|
Midi Revisited 2.0, Its alive!
| Author |
Message |
|
ralvejd
|
linusberg wrote: Ska också börja härja så smått med lite knappar så vi har det fixxat, tänkte köra knappsatsen på en analog pinne, och variera resistans över knapparna så att säga.
/Peder
Signature deleted due to offensive remarks
tänk bara på att om knapp [A] + knapp [B] = knapp [C], ger det lite spännande misstag, råkat bli enter? istället för nået mer harmfult [:0] /ralvejd <i>Generalist, kan inget om allt"] http://www.ralvejd.se/
|
| 18 Oct 2008, 23:54 |
|
 |
|
linusberg
|
Ok, har forskat lite vidare och kommit fram till några val vi måste göra innan vi fortsätter.
Det första gäller hur mycket funktion vi vill kräma ur vårt lilla midikort och det andra gäller antal patchar.
När det gäller funktion så har jag kollat upp lite olika alternativ när det gäller att köra arduinon standalone. Så vitt jag kan se så är det bara ett problem gällande detta och det handlar om serie porten, dvs den port som arduinon använder då man laddar upp "sketcher" samt den vi använder för att driva vår Midi-in i vår applikation. Hur mycket funktion vill vi ha ur denna är då frågan?
Alternativ 1: Ska vi bara köra upp firmwaren till processorn en gång, dvs då vi tillverkar den, och inte vill ha patch-programmerings möjligheter via dator så behövs väldigt lite kringkomponenter. Nackdelen är som sagt att om det blir aktuellt att flasha om proppen med ny/uppdaterad firmware så blir man tvungen att skruva upp stärken, dra ur proppen ur sin sockel, ploppa i proppen i en arduino, ladda upp, skruva i etc. Dvs mycket besvär.
Alternativ 2: Vi kör dit en inverter som ger oss rs232 möjligheter, dvs en serieport som kan prata med serieporten på en dator och flasha, pyssla med patchar från framtida datorprogram som vi gör etc. Fördel, billigt blir 4 spänn extra i komponenter samt enkelt att genomföra då det är väldokumenterat. Nackdel, vem fasen har serieportar nu förtiden? Och de är ett helvete att konfigurera så att de fungerar som det var tänkt med exempelvis Vista som har en läskig tendens att förstöra allt som engång har haft en vettig funktion. Massa jobbiga register hack för att få till en serieport som funkar som serieportar har funkat i alla tider. Bahh
Alternativ 3: Vi rullar i rs232->usb krets direkt ner på kortet och får en stilig och behändig usbport på köpet, Fördelar, funkar till alla OS, smidigt och estetiskt snyggt. =) Nackdel dyra kretsar som säkert inte går att få tag på hos de vanliga handlarna typ electrokit etc.
Alternativ 4: Vi kör med extern usb-rs232 kabeladapter som finns att köpa för runt hundringen på electrokit. Dvs vi lämnar en 4 polig data utgång där vi kopplar denna kabel mellan dator och stärk. Fördelen, inte massa extra kretsar, dom som bara vill editera patchar via stärken direkt behöver inte köpa en kabel, nackdel dyr samt att jag måste kolla hur denna kabel är implimenterad på de andra korten.
Det var de alternativ jag kommer på, som jag ser det så spelar det ingen roll för mig då jag har alla grejjer som behövs för att kunna göra det JAG vill oavsett alternativ, det som är frågan är som sagt hur ni vill göra? Jag tycker alternativ 4 ser mest lockande ut ur den synvinkeln att det är behändigt för både folk som vill härja själv med sitt kort/editera patchar via dator etc samt dom som vill ha det så billigt som möjligt. Vad tycker ni?
Den andra frågan som vi måste fundera på är adressutrymmet för patchar. Som det är så har vi endast 512bytes eeprom för att spara undan våra skönljudande patchar, vilket är smått.
