View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 05:38

Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Motstånd centertapp... igen 
Author Message

Post Motstånd centertapp... igen
Nu i en nyligen nämnda Marshall Super Lead 1959. Hm.

Det sitter alltså ett 10 ohm mellan PT:ns CT och jord. Motståndet sittet på kortet. Ser ut som en lågwattare (1W eller kanske 0.6W). Jordsidan är sedan dragen till ett av slutrörens katod, sedan direkt till chassit.

Är det lyckat? Varför finns motståndet där? Och borde inte CT dras till första jordpunkt?

Begriper mig inte riktigt på principerna för jordning i dessa stärkare, om det finns någon. Allt är chassijordat, här och var. Man blir sugen på att rensa upp, men osäker på vad som är mest angeläget. Kom gärna med en synpunkt.

/Gunnar

24 Jun 2008, 18:57
Profile

Nu i en nyligen nämnda Marshall Super Lead 1959. Hm.

Det sitter alltså ett 10 ohm mellan PT:ns CT och jord. Motståndet sittet på kortet. Ser ut som en lågwattare (1W eller kanske 0.6W). Jordsidan är sedan dragen till ett av slutrörens katod, sedan direkt till chassit.

Är det lyckat? Varför finns motståndet där? Och borde inte CT dras till första jordpunkt?

Begriper mig inte riktigt på principerna för jordning i dessa stärkare, om det finns någon. Allt är chassijordat, här och var. Man blir sugen på att rensa upp, men osäker på vad som är mest angeläget. Kom gärna med en synpunkt.

/Gunnar

Rensa upp, det gör jag alltid. Blir alltid knäpptyst förutom pyttelite brum från trafo till trafo om man inte vinklar dom i konstiga grader för då försvinner det med[:D]

25 Jun 2008, 01:02
Profile

Okej. Du menar att man kan ta bort det där motståndet och dra PT CT till första jordpunkt? Hm, funderar på om det kan ha ngn fuktion i den här speciallösningen med bias-mantning via trafo från filamenten?

Brukar du annars dra om hela jordningen i dessa? Dvs:
- Flytta slutrörskatoderna från rörhållarna till en stjärna eller första e-lyt?
- Flytta högtalarjackets jord från chassi till fasvändarens jordpunkt?
- Lyfta PI-elektrolytens jordning från chassit, långt bort i hörnet, och dra till första jordpunkt (det där ser verkligen avigt ut).

Har än så länge dragit om preampen, skippat jordning via pot-kåpor etc. Känns som man kan dra kabel i det oändliga här.

/Gunnar

25 Jun 2008, 07:17
Profile

Quote:
Allt är chassijordat, här och var.

Just det. "Random grounding".
Jordslingorna bildar nå sorts kaos som tar ut varann.
Fungerar utmärkt för det mesta, "good enough for jazz".
Många gamla fenders och marshalls är ju knäpptysta.
Men OM man vill förbättra det ytterligare, t.ex genom stjärnjord eller galactic grounding, kan allt mindre än 100% göra det värre.
Enligt min erfarenhet är stjärnjord inte bättre, i vissa fall sämre än random.
Skaru ha metod, så är galactic grounding det enda som garanterat funkar. Men, som sagt, 99,99% duger inte, då kan man lika gärna låta bli.
Åsså är det bra att skilja brumsorterna åt när man försöker kamma stärkarn.
50Hz har mest med skärmning att göra (t.ex. hur du vrider trafosar mot varann), 100Hz mer med jordpunkter och sånt.

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

25 Jun 2008, 07:41
Profile ICQ WWW

Jag brukar lösgöra elektrolytburkarnas chassijord och hela skiten. Blir lite irriterad när dom slängt en Burk lång bort i hörnet på en del så jädra lång bort från kretsen dom bara kan. Kör med galactic med. Funkar utmärkt. Ska man hotta upp skiten sen med mer gain är det ett måste. Fasst finrotera trafosarna gör jag inte nån måtta får det vara.

