View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 22:46

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Blues Baby bygge 
Author Message

Post Blues Baby bygge
Blev less på min Marshall Class 5 som egentligen låter bra men har en inbyggd marracas i form av ett helt förkastligt vekt chassi. Tänkte först gör aett nytt chassi och flytta rörsocklarna men då slog mig tanken på att bygga en moddad Vibro Champ istället.

Nytt chassi är gjort av den lokala plåtslagaren och försett med pressningar på baksidan för att få det ännu styvare, panelerna har jag designat själv och är tryckt av den lokala reklambyrån.

De mesta grejerna är köpta på Tube Town, TAD och Banzai. Kortet har moddats så man kan koppla bort kodingarna på förstegetskatoder och bypassa tonstacken, tanken med detta är att kunna få mer tweedaktigt ljud. Har tänkt att göra katodkondingen på första gainsteget i och urkopplingsbar via fotswitch ala fatkontrollen på Fender Vibro King. Sen har jag monterat en pot för att kunna justera feedbacken detta tänkte borde väl också kunna ge ett lite råare ljud.

Ett separat kort med kondingar och likriktare har jag också gjort istället för Vibro Champens burk och rörlikriktare.

Trafos kommer i första läget att lånas från Class 5:an, dom sitter med stift men jag hittatde motsvarande stift i en skrotad peavey, dock var det ett elände att få stiften rakt fastlödda i öljetterna men det struntar jag i just nu för låter den bar kommer den att få nya trafos.

Liter bilder på hur det hela ser ut nu.

Image
Image
Image

21 May 2011, 17:39
Profile

Vad är panelerna tillverkat av?
Klistermärke?

mvh/Hasse

21 May 2011, 22:25
Profile

Snyggt....[:)]

Vad är panelerna tillverkat av?
Klistermärke?

mvh/Hasse

Det är vinyl "klistermärke" av nåt bättre slag som är lamminerat så den skall tåla nötning och uv-ljus. Tror att detta brukar användas på bla bilar för loggor och liknande.

21 May 2011, 23:39
Profile

Nu är min "Blues Baby" nästan klar, det som skall göra är att sätta locking muttrar som håller fast korten, byta till en rak telekontakt på högtalarkabeln och montera dit baksidan och gallret som skyddar rören. Ev kommer jag att montera trimpotar i serie med katodkondingarna på försteget för att kunna reglera hur mycket man vill dämpa signalen.

Jag gillar ljudet och man har en hel del möjligheter att variera sig beroende på hur man väljer att ha inkopplat kondingarna på försteget katoder, tonestack eller ej och justeringen av feeback. Med urkopplad tonestack blir ljudet betydligt råare med mycket mer gain, då är det lämpligt att koppla ur förstegets katodkondingar för att tämja signalen lite.

Bilder på hur den ser ut nu:
Image

Image

Image

29 May 2011, 22:30
Profile

Snyggt[:)]

/Hasse

30 May 2011, 09:19
Profile

Snyggt!

30 May 2011, 21:47
Profile

Kul att ni tycker det ser snyggt ut, panelerna gör nog ganska mycket för att det skall se proffsigt ut. Den skulle ha blivit snyggare invändigt om jag kapat kablarna från transformatorerna och lödit dom direkt på korten, speciellt utgångstrafons kablar är lite röriga. Dock så känns det dumt att klippa kablarna om man skulle vilja sätta tillbaka dom i orginal chassit.

Som det känns nu så kommer det nog inte trafona att hamna i orginal chassit på ett bra tag, tycker helt klart att denna stärkare låter mycket bättre nu med mer distinkt ljud och dessutom större möjligheter att variera ljudet.

30 May 2011, 22:13
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]