View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 10:00

Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Ampeg VL1002 - uppdaterat - behöver hjälp! 
Author Message

Post Ampeg VL1002 - uppdaterat - behöver hjälp!
Jag har precis kommit över en Ampeg VL1002 (Lee Jackson), men blev lite konfunderad när jag började titta närmre på den.

Den är märkt med en 120V dekal, men jag misstänker att trafon är omkopplad till 230V eftersom den tidigare ägaren kört den direkt i väggutaget utan mellantrafos...

Det sitter orginal EL34'or i den (känner igen dem eftersom jag haft en VL502 tidigare) men bias-switchen var i 6550-läget... Jag misstänker att rören kan ha fått lite stryk i och med detta... några andra kritiska komponenter jag bör kolla?

Image

Är det någon som har koll på hur trafon ska vara kopplad för att köra den med 230V? Bilden visar hur anslutningarna sitter...

Image

Sen har det varit lite härdsmälta inuti den också. Detta är slutrörssockeln närmast PT'n.

Image

Detta är anslutningarnskontakten till slutstegskortet och de gula trådarna till höger är glödströmen.

Image

Image

Vad säger ni, vågar man dra igång schabraket, eller är det till att börja felsöka meddetsamma?

Schema finns för övrigt här:
http://www.freeinfosociety.com/electron ... .php?id=52

PS alla övriga tips om denna förstärkaren mottas tacksamt. Jag har funderingar om jag nu inte skulle vara helt nöjd med hur den låter...

28 Feb 2008, 18:18
Profile WWW

hej jag har lagat precis en sådan vl1002 o det finns saker du måste fixa på den dels ta bort molexkontakerna som orsakar härdsmälta i stärkarn det är för hög belastning på glöden för att dessa kontakter skall hålla i längden löd även ot kablara på slutstegskortet......

om du kan mecka själv så sök på youtube på lee jacksson ampeg vl1002 så kan du se videoklipp på hur han modifierar dessa alldeles själv[:D][:D][:)]

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image

28 Feb 2008, 18:47
Profile WWW

Jag har faktiskt sett någon video när Lee meckar, vet dock inte om det var just Ampeg VL-serien eller om det var nån annan stärkare.

Förrästen, har du några andra kul mod-tips till en VL1002 så får du gärna maila mig eller fortsätta att brodera ut denna tråden! [:)]

PS. Tror du att det är safe att dra igång den innan jag börjar fixa till den? Är ju jäkligt sugen på att testa den!

28 Feb 2008, 19:13
Profile WWW

alltså det beror på men enligt bilderna så ser det inte lovande ut

kolla dem gula tjocka kablarna (glöden) den ena är lödd direkt o den andra är nästan utbränd ..

i slutändan så brinner kortet upp ( vilket hade hänt på den VL1002 jag reparerade fick tvätta o skrapa förkolant glasfiber i ett par timmar o sen bygga upp med kopplingstråd o mata glöden på varje slutrör

denna stärkare är så att säga en lee jacksson stärkare då han helt utvecklade den

jag skulle direkt byta ut c2 från 0,0022 till 0,022 uf o ta bort
c38 vilket torde öppna upp ljudet o feta till det

byt även ut R2 till 33k kanske R3 till 1,8k o c1 till 1uf

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image

28 Feb 2008, 20:04
Profile WWW

kolla dem gula tjocka kablarna (glöden) den ena är lödd direkt o den andra är nästan utbränd ..

i slutändan så brinner kortet upp ( vilket hade hänt på den VL1002 jag reparerade fick tvätta o skrapa förkolant glasfiber i ett par timmar o sen bygga upp med kopplingstråd o mata glöden på varje slutrör

denna stärkare är så att säga en lee jacksson stärkare då han helt utvecklade den

Tack, jag ska ta och gå över glöden och fimpa molexkontakterna innan jag försöker dra igång den.

Men du tror att kortet klarar sig om jag fixar dessa detaljer? Det ser okej ut i övrigt.

Ska testa och byta komponenterna du föreslagit efter jag fått igång den.

28 Feb 2008, 21:23
Profile WWW

angående 120 volt lappen se länken jag tror den är kopplad för 220 men rekomenderar 240 volts tappning
scrolla ner i mitten så ser du vilka färger som skall kopplas vart på kopplings delen
http://www.freeinfosociety.com/electron ... .php?id=52

Image

28 Feb 2008, 21:33
Profile WWW

zven wrote:

Tack, jag ska ta och gå över glöden och fimpa molexkontakterna innan jag försöker dra igång den.

