View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Sep 2026, 01:22

Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Sosseskolan snart ett minne blott 
Author Message

marcusss wrote:

newsflash. jag har redan skrivit att jag itne har nån lista, varför nu det intresserar så många och att själva poängen går er förbi; skulle skolan kosta pengar, ur egen ficka, så skulle begrepp som "skoltrött" inte existera. Så.

Jasså?
Så du menar att skoltrötta skulle vara mindre deprimerade och känna mindre press att sköta skolan om deras föräldrar dessutom ska betala den ur egen ficka?

.. Ptja, det är ju tur att du tänker efter riktigt ordentligt om saker och ting iaf. [:D]

Edit:

Jag tycker också hur det är intressant att du hävdar en massa saker som fakta, utan att kunna backa upp det för fem öre. [;)]

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>
<h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>

16 Jun 2009, 00:55
Profile ICQ WWW

PGW wrote:

Quote:
[ vilka länder har skola som inte på ett eller annat sätt är skattesubventionerad

newsflash. jag har redan skrivit att jag itne har nån lista, varför nu det intresserar så många och att själva poängen går er förbi; skulle skolan kosta pengar, ur egen ficka, så skulle begrepp som "skoltrött" inte existera. Så.

Image
<b>Min email: marcusss79 (a) gmail.com</b>

Marcus, på vilket sätt skulle ett skolbarn vara mindre skoltrötta om föräldrarna betalade skolan direkt, än om betalningen sker via skattsedeln? Skulle ett skolbarn över huvud taget bry sig om hur skolgången betalades???

Image<hr noshade size="1"><font color="green"><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="green">
<font color="blue"><b>Free Dawit Isaak! | Carpe Diem | Befria Palestina nu!</b></font id="size2"></font id="blue">

16 Jun 2009, 00:56
Profile ICQ WWW

marcusss har tråkigt ser jag.[:D]
Lika knivskarp i analysen som alltid: "Allt är de jävla sossarnas fel"
Och han lyckas dessutom jaga igång en debatt. Klassisk och lysande trollning![:D]

bang on target! [:D]

-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

16 Jun 2009, 05:58
Profile WWW

FenderBender wrote:
Marcus, på vilket sätt skulle ett skolbarn vara mindre skoltrötta om föräldrarna betalade skolan direkt, än om betalningen sker via skattsedeln? Skulle ett skolbarn över huvud taget bry sig om hur skolgången betalades???

<font color="red">Inte ungarna kanske, men föräldrarna</font id="red">.
Är väl allmän opinion att när någonting kostar pengar så tar man det mer på allvar.

Image
<b>Min email: marcusss79 (a) gmail.com</b>

Jaha, så det var FÖRÄLDRARNA som var skoltrötta och inte eleverna/skolbarnen?!? Tror du verkligen på fullaste allvar att ett skolbarn skulle prestera bättre i skolan om föräldrarna, som du säger, tog skolan på större allvar genom att man betalade den direkt istället för via skattsedeln? Hur transporteras föräldrarnas ökade entusiasm till barnen? Finns det en sån "kanal" att tillgå?

Jag undrar om du själv förstår vad du argumenterar om... För jag gör det då inte. Jag har visserligen bara uppfostrat tre barn, så jag har säkerligen inte samma erfarenhet av att vara förälder till skolbarn som du, Marcus. Men jag hoppas att du kan förklara den här motivations ekvationen för mig. För jag har då aldrig upplevt att min entusiasm över något "smittat av sig" på barnen. Snarare tvärtom...

Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="green">
<font color="blue"><b>Free Dawit Isaak! | Carpe Diem | Befria Palestina nu!</b></font id="size2"></font id="blue">

16 Jun 2009, 08:46
Profile ICQ WWW

Kan ingen banna trollet?

<hr noshade size="1">

16 Jun 2009, 11:29
Profile ICQ WWW

Tycker Marcusss är ett fruktansvärt dåligt troll, att skrika sossar är idioter är inte att trolla, trolla är en konst. Det är väl roligt att det skrivs lite på bojen iaf, och här i OT spelar det väl ingen roll om han försöker irritera en och annan sosse eller skriker annan dynga, det är bara gulligt. Anledningen till att det ens genererar diskussion är att det sitter 15 till, lika utråkad och låtsas bita. [:D]

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

16 Jun 2009, 11:54
Profile ICQ WWW

linusberg wrote:

