View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 12:53

Reply to topic  [ 26 posts ] 
Vox, problem med "ghost notes" 
Author Message

Post Vox, problem med "ghost notes"
Har nyligen fått en ny Vox AC30H2 Combo(kinatillverkad jubileumsvariant från förra året) ner till studion.

I stort sett helt oanvänd fram till och med förra veckan. Jag har bara lirat väldigt lågt på den för att spela in elementen(2 st Celestion Blue) lite grann och då har den låtit kalas.

Nu i helgen så gasade jag däremot på lite mer. Grundljudet är fortfarande kalas... men på vissa toner(vid riktigt högt i stort sett på alla toner) blir det "ghost notes". För att vara mer exakt, det låter som en svag oktav eller ibland kvint under tonen som spelas. Fenomenet blir tydligare med basigare gitarrer. D.v.s det låter värre med en Les Paul än en Tele(Gibson vs Fender-skämt undandbedes [;)])

Det är inte tillräckligt stark för att irritera vid ackordspel och egentligen inte så hemskt när man spelar tillsammans med andra. Men vid inspelning är det definitivt ett problem.

Min fråga är helt enkelt hur man kan gå tillväga för att kolla vad som kan orsaka problemet.

Min första tanke var att prova andra förstegsrör. Den har ett EF86 som används bara på ena kanalen(fenomenet finns på båda kanaler) och ECC83 i övrigt, för att se om det hjälper.

Tänkte även att prova att driva högtalarna med en annan stärkare för att utesluta dem som felkälla.

Jag hoppas verkligen att lösningen är så enkel som att byta rör. Rören som sitter i nu är original och förmodligen inte av högsta kvalitét. Dessutom har den ju fraktats runt ett par gånger och även om den ser fin ut utvändigt kan den ju ha åkt på ordentliga smällar.

Om det visar sig att inte rörbyte hjälper och högtalarna inte är boven i dramat, vad finns det för andra möjliga problem som kan orsaka såna här missljud?

Har sökt en del på internet och kommit fram till att såna här fenomen verkar ganska vanliga på Vox AC30, men tyvärr inte hittat några konkreta förslag på hur man fixar det. Hoppas att ni rörpulare kan hjälpa mig med idéer. [:)]

Borde iofs finnas garanti kvar på en såpass ny stärkare, men jag är inte förste ägaren och vill helst inte strula med frakt och grejer(den är ursprungligen köpt i Tyskland).

Tack på förhand!

28 Feb 2008, 15:38
Profile

Såhär utan schema, eller provspelning, är det lite svårt att komma med vare sig diagnos eller terapi, men det kan minimeras om man ändrar i B+-linjen; ibland uppstår nån sorts resonansfenomen genom B+-matningen.
Verkar flummigt, ja, men det kan ju löna sig att försöka.
Ändra t.ex värdet på första motståndet som matar preampen.
Avkoppla preampen med ett motstånd och konding till
Ett grundtips till är att höja kapacitansen till skärmgallrena, de är känsligare för modulationer än anoderna.
Det kan också helt enkelt vara väldigt dålig kvalité på lytarna överlag.
Om det är rörlikriktare på din stärkare kan jag inte råda dig att lägga ytterligare en lyt parallellt med första lyten, utan byta ut den i stället.
Finns det katodkondingar på slutrören? prova att koppla ur dem i så fall, och se om fenomenet minskar.
Till sist ett aber: Distortion är inte bara harmoniska övertoner, utan också undertoner, "subharmonics".
It comes with the territory.
Att tweaka och modda handlar om att balansera, att helt ta bort blir inte bra. Sterilt och svårspelat.

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

28 Feb 2008, 19:37
Profile ICQ WWW

Jo, jag förstår att det är svårt att utvärdera vad som kan vara fel på det här viset och jag förväntade mig inte ett "gör så här så kommer det funka"-svar, utan bara lite idéer och förslag från någon med mer erfarenhet. Det tycker jag att jag fick i ditt svar. [:)]

Även om några av sakerna känns som de ligger en del över mitt tekniska kunnande så fanns där några saker jag tror att jag kan klara av att prova själv.

Tack Martin!