Men du tror att kortet klarar sig om jag fixar dessa detaljer? Det ser okej ut i övrigt.

Ska testa och byta komponenterna du föreslagit efter jag fått igång den.

dessa stärkare är original rätt till skrikig 80 tals mangel hårdrock[:D][:D]

men är man som jag o vill ha en mer rund o fet ton så går det o trixa mycket med dessa monster för få det där lilla extra

det går ju ej att balansera bias´så en modifikation där är inte helt fel.... men kräver nog att man gör ett ett nytt litet kort med öljetter o distanser för att få plats med det

Image

28 Feb 2008, 21:39
Profile WWW

...denna stärkare är så att säga en lee jacksson stärkare då han helt utvecklade den

Image

Zven

Gäller det även för VL-502? Har en sådan och gillar den skarpt. 502:an låter bra i mina öron när attenuatorn är inkopplad. Utan attenuatorn blir det en torr metallisk ton som jag tycker är för vass.

P.

29 Feb 2008, 11:15
Profile WWW

Bias-switchen har flyttat på sig under frakten, det var det första jag kollade när jag fick den och när jag skickade den att den stod på EL34.
Även glödspänningen ska vara moddad till 220/240(Vet inte riktigt vilket), och det är tre tidigare ägara som har kört den rätt i väggen, men den kanske kan behöva ses över ändå.

Jag önskar att jag kunde vara mer till hjälp, men lycka till iaf!
Hoppas det löser sig med ett mindre jobb.

29 Feb 2008, 11:52
Profile ICQ WWW

Bias-switchen har flyttat på sig under frakten, det var det första jag kollade när jag fick den och när jag skickade den att den stod på EL34.
Även glödspänningen ska vara moddad till 220/240(Vet inte riktigt vilket), och det är tre tidigare ägara som har kört den rätt i väggen, men den kanske kan behöva ses över ändå.

Kanon, då bör läget vara under kontroll!

29 Feb 2008, 18:33
Profile WWW

men är man som jag o vill ha en mer rund o fet ton så går det o trixa mycket med dessa monster för få det där lilla extra

det går ju ej att balansera bias´så en modifikation där är inte helt fel.... men kräver nog att man gör ett ett nytt litet kort med öljetter o distanser för att få plats med det

Fast det är iofs riktigt rejält higain hårdrocksljud jag är ute efter eftersom jag saknar det i de stärkarna jag redan har, så det kanske inte blir så mycket moddande för min del!

29 Feb 2008, 21:24
Profile WWW

zven wrote:

Fast det är iofs riktigt rejält higain hårdrocksljud jag är ute efter eftersom jag saknar det i de stärkarna jag redan har, så det kanske inte blir så mycket moddande för min del!

tja ovanstående moddar tar bla bort den icepiccing diskanten o vilket du kan ta igen på terble potten i fall du vill ha mer diskant...

o även att stärkarn får lite bättre respons tycker jag.... smaken är som baken delad..[;)]

Image

01 Mar 2008, 12:56
Profile WWW

tja ovanstående moddar tar bla bort den icepiccing diskanten o vilket du kan ta igen på treble potten i fall du vill ha mer diskant...

o även att stärkarn får lite bättre respons tycker jag.... smaken är som baken delad..[;)]

Okej, då ska jag nog testa dem ändå. Jag antar att ljudet kommer att funka bra till 80-talsmetal ändå! [}:)][8D]

01 Mar 2008, 14:15
Profile WWW

Ok, då var arbetet igång. Har fimpat molexkontakterna, och lött kabel direkt på kortet. Flyttade också glöden så att den går direkt från trafon till slutrörskortet. Fixade även till fördröjningen på kanalswitchningen och tog bort den där hum balance kontrollen och kopplat centertappen (heter det så?) till jord. Sen tog tiden slut, så jag får jobba vidare nån kväll i veckan.

Zven, du råkar inte ha något layoutschema till VL1002 liggande? Det finns ju inga beteckningar utskrivna på kortet... Har inte lyckats bli klok på hur trafon egentligen är kopplad heller pga avsaknaden av information på kortet...

02 Mar 2008, 22:53
Profile WWW

<font color="red">EDIT: Har testat lite mer nu och en ny uppsättning slutrör kommer nog att göra susen...</font id="red">

Tjena Zven och alla andra som kan tänkas ha synpunkter och tips till mig!

