View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Sep 2026, 23:51

Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Sosseskolan snart ett minne blott 
Author Message

Äntligen någonting vettigt.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5381787.ab

Image
<b>Min email: marcusss79 (a) gmail.com</b>

Jag har inga barn så varför ska jag vara med och betala skatt som går till skolan? Är det inte var och en sköter sig själv, ELLER... Med tanke på din inställning till samhället!!!

15 Jun 2009, 09:51
Profile WWW

Jag är inte politiskt engagerad för fem öre men det här förslaget tycker jag är helt åt helvete.
Alla vet ju själva hur man kan må och känna sig under gymnasietiden. Man söker identitet, man träffar tjejer man håller på med så mycket samtidigt och vet inte riktigt vilken väg man ska ta vid viktiga beslut.
Eller så är man bara helt enkelt väldigt skoltrött.

Ponera att man mår lite psykiskt sämre av all press och inte klarar av studierna på grund av stress och utbrändhet.
Ska det då vara kört för resten av livet och man är dömd till att ta jobb utan krav på vidareutbildning?
Min morsa skulle inte kunna ha sitt jobb inom kommunen om det inte vore för komvux som hon läste upp samtidigt som hon tog hand om mig och min bror när vi va små.

Jag förstår inte alls syftet men någon insatt för gärna förklara på enkel och lättförstådd svenska.

-------------------------------------------------------
http://www.myspace.com/rikkeliemusic

email: m_lavrell (at) hotmail.com

15 Jun 2009, 11:24
Profile

lavrell wrote:

Jag är inte politiskt engagerad för fem öre men det här förslaget tycker jag är helt åt helvete.
Alla vet ju själva hur man kan må och känna sig under gymnasietiden. Man söker identitet, man träffar tjejer man håller på med så mycket samtidigt och vet inte riktigt vilken väg man ska ta vid viktiga beslut.
Eller så är man bara helt enkelt väldigt skoltrött.

Ponera att man mår lite psykiskt sämre av all press och inte klarar av studierna på grund av stress och utbrändhet.
Ska det då vara kört för resten av livet och man är dömd till att ta jobb utan krav på vidareutbildning?
Min morsa skulle inte kunna ha sitt jobb inom kommunen om det inte vore för komvux som hon läste upp samtidigt som hon tog hand om mig och min bror när vi va små.

Jag förstår inte alls syftet men någon insatt för gärna förklara på enkel och lättförstådd svenska.

"Skoltrött" är ett begrepp som förmodligen bara existerar i ett sossesverige. Tror knappast att begreppet finns i länder där studier inte är skattesubventionerat.

Image

Tack för ditt otroligt utläggande svar. Nu vet jag precis vad du menar [xx(]

15 Jun 2009, 12:20
Profile

Man kan ju nästan tro att sossarna har majoritet. Eftersom dom får ut för allt. [^]

15 Jun 2009, 13:01
Profile WWW

Skolan formas i slutänden av de anställda på skolan, nästan oavsett vad lagen säger. Kassa lärare som hellre skulle passa att sortera potatis finns det gott om, en oengagerad lärare skapar knappast engagerade elever - snarare tvärtom.

Var finns eldsjälarna som fanns på 70-talet under "Sosse-skolans" höjdpunkt?

Elitklasser är i mina ögon rena skämtet - jämför med idrottsvärlden, den 10-12-åring som är lovande kanske har upptäckt sex (eller gitarr[;)]) vid uppnådda 15 år & är då totalt ointresserad av t.ex längdhopp/fotboll. Var har då pengarna som satsats tagit vägen?

Bråkiga elever avstängda - tillåt mig fånskratta, det är väl att spela dem i händerna, inte är de ju bråkiga för att de trivs i skolan.
Lägg ansvaret för barnens uppförande/skolgång på föräldrarna i stället, idag har ju i praktiken <i>ingen"] ansvaret för vad Sveriges ungdomar sysslar med vare sig i skola eller på fritiden. Mycket till följd av det moderna samhället där alla mellan 18 & 65 år förväntas arbeta i stället för att ta hand om sin avkomma. Betecknande är att politikerna hellre talar om skattebetalarna än medborgarna[:0].

