Re: Greco..o.s.v...(Ibanez)
bummer wrote:
CarlM wrote:
Fast en gammal japansk Squier från 80-talet är ju i praktiken en Greco byggd av Fuji-Gen. Och Greco från 1978-82 är ju extremt välgjorda Fender-modeller, så det är ju inte så konstigt att en finsmakare som Clas Y plockade ut en sån.
Fujigen bygger gitarrer idag också, bl.a. deras eget märke FGN. Kan ju vara ett bra alternativ då Fender retat upp halva gitarrvärlden, och är frälsta av AI.
Här är den billigaste med deras egna mickar (finns en dyrare med Seymour Duncan också)
https://www.youtube.com/watch?v=AEMFrY29M84&t=403sSen så finns ju Tokai också
https://www.youtube.com/watch?v=ppK-0CIMqgEFender American Vintage 57 Strat vs Tokai Goldstar Sound - Can the Japanese compete for £650 less?
https://www.youtube.com/watch?v=KNAP5JJMzGo&t=58sFinally Checking Out The Tokai Guitar Hype
Min kommentar handlade mest om att det inte var så konstigt Clas Yngström som kan mycket om gitarrer och är noggrann föredrog en gammal Squier framför en USA-Fender.
Jag känner väl till Tokais guldålder och har själv en Tokai från den tiden. Tokai verkar varit först med att köpa in amerikanska vintage-gitarrer som man noggrant kopierade. Något som snabbt inspirerade flera andra japanska företag att göra samma sak. En av de tidigaste att hänga på var Kenda Shokai som äger Greco-märket som flyttade produktionen till Fujigen och skruvade upp ambitionerna rejält. Det som särskiljer Greco från de andra var ju att det var Grecos Fender-kopieringsverksamhet som gjordes om till Squier när Fender tillsammans med Grecos ägare Kenda Shokai och Fujigen (som tillverkade Grecos Fender-modeller från 78-82) startade Fender Japan och började tillverka Squier-modeller hos Fujigen 1982.
Men Fender hade nog inte ambitionen att tillverka de bästa möjliga gitarrerna i Japan, utan man ville möta konkurrensen från de japanska kopierarna samtidigt som man kunde erbjuda ett billigare alternativ till sina USA-tillverkade modeller. Kanske det var därför man beställde gitarrer med kroppar av lind/basswood och att specarna från Grecos modeller delvis förenklades. Fortfarande väldigt bra gitarrer, fast inte lika påkostade som många av Greco-modellerna från 78-82.
Fender (FMIC) är fortfarande en gigantiskt kund för Fujigen. Det kanske förklarar varför FGNs Fender-modeller skiljer sig en del från originalen och snarare är mellanklassmodenller än toppmodeller. Fujigen är huvudsakligen en legotillverkare som kan tillverka på en massa olika kvalitetsnivåer, beroende på vad som beställs. Fender beställer till exempel dyra, påkostade Gretsch-modeller från dem (och Terada), samtidigt som man åt andra märken kan bygga mycket enklare instrument. Så bara för att något är tillverkat av Fuji-Gen så behöver inte det betyda att det har en viss kvalité. Jag har och har haft en hel del gitarrer som har varit tillverkade av FujiGen (Gretsch, Ibanez, Greco, Fender) och alla har varit bra eller riktigt bra, även om den med lind-kropp inte föll mig i smaken ljudmässigt och därför såldes vidare.