Nu har jag bytt C2 till 0,022 uF, tagit bort C38 och bytt R2 till 33K. Jag ska testa R3 och C1 också när jag fått tag i komponenter.

<font color="red">Är det bara jag eller har ELFA lite halvtaskig service - fick tre felaktiga komponenter (fel värde på ett motstånd och två kondingar med fel RM-mått) och dessutom var det ett flertal standardkomponenter de inte hade på lager utan det var beställningsvaror... (handlade över disk i Malmö)</font id="red">

Resultatet?
Den rena kanalen låter kalasfint! Mycket renare och bättre respons och strängseparation klar förbättring här alltså. Funkar klockrent till strata och tele - har inte testat med humbuckerbestyckad gitarr ännu...

Men distkanalen är jag nog inte helt färdig med känner jag. Vet inte vad det är men det ligger någon fizzig frekvens och stör. Jag ska dock lägga mer krut på att lära mig att ratta den och testa med fler högtalarvarianter - så det kanske inte behövs några vidare modifikationer.

Jag funderar dock på att köra den med ett par EL34'or istället för en kvartett. Är det något speciellt man bör ta hänsyn när det gäller biasinställning och så om jag kör 2 slutrör istället för 4? Jag är medveten om att man får ställa impedansswitchen på halva högtalarens värde.

[:)]

17 Mar 2008, 17:12
Profile WWW

Gäller det även för VL-502? Har en sådan och gillar den skarpt. 502:an låter bra i mina öron när attenuatorn är inkopplad. Utan attenuatorn blir det en torr metallisk ton som jag tycker är för vass.

Kretsmässigt så är det inga skillnader, men de låter nog lite annorlunda. Har hört många säga att de föredrar 1002'an framför 502'an. Jag vet inte varför egentligen... Jag har själv haft en 502'a för ca 10 år sedan och jag var helnöjd med den. Nu är det lite svårt att jämföra 1002'an jag har nu, med hur jag minns min gamla 502'a, men jag tycker att 1002 känns lite fetare i tonen på något sätt - det kan säkert ha med utgångstrafon och 100 Wattarens bättre förmåga att trycka ut basfrekvenserna.

17 Mar 2008, 20:18
Profile WWW

Tack för affären förrästen notuern! Den funkar kanon nu i varje fall efter att jag har fräschat upp den - nu ska det bara i lite nya rör sen ska den hårdköras i replokalen och premiärgigas i början av april!

17 Mar 2008, 20:21
Profile WWW

prova den med 4 st 6v6 or du blir glatt överraskad dock måste det till 2,2-2,7k ohm sgm motstånd 5 watt för att rören skall hålla...

fetar till ljudet oxå[:D]

Image

17 Mar 2008, 22:32
Profile WWW

prova den med 4 st 6v6 or du blir glatt överraskad dock måste det till 2,2-2,7k ohm sgm motstånd 5 watt för att rören skall hålla...

Image

Har även jag moddat min Ampeg. Bytte alla komponenter enligt Zvens rekommendation fast jag satte dit ett 47nF istället för 22nF. Den rena kanalen är mycket behagligare nu. Men....stärkaren börjar käka säkringar. Kan det bli så om rören börja sjunga på sista versen? Det sprakar lite då och då. Rören är från -95 och jag vet inte hur mycket de har gått.

P.

19 Mar 2008, 02:12
Profile WWW

Image

SGM? Är det skärmgallermotstånd eller..?

P.

19 Mar 2008, 12:13
Profile WWW

Har även jag moddat min Ampeg. Bytte alla komponenter enligt Zvens rekommendation fast jag satte dit ett 47nF istället för 22nF. Den rena kanalen är mycket behagligare nu. Men....stärkaren börjar käka säkringar. Kan det bli så om rören börja sjunga på sista versen? Det sprakar lite då och då. Rören är från -95 och jag vet inte hur mycket de har gått.

P.

Kan nog vara läge för ett rörbyte. Har du kollat så att du har en rimlig biasinställning?

20 Mar 2008, 09:30
Profile WWW

Kan nog vara läge för ett rörbyte. Har du kollat så att du har en rimlig biasinställning?

Häromdagen la stärkaren av. Ett trasigt EL34. Bytte rören och nu verkar saker vara normala igen. Ska man ställa in biasen på dessa? Har för mig att det bara är att byta.

p.