Visst har vi fått det bättre sedan 50-talet när en industriarbetarfamilj klarade sig bra på en lön.........

Tvinga sedan lärarna att ta ansvar för att <i>alla"] elever faktiskt har tillräckliga kunskaper när de lämnar skolan. Ex.vis genom någon form av lista på vad som gåtts igenom i ämnet & att samtliga parter kan skriva under på att eleven fått erforderligt stöd.
Om inte bör läraren byta yrke lika som alla andra med bristande kompetens för sitt yrke förväntas vara beredda på att göra.

En av de få punkter där jag anser nuvarande regering har rätt : hög utbildning innebär inte längre att man kan tacka nej till jobb som städare & fortfarande uppbära a-kassa.

Lavrell : Komvux-förslaget kommer sig antagligen av att det är väldigt många som går i princip direkt från gymnasiet till KomVux, vilket aldrig varit avsikten, för att läsa upp enstaka ämnen koncentrerat/med mindre press.
Din morsa använde KomVux precis som det var avsett.

marcuss : det vore intressant att få reda på vilka länder du anser inte har skattesubventionerade skolor, du verkar ju gruvligt insatt i hur samhället fungerar.
Om, som du verkar anse, inget ska skattefinansieras - hur tycker du vi ska betala för vård, skola etc.?
Ur egen ficka?
Jag är övertygad om att våra politiker skulle ta emot dig med öppna armar om du har den perfekta lösningen för alla parter - låt höra hur samhället enligt marcuss borde se ut & fungera.

Tyvärr får jag så här långt göra bedömningen att du bara är en kverulant, var dina politiska sympatier ligger kan man gissa[xx(].

F - fritt
L - lärande
U - utan
M - metod

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!

15 Jun 2009, 15:16
Profile ICQ YIM WWW

Förstår inte varför det är en sån stor chock för alla? Inte har alliansen hymlat om att det är bra med lågutbildad arbetskraft då dessa pressar löner nedåt. Det är problematiskt för företag att hitta anställda som kan tänka sig att hanka sig fram på minimilön år efter år, det är "ekonomiskt ohållbart" att betala folk vad jobbet de facto kräver av en person. Då är det bättre att spä på desperationen hos de lågutbildade genom att ta ifrån dom möjligheter att vidareutbilda sig. För ingen kommer med hatt i hand till MC-Donalds år efter år om man har möjligheter att ta sig därifrån som det är nu, det är därför det bara jobbar desperata ungar där.

Så enkelt är det, alliansens arbetarrörelse i högform. Varför skälla? vi ska väll klappa händerna för att dom "fixxar jobben"?

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

15 Jun 2009, 15:46
Profile ICQ WWW

Skolan formas i slutänden av de anställda på skolan, nästan oavsett vad lagen säger. Kassa lärare som hellre skulle passa att sortera potatis finns det gott om, en oengagerad lärare skapar knappast engagerade elever - snarare tvärtom.

Var finns eldsjälarna som fanns på 70-talet under "Sosse-skolans" höjdpunkt?

Elitklasser är i mina ögon rena skämtet - jämför med idrottsvärlden, den 10-12-åring som är lovande kanske har upptäckt sex (eller gitarr[;)]) vid uppnådda 15 år & är då totalt ointresserad av t.ex längdhopp/fotboll. Var har då pengarna som satsats tagit vägen?

Bråkiga elever avstängda - tillåt mig fånskratta, det är väl att spela dem i händerna, inte är de ju bråkiga för att de trivs i skolan.
Lägg ansvaret för barnens uppförande/skolgång på föräldrarna i stället, idag har ju i praktiken <i>ingen"] ansvaret för vad Sveriges ungdomar sysslar med vare sig i skola eller på fritiden. Mycket till följd av det moderna samhället där alla mellan 18 & 65 år förväntas arbeta i stället för att ta hand om sin avkomma. Betecknande är att politikerna hellre talar om skattebetalarna än medborgarna[:0].

