengar. Ja, alltså att jag lägger pengar. Eller nåt annat kul. Eller säljes för pengar, typ 4000. Det kan tyckas mycket men den är faktiskt värd det, enligt min egen högst subjektiva värdering.

Image

14 Jan 2010, 17:23
Profile ICQ YIM WWW

Håhå!
Jag är på jakt efter en sjysst Flying V, helst Epiphones '58 korina reissue, och den där är ju en sån så...
Fast jag måste säga att din subjektiva värdering inte är helt okej [}:)]
Den svarta (Ebony) av samma modell går ju för 4100 ny på Thomann, och det är inklusive frakt, bytesrätt och 3 års garanti.
Så du får nog tyvärr dra ner på priset om du vill ha pengar för den.

Annars, vad skulle du mer vara intresserad av att byta den mot?
Jag har en Schecter Damien-7 med en EMG 81-7 i stallposition som jag spelar mindre och mindre på, skulle säga att den ligger på samma värde som din V...

16 Jan 2010, 12:42
Profile ICQ YIM WWW

Hallå.
Jo, alltså, jag tycker nog att min subjektiva värdering är okej.[:D] Dels för att den här gitarren, jämfört med en Ebony, känns bättre. Hade en sån, samtidigt som den här, och den svarta hade lättare (sämre?) kropp, och kändes allmänt rappligare. När jag bytte strängar på den följde det med en massa spån ur baksidan på den (strängarna går ju igenom kroppen).
För det andra är den här byggd i Tjeckien vilket jag inte tror Thomanns Ebony är. Om det är nån som är kunnig på det här, Epiphonetillverkning och land och sånt, får ni gärna upplysa mig. Europabyggda Epiphoner är väl av bättre kvalitet, och torde väl därmed inbringa lite mer pengar?
Sen är den ju uppgraderad med bättre mickar och mekanik (att den inte är original är väl inte hela världen med en Epiphone).
För det tredje är jag inte så intresserad av en sjusträngad Schecter, tyvärr.
Men visst, fyratusen kan tyckas mycket. Fast den här <i>är"] värd det.[8D]

16 Jan 2010, 14:04
Profile ICQ YIM WWW

Haha, jag förstår...
Vad är det för uppgraderingar på den då? [:)]

--maila mig gärna, är mycket bättre på att kolla mail än att kolla forum!--

16 Jan 2010, 14:36
Profile ICQ YIM WWW

Den har fått en Dimarziomick i stalläge, och en jag-vet-inte-vad i halsläge (nåt som kommer från GMF i alla fall, deras egen noname-mick tror jag. Den är bra hur som helst). Stämmisar är Grover.

men ärligt talat, om nån vet nåt om det här med Tjeckienfabriken så skulle det vara intressant att veta hur det ligger till med den saken. Skillnad på kvalitet, pris och sånt.

16 Jan 2010, 15:09
Profile ICQ YIM WWW

Jodå djangus. Tjeckien-tillverkade håller högre kvalitet än kina/korea.
Kontantpriset är högt om man jämför men säkert helt skäligt. Finns en hel del att läsa om tjeck-epis på nätet och folk verkar väldigt nöjda med sina exemplar.

Jag är fortfarande sugen på ditt V. Har dessvärre inte stålarna till det..

16 Jan 2010, 15:27
Profile

Tack för klargörande, ramjac. Ja, lite högt kan det tyckas, men i vanlig ordning; om jag säljer den vill jag ha fyratusen, om nån vill betala fyratusen så får han/hon den (hur många kvinnor finns det förresten på det här forumet..?). Kvalitetsmässigt anser jag att den här absolut är värd det.
Man har ju rätt att sätta ett eget pris, även om det skulle råka vara nästan lika mycket/lite pengar hos Thomann.

Nu kommer jag inte ihåg om du hade nån bytesgrej, ramjac. Har vi hörts om den här tidigare?

16 Jan 2010, 20:27
Profile ICQ YIM WWW

Väldigt intressant, det där med tillverkningsland!
Fast jag tror ärligt talat inte att det är SÅ stor skillnad - även om jag aldrig gjort en jämförelse för (så vitt jag vet) har jag aldrig jämfört en tjeckisk med en kinesisk Epi. Det enda jag helt säkert vet är att kineserna kan göra bra gitarrer, min huvudgura är nämligen en kinesisk Epiphone les paul custom silverburst, och den är den skönaste gitarren jag spelat på nånsin! [:)]

Du kan inte vara lite mer specifik om vilken modell det är på DiMarzio-puppen?

16 Jan 2010, 23:42
Profile ICQ YIM WWW

Nä, ärligt talat, jag har ingen aning om <i>exakt"] hur stor skillnad det är. Jag vet bara att den här gitarren är väldigt bra.
Men jag kommer faktiskt inte ihåg vad det är för sorts Dimarzio i stalläget. En med mycket output är det i alla fall.