BTW
Håller med dig om att dessa "subharmonics" förmodligen utgör en del av karaktären och att man inte ska gå till extremer för att bli av med dem. Jag skulle vara mycket nöjd om de bara gick att reducera en aning. Just nu låter det nästan som en octavider på vissa toner och det är lite väl mycket. I övrigt är jag faktiskt väldigt nöjd med ljudet i stärkaren. [:)]

29 Feb 2008, 10:35
Profile

VOX Custum Classic AC30 made in Kina har ju val av antal mikrofarad elektrolyter på baksidan, "smoothing", 22 eller 44 mfd. Kanske har din EF86-variant samma upplägg?

Detta är annars ett klassiskt VOX-problem, underfiltrering. Och precis som Martin är inne på kan även nya elektrolyter vara kassa eller av undermålig kvalitet, eller så finns lösningen rent av genom en annan åtgärd. Men elektrolytkondensatorerna till i första hand utgångstrafo och skärmgaller låter som en väldigt trolig orsak till problemen. Även de gamla orginalen från Jennings/JMI dras med spöktoner med orginalvärden på elyterna....

29 Feb 2008, 10:45
Profile ICQ WWW

Tyvärr har inte min stärkare upplägget att kunna välja mikrofarad på switch. Men när jag tänker efter så har jag nog hittat det som lösning på att minska spöktoner på kinavoxar när jag googlat runt.

Eftersom både du och Martin tagit upp det så låter det som att elyterna är en lågoddsare. Tack så mycket för infon. Ska försöka skaka fram ett schema och klura ut hur jag ska gå vidare.

Med min tur så fixar jag väl kanske spöktonsproblemet men får en stärkare som låter trist istället. [B)][:D] Hursomhelst är risken stor att jag återkommer med mer frågor.

29 Feb 2008, 11:38
Profile

Är nog ingen risk att förstärkaren låter trist med mer mikrofarad i slutsteget. Lågfiltrerat har i och för sig sin charm men flera av de bästa VOX:ar jag hört rent personligt sagt har haft en 32-50 mfd i nätdelen.

Någonstans där bör också vara gränsen för vad likriktarröret orkar mata, samtidigt tillräckligt om detta nu är lösningen på problemet (vilket finns orsaker att misstänka som sagt, utan att ha sett ett schema eller med kännedom om kvaliten på buken som sitter i nu.)

AC30 är tillräckligt dynamisk i anslaget och öppen i tonen oavsett storleken på filter, för min del blir allt inklusive statiskt brum och annat bara bättre med mer än <i>orginalets"] 16 mikrofarad[:)]

29 Feb 2008, 11:52
Profile ICQ WWW

På en stärkare jag hade med samma problem la jag till en extra konding 20 mfd och ett litet motstånd 20 ohm har jag för mig, direkt efter likriktarröret och innan B+ till anoderna.
Tyckte att det blev bättre och att det funkade bättre än att öka de andra elektrolyterna.

Michael

29 Feb 2008, 13:36
Profile

Michael wrote:

På en stärkare jag hade med samma problem la jag till en extra konding 20 mfd och ett litet motstånd 20 ohm har jag för mig, direkt efter likriktarröret och innan B+ till anoderna.
Tyckte att det blev bättre och att det funkade bättre än att öka de andra elektrolyterna.

Michael

Ett alldeles utmärkt förslag!
Jag föreslog detta i en tråd för ett tag sedan, jag tror Izzy rentav provade.
Men kan t.om nöja sig med 10 Ohm, rippelreduceringen blir ju verkligen dramatisk, utan att märkbart påverka anslaget.

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

29 Feb 2008, 18:35
Profile ICQ WWW

Har inte fått tag på rätt schema än, har mailat Vox för att se om de vill skicka ett till mig.

I helgen öppnade jag upp skönheten och kollade runt lite. Jäklar vad illa konstruerad den är ur servicesynpunkt förövrigt, en jäkla massa grejer man måste lossa på bara för att ens komma åt rören. Men grann att se på är den iaf ur alla tänkbara vinklar. [:D]

Har inte hittat något schema som jag tycker ens påmminner om förstegsdelen. Däremot har jag ett som är iaf ganska nära i slutsteget(det finns t.ex extra högtalarutgångar på min som inte finns på det här schemat och jag har ingen stand by, men i grunden verkar det stämma).
http://www.voxamps.co.uk/downloads/circ ... 3093pa.jpg

För att verkligen kolla upp innan jag gör något dumt. Om jag har förstått rätt är woodstocks förslag att biffa upp motsvarande C45 och C46(22mikrofaradarna) lite(max 50 mikrofarad). Stämmer det?

