View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 04:31

Reply to topic  [ 20 posts ] 
rörbyte i fender concert 
Author Message

Post rörbyte i fender concert
tänkte frächa upp min fender concert amp en bit.
http://www.ampwares.com/ffg/concert_protube.html

1:i länken står det att det ska vara 6L6 i.
men min har 5881wxt sovtek i, och har även en fixed bias.
har dessa samma "värden"? kan jag bara slänga i vilka som?
någon hade även varit inne och modat i stärkaren (innan jag fick den)
kanske är detta en mod för att man ska kunna använda 5881 istället?

kommer även byta alla 12ax7 till sovtek, men såg oxå att det sitter "longtailed" i den 2st, dels till reverb och dels till "phase invert"
behöver jag byta dessa? eller kan jag låta dom va kvar?
har märkt att reverbet är mycket känsligt för stötar och smäller något som in i helvette högt, kan detta bero på reverbets drivrör??

Image
bobby saves!

15 Jun 2008, 15:50
Profile WWW

Jag har moddat en Concerct, men det var nog modellen som fanns 1983-87. Jag vet inte vilken krets som är i din, osäker på vilket schema som hör till den? Och är det pcb eller point to point i den där?

I vilket fall fanns det en hel del att göra i den Concert jag moddade. Både i försteg och i slutsteg. Den fick ett mer Blackface-likt slusteg och ställbar bias. Det öppnade upp stärkaren en hel del.

Bra om du kan ställa bias. Särskilt om du ska byta slutrör och till 6L6 som jag tycker är ett mkt trevligare rör än Sovteks 5881 WXT.

Du behöver nog inte byta förstegsrören, men byter du även dessa bör du behålla 12AT7-rören, i varje fall till reverbet.

/Gunnar

15 Jun 2008, 18:12
Profile

svaj wrote:

tänkte frächa upp min fender concert amp en bit.
http://www.ampwares.com/ffg/concert_protube.html

1:i länken står det att det ska vara 6L6 i.
men min har 5881wxt sovtek i, och har även en fixed bias.
har dessa samma "värden"? kan jag bara slänga i vilka som?
någon hade även varit inne och modat i stärkaren (innan jag fick den)
kanske är detta en mod för att man ska kunna använda 5881 istället?

kommer även byta alla 12ax7 till sovtek, men såg oxå att det sitter "longtailed" i den 2st, dels till reverb och dels till "phase invert"
behöver jag byta dessa? eller kan jag låta dom va kvar?
har märkt att reverbet är mycket känsligt för stötar och smäller något som in i helvette högt, kan detta bero på reverbets drivrör??

Image
bobby saves!

Concert från 80- respektive 90-talet är olika förstärkare, är det en 90-talare är det PCB. 5881 och 6L6 skiljer inget vad gäller värden eller montering, bara att justera bias...

Om reverbet är känsligt för stötar är det troligas att oljudet kommer från reverbtanken.

Long tailed är en beteckning på en viss fasvändarkoppling förresten, inte på själva röret.

15 Jun 2008, 18:21
Profile ICQ WWW

izzy>>>> detta är pcp, jag är otroligt nöjd med ljudet som är idag och har väl inget direkt sug att modda den (möjligtvis med ställbar bias) fast det gör jag inte vid detta rörbyte.
och då misstänker jag att modden som är gjord enbart va till soundet.

ok men 12at7 är likväl 12ax ej viktiga att byta?..

woodstock>>>>ok men om jag nu har en fixed bias (och tänker vid detta tillfälle låta den vara så) kan jag då trycka i 6L6 likväl som 5881?

Image
bobby saves!

15 Jun 2008, 20:51
Profile WWW

kan även tillägga att biasmodden kommer att inträffa nästa gång det är dags för rörbyte, men då min andre stärkare är inne för just en biasmodd känner jag inte för att stå utan.

Image
bobby saves!

