View unanswered posts | View active topics It is currently 14 Aug 2026, 23:01

Reply to topic  [ 8 posts ] 
NAM A2 - Sommarens stora snackis. Någon som provat? 
Author Message

Post NAM A2 - Sommarens stora snackis. Någon som provat?
Jag kör i och för sig med analoga förstärkare, men jag tycker att det är intressant med utvecklingen av förstärkarsimulatorer och har provat en del prylar. Universal Audios UAFX-prylar är det som har funkat bäst för mig av det jag provat.

Nu verkar "alla" tycka att Neural Amp Modeler Architecture 2 (NAM A2) sopar banan med all annan teknik, i alla fall om man nöjer sig med att modellen är helt fast och inte går att justera utan att alla justeringar får göras med eq och annat innan eller efter "modellen".

https://www.neuralampmodeler.com/post/a2-is-released

https://www.tone3000.com

Jag har inte provat någon A2-modell av fyrhåls-Marshall, Vox eller Fender DR, utan bara provat en metal-variant (Stormblade) som i och för sig imponerade på mig, men som förstås inte går att använda till typiska Marshall-, Vox- eller Fender DR-ljud.

Är det någon här som har provat någon A2-modell av fyrhåls-Marshall, Vox eller Fender? NAM A2 är open source, så man kan prova gratis om bara har en lämplig Mac eller PC att installera på. Jag ska prova en Ampeg på en tidigare inspelad (ren) bas-tagning i kväll tänkte jag och så snart jag får tid ska jag se hur en modell av någon gammal Super Lead låter.

10 Aug 2026, 16:47
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: NAM A2 - Sommarens stora snackis. Någon som provat?
Blev iaf medveten om NAM formatet och sajten med profiler när jag köpte den lilla Valeton GP-5 pedalen som stöder nedladdning och iaf nedskalad körning av NAM (A1)

Sedan har man ju hört om utvecklingen med A2 och att det ska vara ett lyft jämfört med tidigare generation. Nu säger Valeton själva på instagram
https://www.instagram.com/p/DaT78joD3Zm/
att stöd för
att köra A2 med GP-5 ligger i pipelinen och snart kommer att fungera.
Fan trot, men det vore kul om det stämmer och blir verklighet. Om jag inte provar med datorn tidigare så kommer jag naturligtvis ha all anledning att prova och botanisera bland olika förstärkare som finns tillgängliga om man kan använda dem med GP-5an.

Det är väl också en del av revolutionen, att det går att köra A2 profiler på ett processorchip för 50 spänn.

Så jag har inte testat men det ligger helt klart på "to do" listan.

10 Aug 2026, 21:36
Profile ICQ WWW

Jag provade att ersätta en UAD Ampeg SVT-VR med några olika NAM 02 Ampeg-modeller, men det slutade med att UAD:n fick sitta kvar. Den lät i mina öron mer som en "riktig" förstärkare"och mer som jag vill ha det. https://www.uaudio.com/products/ampeg-svt-vr?srsltid=AfmBOoqLLYnPwjoKUJXTt2R4th1sdcRIBZo4gQVzJ6iIxOzLazm9rGlu

Jag ska prova och se om jag hittar någon bra NAM A2 Super Lead + 4x12-modell.

Än så länge fattar jag ingenting av NAM A2-hysterin. Men jag har provat alldeles för lite själv för att ha bildat mig någon ordentlig uppfattning.

11 Aug 2026, 12:31
Profile ICQ YIM WWW

CarlM wrote:
Jag provade att ersätta en UAD Ampeg SVT-VR med några olika NAM 02 Ampeg-modeller, men det slutade med att UAD:n fick sitta kvar. Den lät i mina öron mer som en "riktig" förstärkare"och mer som jag vill ha det. https://www.uaudio.com/products/ampeg-svt-vr?srsltid=AfmBOoqLLYnPwjoKUJXTt2R4th1sdcRIBZo4gQVzJ6iIxOzLazm9rGlu

Än så länge fattar jag ingenting av NAM A2-hysterin. Men jag har provat alldeles för lite själv för att ha bildat mig någon ordentlig uppfattning.

Kanhända att hysterin stavas gratis :)

11 Aug 2026, 13:22
Profile ICQ WWW

Obi wrote:

Spöar vilken Kemper som helst, används sånna uttryck också :mrgreen:

11 Aug 2026, 13:34
Profile ICQ WWW

Obi wrote:
CarlM wrote:

Så kan det vara. För mig spelar det ingen roll om något kan köras i ett processorchip som tillverkarna enligt bland annat Glenn Fricker och andra youtubers, betalar $3 för. Det intressanta är ju om något kan bli klart bättre än det som finns och nog bra för de som inte är jätteimponerade av de alternativ som finns.

Last edited by CarlM on 11 Aug 2026, 19:58, edited 2 times in total.

11 Aug 2026, 17:23
Profile ICQ YIM WWW

Obi wrote:

Och säger man namnet jättesnabbt låter det nästan som …Neuralquadcortex…
:lol:

11 Aug 2026, 19:06
Profile

Jag har funderat på att införskaffa en dedikerad NAM-player ett tag, Sonulab är väl den som jag är mest sugen på.
Det är väl bara en tidsfråga innan vi ser lågprisspelare som kör A2 full-filer okonverterat.

Den andra gitarristen i vårt band har hört första generationens NAM ett tag och det låter bra tycker jag.

14 Aug 2026, 14:32
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 8 posts ]