|
Midi Revisited 2.0, Its alive!
| Author |
Message |
|
Custom Sam
|
linusberg wrote: Vi gör så här, jag känner att jag är långt utanför mitt kunskapsområde nu. Jag skriver färdigt midibitarna och ritar ett PCB som jag kan använda till min switchning, jag lämnar en tass ledig för PWM ut samt en anslutning för en 10k pot. Då kan du styra utgången mellan 0-5volt genom att vrida på pot'en. Jag etsar 3 kort, ett till dig, ett till sammy och ett till mig. Då kan du ju exprimentera och se om du får till det? Hur låter det?
/Peder
Signature deleted due to offensive remarks
Djupt tacksam Peder, ska bara bli klok på vad lösningen kan fixa. Om jag förstått det du skrivit tidigare i tråden så finns det egentligen inga större begränsningar i antalet styrströmmar man kan ta ut? Vilka ytterligare komponenter kommer jag att behöva? Min tanke är att använda midi från en dator till styrningen, är det enklare/svårare? /Lennart http://www.specter.se
|
| 03 Oct 2008, 19:34 |
|
 |
|
ralvejd
|
Hej, ett par dumma funderingar kommer här. PWM 0-5 volt är den tillräckligt högfrekvent, så att en opto inte svajar i takt med PWM'en om ni fattar vad jag menar? Kanske ska PWM'en glättas lite? Vore ju tråkigt att få en vibrato mm inbyggt [:0] En mer användar praktisk detalj. När man har midi burkar så blir man lite seg på att justera ljudet, man drar sig för att pilla med preset'en (gäller iallafall mig) så om man ska midi styra en stärkare så skulle jag nog vilja ha ett bra användargränssnitt. Tex. Alt. 1: En knapp per egenskap, en pot att ställa dess värde, en enter knapp och två knappar att "toggla" mellan preset'en Alt. 2: Två knappar att "toggla" mellan egenskaper, en pot att ställa dess värde, en enter knapp och två knappar att "toggla" mellan preset'en När det gäller LCD finns det väl 1-tråd varianter (i2 buss), på så vis slipper man ju binda upp många utgångar, men jag har inte koll på detta chips möjligheter. [?] [?] [?] Men jag skulle tro at det blir klar billigare att bygga en påkostad midi styrning jämfört med en analog styrd mångkanalare, bara potar och snygga rattar kostar ju en förmögenhet[^] ("snygga rattar" nu menar jag till förstärkaren, inte de ni ser på dockysåpor [;)]) /ralvejd <i>Generalist, kan inget om allt"] http://www.ralvejd.se/
|
| 03 Oct 2008, 20:05 |
|
 |
|
linusberg
|
Custom Sam wrote: Tack för info, det låter kul...[:p] En av sönerna tror att Midi bara klarar att adressera 128 steg. Så då räcker det ju till. /Lennart http://www.specter.seNja, det stämmer till viss del, Det finns endast 128 patchar som man kan komma åt via patchchange, men det är per bank, du kan ju givetvis switcha bank och få ytterligare 128 osv. Sanningen är att om man "glider lite" på midi protokollet kan man använda sig av lite sk. bit-banging tekniker och knöka ner en hel del mer i patchchange message't 3byte stort, per bank, det är det som är fördelen med att kunna tolka protokollet som man vill i våra stärkare. Men det behövs som sagt knappast. Det är ju oväsentligt i vårt fall för inte fanken är det någon som får för sig att switcha mer än 128 switchar =) När det gäller upplösningen för att styra opto's är vi dessvärre begränsad till PWM som jag nämnde innan det innebär en upplösning på 0-255 om jag har förstått det rätt, och ska vi köra tassarna "via pedalen" så går det att komma runt begränsningarna i MIDI protokollet även där. Men vi pratar väl i första hand att sätta patcharna via knappar och nobs på själva stärken. Nej det finns inga praktiska begränsningar på hur många "switchar" vi kan styra, det går att uppnå ofantlig mängd ganska enkelt via en multiplexer. Men jag tror om vi kör snålt i början och tar vara på våra tassar så borde det räcka till en stärk i normal tappning, kanske blir lite tunt med ditt optomonster Lennart. =) De komponenter som kommer att behövas för det vi har diskuterat är i princip en Arduino, LCD, Knappar och optokopplare samt ev. några transistorer beroende på vilka grejjer du vill driva på utgångarna, 50ma max har jag för mig. Köra från datorn är precis samma som att köra med pedal, ingen skillnad. Bara få datorn att skicka de messages som är programmerat i proppen för att switcha respektive switchar genom en vanlig midikabel. Inge problem alls, hade använt mig av det jag med om jag hade midi interface, lite drygt och gissa sig till vilka switchar på behringer bordet som skickar vad nu när man testar lite grejjer. /Peder Signature deleted due to offensive remarks
|
| 03 Oct 2008, 20:09 |
|
 |
|
linusberg
|
ralvejd wrote: Hej, ett par dumma funderingar kommer här.
