View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 10:54

Reply to topic  [ 17 posts ] 
Allt låter dobro! 
Author Message

Post Allt låter dobro!
Håller på med ett stort högtalartest och tänkte banda in ljudklipp från alla 16 högtalarelementen.

Bandar in två gitarrslingor på en Boss loop station, kopplar bossen till två olika förstärkare och börjar banda ett element i taget. Rent och distat.

Inbandningskedjan ser ut som följande:
mikrofon -> mixerbord -> usb-interface -> dator

Kommer hem och lyssnar. Allt låter dobro!

Åker tillbaka idag och skall göra om det. Trodde först det berodde på att mickarna var placerade för långt bort. Ställer dem nu avsevärt närmare.

Bandar, lyssnar - och likväl låter det dobro.

Passar på att banda in samtidigt med en helt annan mikrofon. Låter också Dobro.

Hmmmm.... Bandar in ännu närmare med en tredje mikrofon av helt annan typ.

Gissa vad det låter. Banjo? Nej. Dobro!

Voj röve satan, tänker jag redan i detta skede. Byte av mickar och placering har minimal inverkan på ljudet. Hmmm....

Kanske det är, snyft, förstärkarna som låter dobro.
Ok, in med en tredje förstärkare (som garanterat inte låter dobro).
Banda, lyssna,.......... dobro!

"Voi ##ttujen kevät" skulle jag ha sagt om det inte hade varit en så ful svordom.

Jag börjar misstänka att dobrofieringen sker nånstans efter mickarna, men var?
Knappast mixerbordet. Jag har använt det i över 10 år och tidigare har det inte förvandlat ljud till dobro.

Vad tror ni? Faller huvudmisstankarna på den billiga Usb-interfacen, på datorn, ljudkortet eller på Audacity-programmet?

Ps: Enorm hög med utrustning säljes. Allt låter dobro.

Pps: Tonebuddy, du vill nog inte ha tillbaka ditt Scumbag-element. Det låter dobro.

03 Mar 2008, 20:57
Profile

"Billiga Dobro-interface säljes. Kan användas som högtalare, eller förstärkare m.m. -välj själv"
Du får väl kolla en sak i taget. Troligen inte mikkarna-såvida inte de säckat och låter så kanske även för högt ljud för dem.
Kan det vara digitaldist du har spelat in för högt och troligen progrmmet tar ner ljudet?7Komprimerar. Fel inställning på ljudkortet. Spelar in i 8 bitar tex? Låtarna går i samma tonart/Hastighet vid uppspelning???
Byt grejor i kedjan istf att byta grejor s.a.s.

03 Mar 2008, 21:09
Profile

Hm, tänker först att det är något fasfel, men det är ju mono... Vad lyssnar du igenom? Det måste nästan vara så att det är den uppspelade filen som förvrängs när du spelar upp den. Lyssnar du i stereo? Kolla isf om det blir bättre om du spelar in och lyssnar i mono. Det kanske är så att du spelar in i stereo och lyssnar i mono och att uppspelningsprogrammet på något vis vänder på en fas. Eller nåt...[:I]

Hasse.

03 Mar 2008, 21:09
Profile

Kan det vara digitaldist du har spelat in för högt och troligen progrmmet tar ner ljudet?7Komprimerar.

Tror inte det är digitaldist. Har kollat nivåerna och bandat med olika nivåer.
Borde inte komprimera heller.

Quote:

Fel inställning på ljudkortet. Spelar in i 8 bitar tex?

Den förklaringen kan jag köpa. Men hur kollar en dobrospelare inställningarna på ljudkortet?

Quote:

Låtarna går i samma tonart/Hastighet vid uppspelning???

"Låtarna" är inte så många. Det är bara två korta slingor jag loopar. En slinga för rent ljud och en för distat.

03 Mar 2008, 21:34
Profile

Hm, tänker först att det är något fasfel, men det är ju mono... Vad lyssnar du igenom? Det måste nästan vara så att det är den uppspelade filen som förvrängs när du spelar upp den. Lyssnar du i stereo? Kolla isf om det blir bättre om du spelar in och lyssnar i mono. Det kanske är så att du spelar in i stereo och lyssnar i mono och att uppspelningsprogrammet på något vis vänder på en fas. Eller nåt...[:I]

Hasse.

Allt bandas i mono.

Har lyssnat genom PA, dator och hemstereo. Det låter som om man skulle lyssna på dobro genom PA, dator och hemstereo.

03 Mar 2008, 21:36
Profile

Kolla Audacity- Redigera- kvalite' Där kan man ändra samplingsfrekvens och samplingsformat. Frekvensen ska vara 44100 och formatet "32-bit float". Under "Ljud in/ut" väljer du vilket ljudkort du vill använda och om du spelar in i stereo eller mono.
Annars kanske det är ljudkortet?

Hasse.

03 Mar 2008, 22:35
Profile

Kolla Audacity- Redigera- kvalite' Där kan man ändra samplingsfrekvens och samplingsformat. Frekvensen ska vara 44100 och formatet "32-bit float". Under "Ljud in/ut" väljer du vilket ljudkort du vill använda och om du spelar in i stereo eller mono.
Annars kanske det är ljudkortet?

Hasse.

Thänks. Skall kolla.
Men har den där obehagliga känslan att det ändå är jag som gjort något fel.