Som det är nu har 16 "switchar" som vi leker med, varje patch under dessa förutsättningar tar 2byte i anspråk för att beskriva dessa utgångars läge. Dock så är jag ganska säker på att de flesta vill döpa sina patchar till annat än bara 1-255 etc? Häri ligger problemet, Om vi tillåter ett patchnamn på säg 8 bokstäver för att hålla det snålt, så blir "kan" varje patch bli 10bytes stor, dvs vårt absoluta max antal patchar under dessa förutsättningar blir runda slängar 50, vilket låter klart tillräckligt eller hur? Men.. om vi slänger dit 16 utgångar till på kortet eftersom 16 inte räcker, Lennart var väl sugen på fler? Eller någon vill leka med motorpot'ar etc =). Då får vi krypa ner ytterligare i antal patchar. För mig räcker det med 20 patchar, vad anser ni?
Alternativet är att vi slänger in ett externt eeprom på kortet så kan vi ha halva SAO som patchnamn och ändå har 100000 patchar. Nackdelen är att komplexiten ökar, kostnaden ökar med någon 10krona , och det måste till en hel del kod etc. Vad tycker ni?
Ursäkta uppsatsen, men det är bättre att vi är överens om hur vi ska göra hårdvaran så vi slipper göra 8 olika versioner, så mycket kåd kan jag inte göra själv.
/Peder
|
| 19 Oct 2008, 23:31 |
|
 |
|
Tubis
|
Personligen blir det lite mycket att ta in på en gång för mig. Jag nöjer mig med 4 kanalers switchmöjlighet så länge. Vet inte ens när det blir av att jag gör det själv så ni andra får bråka om vad som ska vara med. Tror min bror kan lista ut hur sakerna är kodade för framtiden om han ser hur "en" kodning funkar. Kort designar jag ett nytt till mig när den dagen kommer eftersom jag ska ha hela stärkaren på samma kort.
Hojta till när jag ska rita pcb efter vad ni kommit fram till.
|
| 19 Oct 2008, 23:55 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Superintressant Peder, och tack för info. Ska försöka hinna med att läsa igenom på lunchen och komma med synpunkter. Kan säga att mina funderingar sträcker sig längre än 4 switchar...[:I] /Lennart http://www.specter.se
|
| 20 Oct 2008, 08:37 |
|
 |
|
Tubis
|
Vet inte om jag frågat det för så jag frågar det igen. Hur mycket ström kan utgångarna på multiplexarna driva när dom går till 0? För att få låg resistans i optokopplare kan man behöva fläska på lite med ström. Särskilt som jag gissar att Lennart ska använda dom till att byta saker över katodmotstånden.[?]
|
| 20 Oct 2008, 12:29 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Tubis wrote: Vet inte om jag frågat det för så jag frågar det igen. Hur mycket ström kan utgångarna på multiplexarna driva när dom går till 0? För att få låg resistans i optokopplare kan man behöva fläska på lite med ström. Särskilt som jag gissar att Lennart ska använda dom till att byta saker över katodmotstånden.[?]
Silonex-optosarna jag använt, NSL-32SR3 ska det inte mycket till för att de ska bli helt öppna, 10-12 mA räcker långt. Däremot Vactrol är klart trögare. /Lennart http://www.specter.se
|
| 20 Oct 2008, 13:32 |
|
 |
|
linusberg
|
Tjena Johan, har för mig att det var typ 20mA om jag inte kommer ihåg fel. Här är en länk till databladet: http://www.nxp.com/acrobat_download/dat ... T595_4.pdfSkickar även ett schema till dig på arduinon standalone via mailen Johan så du kan börja cad'a, Vi kör enligt alternativ 4 och nöjer oss med 50 patchar så vi kommer vidare. Ska börja rita på utgångarna ikväll också så kan du hänga på dom sen. Tänkte att vi kör en inverter som du föreslog på alla utgångar samt en lina för transistordrivning. Transistordrivningen behöver man ju inte löda i om man inte har behov av det, men det måste finnas på kortet tycker jag. /Peder Signature deleted due to offensive remarks
|
| 20 Oct 2008, 14:04 |
|
 |
|
Tubis
|
linusberg wrote: en lina för transistordrivning. Transistordrivningen behöver man ju inte löda i om man inte har behov av det, men det måste finnas på kortet tycker jag.