15 Jun 2008, 20:54
Profile WWW

svaj wrote:

izzy>>>> detta är pcp, jag är otroligt nöjd med ljudet som är idag och har väl inget direkt sug att modda den (möjligtvis med ställbar bias) fast det gör jag inte vid detta rörbyte.
och då misstänker jag att modden som är gjord enbart va till soundet.

ok men 12at7 är likväl 12ax ej viktiga att byta?..

woodstock>>>>ok men om jag nu har en fixed bias (och tänker vid detta tillfälle låta den vara så) kan jag då trycka i 6L6 likväl som 5881?

Image
bobby saves!

Pro tube Concert har redan ställbar bias. Och att förstärkaren har "fixed bias" betyder inte att biasspänningen inte är justerbar, utan att förstärkaren faktiskt har just en speciell biasspänning som i sin tur kan vara justerbar direkt via en potentiometer, eller bestämd via fasta motstånd. Inga direkta behov av några modifieringar i biaskretsen med andra ord[:)]

Omöjligt att uttala sig om behovet av nya förstegsrör. Men när den här förstärkaren byggdes i början/mitten av 90-talet använde Fender i viss utsträckning kinesiska förstegsrör och just de rören från den tiden brukar kunna ta slut rätt fort av egen erfarenhet. Så om orginalrören fortfarande sitter i kan de vara värda en koll. Prova att ersätta dom ett och ett med ett par kända bra 12AT7/12AX7 och lyssna efter positiva skillnader!

15 Jun 2008, 23:40
Profile ICQ WWW

woodstock>>>> jasså?? nu e jag helt borta...
när jag öppnade stärkaren för att just leta en bias pot, fanns inte denna, altså måste den vara justerbar via motstånd?

men då kan jag mao slänga i 6L6 utan att göra ett dugg åt den? då dessa har samma värde som 5881??
jamenar är d olika rör?
det jag är rädd för är att motstånden i min stärkare är till för att köra 5881 istället för 6l6, men då har jag helt fel?
Image
bobby saves!

16 Jun 2008, 18:47
Profile WWW

Du är inte "HOST" intresserad av ett par Electro Harmonix 6L6EH inköpta hos GMF och endast testade i ca en halvtimme?[:I]
http://shop.gmf.se/product.htm?product_ ... arch_page=
[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Nej, indie ska det vara med skräpgitarrer och gnizzeldiskant,
och texter som inte ens Gud fader förstår."]</font id="pink">

16 Jun 2008, 18:59
Profile

hej, ingen aning, vet ej om jag bara kan slänga i 6l6 utan någon modifikation,

Image
bobby saves!

16 Jun 2008, 19:33
Profile WWW

Image
bobby saves!

Det är bara att justera bias. Jag tror att L6L och 5881 är olika namn på samma typ av rör. Jag har haft både 6l6 och 5881 i min kära Super Reverb.

16 Jun 2008, 19:49
Profile

fast som jag skrev innan så har jag inte någon bias pot i, altså har ju fender gjort en fixed bias, och vid ett rörbyte är d ju inte tänkt att man ska modda stärkaren från deras sida, utan att man köper ett gäng matchade och slänger i ...

Image
bobby saves!

16 Jun 2008, 20:07
Profile WWW

Image
bobby saves!

Well....i min Fender Hot Rod så kom den med original Sovtek 5881 WXT och Fender har själva stämlat över röret med Groove Tubes 6l6...men de har inte tagit bort den ursprungliga stämpeln "Sovtek 5881 WXT"....

Jag kör i vart fall 6L6GC i min Hot Rod och vad jag har förstått, så skall de nya 5881 WXT vara samma som 6L6GC...men jag kan ju självklart ha fel[:)]

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Nej, indie ska det vara med skräpgitarrer och gnizzeldiskant,

16 Jun 2008, 20:31
Profile

svaj wrote:

Image
bobby saves!