Visst har vi fått det bättre sedan 50-talet när en industriarbetarfamilj klarade sig bra på en lön.........

Tvinga sedan lärarna att ta ansvar för att <i>alla"] elever faktiskt har tillräckliga kunskaper när de lämnar skolan. Ex.vis genom någon form av lista på vad som gåtts igenom i ämnet & att samtliga parter kan skriva under på att eleven fått erforderligt stöd.
Om inte bör läraren byta yrke lika som alla andra med bristande kompetens för sitt yrke förväntas vara beredda på att göra.

En av de få punkter där jag anser nuvarande regering har rätt : hög utbildning innebär inte längre att man kan tacka nej till jobb som städare & fortfarande uppbära a-kassa.

Lavrell : Komvux-förslaget kommer sig antagligen av att det är väldigt många som går i princip direkt från gymnasiet till KomVux, vilket aldrig varit avsikten, för att läsa upp enstaka ämnen koncentrerat/med mindre press.
Din morsa använde KomVux precis som det var avsett.

marcuss : det vore intressant att få reda på vilka länder du anser inte har skattesubventionerade skolor, du verkar ju gruvligt insatt i hur samhället fungerar.
Om, som du verkar anse, inget ska skattefinansieras - hur tycker du vi ska betala för vård, skola etc.?
Ur egen ficka?
Jag är övertygad om att våra politiker skulle ta emot dig med öppna armar om du har den perfekta lösningen för alla parter - låt höra hur samhället enligt marcuss borde se ut & fungera.

Tyvärr får jag så här långt göra bedömningen att du bara är en kverulant, var dina politiska sympatier ligger kan man gissa[xx(].

F - fritt
L - lärande
U - utan
M - metod

+ 1000 000 000 000!!!

Men sånt här är svårt att förstå för personer som inte växt upp i klassamhället. Själv bodde vi fyra personer i en tvåa på 59 kvadrat och hade inte råd med någonting. Senare hade vi råd med både radhus och villa och ett gott leverne.

<b><font color="red">Har man inte sina rötter i arbetarklassens misär så är det nog svårt att känna empati, tror jag.</font id="red"></b>

<font color="teal">Till Marcus har jag en fråga: Kan du specifiera vilket land i världen som inte har statligt subventionerad skola? Jag noterade att du talade i pluralis. Jag väljer singularis eftersom jag är säker på att om det finns ett styre som inte finansierar sin skola med statliga medel så är det högst ett land. Undantaget är tredje världen, där röda korset och andra hjälporganisationer finansierar utbildning.</font id="teal">

Image<hr noshade size="1"><font color="green"><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="green">
<font color="blue"><b>Free Dawit Isaak! | Carpe Diem | Befria Palestina nu!</b></font id="size2"></font id="blue">

15 Jun 2009, 16:00
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

[Till Marcus har jag en fråga: Kan du specifiera vilket land i världen som inte har statligt subventionerad skola? Jag noterade att du talade i pluralis. Jag väljer singularis eftersom jag är säker på att om det finns ett styre som inte finansierar sin skola med statliga medel så är det högst ett land. Undantaget är tredje världen, där röda korset och andra hjälporganisationer finansierar utbildning.

Eftersom sossar överlag verkar tro att sjukvård, skola, vägar etc är "gratis" när det finansieras med skattemedel så var min tanke att om föräldrarna själva skulle betala skolgången, istället för via skatt, så hade nog ungarna varit mer motiverade och knappast "skoltrötta", eller lida av 2000-talspåhittet "utbrändhet".
(Och förresten, nån lista med länder har jag inte - om du nu på riktigt var intresserad av det.)

Image

I och med det där uttalandet idiotförklarar du hela sveriges "sossar", som fö är i majoritet för närvarande. Hur kan du tro att en person som tror på idén att alla ska vara med och betala via skattsedeln kan tro att något som uppstått tack vara den ideologin går och inbillar sig att det är "gratis"???

Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="green">
<font color="blue"><b>Free Dawit Isaak! | Carpe Diem | Befria Palestina nu!</b></font id="size2"></font id="blue">

15 Jun 2009, 17:12
Profile ICQ WWW

Innan vi kastar oss in i åsikternas träsk så bör vi nog ställa den gamla frågan: vad är meningen med att ha en skola. Platos och de gamla skäggiga gubbarna diskuterade detta för väldigt länge sedan och fortfarande så har vi inget svar[:)]

Vad vill vi skolan ska göra? Skolan reflekterar samhället så nästa fråga blir: vad vill vi samhället ska ha för funktion? Ska samhället vara till för människan eller tvärtom?

I en demokrati så är möjlighet till utbilding en fundamental del varför jag sågar Björklunds förslag. Däremot så anser jag att staten måste ta tillbaka skolan från kommunerna. Det stora problemet i den svenska skolan är att den är kommunal och det är ett lotteri för eleverna. Många gapar om att det är alldeles för många obehöriga lärare och det stämmer MEN vad som aldrig nämns i debatten är att det är den ekonomiska situationen som gör att rektorer väljer att anställa obehöriga lärare. En obehörig lärare får i Hässleholm ca 110kr/h och har inte betalda lov medans en Behörig Högstadielärare med lite erfarenhet springer upp mot 25000kr/månad och betalda lov.
Enkel matematik i mina ögon.

Att frånta någon chansen att vidarutbilda sig går emot hela tanken med att ha en skola. Såvida vi inte ska ha det som i tex Kina där "vanligt" folk inte har råd att låta barnen gå i skola mer än några år. Ett annat bra exempel är USA där högre utbildning enbart är för de som har pengar och kontakter.

All utbildning måste vara tillgänglig för alla i en demokrati.
Därmed inte sagt att man ibland måste prioritera även om staten borde tillgodose allas behov och önskemål kring utbildning.

För att runda av detta så måste jag lyfta fram det roligaste i hela debatten: Sveriges utbildningsminister har inte en endaste akademisk poäng[:)] Han har stor erfarenhet av att studera[:)]

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com

15 Jun 2009, 17:34
Profile ICQ YIM WWW

<font color="red">Ett annat bra exempel är USA där högre utbildning enbart är för de som har pengar och kontakter.</font id="red">

Helt ok utläggning, men glömmer du inte alla scholorship studenter när du fastslår att högre utbildning bara är för de som har pengar och kontakter? Närmare hälften av alla College studenter finns där tack vare stipendier riktat mot idrottare, missanpassade, färgade, etnisk olikhet, socialt utslagna, etc. Allt enligt den sk Affirmative Action lagen? [;)]

15 Jun 2009, 17:40
Profile ICQ WWW

marcusss wrote:

"Skoltrött" är ett begrepp som förmodligen bara existerar i ett sossesverige. Tror knappast att begreppet finns i länder där studier inte är skattesubventionerat.

Jasså? Du vet alltså hur t.ex. jag mådde i skolan?

Annars var det väl med många bra förslag, men jag tycker att du visar brist på intellekt genom att använda "sosse" mm. som skällsord(Och dessutom pratar om saker du inte har en jävla susning om.).
Det går faktiskt att skriva ett inlägg utan påhopp, du vore prova det någon gång.

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>
<h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>

15 Jun 2009, 17:49
Profile ICQ WWW

marcusss wrote:

Eftersom sossar överlag verkar tro att sjukvård, skola, vägar etc är "gratis" när det finansieras med skattemedel så var min tanke att om föräldrarna själva skulle betala skolgången, istället för via skatt, så hade nog ungarna varit mer motiverade och knappast "skoltrötta", eller lida av 2000-talspåhittet "utbrändhet".
(Och förresten, nån lista med länder har jag inte - om du nu på riktigt var intresserad av det.)

Åter igen: Prata inte om saker du inte kan någonting om.
Skoltrötta och utbrända har funnits läääänge, det är bara det att man på din tid så var man så naiva att man kallade dessa personer för "lata" mm.