/Peder
Får nog vara en trissa till varje utgång för 20mA är för lite. En mosfet N-channel föreslår jag för den har skyhög inresistans så den blir som en switch av/på. 1:a på gaten öppnar den då och släpper igenom ström genom otpo/relä och dess serieresistor.
|
| 20 Oct 2008, 14:26 |
|
 |
|
linusberg
|
Går det typ inte bara göra något sånt här?  Signature deleted due to offensive remarks
|
| 20 Oct 2008, 16:41 |
|
 |
|
Tubis
|
Jag förstår inte riktigt vad kopplingen till 3 o 4 är till för men den förtsa med transistorn bör ju funka. Jag skulle nog valt att gå med en mosfet eftersom man sparar en resistor till varje trissa. Typ såhär,  Led:sen får representera optosar eller reläer. Man kan ju koppla en hel bunt parallellt eftersom man boostat strömmen med trissan. Sen kan man ju lägga till en bunt i serie med men sen klarar nog inte 5V mer. När det gäller reläer får man ju se hur mycket ström som krävs och hur stort motstånd lindningen är på. Det är inte alla reläer som klarar sig med 5V. Men din bipolära lösning funkar med om man hellre vill det.
|
| 20 Oct 2008, 17:18 |
|
 |
|
linusberg
|
Jo, det är sant och en god ide med mosfet. Pinnarna du frågade om är digital 1 och digital 0, du ville väl ha inverterad, per utgång för dina optos? 1'an var bara om man skulle köra mer ttl efter kortet tänkte jag.
/Peder
|
| 20 Oct 2008, 17:33 |
|
 |
|
Tubis
|
Okej då fattar jag, en bra ide kunde vara att göra lödöar för trissor på dom inverterade utgångarna med. Det är ju bara att shunta alla som man inte vill ha trissa till.
|
| 20 Oct 2008, 18:51 |
|
 |
|
linusberg
|
Japps, gör så. då borde vi väll ha alla delar som det ska vara nu va? Eller har vi glömt något?
|
| 20 Oct 2008, 19:05 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Efter att ha tittat över din text Peder (och om jag fattat allt rätt[:I]) så tror jag att antalet patchar, dvs switchar för min del, jämfört med Optopmonstret jag byggt tidigare, lätt drar över 16 stycken. Nu har jag dock lärt mig en del, så att förmodligen kan lösningen bli lite smartare, t.ex kommer jag inte ha något behov att att koppla förbi Mastervolymen vid rent ljud (gick åt många switchar där). Det finns i detta projektet inget gammalt att ta hänsyn till, som ska fungera även om optosarna inte skulle funka. Hm, det kanske räcker med 16, men, om det inte är jättemycket jobb till så tycker jag att det är lika bra att se till att ha lite att ta av.[:p][;)] Vad gäller serieport eller inte så är det ju klart trevligt, finns adapters man kan koppla till USB-portarna. SAmtidigt har jag Vista på min dator, och det låter ju jobbigt om det skulle krascha allt... /Lennart http://www.specter.se
|
| 20 Oct 2008, 19:16 |
|
 |
|
Tubis
|
Lennart tänk att du istället har 16 kanaler med 100 optosar som öppnar eller stänger på varje. Borde inte det tillfredställa dig?