Well....i min Fender Hot Rod så kom den med original Sovtek 5881 WXT och Fender har själva stämlat över röret med Groove Tubes 6l6...men de har inte tagit bort den ursprungliga stämpeln "Sovtek 5881 WXT"....

Jag kör i vart fall 6L6GC i min Hot Rod och vad jag har förstått, så skall de nya 5881 WXT vara samma som 6L6GC...men jag kan ju självklart ha fel[:)]

Här står lite om Sovtek 5881WXT:

<font size="1">However, the Sovtek 5881WXT is not a real 5881. They're not even really audio tubesâ€â€

17 Jun 2008, 09:05
Profile

Det ska inte vara några problem att köra 6L6 men bias måste kollas ändå.
Den som satt i 5881 kan ju ha bytt ett motstånd i biaskretsen eller också har biasen stämt "rätt ok" ändå.

Biasen SKALL kollas vid rörbyte, speciellt om man byter märke på dem är min erfarenhet.

EDIT: hittar inget schema på din Concert, det finns bara äldre på FFG...

/Pelle
Image
http://www.wallinsblues.com
http://www.myspace.com/wallinsblues

17 Jun 2008, 10:24
Profile YIM WWW

ok då kan jag ma.o slänga i ett par nya 5881wxt? utan att löda om i stärkaren? då den funkar felfritt med dessa i,,

Image
bobby saves!

17 Jun 2008, 12:43
Profile WWW

mitt mail:
Hej, jag har en fender concert amp (90 talaren med fixed bias)
enligt spec ska denna ha 6L6.
Men i min sitter d 5881wxt + att en mod är gjord (vet ej till vad)

är 6L6 och 5881 samma rör som jag bara kan byta mellan, eller är moden kanske gjord för att man ska kunna köra 5881 istället för 6L6? låter förövrigt som en puckad mod i sånnafall.

fenders svar:
Hej!
5881/6L6 är ekvivalenta rör så båda kan användas.
Ha det

gmf´s:
Hej,
Vi stängde affärn för 7 år sen så jag har glömt allt........jag brukade ändra i modernare fendrar från balansbias till gammal hederlig biasjustering 5881 å 6L6 är utbytbara men 5881 är lite dovare i tonen.....men du bör alltid kolla biasen när du byter rör... köper du rör av oss så kan byta senare om du har samma siffra på dom.......

Image
bobby saves!

18 Jun 2008, 19:35
Profile WWW

ok bara att plugga o köra, men detta med att kolla biasen, vad spelar det för roll då jag inte kan ändra den (utan mod eller motstånd)

Image
bobby saves!

18 Jun 2008, 19:45
Profile WWW

ok bara att plugga o köra, men detta med att kolla biasen, vad spelar det för roll då jag inte kan ändra den (utan mod eller motstånd)

Image
bobby saves!

Tycker personligen att du på ett eller annat vis skall kolla upp biasen i samband med ett rörbyte...egentligen alltid

18 Jun 2008, 20:07
Profile

jo mäta kan jag ju göra utan problem... bara att kolla i socklarna, men frågan är sedan vad jag är ute efter,, stärkaren funkar ju felfritt idag,..
ta tex peavey classic där du är ute efter 100-105mA, men en hot rod deluxe bör ligga runt 60-68mA.
hittar ingen info om denna stärkare

Image
bobby saves!

18 Jun 2008, 20:14
Profile WWW

jo mäta kan jag ju göra utan problem... bara att kolla i socklarna, men frågan är sedan vad jag är ute efter,, stärkaren funkar ju felfritt idag,..
<font color="red">ta tex peavey classic där du är ute efter 100-105mA, men en hot rod deluxe bör ligga runt 60-68mA.</font id="red">hittar ingen info om denna stärkare

Image
bobby saves!

det dära hänger välan ihop med vilka rör O.dylikt

18 Jun 2008, 20:42
Profile
Reply to topic   [ 20 posts ]