Tycker Marcusss är ett fruktansvärt dåligt troll, att skrika sossar är idioter är inte att trolla, trolla är en konst. Det är väl roligt att det skrivs lite på bojen iaf, och här i OT spelar det väl ingen roll om han försöker irritera en och annan sosse eller skriker annan dynga, det är bara gulligt. <font color="red">Anledningen till att det ens genererar diskussion är att det sitter 15 till, lika utråkad och låtsas bita.</font id="red"> [:D]

/Peder

Därför ingen svarade på mitt filosofiska inlägg som hade kunnat leda till ett svar i debatten[:)]

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com

16 Jun 2009, 12:00
Profile ICQ YIM WWW

linusberg wrote:

Tycker Marcusss är ett fruktansvärt dåligt troll, att skrika sossar är idioter är inte att trolla, trolla är en konst. Det är väl roligt att det skrivs lite på bojen iaf, och här i OT spelar det väl ingen roll om han försöker irritera en och annan sosse eller skriker annan dynga, det är bara gulligt. Anledningen till att det ens genererar diskussion är att det sitter 15 till, lika utråkad och låtsas bita. [:D]

Man måste vara ett troll, eller ha allvarliga problem om man tror att skoltrötthet ligger hos föräldrarna, det var snarare det jag reagerade på.. jisses.

<hr noshade size="1">

16 Jun 2009, 12:15
Profile ICQ WWW

Haraldrig wrote:

linusberg wrote:

Tycker Marcusss är ett fruktansvärt dåligt troll, att skrika sossar är idioter är inte att trolla, trolla är en konst. Det är väl roligt att det skrivs lite på bojen iaf, och här i OT spelar det väl ingen roll om han försöker irritera en och annan sosse eller skriker annan dynga, det är bara gulligt. <font color="red">Anledningen till att det ens genererar diskussion är att det sitter 15 till, lika utråkad och låtsas bita.</font id="red"> [:D]

/Peder

Därför ingen svarade på mitt filosofiska inlägg som hade kunnat leda till ett svar i debatten[:)]

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com

Hehe, Det var lockande, men skäggighetsprincipen var inte tillräckligt total med plato för att ämnet skulle kunna behandlas på ett seriöst sätt. Ligger lite väl långt från hjärtat för att jag ska kunna föra ett vettigt resonemang utifrån, tyvärr. Skuggvärdar hit och demokrati dit, fattiga barn ska få utbildning.. nää bahh humbug. Om du ökar graden av skäggighet till lite mindre abstrakta resonemang typ Marx, Hegel etc så biter jag nog. [:D]

/Peder

16 Jun 2009, 12:30
Profile ICQ WWW

marcusss wrote:

Jag kan ju inte sätta mig in i den problematiken du har haft med dina barn och deras skoltrötthet. MEN rent generellt brukar ju barn ta efter sina föräldrars beteende; röker föräldrarna så är det stor sannolikhet att barnen börjar röka.
Är föräldrarna sinnesslöa sossar så blir barnen förmodligen skoltrötta.
[:D]

SKämt åsido, nu orkar jag inte tjafsa med er längre... [;)]

Mina förälrar är krista, rökare och arbetar hårt för sina pengar.
Jag är ateist, icke-rökare och skoltrött.. go figure!

Men som sagt, människor som dig har inga förmågor att sätta sig in i någon annans känsloliv över huvud taget.. Du anser säkert att deprimerade människor bara är lata gnällspikar också va?

.. och om du inte orkar med att tjafsa, starta inte en troll-tråd då.

<hr noshade size="1">

16 Jun 2009, 12:49
Profile ICQ WWW

marcusss wrote:

FenderBender wrote:

Jag har visserligen bara uppfostrat tre barn, så jag har säkerligen inte samma erfarenhet av att vara förälder till skolbarn som du, Marcus. Men jag hoppas att du kan förklara den här motivations ekvationen för mig. För jag har då aldrig upplevt att min entusiasm över något "smittat av sig" på barnen. Snarare tvärtom...

Jag kan ju inte sätta mig in i den problematiken du har haft med dina barn och deras skoltrötthet. MEN rent generellt brukar ju barn ta efter sina föräldrars beteende; röker föräldrarna så är det stor sannolikhet att barnen börjar röka.

Jag orkar......[;)]
Min åsikt är dock fortfarande att om man oprovocerat häver ur sig en åsikt ska man även kunna försvara den - det är jobbigare att försvara än att angripa en åsikt, vilket är helt i sin ordning IMO.