Bara för att du själv inte har upplevt ett känslomässigt tillstånd så betyder det inte att det är mindre verkligt.
JAG var skoltrött, och om du själv aldrig har varit det så kommer du ALDRIG att förstå det.

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>
<h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>

15 Jun 2009, 17:53
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

Haraldrig wrote:
<font color="red">Ett annat bra exempel är USA där högre utbildning enbart är för de som har pengar och kontakter.</font id="red">

Helt ok utläggning, men glömmer du inte alla scholorship studenter när du fastslår att högre utbildning bara är för de som har pengar och kontakter? Närmare hälften av alla College studenter finns där tack vare stipendier riktat mot idrottare, missanpassade, färgade, etnisk olikhet, socialt utslagna, etc. Allt enligt den sk Affirmative Action lagen? [;)]

Varför jag skrev kontakter.
Det krävs en del för att klura ut hur man ska söka sånt.
Så kallat socialt kapital.

Min Email:

15 Jun 2009, 17:54
Profile ICQ YIM WWW

<font color="red">Det krävs en del för att klura ut hur man ska söka sånt</font id="red">.

Min Email:

Helt fel. Om du uppfyller vissa krav som ett scholorship har, så jagas du av utfärdarna. Du behöver aldrig ansöka om ett scholorship. Det erbjuds du! Oftast är det lärarna i Highschol som kontaktar utfärdarna. [:)]

15 Jun 2009, 17:58
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

Haraldrig wrote:
<font color="red">Det krävs en del för att klura ut hur man ska söka sånt</font id="red">.

Min Email:

Helt fel. Om du uppfyller vissa krav som ett scholorship har, så jagas du av utfärdarna. Du behöver aldrig ansöka om ett scholorship. Det erbjuds du! Oftast är det lärarna i Highschol som kontaktar utfärdarna. [:)]

Det finns säkerligen många vägar att gå även i USA MEN inte en chans att de är så lättillgängliga som du vill få det till. Då hade en större del av USA's medelklass utgjorts av svarta och hispanics.
Men de grupperna lyser kraftigt med sin frånvaro i både den akademiska och socioekonomiska världen.

Samma sak med kulturellt kapital.
Ett barn med akademikerföräldrar är mer benäget att söka sig till högre utbildning samt att de klarar av studierna bättre. Är man uppvuxen med ett akademiskt språk samt tankesätt så har man "halva resan gratis". Arbetarklassens ungar har inte det och det är ytterligare ett hinder på vägen för dem. Jag ska konsultera några amerikanske lektorer jag känner och se vad de har att säga om det.

Min Email:

15 Jun 2009, 18:19
Profile ICQ YIM WWW

Har svårt att se att det hela handlar om klass eller politisk tillhörighet.
Var extremt trött på skolan när jag gick gymnasiet och var hellre hemma och lirade gitarr vilket ledde till att betygen var sämre än mitt vibrato.

Ett par år senare efter att jag jobbat så var jag betydligt mer mogen för att läsa. Läste upp mina betyg och vidareutbildade mig efter att det var klart. Den eftergymnasiala utbildningen gav mig ett nytt jobb som var avsevärt mer välbetalt vilket nu gör att jag bidrar till samhället med en större skattepeng till vårt kära fosterland jämfört med tidigare. Storleken på skatt som jag vill betala kan man självklart tvista om men det råder väl inte något tvivel om att det är bättre för svensk ekonomi att VI investerar i utbildning och kunnande åt landets befolkning än att inte göra det.
Kan tillägga att jag absolut inte röstar rött (varken då eller nu).
Alla kan ha en pubertal inställning till det mesta oberoende politisk åskådning.

15 Jun 2009, 18:47
Profile ICQ YIM WWW

Emilio wrote:

Var extremt trött på skolan när jag gick gymnasiet och var hellre hemma och lirade gitarr vilket ledde till att betygen var sämre än mitt vibrato.

