View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Sep 2026, 00:36

Reply to topic  [ 25 posts ] 
Hur bör man se på personlig integritet? 
Author Message

På A svarar jag att de hamnar på Off Topic för att de är just Off Topic... Till de som inte gillar OT kan jag bara påminna om möjligheten att bara läsa de forumavdelningar som intresserar en

På B ("utelämna personer i sin bekantskapskrets..." svarar jag att det ska man naturligtvis inte göra såvida det inte är något harmlöst och ngt som man inte skulle kunna stå för att man gör.

På C ("skulle du själv acceptera..." ) svarar jag att ja det får jag nog acceptera. Jag hängs själv regelbundet ut på nätet ( då med mitt riktiga namn) utan att alltid kunna försvara mig eller kommentera. Inte så kul, men heller inte så allvarligt att jag tar skada av det.

Jag reggade mig här en gång i tiden för att diskutera gitarrer och musik och för att det finns en massa trevliga människor här. Om det innebär att jag den ena dagen diskuterar MIM kontra MIJ eller andra dagen diskuterar Chardonnay kontra Brännvin är ju bara ngt som angår de som deltar i diskussionen. De andra kan ju sluta läsa när de tycker att det blir tradigt eller integritetskränkande...

Lite självdistans mår man ofta bra av här i livet. Att inte ta allt och sig själv på så jäkla stort allvar[;)]

-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

01 Nov 2009, 18:18
Profile WWW

Jag tycker att man ska passa sig jävligt noga för vad man berättar om sig själv, släckt och vänner.

Google är allt för bra idag för den som vill sammanställa information om någon [}:)]

<b>/ralvejd</b>
<i>Generalist, kan inget om allt"]

http://www.ralvejd.se/

01 Nov 2009, 18:38
Profile

Mjo, man ska nog akta sig för vad man lämnar ut om sig själv och andra, blir förvånad hur folk godtyckligt använder sig av tjänster typ facebook för att i nästa sekund skrika om personlig integritet.

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

01 Nov 2009, 19:14
Profile ICQ WWW

linusberg wrote:

Mjo, man ska nog akta sig för vad man lämnar ut om sig själv och andra, blir förvånad hur folk godtyckligt använder sig av tjänster typ facebook för att i nästa sekund skrika om personlig integritet.

/Peder

[:)][:)][:)]

http://www.guitarshowsouth.se

01 Nov 2009, 20:25
Profile ICQ YIM WWW

/Peder

Ja, kolla t.ex. Temporary Blues Band![;)]

Man kan ju välja vad man vill läsa och inte läsa. Och hoppas att moderatorerna hjälper till att hålla rent i de andra avdelningarna, som inte är OT.
Om man, som jag, inte orkar med Facebook och att hänga på ett otal andra forum, är det som sagt riktigt trevligt att slänga in något på OT, eller att läsa om andra. Bojen är ett "snällt forum" som är både fyllt av fakta och sociala ämnen. Det funkar bra så långt.

Sen är det väl upp till var och en hur mycket man hänger ut. Man får ju räkna med att allt man skriver på internet kan googlas.

Image

01 Nov 2009, 21:18
Profile WWW

Alla jävlar pratar om det här med facebook,e det ngt man kan äta?[:D]

jesper@gofastparts.se

01 Nov 2009, 22:28
Profile

om du tycker att en specifik tråd klampar över gränsen - maila admin@ljudbojen.com med en direktlänk till tråden och en förklaring av vad du upprörs över så tittar vi på den. På grund av trafikmängden kan admingänget inte hålla ständig koll över alla trådar...

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

01 Nov 2009, 23:01
Profile

Jag har inte riktigt fattat vad som är så fantastiskt "farligt" med att exponera sig på nätet.
Vad ska man "passa sig för" rent konkret, förutom sånt man verkligen bör ha lite koll på, som pengar och diverse "möten" osv?

Det borde ju inte vara farligare än att hamna med namn och bild i en tidning eller på tv,, får jag för mig.

Det moraliska dilemmat med "uthängningar" av andra osv får man ju på köpet sas. Ungefär på samma sätt som offentligt skitprat i media.

