View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Jun 2026, 20:50

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Han är tillbaka: Where Does The Tone Come From.. 
Author Message

Post Han är tillbaka: Where Does The Tone Come From..
https://youtu.be/K-vIeA7yy6Q?si=3Xdz7uiKadScQT9C

Kul, ju.
Jag har alltid haft uppfattningen att det är bättre att bilda sig en egen uppfattning än att lyssna på vad andra säger.
Om jag själv inte kan höra någon skillnad, så spelar det ingen roll hur bra andra säger att något är.

Jag kommer så väl ihåg när vi satt i studion runt år 2000 med ett stort, dyrt Mackie digitalbord och dubbla Korg 1212-kort (20 bitars), tror jag de hette. Vi lyckades aldrig få den där toppkvaliteten som man hörde på skivor eller från andra studios. Vi satt och ojade oss och tänkte att vi måste köpa Pro Tools med Digidesigns tillhörande interface (24 bitars) som kostade en förmögenhet, på den tiden var man ju tvungen att ha deras hårdvara för att programmet ens skulle fungera. Då skulle allt lösa sig och våra inspelningar och mixar bli superproffsiga.
Så vi köpte Digidesigns prylar, och vips... ingenting lät bättre. Det visade sig helt enkelt att det var vi som var för slarviga och orutinerade som trodde lösningen skulle sitta i prylarna. :shock:

Samma sak gäller allt..typ MP3. En välkodad MP3 kan jag inte höra någon skillnad på jämfört med en okomprimerad fil, trots att "alla som visste vad de pratade om" hävdade att "MP3 låter skit". Visst, det är inget optimalt format, men att påstå att man hör skillnad? Nja, det gör inte jag som ändå har ljud som jobb sedan 1998.

PS. såg att han utvecklat tonewood frågan ytterligare. I första tonewoodfilmen menade folk att arbetsbänken är ju gjord av trä. Doh!
https://youtu.be/oVOE2vAVGOI?si=uTIv1W2JCjY8nBcY&t=273

Last edited by 4trax on 29 Jun 2026, 11:49, edited 1 time in total.

29 Jun 2026, 09:42
Profile

Post Re: Han är tillbaka: Where Does The Tone Come From..
Jag har kommit till samma sak.

Jag följer inte de senaste trenderna och jag vet vad som låter bra i mina öron... när jag hör det.

29 Jun 2026, 11:47
Profile ICQ YIM WWW

Man har ju börjat odla trä även om det inte är fullt utvecklat. Man kan få nästan vilka egenskaper man vill med träslag hårdhet densitet etc.

Tillsammans med 3D bioprinting så kan man så småningom t ex göra färdiga optimerade Les Paulkroppar med färdig lönntopp uppepå som en enhet utan att en enda
fräsmaskin eller limning behöver vara inblandad. Dessutom kommer man kunna göra dem så de blir exakt lika i egenskaperna varje gång.

29 Jun 2026, 12:38
Profile ICQ WWW

4trax wrote:
PS. såg att han utvecklat tonewood frågan ytterligare. I första tonewoodfilmen menade folk att arbetsbänken är ju gjord av trä. Doh!

Grabben har uppenbarligen inte hört talas om mikrofoniska pickups.

29 Jun 2026, 14:31
Profile

Marshall wrote:
4trax wrote:

Grabben har uppenbarligen inte hört talas om mikrofoniska pickups.

Jo, man förstår ju var du står. :lol: vilket är helt ok!
Men det måste väl ändå var mer än 95% icke mikrofoniska pickuper som sitter i alla gitarrer world wide.

29 Jun 2026, 20:08
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]