Ett par år senare efter att jag jobbat så var jag betydligt mer mogen för att läsa. Läste upp mina betyg och vidareutbildade mig efter att det var klart. Den eftergymnasiala utbildningen gav mig <font color="red">ett nytt jobb som var avsevärt mer välbetalt vilket nu gör att jag bidrar till samhället med en större skattepeng till vårt kära fosterland jämfört med tidigare.</font id="red"> Storleken på skatt som jag vill betala kan man självklart tvista om men det råder väl inte något tvivel om att det är bättre för svensk ekonomi att VI investerar i utbildning och kunnande åt landets befolkning än att inte göra det.
Alla kan ha en pubertal inställning till det mesta oberoende politisk åskådning.

Men hade du inte haft möjligheten att studera efter gymnasiet så hade ju någon annan tagit det jobbet och bidragit till samhället. Så +-0 i skattekistan. (obs, ta det inte bokstavligt utan se det som en nyans i debatten).

Min Email:

15 Jun 2009, 19:31
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:

Emilio wrote:

Ett par år senare efter att jag jobbat så var jag betydligt mer mogen för att läsa. Läste upp mina betyg och vidareutbildade mig efter att det var klart. Den eftergymnasiala utbildningen gav mig <font color="red">ett nytt jobb som var avsevärt mer välbetalt vilket nu gör att jag bidrar till samhället med en större skattepeng till vårt kära fosterland jämfört med tidigare.</font id="red"> Storleken på skatt som jag vill betala kan man självklart tvista om men det råder väl inte något tvivel om att det är bättre för svensk ekonomi att VI investerar i utbildning och kunnande åt landets befolkning än att inte göra det.

Men hade du inte haft möjligheten att studera efter gymnasiet så hade ju någon annan tagit det jobbet och bidragit till samhället. Så +-0 i skattekistan. (obs, ta det inte bokstavligt utan se det som en nyans i debatten).

Min Email:

Jag väljer att ta det som ett direkt angrepp mot mig och allt jag står för [:D]
Visst är det så men med utbildning och vidareutveckling skapas ju även jobb. Antalet jobb är ju inte en statisk siffra.

15 Jun 2009, 21:03
Profile ICQ YIM WWW

Emilio wrote:

Haraldrig wrote:

Emilio wrote:

Min Email:

Jag väljer att ta det som ett direkt angrepp mot mig och allt jag står för [:D]
Visst är det så men med utbildning och vidareutveckling skapas ju även jobb. Antalet jobb är ju inte en statisk siffra.

Så om vi skulle utbilda 100000 arkitekter och 300000 byggare så skulle det byggas som aldrig förr i Sverige?[:)]

Min Email:

15 Jun 2009, 21:14
Profile ICQ YIM WWW

FenderBender wrote:
+ 1000 000 000 000!!!

Men sånt här är svårt att förstå för personer som inte växt upp i klassamhället. Själv bodde vi fyra personer i en tvåa på 59 kvadrat och hade inte råd med någonting. Senare hade vi råd med både radhus och villa och ett gott leverne.

<b><font color="red">Har man inte sina rötter i arbetarklassens misär så är det nog svårt att känna empati, tror jag.</font id="red"></b>

<font color="teal">Till Marcus har jag en fråga: Kan du specifiera vilket land i världen som inte har statligt subventionerad skola? Jag noterade att du talade i pluralis. Jag väljer singularis eftersom jag är säker på att om det finns ett styre som inte finansierar sin skola med statliga medel så är det högst ett land. Undantaget är tredje världen, där röda korset och andra hjälporganisationer finansierar utbildning.</font id="teal">

Du har alldeles rätt - tyvärr tvingas man konstatera att de som profiterat & byggt upp sin verksamhet/förmögenhet/i vissa fall sin överlevnad på att övriga samhället var solidariskt inte känner sig manade att ens erkänna det - skäms!