Kör typ det som står på Aikens hemsida. Funkar. så slipper jag förklara hela tjofadderittan. Det där med resistor på centertappen vet jag inte riktigt. Tycker hela trafolösningen verkar konstig.

25 Jun 2008, 08:38
Profile

Jag gjorde ett långt smalt kretskort med en massa hål i för alla jordkablar från preampen. Blev jädra smidigt.[;)]

25 Jun 2008, 08:45
Profile

Okej. Sank jå. Då får man välja totalomdragning eller ej då. Jag testar nog stärkaren först så här med de förändringar i preampenjordningen som jag gjort, så får vi se hur den uppför sig.

Att jag överhuvudtaget började rota i jordningen var för att jag ändå skulle flytta runt lite prylar och förbättra gamla mods. Och då bara måste man ju se över gamla lödningar, skruttig och knasig kabeldragning.

Tack så länge!

/Gunnar

EDIT: Aiken förespråkar väl samma principer som Kevin O'Connor ungefär? Många bäckar små bildar stor å åsså landar allt vid första filter, typ så? Jag har följt Aiken o KOC tidigare och tycker det brukar bli både bra och snyggt. Gjorde så senaste i den Metro 50w jag byggde och den blev knäpptyst.

25 Jun 2008, 09:13
Profile

Har ingen aning vad kevin skriver men aikens blir riktigt bra. Det blir väll en galax för preampen och en för slutsteget för mig och sen tåt från preampen till slutsteget.
Drar även en 100nf/100ohm/parallellt direkt från teleingångens jord till chassit också för att jag fått för mig att det är bra. Det blir inte sämre i ela fall.[:D]

25 Jun 2008, 10:16
Profile

Har ingen aning vad kevin skriver men aikens blir riktigt bra. Det blir väll en galax för preampen och en för slutsteget för mig och sen tåt från preampen till slutsteget.
Drar även en 100nf/100ohm/parallellt direkt från teleingångens jord till chassit också för att jag fått för mig att det är bra. Det blir inte sämre i ela fall.[:D]

Typ så kör KOC åsså, även om han ritar upp en enda bamse galax med typ 4 noder (preamp 2, pi, slutsteg/PT). Några detaljer som jag tror både Aiken och KOC förespråkar är att dra OT:ns jordref till samma nod som pi/precense.

I praktiken brukar det i mina byggen bli en galax för preampen som dras till en punkt där slutstegets och PT:ns jord sitter.

I mitt nyligen avslutade Metrobygge (50w) gjorde jag först en buss för preampen. Den anslöts vid änden av en "minbuss" mellan första och andra burkelektrolyt (se bilden, ej slutlig dragning). På samma "minibuss" hamnade sedan i tur och ordning slutstegets jordningar, biskrets och sist PT CT vid första filter, slutligen till chassi. Blev väldigt lättmonterat. Och tyst. Man skulle nog kunna göra någon liknande variant vid de fyra burkarna i en Super Lead.

Jag vet dock inte om det är tillräckligt galaktiskt. Men jag håller inte på med någon rymdvetenskap, arbetar mer jordnära [B)] flå't, ordvitsandet).

/G

Image

25 Jun 2008, 11:02
Profile

Hm, var nog inte riktigt klar med denna tråd. Teskörde den aktuella Super Lead-stärkaren. Låter kalas. Men det kan vara aktuellt med ett ordentligt jobb på jordningen. Det finns ett surr-brum redan med volymen på 0. Kan inte avögra om det är 100Hz (kass filerkonding kanske) eller den hederliga chassijordningen. Kanske en kombination. Filamentbrum 50Hz finns inte mkt av.

