View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 22:33

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Edgar Deluxe? 
Author Message

Post Edgar Deluxe?
Jag och en kompis har starka planer på att införskaffa en Edgar vardera, ryktet är ju gott.
Men hur bra är den, finns där alternativ för samma pengar (och samma kvalitet)?
Vad jag förstått är det en förbättrad kopia på en Tweed Deluxe (vilket jag aldrig spelat på…), innebär det vråldist när volymen är halvvägs eller kan man få ett bra rent/crunch ljud på â€Â

27 Feb 2008, 10:11
Profile

Jag har en Edgar sedan ett år tillbaka och är mer ä nöjd. Byggkvalitén är topklass - jag köpte min färdigbyggd - och jag kunde även få den lite förändrad efter mitt tycke och smak. Sixten har också varit mycket hjälpsam med att svara på alla tänkbara frågor efter det att stärkaren levererats.
Det blir ingen vråldist på halvvolym, åtminstone inte om du har en gitarr med "normal" output. Tvärtom får man vrida på rätt rejält för att den ska börja överstyra. Jag har inte jämfört med en Fender Deluxe, så där kan jag inte säga något. Jag tycker Edgaren har ett rått ljud med mycket kärna, ingen risk att man försvinner i ljudbilden.

27 Feb 2008, 12:59
Profile WWW

Kan bara instämma i hyllningskören. Kalasbra grejor med toppkvalitet i en liten förpackning som räcker långt. Tyvärr så har jag inte A/B:at den mot en ren "delux" så där kan inte heller jag fylla i med några uppgifter.

Tror det är svårt att komma upp i samma kvalitet för dom pengarna. Visst finns det hyggliga tillverkare av liknande stärkare på andra sidan pölen, men det finns ju klara fördelar med att ha tillverkaren här i landet. Om man skulle vilja modda eller dylikt så har man ju tillgång till upphovsmannens kunskap direkt.

27 Feb 2008, 17:38
Profile ICQ WWW

( kanske svårt att säga beroende på vilka högtalare man har )
Men klarar den tex att spela rent med ett trumset ? innan den börjar dista ?
/Hans.

27 Feb 2008, 19:35
Profile

Om du bor i Stockholmstrakten kan du testa den vi har i verkstan.

/Uffe

http://www.guitarlabs.se

27 Feb 2008, 20:03
Profile WWW

En annan stor skillnad mot dom 5E3:or som dom säljer på andra sidan pölen är att du får en mycket bättre brusfiltrering än dom rena deluxe-klonerna dom säljer där.
Jag har också en sen ett år tillbaka. Måhända är den inte så Edgar längre efter alla munspelsmodifieringar? Kallar den Edwin numera..

En god ton är wiktigare än vatt

27 Feb 2008, 22:33
Profile WWW

men räcker den till i volym om man har en vild trummis i bandet ?
& vill ha ett rent ljud ? Orkar den att boostas upp så man hörs ordentligt live på ett solo?
räcker dom 12watten
( jag funderar också på att köpa en men vill veta hur högljudd den är , så svara gärna [:)] )

28 Feb 2008, 17:48
Profile

innebär det vråldist när volymen är halvvägs eller kan man få ett bra rent/crunch ljud på â€Â

01 Mar 2008, 22:59
Profile

ursäkta om jag kapar [:I]
& vill ha ett rent ljud ? Orkar den att boostas upp så man hörs ordentligt live på ett solo?
räcker dom 12watten
( jag funderar också på att köpa en men vill veta hur högljudd den är , så svara gärna [:)] )

Det är väldigt svårt att svara på den frågan. Med ett högtalarelement med låg verkningsgrad och som spricker upp tidigt så räcker det inte. Men då räcker inte en 100 watts Hiwatt heller för det är högtalarelementet som distar först i ekvationen.

Kopplar du Edgarn in i ett skåp med element med hög verkningsgrad och som spricker upp väldigt sent, så räcker effekten mycket längre än vad man skulle tro.

Med GZ34 som likriktare så får du dessutom lite mera effekt ut innan förstärkaren börjar gå på knä.

Men om du har en vild trummis i bandet så antar jag att du inte heller sjunger utan mikrofon. Då kan den enklaste lösningen vara att du slänger en mikrofon framför D-luxen.

Frugan har en Edgar och det är definitivt en av mina favoritförstärkare.

01 Mar 2008, 23:08
Profile

ursäkta om jag kapar [:I]
räcker dom 12watten

Om du bygger den själv är det dessutom en baggis att pula in en större PT och konvertera den till 6L6:or. Sen har garanterat du senare spräck och om du drar på lite till, Neil Young ljud.

En god ton är wiktigare än vatt

02 Mar 2008, 22:45
Profile WWW

http://www.ceriatone.com/productSubPage ... mplete.htm

Twaaang!

03 Mar 2008, 11:08
Profile

04 Mar 2008, 19:59
Profile
Reply to topic   [ 12 posts ]