Med risk för att hamna i "skokartong på E4"-resonemang[;)] - vi bodde 3 personer i en 1:a med kokvrå på 18kvm tills början på 70-talet då föräldrarna köpte en <i>liten"] kåk. Det är långt från den bostadsbrist för unga som det talades om i tv härom dagen. Missförstå mig rätt, jag klagar inte, det vore mig fjärran 60-70-talets Sverige var ett bra land att leva i - jag har aldrig känt mig fattig.

Däremot vet jag vilket liv mina föräldrar & mor & farföräldrar hade - farfar gick på skogen på vintrarna medan farmor skötte gården, barnen och djuren (inte nödvändigtvis med den prioriteringsordningen[:0]). Mormor började jobba 7 år gammal i "familjeföretaget" Klaramors kafè, morfar dog vid 35 i sviterna av dålig arbetsmiljö/stenlunga. Farsan började sjasa i Sundsvall när han var 14 år & har nyligen fått en välförtjänt ålderspension liksom morsan som alltid skött familjens angelägenheter.
Långt ifrån en unik familjehistoria, jag skulle uppskatta att 75% eller fler av Sveriges befolkning inklusive invandrarna har ett liknande påbrå.

Det är de generationerna som gjort att vi över huvud taget kan sitta här & ondgöra oss över samhällsutvecklingen idag, frågan är uppenbar : vill vi ha det samhället tillbaka?

F.ö. tycker jag att om man ska uttala sig i politiska frågor ska man ha något att säga & kunna försvara sin ståndpunkt = torrt på apostlahästarna - frågorna till marcuss kvarstår m.a.o. : vilka länder har skola som inte på ett eller annat sätt är skattesubventionerad & hur ser ditt idealsamhälle ut?
Jag väntar ivrigt på en litania......

15 Jun 2009, 21:37
Profile ICQ YIM WWW

Quote:
Så om vi skulle utbilda 100000 arkitekter och 300000 byggare så skulle det byggas som aldrig förr i Sverige?[:)]

Min Email:

Nej givetvis inte men en arbetsmarknad expanderar ju även i den mån det finns underliggande intresse för en yrkesroll i det avseendet att jobben även skapas inom egenföretagende och entreprenörsskap.
Shit det blev dagens längsta mening och inte ens jag förstår den nu när jag läser den men jag nöjer mig med den ändå [8)]
Jag tappade bort mig i mitt egna resonemang.

15 Jun 2009, 21:42
Profile ICQ YIM WWW

Emilio wrote:
Shit det blev dagens längsta mening och inte ens jag förstår den nu när jag läser den men jag nöjer mig med den ändå [8)]
Jag tappade bort mig i mitt egna resonemang.

Hehe, ibland får man vara nöjd med att formulera sig vettigt![;)][:D][:D]

Kärnpunkten i samhällsresonemanget är dock IMO att alla yrkesgrupper behövs (utom möjligen ring&pling-företagen som i de flesta fall är de verkligt bidragsberoende & inte skulle finnas utan spons från staten), dock kan man ifrågasätta lönesättningen gravt - räcker inte en bra arbetsmiljö & ett förmodligen ganska långt liv som belöning för studierna?

Utan konstruktörer inget att bygga & sälja, utan industriarbetare inget tillverkat, utan kontoristerna svårt att hantera företaget för ägaren etc.
Utan någon form av industri lär inte den svenska ekonomin överleva särskilt länge, trots flumpratet om "tjänstesamhället".

Nä, nu är det dags att kolla på Earl & Randy så man får lite vardagsrealism.....[;)][:D]

15 Jun 2009, 22:14
Profile ICQ YIM WWW

Som jag påpekade är du inte särskilt konstruktiv, jag förväntar mig ändå en litania betitlad "Drömsamhället enligt marcuss" alternativt "marcuss-evangeliet".....[;)]

15 Jun 2009, 23:15
Profile ICQ YIM WWW

Lika knivskarp i analysen som alltid: "Allt är de jävla sossarnas fel"
Och han lyckas dessutom jaga igång en debatt. Klassisk och lysande trollning![:D]

16 Jun 2009, 00:02
Profile
Reply to topic   [ 48 posts ]  Go to page 1, 2  Next