Den andra förslaget från Michael låter också intressant. På vilket sätt fungerade det bättre tyckte du Michael? Och skulle det gå att lägga in den modden på schemat ovan? Jag är inte hundra på att jag fattar riktigt var de ska in. Jag är trots allt helt grön på rörteknik och vill verkligen känna att jag har så mycket koll det bara går innan jag gör något.

Bara så att jag inte framstår som helt galen(det kanske redan är försent? [:D]). Helt grön vad gäller elektronik är jag inte, utan det gäller bara rörbitarna. Jag har en hel del erfarenhet av att bygga och serva transistorbaserade studioprylar, samt att jag är utbildad elektronikkonstruktör(fast det är digitalteknik... och numera knackar jag bara kod). Jag är iaf inte helt obekant med lödkolvar, kretskort och elsäkerhet. [:)]

Förutsatt att jag förstått woodstocks tips korrekt. Så låter det ganska lätt att utföra. T.o.m för mig. Bara jaga rätt på två passande elyter och byta ut dem befintliga. Eller?

Min tanke just nu är i sånt fall att prova det. Om jag tycker det låter bra och det löser mitt problem så är ju allt frid och fröjd. Om inte så kan jag ju alltid prova Michaels förslag. Låter det vettigt?

Var kan jag förresten hitta bra passande elyter?

Återigen, stort tack till er alla! Det är verkligen grymt att ha tillgång till ett sånt här forum när man är nybörjare. [:)]

03 Mar 2008, 13:54
Profile

sleazy- Det är i första hand motsvarande C5 som du vill öka antagligen, pröva att lägga ända upp till 60 mikrofarad där (3x22mfd.) vilket är inom ramen för vad ett GZ34 klarar i fråga om inrusningsström när allt skall startas upp. <i>Om "] det är en axiell 22 mfd elektrolyt i din förstärkare är det enkelt att lägga till en eller ett par kondensatorer ytterligare paralellt.

Det är EL84:orna som drar mest ström, så det är motsvarande C5 som bör göra den stora skillnaden för "ghost notes". Med din elektronikbakgrund hittar du motsvarande kondensator i din förstärkare lätt!

Som en parentes såg jag något om "a Bass Shift switch has been added (to help preserve tightness while playing loud);" på den modell som jag gissar att du har. Känns som att denna kontroll kanske reglerar det du är ute efter här kanske? http://namm.harmony-central.com/WNAMM08 ... itage.html

03 Mar 2008, 14:49
Profile ICQ WWW

Jag har minne som en guldfisk... men jag är rätt säker på att det var axiella 22 mfd elektrolyter jag såg där. Ska kolla upp en gång extra.

En sak till också, är C5 en typo från dig eller är det jag som är korkad? Det ena utesluter iofs inte det andra [:D] men om du verkligen menar C5 blir jag lite förvirrad...

Jo det är en sån stärkare som du länkar till. Bass shiften reducerar fenomenet, det gör även basminskning i allmänhet. Men då tycker jag inte den låter "rätt". Den finns dessutom bara på EF86-kanalen.

03 Mar 2008, 15:40
Profile

Sorry, C45 skall det naturligtvis vara, för dålig upplösning på skärmen när jag tittade på schemat. Om bass shift bara reglerar EF86-kanalen är detta inte det som eftersträvas här!

Din förstärkare verkar vara en mix av EF86-kanal (tidig AC30/4, fyran efter hur många ingångar den hade) och senare top boost (AC30/6), som Matchless DC30 ungefär? Vi får se vad som sitter i nätdelen i fråga om kondensator då, på ett sätt lite märkligt om man väljer att behålla det underfiltrerade slutsteget när man ändå inte gör en rent klonad vintagemodell. 1960 var det kanske inte lika självklart att man spelade med hög volym och distorsion så med den tidens måttstock var säkert 16 mfd fullt tillräckligt....

03 Mar 2008, 16:07
Profile ICQ WWW

Jag misstänkte att det skulle stå C45. Vill bara vara helt säker på det. Det känns bäst när jag inte är helt hundra på det här med rörstärkare. Nu är det iaf glasklart. [:)]

Jo, det är helt rätt. I manualen(som egentligen är mer av ett reklamblad) så berättar de stolt om att de korsat två klassiker, men tvingats offra vibratokanalen(de rekommenderar sin egen vibratopedal istället [:D]). För att i nästa mening lika stolt förkunna hur "vintagekorrekt" den är. Vilket jag också tyckte var lite motsägelsefullt. [:D]

Jag har faktiskt inte kollat vad det är för värden på kondingarna. Jag skrev bara ut de Vox-scheman jag hittade och jag gjorde en liten snabb jämförelse för att se vilket som var mest likt hur stärkaren ser ut inuti. Jag bara antog att de var på 22 mikrofarad men de kanske t.o.m är på 16 då.