|
| 20 Oct 2008, 19:21 |
|
 |
|
linusberg
|
Custom Sam wrote: Efter att ha tittat över din text Peder (och om jag fattat allt rätt[:I]) så tror jag att antalet patchar, dvs switchar för min del, jämfört med Optopmonstret jag byggt tidigare, lätt drar över 16 stycken. Nu har jag dock lärt mig en del, så att förmodligen kan lösningen bli lite smartare, t.ex kommer jag inte ha något behov att att koppla förbi Mastervolymen vid rent ljud (gick åt många switchar där). Det finns i detta projektet inget gammalt att ta hänsyn till, som ska fungera även om optosarna inte skulle funka. Hm, det kanske räcker med 16, men, om det inte är jättemycket jobb till så tycker jag att det är lika bra att se till att ha lite att ta av.[:p][;)] Vad gäller serieport eller inte så är det ju klart trevligt, finns adapters man kan koppla till USB-portarna. SAmtidigt har jag Vista på min dator, och det låter ju jobbigt om det skulle krascha allt... /Lennart http://www.specter.seTjena Lennart, Tror jag uttryckte mig konstigt gällande "patcharna" så att det blev missförstånd. Är inte direkt pedagogisk laggd av mig. [:D] Som det är nu så är det 16 separata utgångar som kan styras individuellt, dvs 16 switchar/optos/reläer/etc. Eller som Johan menar 16 "slingor" med optosar, en utgång kan man ju dra igång en skock optosar parallellt. Med patch menar jag att alla dessa switchar kan konfigureras till en "patch", dvs patch 1 kanske har switcharna satta till "0000 1011 0000 1011" etc, medans patch 2 är de 16 switcharna satt på ett annat sätt osv osv. Detta gör att vi i våra 512 bytes eeprom kan spara undan ca 50 olika varianter av våra 16 switchsättningar så att säga. Har jag förstått rätt att det behövs ytterligare switchar för dig? Du klarar dig inte på att switcha 16 optokopplare? Eller 16 kanaler med 1000 optokopplare kanske man kan säga. För i så fall kan vi lägga till 2 shiftregister till och få totalt 32 möjliga "switchar" till genom att offra 3 in/utgångar på processorn, det är inga problem. Men det jag försökte förklara, om vi gör det får vi fler 1'or och 0'or att spara när vi stänger av stärkaren vilket gör färre antal patchar, typ 30 kanske. För mig räcker det gott och väl, men det jag undrade var om det var någon annan som behöver fler patchar än så? Ju fler switchar vi har, destå färre patchar, det var knusslet jag svammlade om igår. =) Så vad tycker du? /Peder Signature deleted due to offensive remarks
|
| 20 Oct 2008, 19:36 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Tubis wrote: Lennart tänk att du istället har 16 kanaler med 100 optosar som öppnar eller stänger på varje. Borde inte det tillfredställa dig?
[:D] Jo, naturligtvis. I så fall klarar jag mig med klart mindre åxå. Jo, din text Peder ledde till att jag trodde att det var 16 switchar. Före jag läste den trodde jag "rätt", så det blev ett missförstånd där. Jag tror att cirka sju-åtta stycken patchar räcker för mig. Sorry att jag inte hänger med riktigt i alla teknikaliteter...[:o)] /Lennart http://www.specter.se
|
| 20 Oct 2008, 21:29 |
|
 |
|
linusberg
|
Nejrå, jag förstår väldigt lite jag själv, då speciellt när det gäller elektronik bitarna. Satt och rev mig i huvudet hur länge som helst när det gällde johans förslag på hur han ville ha utgångarna inverterade också för optosarna, Gick fanken inte in i lilla luvan. Tror jag förstod ideen först när han ritade det för mig =)
Sen hur vi gör korten nu spelar egentligen ingen roll, huvudsaken vi får dom gjorda, man kan lägga till och ta bort som man vill sen hårdvarumässigt och etsa ett nytt kort. Varför jag ligger på och plågar Johan med grejjer som han säkert inte har nytta av är av förhoppning att slippa massa CAD bekymmer för min egen del, massa slantar då jag lejer bort etsning. Samt att bespara de stackarna som eventuellt ska riva i min spagetti kåd en massa huvudbry då dom försöker klura ut vad vissa bitar har för funktion =). Jag vet vad det mesta gör, men Johans bror har nog svårt att förstå vad som får min raggarkåd att funka. =)
/Peder
|
| 20 Oct 2008, 21:52 |
|
 |
|
linusberg
|
Fick lite alone time och en bira nu på nattekröken, så nu fungerar patchsystemet till 100%. Fasen vad rolig prototypen är att leka med, trampar på och switchar utav helsike =)
Bara 2 bitar kvar kådmässigt för att få den funktionen vi har siktat på.
1: Spara ner patchar på eeprom som "borde" vara ganska snabbt gjort, och inte så mycket kåd.