<b>"Det är aldrig försent att lägga av"</b>

01 Nov 2009, 23:08
Profile ICQ WWW

BadBone wrote:

Jag har inte riktigt fattat vad som är så fantastiskt "farligt" med att exponera sig på nätet.
Vad ska man "passa sig för" rent konkret, förutom sånt man verkligen bör ha lite koll på, som pengar och diverse "möten" osv?

Det borde ju inte vara farligare än att hamna med namn och bild i en tidning eller på tv,, får jag för mig.

Så resonerar de flesta tyvärr, spelar det någon roll om jag lämnar ut namn, flickvän, barn etc? och svaret är antagligen INTE skulle jag tro men med ett stort MEN...

Den dagen du råkar ut för fel person kan det vara förödande, det är helt otroligt vad lite social harvesting kan generera för en person som anser sig förnärmad av dig, exempelvis någon som stört sig på något i en tråd här på bojjen. Folk kan vara duktigt tokiga och är sagda person driftig, smart och bestämd kan han ställa till ett helvete för dig genom att samla ett gäng till synes harmlösa fakta om dig på ställen så som bojjen, facebook, skatteverket, fordonsregistret, andra communitys etc. Var för sig spelar det kanske ingen roll men sammantaget kan han ställa till ett rent helvete..

Det kan vara allt från att gammla flickvänner får post, mail etc från "DIG" till att mamma får en konstig hälsning. Chefen på ditt jobb får reda på ett och annat annonymt etc etc. Det enda som sätter stopp är hur sjuk fantasi personen har.

Jag själv jobbar i ett yrke i vilket man är ganska utsatt minst sagt från den här typen av personer, det gör att man lär sig fort "vilken" typ av information som är farlig. Ofta blir inte skadan störst när det handlar om personuppgifter etc, för det är alldeles för enkelt att få tag på ändå, känsligare är relationer, släkt och vänner. Har kollegor vars döttrar osv fått påhälsning på småskolan av ovan nämnda tokar, så bara för att 99% av befolkningen är ganska så vettig så finns det fortfarande den där procenten som kan göra REJÄL skada i ditt sociala liv som man så snällt skyltar med dagligen på communitys runt om.

Faktum är att det enda community där jag inte är "in cognito" är nog bojjen, men jag tycker att googles pagerank av bojjen borde justifiera "ett mer" annonym tillvaro här med.

/Peder

02 Nov 2009, 13:24
Profile ICQ WWW

Var och en deltar ju naturligtvis så pass lite eller mycket anonymt som man själv vill. Jag hör dock till dem som i de flesta fall kör med öppna kort. Jag står för det jag skriver och kan ta debatten om den nu skulle uppstå. De värsta psykonen/foliehattarna på nätet håller sig just till nätet. De finns inte i min vardag. Jag är naturligtvis mycket försiktig med att lämna ut personuppgifter på folk som inte är tillfrågade. Undantag är förstås andra som valt att delta offentligt som andra bloggare, skribenter, journalister och liknande. Om folk använder psedonym använder jag detta även om jag vet en persons riktiga namn. Jag föredrar att diskutera/kommentera åsikter och synpunkter, inte andra personers eventuella tillkortakommanden.

Jag är medveten om hur mycket man kan kartlägga på nätet då jag i mitt jobb delvis sysslar med detta. I synnerhet när man även kan använda ej offentliga register vilket jag också gör. Av den anledningen är jag en stark anhängare av integritet och att medborgare som inte är misstänkta för något inte heller ska avlyssnas och kartläggas.

Att jämföra t.ex FRA och Ipred med Facebook m.m. är att jämföra äpplen med päron. Facebook, eller för all del Ljudbojen, innebär ett frivilligt deltagande där du själv bestämmer hur mycket du vill lämna ut. Massavlyssning gör att du kartläggs vare sig du vill det eller inte, samt framför allt vare sig du gjort nåt eller inte. Det finns ingen "opt out". Massavlyssning innebär att du är föremål för en ständig förundersökning i hopp om att du gör nåt du inte borde.

--------------------------------------------------
http://www.myspace.com/voodoobean
Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/

02 Nov 2009, 14:46
Profile

Min uppfattning är att de flesta har en slags diffus svårdefinierbar rädsla för internet i allmänhet. Man vet helt enkelt inte exakt vad man ska vara orolig för.
Däremot så får man ju "höra talas" om vad som KAN hända. Inget konstigt med det, och helt befogat om man inte har nån dator/internetvana.
På internet kan de göra allt från att bygga bomber till att "ta över" ens dator och sen tokhandla från mitt konto, eller bara "krasha" min dator.