Men - för att begripa sig på hur man bäst ska placera jordpunkterna behöver jag fatta hur PT:n och kretsen kring den är designad. Den stämmer inte med ngt schema jag hittat. Trafon är en Drake 789-63. Men den har på sekundären endast följande:

Glöd 3.3V
Glöd 3.3V
HV 180V
HV 180V
CT "0"

I orginalschemat till Super Lead 1959 går ju HV CT till en punkt mellan de båda första filterkondingarna. Glödens CT till jord. Men alltså inte här. Det finns inte separata CT för både glöd och HV. På denna "gemensamma" CT sitter det skumma 10 ohms-moståndet (överst til höger på kortet) vars funktion jag inte vet, sedan till chassi vid en rörhållare. Ingen som kan förklara varför man konstruerat så här?

Om man nu ska göra en schysst galactic ground, är det då lämpligt att dra denna gemensamma CT med dess 10 ohm till första jordpunkt?

Och jorden på den trafo som genererar biasspänning (se bilden) drar man den också till samma första jordpunkt? Nu sitter den av något käl vid PI:ns filterkonding.

Så ser det ut:

Image

/Gunnar

25 Jun 2008, 23:22
Profile

Menar du att både glödens och HV lindningarna är sammankopplade på samma stift på trafon typ 180-3,3-0-3,3-180? Borde inte spela någon roll. Jag tror du kan dra biastrafons(skum ide säkert, den som brummar)till samma jordpunkt.

Fick en annan fråga. Kör du 180V centertappad? Det blir ju bara 250 efter likriktning?

Det borde ju vara ingen CT på HV och brygga mellan 180-180 för att få en ca500V i en 1959 om man ska känna sig hemma i Marshallljudet?

26 Jun 2008, 08:34
Profile

Menar du att både glödens och HV lindningarna är sammankopplade på samma stift på trafon typ 180-3,3-0-3,3-180? Borde inte spela någon roll. Jag tror du kan dra biastrafons(skum ide säkert, den som brummar)till samma jordpunkt.

Fick en annan fråga. Kör du 180V centertappad? Det blir ju bara 250 efter likriktning?

Det borde ju vara ingen CT på HV och brygga mellan 180-180 för att få en ca500V i en 1959 om man ska känna sig hemma i Marshallljudet?

Det är nog precis så det är!! Minns nu dina bilder på olika varianter på likriktning med brygga och likriktning utan brygga. Det är väl helt enkelt ingen CT till HV på den här trafon? Den CT som finns och som 10-ohmsmotståndet sitter på måste vara glödens, eller hur?

Detta ex har mycket riktigt en diodbrygga med ena spetsen mot jord. Och i andra änden ger det B+ 465V vid ca 230V primärspänning. Som det ska antar jag.

Men det som förbryllar lite är att i Super Leads med "vanlig" PT brukar det väl finnas en CT även till HV, ansluten till punkten mellan de första elektrolyterna + 220n-kondingar? Så här:
http://www.marstran.com/1959.gif

Minns att du själv frågade, eller kanske ifrågasatte, denna lösning. Blev det någon klarhet kring det? Nåja, funkar det så funkar det, men man blir nyfiken på varför det ser ut på olika sätt.

Om biastrafon skulle vara brum-orsak, kan man inte plocka bias-spänning från diodbryggan istället, på samma sätt som i en 50w, med ett lagom biffigt motstånd mellan (typ 220k eller vad det kan bli)?

Sorry för alla frågorna, men jag hoppas att fler än jag lär mig något här [:p]

/Gunnar

26 Jun 2008, 10:58
Profile

Tror inte det går med bryggad att sno bias för den får ingen jordreferens. Kan vara därför den extra trafon är installerad.
Har bara sett biasstöld från HV på CT kopplade. På bryggade är det alltid separat lindning.
Nu kan jag ha fel här för inte helt säker men det känns som det inte går.[:D]