PWM 0-5 volt är den tillräckligt högfrekvent, så att en opto inte svajar i takt med PWM'en om ni fattar vad jag menar?
Du har en poäng, opto's är assnabba men det finns pwm literata kretsar för glättning, måste läsa in mig mer på saken. Bra poäng dock... Quote: Vore ju tråkigt att få en vibrato mm inbyggt [:0]
Gain vibrato, den nya inneeffekten kanske? =) Quote: En mer användar praktisk detalj. När man har midi burkar så blir man lite seg på att justera ljudet, man drar sig för att pilla med preset'en (gäller iallafall mig) så om man ska midi styra en stärkare så skulle jag nog vilja ha ett bra användargränssnitt. Tex. Alt. 1: En knapp per egenskap, en pot att ställa dess värde, en enter knapp och två knappar att "toggla" mellan preset'en Alt. 2: Två knappar att "toggla" mellan egenskaper, en pot att ställa dess värde, en enter knapp och två knappar att "toggla" mellan preset'en
När det gäller LCD finns det väl 1-tråd varianter (i2 buss), på så vis slipper man ju binda upp många utgångar, men jag har inte koll på detta chips möjligheter.
[?] [?] [?]
Men jag skulle tro at det blir klar billigare att bygga en påkostad midi styrning jämfört med en analog styrd mångkanalare, bara potar och snygga rattar kostar ju en förmögenhet[^] ("snygga rattar" nu menar jag till förstärkaren, inte de ni ser på dockysåpor [;)])
Mjo, i2 går att köra, men jag har sneglat lite på matrixorbitals den där seriella rackaren med inbyggda knapp interface, blir bara 3 tåtar det med så det verkar trevligt. Dyr som attan är den, men det lär finnas andra billigare. Signature deleted due to offensive remarks
|
| 03 Oct 2008, 20:20 |
|
 |
|
Tubis
|
Uh, det här börjar anta gigantiska proportioner, känns jobbigt när man är i en främmande värld[:(]
|
| 03 Oct 2008, 21:29 |
|
 |
|
Tubis
|
Bara att koppla fler än tre kanaler utan logic verkar knepigt. Sen kommer potkostnad. Max tre kanaler anlogt.[B)] Max 100 digitalt[:p]
|
| 03 Oct 2008, 21:32 |
|
 |
|
Tubis
|
En fråga, på alla scheman man ser på så sitter det en latch som typ 74hc573 mellan ATxxxx och styrutgångarna för kanalbytningen. Vad har den för uppgift? Är den överflödig?
|
| 04 Oct 2008, 10:32 |
|
 |
|
linusberg
|
Hmm, vilket schema tittar du på då? Känner inte till 74hc573. Men det är som sagt vanligt att "expandera" antal portar med en shift register latch, typ 74HC595N. 3 tassar blir 8 styrbara tassar osv.
/Peder
|
| 04 Oct 2008, 11:26 |
|
 |
|
Tubis
|
Från höger till vänster. Engl midiswitcher, engl midi interface och marshall 6100. Alla har en latch i någon form innan själva reläer optosar fets eller vad som används. Allt går ju även parallellt hela vägen. På den första ser man ju tydligt även hur reläerna styrs direkt från latchen. 
|
| 04 Oct 2008, 11:50 |
|
 |
|
Tubis
|
Okej, jag gör ett antagande. Utgångarna från proppen för bara momentan data och latchen är till för att hålla datan? Typ data kommer in seriellt till proppen data kommer ut parallellt samtidigt som latch öppnar. Data från proppen nollställs samtidigt som Latchen stängs och håller kvar senaste data. ? men om nu proppen håller kvar data på utgångarna blir ju latchen överflödig.
Om mitt lilla antagande stämmer, varför programerar inte dom företagen proppen så att dom sparar in på den komponenten?
|
| 04 Oct 2008, 12:13 |
|
 |
|
linusberg
|
Tja, låter nog logiskt. Antagligen tar det ju några cykler att skifta en utgång hög, då slipper man lite latency pinnarna emellan eller nått. Kanske.. jag vet inte.