Allt det där förekommer såklart i nån utsträckning, men antagligren varken mer eller mindre än ute i verkligheten.
Själv har jag surfat runt i nästan 15 år och ofta helt öppet om vem jag är. Förutom lite virus då och då så har jag aldrig hamnat i värre knipa än att det kanske kan bli aningen pinsamt ibland när man blottar sig.

All respekt för den som vill skydda sin integritet på nätet dock.

<b>"Det är aldrig försent att lägga av"</b>

02 Nov 2009, 15:51
Profile ICQ WWW

Sedan kan man ju inte bortse från det faktum att många som deltar i denna typ av forum är en sorts nätexibitioninster som trivs med att sprida en massa oviktigt skvaller om sig själva. För det är ju det vi gör egentligen, lämnar ut oss själva. Däremot tror jag inte många BOJs skulle lägga ut semesterbilder på sina badande barn tex, så visst har även vi gränser

Var och en vet antagligen var respektive gräns går. De som inte vill sprida info om sig själva kan ju för övrigt vara väldigt anonyma här på BOJen.

Andra, som vill synas lite extra kan tex åka till Ullred och vara med i Femmans nya satsning "Ullared" (strat i kväll) och få möjlighet att visa upp vad vi har i våra varukorgar. Oerhört intressant för vissa, men inte för mig. Då avstår jag istället från att titta, en möjlighet vi alla har[8D]

-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

02 Nov 2009, 16:11
Profile WWW

Quote:
Den dagen du råkar ut för fel person kan det vara förödande, det är helt otroligt vad lite social harvesting kan generera för en person som anser sig förnärmad

Så sant, så sant... Det är otroligt lätt att kartlägga någon
och skapa ett mindre helvete om man känner sig motiverad.
Blev lurad på en gitarr av en snubbe från Mölndal för ett år
sedan. Den stackarn har råkat ut för mycket tråkigheter
sedan dess kan jag lova. Alla uppgifter fanns via facebook,
hans arbetsgivares hemsida och via Ratsit... [}:)]

02 Nov 2009, 22:08
Profile ICQ YIM WWW

Blev lurad på en gitarr av en snubbe från Mölndal för ett år
sedan. Den stackarn har råkat ut för mycket tråkigheter
sedan dess kan jag lova. Alla uppgifter fanns via facebook,
hans arbetsgivares hemsida och via Ratsit... [}:)]

Jamen nu belyser du det POSITIVA med att folk hänger ut sig själva på nätet [:D]

Men jag kan till viss del hålla med de som efterfrågar "restriktivitet". Har påtalat det förr till BOJens admins: finns väl ingen anledning att släppa sökmotorernas spindlar så långt in i BOJen som man faktiskt gör?

Själv så håller jag på mig mycket mer idag sedan jag sett resultatet av vad som kommer upp härifrån när man söker på t.ex. Google.

Egentligen ganska trist, för det blir en mycket öppnare attityd om folk känner sig säkra på ett forum - man bjuder på sig själv i en annan utsträckning helt enkelt [:)] Och det är väl vad vi vill uppnå med BOJen?

MVH
faellman

<i><font size="1">oO0Oo URL: http://www.myspace.com/mrfaellman</font id="size1">"]

03 Nov 2009, 00:22
Profile WWW

80-talisterna håller på att ta över världen och personlig integritet anses sålunda numera platsa på museum...