26 Jun 2008, 12:40
Profile

Tror inte det går med bryggad att sno bias för den får ingen jordreferens. Kan vara därför den extra trafon är installerad.
Har bara sett biasstöld från HV på CT kopplade. På bryggade är det alltid separat lindning.
Nu kan jag ha fel här för inte helt säker men det känns som det inte går.[:D]

Okej. "Problemet" är väl därmed egentligen att PT:n saknar bias-tapp. Det du skriver låter vilket fall som en rimlig förklaring till denna udda bias-lösning. Tack! [:)]

26 Jun 2008, 13:56
Profile

Så. Nu är detta en Super Lead med helt genomförd Galactic Ground. Jättebra. Tack Martin och Johan för att ni övertygade mig [^][:X] Ingen tvekan om detta är stort steg framåt. Mkt konstigt missljud försvann.

Knepigt hitta bra kabeldragning med med pi-elektrolyten borta i hörnet. Fick dra en lång jordtåt från preampens elektrolyt (första nod) bort till pi-elektrolyten (andra nod) och sedan tillbaka till screen-elektrolyterna i mitten. Även om kabellayouten blir lite hawai är det nog schemamässigt mest korrekt.

Icke desto mindre finns det lite lite skräp kvar (skam den som ger sig [}:)]).
Ngt slags surr-fräs-brum även med volymerna på 0. Detta "missljud" påverkas av hur tonstacken står. Vrider man ner allt även där försvinner detta surr nästan helt.
Om stärkaren varit avstängd ett bra tag fräser och spottar den lite inledningsvis när jag går från stand by.

Jag tolkar detta som ev. gamla protesterande filterkondingar (de är original -76 tror jag)!? Vad tror ni?

(Jo, jag har testat med olika förstegsrör och bytt slutrör, inget fel där nu)

/Gunnar

27 Jun 2008, 10:00
Profile

Sen kan man ju skärma lite kablar om man vill ha ännu mera röra bland alla jordtåtar[:D]Kabeln från kortet till eq måntro?

27 Jun 2008, 11:17
Profile

Tror hårt på filterkondingar ?

Sen kan man ju skärma lite kablar om man vill ha ännu mera röra bland alla jordtåtar[:D]Kabeln från kortet till eq måntro?

Röra!? Här är det rent och snygt [;)] (får plåta allt sen)

En tåt som jag noterar alltid är känsligare än alla andra är den som går från mixern till input på V2. Bara man tittar på den så brummar det. Jag brukar skärma just den. Kanske spelar det inte så stor roll när man stänger chassit, men varför chansa.

Jag har bytt ut en gammal rich mod ppimv mot en ppimv 2 (250kx2). Det tjatas om att det ska vara skärmat och virat till och från dessa ppimv:s, men jag kör numera oskärmat här, både från pi:ns signalkondingar till pot och sedan från pot till slutrör, med bra avstånd, snygg och rak dragning. Om man placerar den i precense-hålet (och flyttar precense till baksidan, t.ex. ett högtalarjacks-hål) blir kabel-vägen väldigt bra. Jag har hittills inte upplevt att denna lösning skapar ngt missljud.

/G

27 Jun 2008, 11:55
Profile

Jag har i dag jobbat några timmar med en -68 Marshall 1959.

I den hittade jag två motstånd med avbrott. Först ett skärmgallermotstånd som resulterade i att ett slutrör inte var med i leken. Inga synliga tecken alls utan det upptäcktes när jag kollade tomgångsströmmen med hjälp av en Bias-Probe. Ingen ström alls gick genom det röret.

Det andra motståndet med avbrott, inte heller det synligt förrän jag lödde loss och tittade närmare på det, var just det 10 Ohms motstånd som sitter mellan glödens centertapp och chassit.
Det orsakade ett väldigt surrande i förstärkaren, något som jag först trodde hörde ihop med en loop som var installerad i förstärkaren.
Oraken till avbrottet är förmodligen att det varit överslag mellan anod och glöd på en slutrörssockel.
Det styrker min teori att motståndet sitter där för att agera säkring om det blir kortis mellan högspänning och glöd. I det här fallet har det troligen hindrat rörsockeln från att bli bränd, förkolnad och utbytt. Nu var den bara lite svärtad från en kortvarig ljusbåge.
Jag tror att det här inte heller var första gången som motståndet knäckts och bytts i denna förstärkare.

