View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 10:23

Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2
"Hörru! Vad tog gitarren vägen?" 
Author Message

Grundläggande för allt ensemblespel är att lyssna mer på helheten och de andra musikerna än sig själv.

10 Mar 2008, 17:38
Profile

Intressant att ni upplever att ni är för låga.
Jag hör ständigt tjat om att jag spelar för högt.

Men o andra sidan så ligger det något i denna kritik.
För jag hatar gitarrister som inte vågar kräma på när det ska levereras ett solo.
Enkelt att gömma sig i ljudmattan då hörs ju inte felen och man kan tyckas spela jätte häftigt men ingen hör riktigt vad det är.

Fender Telecaster Bbender Hot Rails Pickups
Fender Strat specialediton 93 me stackade pickups
Gibson Les Paul standard.
Fender vibrolux Blackface Messa Boogie Express 5,50.

10 Mar 2008, 18:19
Profile WWW

Då hördes alla.

http://youtube.com/watch?v=sVVnnoQpMuk&feature=related

10 Mar 2008, 20:31
Profile

Det var bättre förr![:D]
Då hördes alla.

Förr i tiden hörde man själv bättre[:p]
/Fan ta Marshallstackarna på 70-talet)

10 Mar 2008, 21:01
Profile

Det var bättre förr![:D]
Då hördes alla.

http://youtube.com/watch?v=sVVnnoQpMuk&feature=related

Härligt fotarbete, speciellt av Roffe Hammarström i början![:D]
Inspelat med en mikrofon mitt i rummet... ja det var bättre förr!

Twaaang!

10 Mar 2008, 23:16
Profile

Ett positivt exempel med bra ljud upplevde jag när jag såg Hammerfall på Grönan i somras. De fick både riff och solon att gå fram bra utan att någon av gitarrerna var väsentligt mycket högre eller lägre än den andra.

Kompgitarristen hade verkligen fattat det där med att anpassa soundet efter helheten. Ensamt lät det tunnt, vasst och gnissligt (vilket blev väldigt tydligt när han en gång fick ett eget solo...). Tillsammans med hela bandet lät det suveränt.

Dessutom hade de vänt sina stackar in mot scenen; bort från publiken, vilket gjorde att ljudteknikern kunde ha full kontroll över det hela.

Defintivt bland det bästa ljud jag någonsin hört i Metal-sammanhang.

Erik Runeson

11 Mar 2008, 18:52
Profile

Custom Sam wrote:

Ljudfreak wrote:

Custom Sam wrote:
Själv har jag ofta använt wa-wa-pedalen drygt halvvägs, för att få en genomträngande ton vid solon. [...]

Vilka högtalare man har spelar också roll, jag har alltid använt JBL D130F, vilka är ganska utskällda för hårdhet m.m. [...]

Se där, några praktiska knep att ta till. Det där med Wah-wah är nog ett bra knep. Jag har en gammal Morley med långt svep som faktiskt är lysande för att frasera vid solon. Kanske är det dags att damma av någon gammal treble booster också.

Hur är JBLerna? De är väl inte bara hårda utan även effektiva och därmed högljudda? Har du alukåpa eller papper på dem?

Jag har en gammal kompis som vid ett tillfälle dunkade mig på axeln och sa - "Handen på hjärtat, har någon någonsin hört en synth live?". Är det verkligen likadant med gitarr...

JBL är väldigt effektiva, jag har någon siffra i huvudet på 105db/1W. Kanske inte stämmer, men det blir väldigt mycket ljud av dem, de är dessutom 15" så det blir en mustig ton. Dock, som jag sa, det är inte botten gitarrister ska ha i första hand...

Jag har två gamla element som satt i högtalarlådan till min Dual Showman när jag köpte den, de har aluminiumdom. Sedan har jag ett element som ska vara efterföljaren till D130-F, heter ngt 1026 eller liknande, den skar jag bort aluminiumdomen på och ersatte med papper, för att mjuka upp den. Den låter en anings mjukare. I dagens läge hade jag helt enkelt satt dit en Beamblocker, detta var dock 1983...

Det var innan jag förstått att en Dual Showman <u>är</u> vass med dist i vibratokanalen, oavsett högtalarelement pga sin konstruktion.

Nu har jag inte provat "papperselementet" på ett tag, senast tyckte jag att det var lite murrigt... Det sitter i en basreflexlåda som jag dämpat med skumgummi (urkasst!). Skumgummit ska ut, sedan ska vi se hur det låter. Den lådan är lite behändigare om man till äventyrs skulle spela ngnstans än originallådan, som dock låter <u>mycket</u> bra.