2: Det stora som är kvar är menysystem med tillhörande knappsats, kanske inte svårt men en ofantlig mängd kåd som måste göras. Dock är detta sånt som kan slutföras efter att korten är gjorda och sitter snällt i våra förstärkare. Men hur som helst måste jag säga att vi har kommit fruktansvärt långt på en vecka. Fasen det är ju i princip klart sånär som på PCB. =)
/Peder
|
| 21 Oct 2008, 02:03 |
|
 |
|
linusberg
|
Filmade midi kreationen för en lirare på ax84 som snabbast med gummans skräpdigitalkamera, lite mörkt men men. Det syns nog, drog dit en lysdiod med så man ser att det händer något på utgångarna. http://www.youtube.com/watch?v=1RbkPy1bfd4Ska se om man får någon tid till att producera lite mer kåd här i helgen, har börjat på menysystemet iaf. Lutar åt att jag kör ett stycke rotary encoder och några knappar för att manövrera menyerna. Blir lite åt g-major hållet om ni har skruvat på en sådan. Har du hunnit knåpat något på schemat än Johan? Mvh Peder Signature deleted due to offensive remarks
|
| 24 Oct 2008, 20:01 |
|
 |
|
Tubis
|
linusberg wrote:
Har du hunnit knåpat något på schemat än Johan?
Mvh Peder
Jag måste veta finito vad som ska finnas på kortet och till vilka pins allt ska gå annars kommer jag ingenvart för då får jag göra om allt om en enda sak ska vara annorlunda[;)]
|
| 24 Oct 2008, 20:26 |
|
 |
|
linusberg
|
Hehe, fasen det verkar inte bättre att jag får sätta mig och rita då.. Usch.. Vad använder du för program så du kan importera vad jag ritar? Funkar eagle? kicad? pcbexpress? vad?
/Peder
|
| 24 Oct 2008, 20:31 |
|
 |
|
Tubis
|
linusberg wrote: Hehe, fasen det verkar inte bättre att jag får sätta mig och rita då.. Usch.. Vad använder du för program så du kan importera vad jag ritar? Funkar eagle? kicad? pcbexpress? vad?
/Peder
Jag har installerat Eagle så det funkar.[;)]
|
| 24 Oct 2008, 20:34 |
|
 |
|
linusberg
|
Ok, kör vidare på det jag började rita.
|
| 24 Oct 2008, 20:42 |
|
 |
|
Tubis
|
Lägg med allt nu ända ut till hur många plintar det ska finnas.
|
| 24 Oct 2008, 21:00 |
|
 |
|
Custom Sam
|
linusberg wrote: Filmade midi kreationen för en lirare på ax84 som snabbast med gummans skräpdigitalkamera, lite mörkt men men. Det syns nog, drog dit en lysdiod med så man ser att det händer något på utgångarna. http://www.youtube.com/watch?v=1RbkPy1bfd4Ska se om man får någon tid till att producera lite mer kåd här i helgen, har börjat på menysystemet iaf. Lutar åt att jag kör ett stycke rotary encoder och några knappar för att manövrera menyerna. Blir lite åt g-major hållet om ni har skruvat på en sådan. Har du hunnit knåpat något på schemat än Johan? Mvh Peder Signature deleted due to offensive remarks OK, nu börjar det bli riktigt spännande! [:p][:)][:D][8D] /Lennart http://www.specter.se
|
| 24 Oct 2008, 21:10 |
|
 |
|
Tubis
|
Skare inte va point to point i midin[:D]
|
| 24 Oct 2008, 21:12 |
|
 |
|
linusberg
|
Tubis wrote: Skare inte va point to point i midin[:D]
Funderade snarare på att limma fast veroboardet i botten av stärken så man slipper härja i Eagle. =) Signature deleted due to offensive remarks
|
| 24 Oct 2008, 21:17 |
|
 |
|
Tubis
|
linusberg wrote: Tubis wrote: Skare inte va point to point i midin[:D]
Funderade snarare på att limma fast veroboardet i botten av stärken så man slipper härja i Eagle. =) Signature deleted due to offensive remarks Det är ingenting mot att dra Pcb banor tills man får ihop allt. Schema är ju bara att dra utan hänsyn att banor korsar varandra[;)]
|
| 24 Oct 2008, 21:25 |
|
 |
|
linusberg
|
Det är väl därför det finns autoroute? Kommer ihåg när jag hökk på med PCB's sist. Var på goda dos tiden, eagle på den tiden var helt fenomenal på att autorouta, var några smågrejjer man fick fixxa bara. Undrar om det går att få tag på gamm eagle fortfarande =)
|
| 24 Oct 2008, 21:54 |
|
|