Jag hade sett fram emot en litania så jag har något att fördriva småtimmarna med..... Jag är hiskeligt besviken marcuss!!!!
Med tanke på ditt resonemang antar jag att du själv var skoltrött & missade Göran Hägg´s "Praktisk retorik" - rekommenderas annars, liksom Bo Balderson´s böcker för djupare insikter om "politiken i praktiken".[;)][:D]

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!

16 Jun 2009, 15:17
Profile ICQ YIM WWW

marcusss wrote:

Mina förälrar är krista, rökare och arbetar hårt för sina pengar.
Jag är ateist, icke-rökare och skoltrött.. go figure!

Men som sagt, människor som dig har inga förmågor att sätta sig in i någon annans känsloliv över huvud taget.. Du anser säkert att deprimerade människor bara är lata gnällspikar också va?

.. och om du inte orkar med att tjafsa, starta inte en troll-tråd då.

<hr noshade size="1">

Min föräldrar är absolutister och relativt lågutbildade (dvs ingen av dom har en formel universitetsutbildning). Jag och mina syskon har nog varje last man kan tänka sig (nästan) och är relativt högutbildade. Svår ekvation att få ihop!

16 Jun 2009, 15:30
Profile ICQ WWW

Image -----VIP-----vip(snabel-a) etanet.se

16 Jun 2009, 20:14
Profile

Jag tror att jag ska lägga in ett ord i debatten; jag har arbetat heltid som facklig ombudsman för Lärarnas Riksförbund i 5 år (heltid lärare i 5 dessutom) och har nog talat med fler lärare, lärarstudenter, skolpolitiker, elever och föräldrar än de flesta på detta forum.

Ja, vi kan slå fast att (S) skolpolitik de senaste 25 åren inte har varit perfekt. Det erkänner de själva. Dock ska hatten av för att de har gjort upp med sin egen historik och tagit tag i uppgiften att formulera en tydlig vision. (finns på deras hemsida)

Ja, Björklund har inga akademiska poäng - men han är minister för grundskola och gymnasium, så det kanske inte är det viktigaste. Många lärare i Sverige tycker faktiskt att mycket av alliansens skolpolitik är bra. (dock inte allt! Majoren har ibland ett sätt att uttrycka sig på som irriterar folk - inklusive mig!) Det är viktigt att man lyssnar och läser på kring HELA bakgrunden till utredningsförslagen; t ex Komvux - det är ett faktum att otroligt många platser har använts av ungdomar som läser upp ett VG till ett MVG för att de inte kom in på den utbildning de gärna ville ha från början - detta stjäl ju resurser från de som t ex behöver en grundläggande gymnasieutbildning. Problemet har ofta varit att detta har satts i system och det är inte bra. Däremot måste vi i kombination med det nya förslaget om GY11 kombinera detta med en utökning av Komvux - ju tidigare du tvingar ungdomar att göra viktiga val, desto fler dörrar måste vara öppna för att man ska kunna ändra sig.

Det är också bra i anslutning till detta att skollagen skärps vad gäller Studie- och yrkesvägledning. Otroligt många míljoner läggs idag på administration pga elever på gymnasiet hoppar mellan olika program och inte blir färdiga.

Och till sist - pendeln svänger mellan den sk. flumskolan och "hets"-skolan - vi lärare önskar att den kunde stanna i mitten någon gång!

Fridens liljor...

Image Image
<i>Gibson LP R8 VOS (WC + IT) | Fender Telecaster | Gretsch 5120 | Martin D-28 | Danelectro (DC3) | Danelectro (DC212) | Harmony Sovereign (69)"]

17 Jun 2009, 07:45
Profile ICQ

Tvinga sedan lärarna att ta ansvar för att <i>alla"] elever faktiskt har tillräckliga kunskaper när de lämnar skolan. Ex.vis genom någon form av lista på vad som gåtts igenom i ämnet & att samtliga parter kan skriva under på att eleven fått erforderligt stöd.

Om inte bör läraren byta yrke lika som alla andra med bristande kompetens för sitt yrke förväntas vara beredda på att göra.

Tänk vad enkelt det vore om det bara var lärares kompetens som avgjorde vilket stöd eleverna får.

Skolan idag drivs i stort sett i hela landet efter devisen "medel före mål", dvs ekonomin är överställd det pedagogiska resultatet. Jag kan LOVA dig - det är INTE lärarna som vill ha det så.