Hursomhelst borde jag inte ha några som helst problem att byta och/eller lägga till någon extra. Är som sagt rätt säker på att de var axiella.

Nu ska jag bara hitta någonstans att beställa kondningarna från. Så sätter jag igång när jag har dem.

Tack igen!

03 Mar 2008, 16:37
Profile

Kan rekommendera F&T-elektrolyter som du hittar hos tyska Banzai, även Tube Amp Doctor TAD i Tyskland, och LH-Musik. TAD:s egna Gold Caps är prisvärda: Kolla![:)]

03 Mar 2008, 20:23
Profile ICQ WWW

LH-musik ligger inte långt från studion(varför tänkte inte jag på dem?) och de hade TAD Gold Caps inne. Så jag hämtar nog upp ett gäng såna i veckan och hoppas jag hinner fixa stärken redan till helgen.[:)]

Tack igen!

04 Mar 2008, 12:36
Profile

Jag hade lagt till en ett motstånd på 10-20 ohm mellan C46 och säkringen och satt en konding till till jord innan detta.
Ripplet och spöknoterna minskade men jag upplevde att det inte påverkade slutstegets "stiffhet" utan den var till karaktären lik hur den var innan.

Michael

04 Mar 2008, 13:10
Profile

Tack Michael, då förstår jag vad du tycker är bättre med den lösningen. Jag provar nog att öka filtreringen först, mest för att jag verkligen förstår hur den lösningen är tänkt att fungera och att den är(verkar) lätt att implementera.

Om jag tycker att ljudet blir lidande, sånt är ju alltid en fråga om smak, så har jag din lösning som backup. Eller så kanske jag provar båda bara för att lära mig lite mer. [:)]

En liten fråga bara. Säkringen du nämner antar jag är F2. Hamnar inte 10-20 motståndet parallellt med choken om man drar det till C46 då? Eller fattar jag fel nu? Jag hänger inte riktigt med på hur det skulle funka fortfarande faktiskt.

Du behöver inte förklara hur det fungerar rent praktiskt. Det kan jag försöka klura ut själv. Tänkte bara se till att jag är hundra på hur den ligger i schemat.

Det bästa vore om du kunde kladda dit dem på schemat(behöver inte vara vackert, bara så att jag förstår[:)]). Fast då skulle du ju behöva någonstans lägga upp bilden sen. Ska som om jag kan kladda in hur jag tolkade att du menade nu.

Sorry om jag är en trög newbie... [:o)] Jag uppskattar verkligen eran hjälp. [:)]

04 Mar 2008, 16:05
Profile

10-20 ohmsmotståndet ska ligga i serie mellan choken och säkringen. Vid den änden av motståndet som går mot säkringen lägger du den nya kondingen mot jord, vid den andra änden av det nya motståndet ska <s>C46</s> c45som är mot jord fortfarande ligga.

Det här med att förklara kanske inte riktigt är min grej får se om det är förståerligt eller om nån annan kan rycka in.

Tar du med schemat eller stärkaren till LH så kan de säkert visa på schemat om du frågar snällt.[:)]

Michael

04 Mar 2008, 21:01
Profile

Det är väl den här varianten ni far efter. Just denna bild är från en Madamp så tänk likritktarrör istället för brygga och andra värden på kondingarna. Och B+-säkringen som du har i din ska sitta ungefär där det nu står 292V, om du är med på vad jag menar.

Image

Jag har för övrigt testat denna lösning i ett flertal stärkare nu och tycker det funkar fint. Man behåller feelingen i slutsteget, men får ännu bättre filtrering.

(Tack Martin för tipset [:)])

/Gunnar

04 Mar 2008, 22:46
Profile

Det var precis så jag menade, tänk va bra med en bild

Michael

04 Mar 2008, 23:27
Profile

Japp, kalas med bild och taqck för den ytterligare förklaringen... men jag är fortfarande lite förvirrad. [:D]

Med Michaels nya beskrivning (och Izzys förtydligande bild) så får jag det till att bli något sånt här.