Hur som helst, det är varken vanligt eller nödvändigt för vår typ av applikation, har inte sett några Arduino exempel än där latch tekniken används till annat än multiplexing, kanske någon digital elektronik guru kan upplysa oss så småningom. =)
/Peder
|
| 04 Oct 2008, 16:31 |
|
 |
|
Tubis
|
Tänkte på en annan sak. Om man ska switcha andra saker än kanaler tex dubbla mastrar, loopar bla så får man ju ha någon annan midi kod än patch change????
|
| 04 Oct 2008, 18:40 |
|
 |
|
linusberg
|
Japp, det gör vi med ett 3bytes message, förslagsvis Note On med velocity.
Har kommit fram till att jag börjar kåda på switchningen i första hand så att vi i alla fall har något att använda nu praktiskt. Sen kör vi igång med pwm och ställbara optos osv, bara köra upp en ny sketch och koppla in om grejjerna redan sitter i stärken. Sitter och river med att parsa patch change messaget nu så vi kan adressera de olika pedalerna, på de olika bankarna.
Håller även på att dra upp en liten midisida bloggish aktig liten sak, på en server så att man kan lägga ut bilder och scheman lite behändigare än här. Postar en länk sen.
/Peder
|
| 04 Oct 2008, 20:24 |
|
 |
|
Tubis
|
Jösses. Vad säger dom andra rörpularna om detta. Kätteri?[:I]
|
| 04 Oct 2008, 20:35 |
|
 |
|
linusberg
|
Tubis wrote: Jösses. Vad säger dom andra rörpularna om detta. Kätteri?[:I]
Kättare har jag alltid vart, föddes som hedning. Men det är förbannat besvärligt att lägga ut scheman på bojjen via photobucket, ännu besvärligare att hitta ställen där man kan lägga ut source, hex'ar etc, lättare om man har en server där vi kan lägga allt på ett och samma ställe. Sen är det ju bara länka grejjerna vi snackar om här istället. /Peder Signature deleted due to offensive remarks
|
| 04 Oct 2008, 20:49 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Tubis wrote: Jösses. Vad säger dom andra rörpularna om detta. Kätteri?[:I]
Jag tror de flesta river sig i huvudet och undrar vad som pågår...[:D] Det gör jag med till stor del när jag försöker hänga med i svängarna.[:o)] För egen del har jag mer och mer gått åt samma tanke som Peder har, att man ska kunna ställa allt i stärkaren, inte behöva ha med sig en dator alltid för att ändra ljudet. En väl upplyst LCDdisplay kan ju inte en stärkare vara utan på 2000-talet...[:p] Den stärkare jag funderar att använda detta på är den AC30-aktiga variant som jag börjat prata om i en granntråd. Den kommer inte (ja, det säger jag nu...) att bli lika fullsmockad med Optosar som min Fenderstärkare, där är det 20 st. Dvs borde bli en något enklare styrning. Dock, tonkontroller å sånt drar ju iväg, förstås... /Lennart http://www.specter.se
|
| 05 Oct 2008, 11:39 |
|
 |
|
linusberg
|
Mjo, 14 digitala utgångar har vi, me ska vi sikta på 20 så slänger vi på en multiplexer.
/Peder
|
| 05 Oct 2008, 12:22 |
|
 |
|
Tubis
|
Jag är lite sugen på att bygga en multipreamp som reaktion mot Line6 grejerna. Helrör fast styrt via midi. Med optokopplare och midi skulle det vara lätt att ha flera 100 olika stärkare i en krets. Det blir ju dock lite jobbigt med potar till allt det så för att göra en sådan måste även inställningar kunna lagras. Kan sträcka mig till max 4 kanaler om jag ska ha potar till alla.
Tror dock att potentiometerkretsar är bättre väg att gå än en massa optosar, det gäller bara att ha lägre signal där inställningarna skall göras.
|
| 05 Oct 2008, 12:27 |
|
 |
|
linusberg
|
Tjena Johan, nu förstår jag nog inte. Alltså, du pratar fortfarande om att styra ut optokopplare i en stärk som potentiometrar alltså?
Hur man trycker in presets spelar ingen roll, då det inte är något problem alls, gillar man pot'ar så är det lätt att sätta 10k pot'ar på en analog ingång för hur många variabler du vill ställa per preset, alternativt knappar som vi diskuterade innan.
Det borde låta sig göras så länge som signalen är låg nog, som vi diskuterade innan, men som sagt dom bitarna har jag inte satt mig in i än.