20 Mar 2008, 13:48
Profile WWW

Häromdagen la stärkaren av. Ett trasigt EL34. Bytte rören och nu verkar saker vara normala igen. Ska man ställa in biasen på dessa? Har för mig att det bara är att byta.

p.

Du bör alltid justera eller åtminstone kontrollera Bias när du byter slutrören. Det finns ju dessutom en biasjusterpot inuti så det finns egentligen ingen anledning till att inte göra det.

När jag fick hem min VL1002 så gick den lite kallt och lät inte jättekul, men efter biasjustering blev det annat ljud i skällan! [;)] Jag ska dock också byta slutrören då dessa är från 1994-95 nånting.

20 Mar 2008, 14:28
Profile WWW

men som sagt prova 6v6EH ........

it kicks ass at low volym.... stärkarn lämnar då ca 35-40 watt om du använder samma anpassning som original dvs 8ohm in på 8 Ohms utaget men du kan prova med 8 ohm på 16 ohms uttaget då det skall passa bättre mot 6v6 or ger bättre freqvensåtergivning... o återspeglar ca 6000 o ger ca 30 watt

mot rören optimalt borde vara kring 4200

(inte säkert men borde bli så )

Image

20 Mar 2008, 19:41
Profile WWW

japp sgm är skärmgallermotstånd[^]
men som sagt prova 6v6EH ........

it kicks ass at low volym.... stärkarn lämnar då ca 35-40 watt om du använder samma anpassning som original dvs 8ohm in på 8 Ohms utaget men du kan prova med 8 ohm på 16 ohms uttaget då det skall passa bättre mot 6v6 or ger bättre freqvensåtergivning... o återspeglar ca 6000 o ger ca 30 watt

mot rören optimalt borde vara kring 4200

(inte säkert men borde bli så )

Image

Ska testa detta på min 502:a nu när jag ändå måste in och kolla biasen. Har några NOS 6V6 liggandes. Ska bli kul det här...

Förresten ena ändan på motståndet på skärmgallret, den andra ändan...?

P.

21 Mar 2008, 16:23
Profile WWW

Antar att man ökar R1, R2, R..., R... på utgångssteget från 1k till 2,2 - 2,7 k? KOrrekt?

P.

22 Mar 2008, 11:54
Profile WWW

stämmer rätt bra att det är r1 r2 r3 r4 som skall bytas ut till 2,2k är volten uppåt 500volt så rek jag 2,7k i stället

det fina i detta är att ljudet komprimeras lite mer vilket man uppfattar som om man kör på fullt skaft redan vid volymen på ca kl 9 o jag gillar när det andas lite grann

Image

22 Mar 2008, 14:39
Profile WWW

stämmer rätt bra att det är r1 r2 r3 r4 som skall bytas ut till 2,2k är volten uppåt 500volt så rek jag 2,7k i stället

det fina i detta är att ljudet komprimeras lite mer vilket man uppfattar som om man kör på fullt skaft redan vid volymen på ca kl 9 o jag gillar när det andas lite grann

Image

Låter spännande. Har bara 3,4k hemma. Skulle det funka?

P.

22 Mar 2008, 14:56
Profile WWW

det skall funka bra det med ... men var beredd på ett annorlunda ljud...

går man för högt så tycker jag att man kan tappa lite skärpa på toppen

Image

22 Mar 2008, 15:52
Profile WWW

Jag repade med min VL1002 häromdan och den låter riktigt nice. Har inte gjort "steg 2" av modden ännu (R3 till 1,8k o c1 till 1uf), men den ska också testas inom kort.

Jag råkade dock ut för ett ganska högljutt brum 2 gånger under de tre timmarna jag plågade stärkaren (plus att stärkaren har relativt mycket "tomgångsbrum" redan från början). Det försvann när jag slog av stärkaren och satte på den igen efter att den fått vila 10-15 sekunder. Jag är fullt medveten om att rören inte är direkt nya (det är orginalrören som sitter i) och den har förmodligen levt ett ganska hårt liv med många ägare och privatimport från USA (det är ju en US-modell ursprungligen). Är det något annat jag kan/bör kolla upp innan jag byter rören?

6V6'or ska definitivt också testas!

23 Mar 2008, 08:15
Profile WWW
Reply to topic   [ 54 posts ]  Go to page 1, 2  Next