Här är ett rent och ett distat ljudklipp så kan ni höra när Ocku spelar dobro.

http://koti.welho.com/pmanns/rein_einstsild/r1.wav
http://koti.welho.com/pmanns/dist_einstsild/d1.wav

Jo, det är mycket diskant. Fullt upp faktiskt. Inte för att det skall låta bra, utan för att visa hur de olika elementen återger diskant. Det stora problemet är att alla ljud saknar totalt botten.

03 Mar 2008, 22:50
Profile

16-bit, 44100Hz iaf på filerna du lagt upp
Du har förmodligen PC
Vad har du för ljudkort? Har det funkat till annat än tal/acke förut?

03 Mar 2008, 23:15
Profile

Tror att ljudkortet ocku använder är http://www.behringer.com/UCA202/ .

Idiotcheck [:I]:

Basscut på mikrofon på?
Basscut på miksern på?
EQ på miksern på?
Släng i ett par slutna hörlurar i mikserns out när du bandar in, låter det dobro redan där är det något skumt med miksern. Prova en annan kanal.

Extremt osannolikt scenario, öppen låda ställd x-meter från en vägg. Ljudvågår studsar från väggen mot mikrofonen = Fasfel. Osannolikt är att du har hittat det perfekta avståndet från väggen att allt bas försvinner.

04 Mar 2008, 08:54
Profile ICQ WWW

16-bit, 44100Hz iaf på filerna du lagt upp
Du har förmodligen PC
Vad har du för ljudkort? Har det funkat till annat än tal/acke förut?

Jepp, jag har PC, HP Compaq nx7010 (Varning: Köp inte HP! Köp inte HP! Köp inte HP!).

Ingen aning vad jag har för ljudkort. Det är det ljudkortet som sitter i HP:n.
De några få saker jag bandat förr via U-Control usb-interfacet på denna dator har varit trattfiol samt när jag överfört en vinylskiva på cd.

Hmmm......

Kan det vara så att trattfiolen lät likadant men att jag inte märkte det för trattfiolens frekvens rör sig i dobrons domäner?

Här är trattfiolen på 1 meters avstånd:
http://paradisbacka.fi/trattserenad100.mp3

Kanske jag borde banda in på minidisk istället? Men för att få upp fanskapet på nätet så måste jag ändå överföra det på dator.

För att citera Neil Young: why do I keep fucking up?

04 Mar 2008, 08:58
Profile

Ocku wrote:
Kanske jag borde banda in på minidisk istället? Men för att få upp fanskapet på nätet så måste jag ändå överföra det på dator.

U-controllen har ju adat/spdif-in, om du använder den då du flyttar över ljudet från minidisk till datorn så används åtminståne inte behringers AD-converters.. Om det nu råkar vara så att ljudkortet orsakar detta fenomen.

My money is still on någonstans i kedjan finns ett EQ med opassande inställningar [:D]

04 Mar 2008, 09:09
Profile ICQ WWW

Tror att ljudkortet ocku använder är http://www.behringer.com/UCA202/ .

Rätt! Men det finns väl ett ljudkort i datorn också?
Quote:

Idiotcheck:

Basscut på mikrofon på?
Har testat både och.
Quote:
Basscut på miksern på?
Trippelcheckat att basscut inte varit aktiverat.
Quote:
EQ på miksern på?
Alla pottar på kl. 12
Quote:
Släng i ett par slutna hörlurar i miksern out när du bandar in, låter det dobro redan där är det något skumt med miksern. Prova en annan kanal.

Jag har testat flera olika kanaler på mixern. Men mixern dobrofierar inget annat.

04 Mar 2008, 09:10
Profile

Oukej

Ocku wrote:
Rätt! Men det finns väl ett ljudkort i datorn också?

Men den borde inte alls vara med i ekvationen om du använder u-controllen som in OCH output..?

Aldrig använt audacity, så kan inte gå in på dens inställningar.. Men tycker inte det låter som samplerateproblem. DobroVST plugin anyone? [:I]

04 Mar 2008, 09:43
Profile ICQ WWW

Aldrig använt audacity, så kan inte gå in på dens inställningar.. Men tycker inte det låter som samplerateproblem.

Jag håller med om det. Det kan ligga något i det du säger att det är ett eq-relaterat problem. Men i Audacityn har jag inte pillat på någon eq. Jag vet inte ens var audacity har eq.

En misstanke som slog mig var om jag har haft slingstationen (Boss RC-20XL) inställd på Flat Amp Sim när jag bandade in gitarrerna. Men då borde den skära både bas och diskant. Nu saknas ju basen, men diskant finns det ju nog.

En annan misstanke som slog mig, och nu kan det vara att ni skrattar gott åt detta, är att rummet spelar mig ett spratt.

04 Mar 2008, 12:51
Profile

Förmodligen helt orelaterat, men jag råkade faktiskt ut för ett liknande problem i en Behringer-pryl, nämligen min V-Amp 2. En dag lät plötsligt allt som om de var en fixerad wah-wah framför. Hur jag än vred och pillade med inställningar fick jag inte bort det. Till sist gjorde jag en factory-reset på hela burken och då försvann problemet.

Erik Runeson

04 Mar 2008, 16:16
Profile

Det är bara att konstatera att så där låter det när jag spelar. Punkt.

Slänger upp högtalarfilerna i en annan tråd.
Skillnaderna i volym och ljudkvalitet framträder nog tydligt.

04 Mar 2008, 19:42
Profile

Jag tror du spelar in med datorns inbyggda mik.....
Du har nog inte valt ljudkortet etc
Har du lyckats med det förut?
Jag tror att det är därför som det låter likadant hur du än gör,,,

04 Mar 2008, 20:34
Profile
Reply to topic   [ 17 posts ]