View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Sep 2026, 14:35

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Stratocaster, div köpes 
Author Message

Post Stratocaster, div köpes
Jag är intresserad av följande vid rätt pris:

Vintagekropp utan urfräsningar, vit eller fiesta röd

Vintagehals lönn typ 50-tal

05 Jul 2008, 12:07
Profile

Fiesta röd var en kulört som kom först på 60-talet.

Vintage hals 50-tal, då handlar det om en one-piece maple V-shape. En sådan hals är inte lätt att få tag på... Jag fick beställa en ny från USA! Månadsskiftet september/oktober 1959 släppte Fender U-shape halsar med både maple frets och rosewood frets. En sån är betydligt lättare att få tag på!

Mvh / Janne

<font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">

05 Jul 2008, 12:55
Profile ICQ WWW

okey, om du läser så skrev jag inte att kroppen skulle vara ifrån 50-talet, den får vara när ifrån som helst, men den ska va SSS.

Halsen får gärna vara U men inte V. Vad jag vet så var de första stratocaster halsarna U eller fet C. Kompisen har en sån 54a.

Hade du nåt till salu eftersom du svarade?

MVH
/Jonas

05 Jul 2008, 13:04
Profile

FenderBender wrote:

Fiesta röd var en kulört som kom först på 60-talet.

Vintage hals 50-tal, då handlar det om en one-piece maple V-shape. En sådan hals är inte lätt att få tag på... Jag fick beställa en ny från USA! Månadsskiftet september/oktober 1959 släppte Fender U-shape halsar med både maple frets och rosewood frets. En sån är betydligt lättare att få tag på!

Mvh / Janne

<font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">

Det fanns fiesta på 50talet. Som custom colour. Även metallicfärgerna fanns. Vet inte exakt när de dök upp men 57-58 tror jag.

05 Jul 2008, 14:07
Profile ICQ YIM WWW

okey, om du läser så skrev jag inte att kroppen skulle vara ifrån 50-talet, den får vara när ifrån som helst, men den ska va SSS.

Halsen får gärna vara U men inte V. Vad jag vet så var de första stratocaster halsarna U eller fet C. Kompisen har en sån 54a.

Hade du nåt till salu eftersom du svarade?

MVH
/Jonas

Jag ber om ursäkt [:o)], jag tog bara för givet att det fanns en koppling mellan halsen och kroppen... [:I]

Däremot ska ingen komma och påstå för mig, att något annat än V-shape förekom på 50-talet utan att lägga fram tunga bevis. Ett sådant påstående kastar nämligen omkull vedertaget vetande. Visserligen ändrades V-shapen för varje år, och det fanns en så kallad "soft v-shape" som vid första ögonkastet möjligen kunde påminna om en U-profil, men någon U-profil förekom inte före den 1 oktober 1959. C-shape (fet eller tunn) kom långt senare, kanske mot slutet av 60-talet eller kanske rent av i början av 70-talet. Jag är osäker där - men absolut inte osäker på V-shape och 50-talet. Så om din kompis hade en 54:a U-shape eller fet C-shape kan jag med 100 procents säkerhet säga att halsen var utbytt. [V][:(!][V]

Nej jag har ingen att sälja. Jag försökte bara vara hjälpsam. Jag får väl be om ursäkt om det också... [:I]. Lycka till i jakten på delar.

Mvh/Janne

05 Jul 2008, 21:13
Profile ICQ WWW

Köp härifrån:
http://cgi.ebay.com/STRAT-NECK-MAPLE-VI ... m153.l1262

Jag har snackat lite med dom, inte köpt något än, och dom verkar riktigt schyssta och lätta att ha med. Billig one-piece hals med massor av alternativ att välja själv efter vad man vill ha.

05 Jul 2008, 21:35
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 6 posts ]