17 Jan 2010, 16:06
Profile ICQ YIM WWW

mvh uffen

uffen

17 Jan 2010, 16:27
Profile

uffen wrote:

DiMarzio double whammy
mvh uffen

uffen

Det finns inga andra vita humbuckers med hög output av DiMarzio alltså?

17 Jan 2010, 16:44
Profile ICQ YIM WWW

Är det mahogny eller lönnhals?

Jag hade en Epiphone "korina" Flying V förut den hade lönnhals!

17 Jan 2010, 16:51
Profile

Men denna är monterad av mig och plockad ur en mickask märkt av Dimarzio som double whammy.
mvh uffen

uffen

17 Jan 2010, 16:57
Profile

uffen wrote:

Jo det finns nog andra.
Men denna är monterad av mig och plockad ur en mickask märkt av dimazio som bouble wahmmy.
mvh uffen

uffen

Haha, jamen dåså! Tack för infon. :D

17 Jan 2010, 17:29
Profile ICQ YIM WWW

Men för... tusan. Jag vet inte. Det är väl helt enkelt det som dom kallar "korina", alltså samma trä som i kroppen (vilket väl inte är korina utan... nåt annat). Jag är usel på träslag, så jag vet inte. Vet inte heller om den här bilden hjälper nåt. (den är inte nytagen, annars hade jag ju tagit på själva halsen[8D])
Image

17 Jan 2010, 17:54
Profile ICQ YIM WWW

Synd att det inte finns några Korinor att provspela i närheten, skulle vara mer sugen på att köpa din om jag var säkrare på hur de kändes.

17 Jan 2010, 18:00
Profile ICQ YIM WWW

Haha, lite lustigt förresten - insåg inte förrän nyss att du är samma person som jag mailat med om gitarren (och som jag därför har erbjudit min schecter två gånger [:D])!!!
Typiskt internet-fail från min sida, haha.

Förresten, lyckas jag kränga min J&D Les Paul så köper jag nog din gitarr, om den finns kvar tills dess vill säga.
Tycker dock fortfarande att 4000 är lite för mycket. X)

18 Jan 2010, 00:41
Profile ICQ YIM WWW

Jaså, har vi mailats förut? Ja, det låter nästan bekant med en Schecter...
Men hur som helst, Epiphonen finns nog kvar ett tag. Det är väl en och annan (ja, inte så många i ärlighetens namn) som hört av sig, men det händer nog inget. Kanske går den till min kompis Uffen här ovan, han känner till denna oerhörda gitarrs ohyggligt grandiosa kvaliteter[:D].

18 Jan 2010, 19:51
Profile ICQ YIM WWW

djangus wrote:

Jaså, har vi mailats förut? Ja, det låter nästan bekant med en Schecter...
Men hur som helst, Epiphonen finns nog kvar ett tag. Det är väl en och annan (ja, inte så många i ärlighetens namn) som hört av sig, men det händer nog inget. Kanske går den till min kompis Uffen här ovan, han känner till denna oerhörda gitarrs ohyggligt grandiosa kvaliteter[:D].

Utmärkt, utmärkt!
Det skulle för övrigt vara jäkligt kul om man kunde höra hur den låter, du har inget youtube-konto eller nåt som du skulle kunna ladda upp en snutt på? :D

19 Jan 2010, 16:01
Profile ICQ YIM WWW

Ladda upp Youtubeklipp?! Nej, för bövfelen, det kan jag inte. Det är tillräckligt svårt att ladda upp bilder här! Jag är ju för tusan en gammal man.[:D]
Jag tycker personligen att den här gitarren låter svinbra, men det är ju naturligtvis en högst subjektiv uppfattning. Och i ärlighetens namn säger det ju inte dig ett endaste dyft.

19 Jan 2010, 16:17
Profile ICQ YIM WWW

Haha, nehe, det var ju synd!
En annan liten fråga, har du nåt case till den som man kan få med?

19 Jan 2010, 17:16
Profile ICQ YIM WWW

Nej, det har jag tyvärr inte. Det är ju synd förstås.

19 Jan 2010, 18:23
Profile ICQ YIM WWW

Men kan du sälja den till nån som inte kan komma och hämta den då?
Alltså, hur skulle du göra med en frakt av den?

20 Jan 2010, 13:16
Profile ICQ YIM WWW

Ja, då gör jag som jag gjort ett flertal gånger tidigare, packar den ordentligt i en gitarrkartong, med en massa mjukplast eller vad heter (skyddsplast kanske) och liknande. Det har (hittills) gått utmärkt. har använt lite filtar förut, men nu har dom tagit slut. [:D]
Så länge man skickar med Bussgods, det inte är fyrtio grader kallt, och man lossar på strängarna och lite andra grejer så går det bra.

20 Jan 2010, 13:53
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 24 posts ]