/Sixten

28 Jun 2008, 22:40
Profile WWW

Intressant Sixten! Jag trodde jag skulle kunna avsluta den här tråden. Men jag har efter en massa pillande lik förbannat ngt slags surr-problem som jag inte lyckas identifiera. Ditt inlägg ger mig lite hopp dock.

Jag har ännu inte bytt alla elektrolyterna, bara förstegs- och fasvändare-elyt, men jag tror att just detta surr trots allt snarare är ngt slags jordproblem. Det låter inte riktigt som rippel-oljud, utna just surr. Men var tusan kommer det ifrån?

Jag har dragit om hela jorden till galactic ground. Surret hörs redan med volymerna på 0 och påverkas inte av volymen. Det klingar av/försvinner dock när ppimv dras ned. Och det försvinner också om jag skruvar ned alla tonkontrollerna i botten, på 0.

Om jag stoppar i en telekabel i input, utan gitarr inkopplad, och vrider upp volymen något försvinner surret helt! Skumt! Men kopplar jag in gitarren blir det surr (alltså inte från gitarrens mickar).

Till och med om jag tar ur V1- och V2-rören finns surret kvar!

Snälla ni som är kloka - kan ni ge mig en ledtråd?

Ska givetvis kolla glödens centertapp, att inte 10-ohmaren är trasig.
Jag kan naturligtvis börja flytta jordanslutningarna hit och dit, men det är rätt noga gjort från början. Det känns som om det måste vara något med centertappar, glödjord eller så?
Kan dåliga biaselektorlyer ge upphov till surr?

/Gunnar

28 Jun 2008, 23:17
Profile

29 Jun 2008, 08:21
Profile

Ljudklipp?

Yepp [B)][:)]

http://www.kickback-rock.se/songs/slsurr.mp3

(00) Först slår jag ingång, vrider upp ppimv. Kanalvolymerna på 0. Tonstack rakt upp.
(06) Sedan drar jag ned tonkontrollerna till 0, surret minskar avsevärt.
(09) Därefter tonkontroller åter rakt upp.
(12) Vrider upp kanalvolymerna en del (inget inkopplat), surret finns kvar, men överröstas av mer normalt brus å sånt.
(20) Sedan kopplar jag in en gitarrkabel, håller i jord på kabeln, vrider upp volymen lite - surret försvinner!! (men det kommer förstås lite brumnär man inte har kabeln i gitarren, och surret kommer tillbaka om jag kopplar in gitarren!?).
(23) Sist petar jag bara på signal, med sedvanligt tjong.

I morse drog jag om jordningen lite, flyttade lite kablar. Testade att flytta bias-trafons jord till olika punkter. Även glöd-CT flyttades. Tyvärr gav det ingen skillnad.

/Gunnar

29 Jun 2008, 09:20
Profile

Hmm. låter skumt. Det finns alltså forfarande om gainen är på noll?
Tycker det låter precis som när något är löst som ska bära signal?
Det kan ju både vara före eq och efter eq eftersom du har raka rör från eq in i PI så tar ju nedvridning av eq bort ljud som uppstår mellan eq och PI. Eller tänker jag konstigt nu såhär på morgonen[:I]

29 Jun 2008, 10:11
Profile

Detta är inte rippel. Visserligen kan rippel genera övertoner vid dist men känns lite långsökt.
Såhär ser surret ut:

Image

Edit: ser ju lite ut som ett jämt surr som tonstacken ger sin måsvingeform?

