View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Sep 2026, 01:23

Reply to topic  [ 7 posts ] 
dubbdäck med dåliga dubb? 
Author Message

Pratar vi lagar så är det bara att köra med dom. Ska vi prata trafiksäkerhet blir det annorlunda.
Dubbfria vinterdäck funkar på annat sätt än dubbade. Dubbade däck är oftast rätt stabila däck som litar till att dubben tar hand om bromsandet på halt underlag. Dubbfria är uppbyggda på ett helt annat sätt och är extremt mjuka då de är mycket mer sajpade, dvs fint uppskurna som "lameller". Det är dessa lameller som jobbar och hjälper till då du bromsar eller styr. På dubbdäck sajpar man inte däcken lika mycket eftersom sajpningen oxå leder till högre slitage och framför allt slingrigare vägegenskaper. Det är generellt sätt även mjukare gummi i dubbfritt.
Däcksmönstret är alltid en säkerhetsindikator. Särskiljt vintertid då t ex slask är svårt att tränga undan och alltså behöver större "passage". Det är bl a därför vinterdäck oftast är glesare i mönstret.
Det är ju svårt att rekommendera dig nånting då jag inte vet vad du kör på för underlag, men här i Värmland är jag rätt noga med att iallafall framdäcken är bra. Det är de som bromsar mest, styr och pressar undan det mesta av vattnet i alla dess former. Dåliga bakdäck kan ge slingrig gång och bakhjulssladd men för egen del tycker jag sånt är ok, till en viss grad.[8D]

24 Sep 2009, 11:21
Profile ICQ WWW

Har haft dubbfria vinterdäck en gång och aldrig mer. Fungerar kanske på snö, men inte på isigt underlag.

Mats

24 Sep 2009, 11:56
Profile

Dubben fungerar bara på blåis. Annars fyller de ingen riktig funktion. Om jag var du skulle jag lämna in dina dubbdäck för kompletteringsdubbning (kostar några hundralappar), så får du "nya" vinterdäck. Men i din del av landet skulle jag nog satsa på dubbfritt nästa gång. Såvida du inte veckopendlar till Norrland, vill säga! [;)]

Image<hr noshade size="1"><font color="green"><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="green">
<font color="blue"><b>Free Dawit Isaak! | Carpe Diem | Befria Palestina nu!</b></font id="size2"></font id="blue">

24 Sep 2009, 11:58
Profile ICQ WWW

Förmodligen.
Och jag har samma åsikt som Matsk.
Och kompletteringsdubba kan vara ett ok alternativ.

24 Sep 2009, 14:16
Profile ICQ WWW

Dubbdäck + torr asfalt + Miata = Ikke PK men kul!

Kör alltid dubbat även om det bara behövs en eller ett par dagar per säsong. Just då är det värt allt buller och väg slitage .

Glöm inte heller att vinterdäck åldras fortare än sommardäck pga andra gummiblandningar som härdar ut fortare.

25 Sep 2009, 08:30
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 7 posts ]