/Lennart

http://www.specter.se

Jbl-element med F på sig skiljer sig från de utan genom att spalten där talspolen (Hej Lasse!) far fram är något större för att minska kraven på att högtalarbaffeln är helt plan. Det sänker verkningsgraden en hel del och är väl en av orsakerna till att verkningsgrad kostar.

<font size="1">Edited by - DNS on jada jada 2008 alldeles nyligen. </font id="size1">

12 Mar 2008, 21:51
Profile ICQ WWW

/Fan ta Marshallstackarna på 70-talet)

Vaddå stackare?

[:D]

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss that guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">
<font size="1">
http://www.myspace.com/marshallkarlsson</font id="size1">

13 Mar 2008, 16:39
Profile

Det var vanligt med 2st 4x12 lådor på varann och hundrawattarn högst upp. Och ett jävla högt ljud....[B)][B)][B)]

13 Mar 2008, 20:07
Profile

Hackspettar utgör ett hot mot stackarna.

<font size="1">Edited by - DNS on jada jada 2008 alldeles nyligen. </font id="size1">

13 Mar 2008, 23:19
Profile ICQ WWW

@Marshall:
Det var vanligt med 2st 4x12 lådor på varann och hundrawattarn högst upp. Och ett jävla högt ljud....[B)][B)][B)]

Jag tror nog att signaturen Marshall tänkte på de stackare som stod framför stackarna, rätt i ljudblåset. Fräsigt och högt, rätt i örat. Det kan inte ha varit roligt...

(Ursäkta Rudmark, kunde inte låta bli...[:I])

/Lennart

14 Mar 2008, 09:33
Profile

Jbl-element med F på sig skiljer sig från de utan genom att spalten där talspolen (Hej Lasse!) far fram är något större för att minska kraven på att högtalarbaffeln är helt plan. Det sänker verkningsgraden en hel del och är väl en av orsakerna till att verkningsgrad kostar.

Ok, intressant info. Jag trodde för min del att de hade gjort någon specialvoicing för Fender, dvs förändring av frekvenskurvan etc.

Allt för att göra en enklare, snabbare produktion förmodar jag? CBS-ekonomerna framme igen, Gitarrismens främsta motståndare...[;)]

Så ett F-element är ett "sämre" element då är en vanlig D130. Ja, spelar inte så stor roll, nu blir det fruktansvärt högt ändå i min lilla studio på 16 kvm... Och bra låter det, eftersom jag inte vet av något annat...[:)]

/Lennart

14 Mar 2008, 09:38
Profile

Custom Sam wrote:

Quote:
<i>Originally posted by DNS"]

Quote:
Ok, intressant info. Jag trodde för min del att de hade gjort någon specialvoicing för Fender, dvs förändring av frekvenskurvan etc.

Det gick nog mest ut på att få dom att hålla.
Tvivlar på att något annat i ett F-element inte fanns i standardsortimentet, möjligen med nya kombinationer spolar/trattar.

Quote:
Allt för att göra en enklare, snabbare produktion förmodar jag? CBS-ekonomerna framme igen, Gitarrismens främsta motståndare...[;)]

Jbl kunde nog centrera spolar i bra och rask takt oavsett springstorlek. Det var när dom skulle roddas på klena bafflar utrymmet kom till pass.

Quote:
Så ett F-element är ett "sämre" element då är en vanlig D130. Ja, spelar inte så stor roll, nu blir det fruktansvärt högt ändå i min lilla studio på 16 kvm... Och bra låter det, eftersom jag inte vet av något annat...[:)]

Om dom är sämre är en subjektiv bedömning med många parametrar. Det rör sig knappast om besparing av produktionskostnaden. Det är snarare en anpassning till rock&roll vilket gör element utan F oanvändbara i sammanhanget.[:D]

/Lennart

14 Mar 2008, 12:20
Profile ICQ WWW

Grundläggande för allt ensemblespel är att lyssna mer på helheten och de andra musikerna än sig själv.

Tråkigt men sant.
Som fd ljudtekniker och sen 25 år tillbaka, munspelare skulla jag kunna skriva en avhandling om det här. Börja lira munspel,, DÅ kan ni snacka om att stå ut med att ständigt bli dränkt. [8D]

En god ton är wiktigare än vatt

17 Mar 2008, 11:24
Profile WWW

rudmark wrote:

@Marshall:

Jag tror nog att signaturen Marshall tänkte på de stackare som stod framför stackarna, rätt i ljudblåset. Fräsigt och högt, rätt i örat. Det kan inte ha varit roligt...

(Ursäkta Rudmark, kunde inte låta bli...[:I])

/Lennart

Det var visst roligt. Jag stod där och trivdes... [:D]

Konstigt nog har jag hörseln i behåll.

17 Mar 2008, 15:36
Profile
Reply to topic   [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2