Att spara inställningarna är inget problem längre då jag upptäckte att arduinon har eeprom i sig.
|
| 05 Oct 2008, 12:49 |
|
 |
|
Tubis
|
Tänkte snarare på potkretsar som i tex JMP1. Det verkar krångligt att få till optosarna som spänningsdelare tycker jag. Men det kanske det inte är? Sen kollar jag även lite på priset. Ser ut som det finns potkretsar för en tia vilket då skulle ersätta 2 optosar. Potkretsarna styrs ju digitalt så där fattar jag ingenting[:I] Känns bara som det borde vara lättar att bara koppla till sådana kretsar eftersom de är digitala? elfa art: 73-868-25
|
| 05 Oct 2008, 13:10 |
|
 |
|
Custom Sam
|
linusberg wrote: Tjena Johan, nu förstår jag nog inte. Alltså, du pratar fortfarande om att styra ut optokopplare i en stärk som potentiometrar alltså?
Hur man trycker in presets spelar ingen roll, då det inte är något problem alls, gillar man pot'ar så är det lätt att sätta 10k pot'ar på en analog ingång för hur många variabler du vill ställa per preset, alternativt knappar som vi diskuterade innan.
Det borde låta sig göras så länge som signalen är låg nog, som vi diskuterade innan, men som sagt dom bitarna har jag inte satt mig in i än.
Att spara inställningarna är inget problem längre då jag upptäckte att arduinon har eeprom i sig.
Vad gäller signalstyrka så har jag optosar som jag kopplar förbi mastervolymen på min Fenderstärkare, så mycket längre bak i kedjan är väl inte aktuellt? Eller har jag missat kärnfrågan? Om jag förstår Johan rätt så tänker han ett antal pot-rader per kanal, vilket på ett sätt blir snabbt att jobba med, men inte ger fördelarna med presets. Min tanke är att ha en display och några knappar där man väljer vilken preset man vill jobba med, +/- siffra. Därefter att man väljer vilken parameter som man vill välja, antingen med en pot eller med knappar +/-, och därefter sätter värdet med en pot. Tittade på en Alesis Ion-synt, där finns en liknande uppsättning för att välja preset med knappar och sedan parameter och värde via en ratt. Då ska det vara en pot som inte har något ändläge, den går bara runt. Har en jätteratt från en Peavey-sånganläggning, ca 5 cm i diameter och 4cm hög. Den skulle passa... Jag tittade runt på Matrix Orbitals hemsida, hittade inte den där integrerade displayen Peder pratade om. Låter onekligen väldigt behändigt att bara ta ut tre styrtrådar... Peder, vilken Arduinon-modul tänker du dig? Det finns flera på hemsidan. Nä, nu får jag kakla lite badrum... /Lennart http://www.specter.se
|
| 05 Oct 2008, 13:15 |
|
 |
|
Tubis
|
Nej, jag menar allt med presets. Potkretsarna är ett chip som styrs via via data den får som talar om aktuellt presets. Går ju även ped optosar bara två olika sätt att göra det på. Min ideala sak skulle inte inneh¨lla någon tradionell pot så på panelen skulle jag bara ha tryckknappar och en fet display[:p] Men jag vet ju inte hur man gör sånt här så man får väll avakta och se Hur Linusberg får till det och kanske börja lära sig lite själv och kanske fjäska med Linusberg för kod till sina funktioner.
Det jag sa om fyra kanaler max är om jag inte har presets för då måste man ha massa potar vilket begränsar en.
Med presets, inga potar , minimalt med knappar[:p]
|
| 05 Oct 2008, 13:47 |
|
 |
|
Tubis
|
Quote: Då ska det vara en pot som inte har något ändläge, den går bara runt.
Tror dom där är rätt dyra, Det är ju en givare snarare än pot som talar om för chipet att man roterar den x antal lägen åt det ena eller andra hållet. Går med två tryckknappar för samma funktion om man inte hittar en sådan till ett pris man känner sig bekväm med.
|
| 05 Oct 2008, 14:03 |
|
 |
|
linusberg
|
Johan, jo den där digipot'en skulle vara jätteenkel att styra men max voltage swing är Vdd dvs 5v. Eller missar jag något?
/Peder
|
| 05 Oct 2008, 14:34 |
|
 |
|
Tubis
|
linusberg wrote: Johan, jo den där digipot'en skulle vara jätteenkel att styra men max voltage swing är Vdd dvs 5v. Eller missar jag något?