29 Jun 2008, 10:32
Profile

Hmm. låter skumt. Det finns alltså forfarande om gainen är på noll?
Tycker det låter precis som när något är löst som ska bära signal?
Det kan ju både vara före eq och efter eq eftersom du har raka rör från eq in i PI så tar ju nedvridning av eq bort ljud som uppstår mellan eq och PI. Eller tänker jag konstigt nu såhär på morgonen[:I]

Din graf bekräftar väl att det liger i frekvenser långt över både 50 och 100Hz, dvs. varken filamentproblem eller rippel egentligen. Är det därmed "jordsurr" vi snackar om? Men inte nödvändigtivs dålig lay out, utan kanske snarare glapp, kass lödning eller så?

Jag tror inte problemet är före eq i vilket fall. Om jag rycker ur V1 och V2 samt lösgör jordningen från input, fram till tonstack, finns surret kvar. Det är som om något lägger sig på signalen kring fasvändaren eller i slutsteget. Surret försvinner ju när ppimv dras ned = före ppimv?

Om något var löst, t.ex. kring tonstack, borde den väl inte funka normalt, tänker jag? Men det gör den. Ska peta, rycka, mäta o kolla där. Eftersom detta surr fanns före jag drog om jordningen, redan när jag fick hem stärkaren, tyder det på att det problemet sitter någonstans där jag ännu inte petat?

Söndagsspekulationer:
- Skulle en orsak kunna vara det finnas ngt kvar som jordar i chassit och "upphäver" den galatktiska jordningen? Kan omöjligen se eller hitta det (ännu)?
- Postfasvändarmastern och dess kabeldragning? Borde väl då reagera när man petar o flyttar på kablarna, men det gör det inte.
- Prescense sitter nu i ett av högtalarjacken, för att ge plats åt ppimv på framsidan. Har flera gånger satt precense där bak utan problem?
- Bias-trafon mår dåligt
- Bias elektrolyerna (men det är väl fel surrfrekvenser?)

Ja, jag har inga bättre förslag själv. Någon annan

/ Desperatly Seeking Gunnar

29 Jun 2008, 12:02
Profile

Surret försvinner ju när tonestacken dras ner så kanske innan PI. Kassa potar i tonstack. Kabel mellan tonstack och PI. Typ sånt. Det räcker med lite glapp för surr fast tonstack fortfarande kan fungera. Dålig kontakt mellan potskärm och chassi brukar surra som faan. Finns många saker att kolla[B)]

29 Jun 2008, 12:12
Profile

Surret Du har är ungefär som det var i gårdagens gäst när det saknades jordreferens för glöden.

För några år sedan höll jag på med en JCM900 med både rör och halvledare. Den hade också ett sån't där jordfels-surr för sig, som jag inte hittade någon orsak till.
När jag hade bestämt för för att ge upp fick jag idén att testa metoden att lägga på DC på glöden i stället för att jorda den.
Simsalabim så försvann allt surr!

/Sixten

29 Jun 2008, 13:41
Profile WWW

Har Du kollat motståndet Gunnar?

Surret Du har är ungefär som det var i gårdagens gäst när det saknades jordreferens för glöden.

För några år sedan höll jag på med en JCM900 med både rör och halvledare. Den hade också ett sån't där jordfels-surr för sig, som jag inte hittade någon orsak till.
När jag hade bestämt för för att ge upp fick jag idén att testa metoden att lägga på DC på glöden i stället för att jorda den.
Simsalabim så försvann allt surr!

/Sixten

Japp, den verkar schysst, 10-ohmaren. Men jag är inne på att även pröva DC på glödens CT. Gör det lite senare ikväll.

Samtidigt har jag svårt att tänka mig att stärkaren haft detta problem alltid. Det verkar som något fel som har uppstått, och då hjläper kanske inte DC på glödens CT. Jag tycker som sagt att surret fanns redan när jag fick stärkaren.