Image

Där det röda skulle vara de nya prylarna. Fast då ligger motståndet till C45 inte C46. Så då stämmer inte den biten. Är det jag som fortfarande inte fattar eller menade du kanske C45 första gången?

Sen har jag hittat schemat till AC30CC2, som ju är mera samtida med min än det tidigare schemat. Efter att ha kollat lite nogrannare i min så har jag kommit fram till att det också ser ytterligare lite mer ut som min stärkare gör.
Image
Här stämmer t.o.m färgerna på kablarna från trafon. Jag har dessutom ritat om det ytterligare lite för att se se mycket ut som min som möjligt. Tog bl.a bort "smoothing"-kretsen som woodstock pratade om tidgare(den låg i tomrummet som är mellan C3 och C4 nu).

Det var väl inte drastiskt annorlunda mot den tidigare. Säkringarna sitter lite annorlunda och har andra värden. Ser inte ut att påverka något av det jag vill göra väl?

Jag undrar bara vad C2 och C5(små keramiska saker som jag helt missade förra gången jag kollade) fyller för funktion?

BTW
Kondingarna är axiella 22mikrofarad och sitter på små torn på kretskortet. Så det ska nog vara lätt att löda på en till. Kanske blir lite trångt men det ska nog gå.

Tack för att ni står ut med mina frågor[:I][:)]

05 Mar 2008, 22:47
Profile

Om du gör som din övre bild så stämmer det bra om du:
Sätter in en 10 ohmare som du ritat och en plast konding på 100n som du ritat.

Detta kan räcka för du blir av med dina ghost notes men om det inte gör det så är det C45 som du kan öka till 44uf (vilket det sitter i nya voxas, nu förtiden).

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

05 Mar 2008, 23:36
Profile

Quote:
Jag undrar bara vad C2 och C5(små keramiska saker som jag helt missade förra gången jag kollade) fyller för funktion?

Den mindre kondensatorn (C2, C5) har en lägre kapacitiv reaktans (ohm) än den större paralella (C4, C3.) Den kapacitiva reaktansen är ett mått på det ac-motstånd en kondensator har. Den är omvänt proportionell mot produkten av frekvensen och kapacitansen så den mindre kondensatorn ger framför allt effektivare avkoppling av höga frekvenser.

05 Mar 2008, 23:53
Profile ICQ WWW

Tjena Owe, det var ett bra tag sen man hörde av dig! Tack för klargörelsen. Nu tror jag att jag förstått det jag behöver för att kunna gå vidare i det här projektet.

BTW
JCM 800:an rockar på fortfarande. Men den låter inte riktigt lika bra som den gjorde direkt när den kom från dig. Den har spelats otroligt mycket sen dess och har dessutom överhettat en gång(våran idiot till trummis staplade massa skit på den medan vi spelade in, så den fick ingen ventilation). Den låter fortfarande väldigt bra dock, användes på en inspelning i studion så sent som i förra veckan, men är kanske i lite behov omvårdnad.

Nästa gång du har vägarna förbi Stockholm så får du skrika till, så kan vi snacka lite skit och ta en(eller kanske flera [:D]) pilsner i studion. Gitarrer och förstärkare finns det gott om här nere också ifall du skulle vara på det humöret.[:)]

-woodstock
Tack, då fattar jag vad de är till för också.[:)]

Nu tror jag att jag är redo för att fixa det här. Jag ska bara hämta prylarna och så hoppas jag att jag får tid över till att fixa med stärkaren i helgen. Ska prova båda varianterna tror jag.

Stort tack till alla er som hjälpt till.[:)] Jag lovar att återkomma med hur det gick... förutsatt att jag inte omkommer under processen. [:D]

06 Mar 2008, 00:58
Profile

Jag vill bara be om ursäkt för förvirringen jag åsamkade när jag skrev C46 det var naturligtvis C45 jag menade måste vara synen börjar väl bli gammal.

Michael

06 Mar 2008, 10:06
Profile

Inga problem Michael. Det var ju en liten siffra som blev fel bara, sånt händer, och texten i schemat var lite "grötig". Jag uppskattar verkligen din(och alla andras) hjälp och det är ju faktiskt upp till mig att förstå vad det är jag gör innan jag sätter igång. Hade jag varit lite säkrare på vad jag höll på med att hade vi rett ut det fortare. Nu fick det mig att fundera på egen hand ett tag och det var lärorikt i sig.[:)]

06 Mar 2008, 11:34
Profile
Reply to topic   [ 26 posts ]