Om vi hade obegränsade resurser till enskild tid med svaga elever, speciellt anpassad studiegång och material för de som behöver det osv. - DÅ skulle vi få en annan resultatbild i skolan i hela landet.

Att skylla allt på lärarna känns väldigt ogint och kantigt.

Däremot håller jag med om att det vore bra om föräldrar tog mer ansvar för sina barn, överhuvudtaget.

17 Jun 2009, 08:26
Profile

mikkejohansson wrote:

PGW wrote:

Tvinga sedan lärarna att ta ansvar för att <i>alla"] elever faktiskt har tillräckliga kunskaper när de lämnar skolan. Ex.vis genom någon form av lista på vad som gåtts igenom i ämnet & att samtliga parter kan skriva under på att eleven fått erforderligt stöd.
Om inte bör läraren byta yrke lika som alla andra med bristande kompetens för sitt yrke förväntas vara beredda på att göra.

Tänk vad enkelt det vore om det bara var lärares kompetens som avgjorde vilket stöd eleverna får.

Skolan idag drivs i stort sett i hela landet efter devisen "medel före mål", dvs ekonomin är överställd det pedagogiska resultatet. Jag kan LOVA dig - det är INTE lärarna som vill ha det så.

Om vi hade obegränsade resurser till enskild tid med svaga elever, speciellt anpassad studiegång och material för de som behöver det osv. - DÅ skulle vi få en annan resultatbild i skolan i hela landet.

Att skylla allt på lärarna känns väldigt ogint och kantigt.

Däremot håller jag med om att det vore bra om föräldrar tog mer ansvar för sina barn, överhuvudtaget.

Förlåt om jag blir lite het & onyanserad (man kan ju inte täcka alla aspekter på ett internetforum), det är inte personligt riktat - jag har ju ingen aning alls om hur du är som lärare Mikke.

A: Håller med om att ekonomiska resurser fattas, men det är bara en del av problemet - det fattas ju i resten av de statliga/kommunala verksamheterna också. Tyvärr har "medel före mål"-idéer fått styra för mycket och för länge i Sverige. Samtidigt som det snålas i skola, vård etc. finns det pengar till resor hit och dit, konstinköp, EU, ringleder kring storstäderna etc., som jag ser som rent slöseri med allmänna medel. Hur blev det med stora fina vägen till Trollhättan (var det väl?) som skulle trygga jobben på SAAB.[xx(]

B:
Det jag vänder mig emot är "låt gå" & "gilla läget-attityden" som jag stött på allt för ofta, kanske till följd av resignation p.g.a. dålig ledning & allmänt motigt i verksamheten. Attityden blir vanligare i samhället i övrigt, men det är särskilt allvarligt i skolan - både med tanke på individernas utveckling & ur nationellt perspektiv.

Har man för dåliga resurser <i>måste"] man säga ifrån till ledningen, det finns ingen verksamhet som fungerar annars. Inte ens de konsultfirmor som anlitas för dyra pengar för att se vart man kan spara.

Problemet med en dylik lista är enkelt - anser läraren att eleven inte fått erforderligt stöd skriver hon/han inte på, utan lämnar ärendet ett steg uppåt i hierarkien o.s.v.. Förr eller senare når det den/de som egentligen har ansvaret för bristande resurser.

Man kan inte acceptera att utföra ett arbete utan verktyg, sedan spelar det ingen roll om man är lärare utan skolböcker eller svetsare utan gas. Resultatet blir katts**t & man får ju ingen respekt för att man är duktig på att kröka rygg.

Om lärarna säger ifrån på allvar om de brister som finns i skolan kommer de garanterat att få stöd från föräldrarna, men då duger det inte med diskussionsaftnar med inbjudna politiker & dålig samordning- fram med släggan över hela landet!
Tyvärr är de krav från lärarna som syns i media oftast relaterade till den egna lönen - inte 17 höjer man statusen hos en yrkesgrupp genom högre lön, det gör man genom att framhålla egenskaper som respekteras av övriga befolkningen. Mjuk rygg & girighet beundras inte av särskilt många.
En klassiker är : "tycker ni det är riktigt att en industriarbetare tjänar lika mycket eller mer än en akademiker" - klart som f*n de ska tjäna minst lika mycket, utan exporten & industrin stannar Sverige helt & skatterna uteblir.

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!

17 Jun 2009, 14:19
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 48 posts ]  Go to page Previous  1, 2