Däremot hade den under [:(!][xx(]DHL-transporten till mig fått en smäll på frontpanelen som var något intryckt. Kunde inte se att något gått sönder av det invändigt, men visst kan en pot i tonstacken eller liknande blivit skadad. I värsta fall PT:n eller bias-trafon?

Jag testar runt lite och återkommer med rapport!

/Gunnar

S

29 Jun 2008, 14:42
Profile

70V DC på glödens mittapp gjorde ingen skillnad på surrandet. Men möjligen fick jag lite mindre glödbrum [^] Antagligen behåller jag den lösningen.

Testade så att bypassa hela V2 (tog ur röret) och tonstacken (lyfte bort jorden och kopplade bort den från fasvändare).

Kopplade in fasvändaren direkt efter mixern, alltså efter kanalvolymerna. Och nu tyckte jag för första gången att surrandet försvann, nästan helt.

Volymen från stärkaren blir med denna "1-stegspreamp" och 100w-slutsteg ungefär som från 2xEL84-stärkare eller kanske ngt mindre. Visst blir det mkt mindre signal in i fasvändaren som surret kan fästa i, men ändå så pass mkt signal att om surrandet fanns någonstans i kretsen så skulle det vara märkbart.

Det kan alltså var ngt fel kring V2 eller tonstack - potar, lödningar. Som jag skrev ovan fick stärkaren sig en snyting i frakten över just tonkontrollerna. Kanske ngt gått sönder där. Vi får se. Har ropat hej förut.

To be continued...

/Gunnar

29 Jun 2008, 21:48
Profile

Bara att byta potarna mot resistorer en i taget[:D]
Kolla så att det är ordentlig kontakt mellan pot och chassi(skärm). Är det tex aluchassi kan det ju bli katastrof. Kan vara en filterkonding på B+ som inte filtrerar bort oväsen som hamnat på den linan av någon anledning. Testa att tillfällig lägga en fräsch burk där.

29 Jun 2008, 21:56
Profile

Så var man inte klokare. Nya tester har genomförts för att hitta surrorsaken, men jag har gått bett så här långt. Tusan. Frustration.

- Kopplade ur hela tonstacken, satte fasta motstånd fritt hängande (inga potar).
- Kopplade ur precensepot, svans 4.7k-resistor direkt till jord.
- Lossade alla potar och jack på fronten så att det inte skulle finnas ngt smitväg för jord genom chassit.

Inget av detta tog bort surrandet eller påverkade det över huvud taget.

- Kopplade in mig direkt i fasvändaren, gitarr rakt in. Nu surrar det nästan inget (men det är ju låg signal förvisso).
- Kopplade in en annan stärkares försteg i Super Leadens slutsteg. Mkt lite surr!
- Kopplade Super Leads försteg in i annan stärkare slutsteg. Även nu mkt lite surr, man anar det långt där bakom.
- Jag har mätt alla signalkondingar och ingen läcker. Spänningarna är helt lika med min JMP.

Den ovetenskapliga beskrivningen är att så fort Super Leadens försteg och framför allt området kring V2 och tonstack är inkopplat i dess slutsteg uppstår surr. Eller om man ska uttrycka det som att försteget fångar upp surr som genereras senare i kretsen.

Nu har jag inga mer idéer om vad jag ska kolla.
- Är det kvar hysteriskt flytta jordpunkter, bryta den galaktiska jordningen?
- Ska man tro att det trots allt är en dålig filterkonding i slutsteget (premamp och pi är bytta)? Kan det ge sådant här surr? Det låter ju bra när man kör annan stärkarens peramp?
- Kan det vara så att powertrafon eller biastrafon mår så dåligt att de ger detta missljud?

Om ni orkar får ni gärna ge mig nya uppslag. Annars måste jag kankse komma och hemsöka er som den vandrande Marshall-vålnaden

/Gunnar

30 Jun 2008, 23:32
Profile
Reply to topic   [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next