06 Nov 2009, 14:44
Profile

80-talisterna håller på att ta över världen

möjligt att de tror, men jag gissar att när jag ska in på hemmet så har 80 talisterna redan hunnit dit, där sitter de och gnäller om att allt är så tungt, stressigt, monotont och jobbigt [;)]

Vinyljunkie wrote:

integritet anses sålunda numera platsa på museum...

förmodligen kommer verkligheten ikapp dem och bitter ångrar att de fläkte ut sig på snyggast, fasansfullbok mm [xx(]

på internet försvinner inget, det bara kopieras till fler sidor [:0]

<b>/ralvejd</b>

07 Nov 2009, 00:06
Profile

//Patrik

07 Nov 2009, 11:06
Profile

ralvejd wrote:

Vinyljunkie wrote:

möjligt att de tror, men jag gissar att när jag ska in på hemmet så har 80 talisterna redan hunnit dit, där sitter de och gnäller om att allt är så tungt, stressigt, monotont och jobbigt [;)]

Vinyljunkie wrote:

förmodligen kommer verkligheten ikapp dem och bitter ångrar att de fläkte ut sig på snyggast, fasansfullbok mm [xx(]

<b>/ralvejd</b>

Ganska tydligt att ni är födda på sent 1800-tal [:D]
Pensionen ska hämtas ut kontant över disk, bankkort är ett djävulens påfund.
Skor ska vara gråa till färgen och av märket Ecco.
Unga människor ska läxas upp för att vi har minsann levt längst och kan därmed allt, oavsett.

Det var bättre förr [:D][:D][:D]

07 Nov 2009, 16:09
Profile ICQ YIM WWW

ralvejd wrote:

Vinyljunkie wrote:

Vinyljunkie wrote:

<b>/ralvejd</b>

Unga människor ska läxas upp för att vi har minsann levt längst och kan därmed allt, oavsett.

Det var alltid bättre för det har man mer av, än nu [8]

http://www.youtube.com/watch?v=AFQDG48X ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=1YRZgvFM ... re=related

Edit en till: http://www.youtube.com/watch?v=a0oVbf3S ... re=related

<b>/ralvejd</b>

07 Nov 2009, 19:42
Profile

Jag vet inte om mitt första inlägg var otydligt - av vissa svar att döma verkar det så. Mitt tips - läs mitt första inlägg igen för att hitta den verkliga innebörden i ämnet.

Det har inget att göra med vad man skriver om sig själv - det har att göra med vad man avslöjar om andra.

/Roland

Ja jo... Men det är ju så med den här typen av trådar, dom springer ju iväg i sin egen riktining så att säga - precis som om vi hade suttit vid ett bord över en pilsner och diskuterat tror jag samma sak hade hänt [:)]

Man hör det man vill höra och man läser det man vill läsa

MVH
faellman

<i><font size="1">oO0Oo URL: http://www.myspace.com/mrfaellman</font id="size1">"]

07 Nov 2009, 22:10
Profile WWW

ralvejd wrote:

Vinyljunkie wrote:

Vinyljunkie wrote:

<b>/ralvejd</b>

Och bilar ska vara bakhjulsdrivna[:)]

Mats

09 Nov 2009, 11:21
Profile

<font color="red">Och bilar ska vara bakhjulsdrivna</font id="red">[:)]
Mats

Du är inte norrlänning va? [;)][:0]

<hr noshade size="1">Image<font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">
http://www.ostmansmusik.se/

09 Nov 2009, 11:31
Profile ICQ WWW

Jag vet inte om mitt första inlägg var otydligt - av vissa svar att döma verkar det så. Mitt tips - läs mitt första inlägg igen för att hitta den verkliga innebörden i ämnet.

Det har inget att göra med vad man skriver om sig själv - det har att göra med vad man avslöjar om andra.

/Roland

"Music is the Doctor"[8D]
Jag kan bara svara för mig själv så klart, men om någon, felaktigt eller med rätta, ger mig en tillrättavisning och samtidigt passar på att kasta en portion skuld och skam, så reagerar iallafall jag som en barnunge (min ålder till trots) och blir bara sur och obstinat. Vet att en sådan reaktion inte är särskilt konstruktiv men jag vet också att jag inte är ensam om att fungera på det viset. Och jag är ganska övertygad om att det inte var den reaktionen du var ute efter[;)].

Mats

09 Nov 2009, 12:04
Profile

Emilio wrote:

ralvejd wrote:

Vinyljunkie"]

[quote="Vinyljunkie wrote:

<b>/ralvejd</b>

Och bilar ska vara bakhjulsdrivna[:)]

Mats
[/quote]

...och ändå är det 80-talisterna som står i en allt längre kö till psykvården för att de känner sig "kränkta"...

09 Nov 2009, 13:42
Profile
Reply to topic   [ 25 posts ]