/Peder
Precis, därav att man får ha sina potar där signalen är låg, typ linesignal(ca 1.2Vrms) Detta är inget problem för mig eftersom jag inte måste sätta eq och gainpotar på de tradionella ställena där signalen är monstruös.[;)] Edit. Med digipotar skulle man ju även kunna utöka sin eq till en 7bandare istället för 3bandare. Blir ju inga rattar så man kan ha en 7bandare till varje kanal. Blir ju bara 7digipotar till 100kanaler liksom[:p] Edit igen: om vi inte är stenhårda på att det inte får vara kisel i signalväg skulle man tex med 4ST sådana här 73-872-99 kunna göra en 7bands-eq följt av volymkontroll med hjälp av opampar. Upplösningen är 256steg vilket är overkill......[:p]
|
| 05 Oct 2008, 15:16 |
|
 |
|
Tubis
|
Sover dåligt, för mycket miditankar, Vad behöver jag införskaffa för att kunna progammera rackaren och vilket processor är det som är aktuellt. Blir det samma processor till fotpedalen? Känns som detta fick lite nytändning i mitt rör/host..digitalpul[:D]
|
| 06 Oct 2008, 02:24 |
|
 |
|
linusberg
|
Hehe, Samma här har suttit och läst om Multiplexing nu när jag har jobbat natten. =)
Om du vill börja leka själv så är det en arduino Decimilia jag leker med nu, men vilken arduino/freeduino som helst borde funka. Gå in på electrokit och sök på arduino så får du en massa olika varianter, decimilian verkar vara bäst i prototyp syfte, men när det är färdigt bara lyfter vi över kretsen bara, men man måste ha något att köra in sketch och bootloader med, då verkar decimilian räcka till. Men håll i hatten några dagar så jag hinner kolla upp att allt som vi vill åstadkomma går att uppnå innan du beställer. Kostar ju ändå en 300 hundra bananer för en officiell arduino från elektrokit ..
/Peder
|
| 06 Oct 2008, 07:55 |
|
 |
|
linusberg
|
Liten uppdatering, Har suttit och kådat nu i natt och gjort framsteg. Nu kan jag avkåda midimessaget i sin helhet och addressera pedalerna specifikt därefter. Så om målet bara är att switcha så är vi hemma. Dock kunde jag inte hålla mig så det bar av till kjelles för att införskaffa en LCD(riktiga män har LCD i stärken =)), för er puritaner går det givetvis att köra Nixie rör också, den funkade kalas så nu är LCD biten fixxad också.
Det som är kvar att göra rent kådmässigt för switchbitarna är att snygga till och skriva funktioner så att ni som inte är hemma på C kan härja runt och ändra bäst ni vill. Låter sig göras lättare om det finns färdiga funktioner för att avkåda messages osv.
Det som även finns kvar att göra är multiplexingen så att vi kommer upp i antal ut/ingångar i enlighet med Sammys specifikationer. Får se om jag gör det med shiftregister eller med mer specifika kretsar. Ska kolla upp priser och hur lätt dom är att jobba med.
Hur som helst, det går framåt iaf. Ska se om jag får liv i kamera skrället så kan jag filma lite behringer tramp och flashigt LCD jobb. =)
/Peder
|
| 09 Oct 2008, 14:12 |
|
 |
|
linusberg
|
Föresten, Johan du är ganska duktig på å CAD'a och routa kort va? Börjar ju närma sig prototyp stadiet nu, och jag suger på att cad'a PCB'er, skulle verkligen uppskatta hjälp. Som det är nu ser Veroboardet ut som ett ormbo med all kabel, sen när man flyttar det så åker alltid nån förbannad kabel och man får spendera en 5 minuter och leta reda på vart den hör hemma. Så som sagt, CAD hjälp skulle uppskattas oerhört mycket. Ska lägga ut ett schema på hela kalaset så snart jag har lyckats rita upp det i mitt franska CAD program. =)
/Peder
|
| 09 Oct 2008, 14:17 |
|
 |
|
Tubis
|
linusberg wrote: Föresten, Johan du är ganska duktig på å CAD'a och routa kort va? Börjar ju närma sig prototyp stadiet nu, och jag suger på att cad'a PCB'er, skulle verkligen uppskatta hjälp. Som det är nu ser Veroboardet ut som ett ormbo med all kabel, sen när man flyttar det så åker alltid nån förbannad kabel och man får spendera en 5 minuter och leta reda på vart den hör hemma. Så som sagt, CAD hjälp skulle uppskattas oerhört mycket. Ska lägga ut ett schema på hela kalaset så snart jag har lyckats rita upp det i mitt franska CAD program. =)
/Peder
[:p] Nån höjdare vet jag inte men jag gör ju alltid kretskort när jag bygger. Det som är bra är att ha komponenternas rastermått och storlek. Det plus schemat så ska det nog gå att ordna.[;)] Edit. När det gäller IC behöver jag bara veta vilken kapsel det är.
|
| 09 Oct 2008, 15:19 |
|
|