View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 07:17

Reply to topic  [ 4 posts ] 
torres redknobmod på fender champ 12 
Author Message

Post torres redknobmod på fender champ 12
Har bytt till mej en sån och har läst mycket att torresmodden är tricket för att det ska bli riktigt bra men om jag förstått det rätt så är det inte mycket komponenter, någon här som kan tricket så att man slipper beställa från staterna?

12 Mar 2008, 01:39
Profile

http://torresengineering.stores.yahoo.n ... 12kit.html

Här är schemat i alla fall:
http://www.schematicheaven.com/fenderam ... _schem.pdf

Två motstånd, två kondningar och en ledning, enligt en recension på Harmony Central.

Min gissning är att man byter ut katodmotstånd och kondning på V1B och V2A (dvs R15/C8 och R24/C12). Mer "Fender-lika" värden skulle i så fall vara 1.5k respektive 25uF. Dock förstår jag inte vad ledningen ska vara till. Antingen är det ytterligare nåt knep, eller så är den bara till hjälp på nåt sätt för att det ska vara lättare att installera de nya komponenterna.

Erik Runeson

12 Mar 2008, 12:01
Profile

Nu har den dykt upp och testkörts och jag gillar den rena kanalen, dock är den otroligt diskantig, vad göra? Vidare börjar den prutta ganska mycket i basen om man höjer över kl 12, klen OT eller, i så fall; vilken ska jag köpa.
D95err: Vad skulle skillnaden bli med den lilla modden rent ljudmässigt?
Edit: Har bytt ut förstegsrören till JJ och provat olika högtalare också, nu måste jag ha tag på ett 6L6GC eller finns det något annat rör som funkar?

19 Mar 2008, 23:54
Profile

Nu vet jag ju fortfarande inte vad modden innebär, jag spekulerar ju bara. Men om det är så att man bytt till mer "Fender"-lika värden på katoderna så blir resultatet mer bas, vilket i sin tur kommer att göra att den "pruttar" när man drar på ordentligt. Anledningen till att man hade mindre värden på kondensatorerna från början var just att få tajtare bas när man pressar stärkaren.

Erik Runeson

20 Mar 2008, 19:19
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]