| Author |
Message |
|
Lynxtrap
|
 Hörlursförstärkare
Det har inte hänt nåt här på nästan två månader, så nåt måste man väl hitta på Har kommit över en mängd gamla rör, bl.a ett antal 6AS7. När jag googlade runt så upptäckte jag att det verkar vara "en grej" att bygga hörlursförstärkare utan utgångstrafo med detta rör som slutsteg. Jag hittade bl.a nedanstående schema. Nån som har erfarenhet av nåt liknande? Och är det nödvändigt med så här omständig strömförsörjning? Likriktad glöd är säkert bra, men tre trafon..?
Attachments:
OTL headphone amp_1.jpg [ 63.52 KiB | Viewed 236 times ]
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 25 May 2026, 16:49 |
|
 |
|
peterh
|
 Re: Hörlursförstärkare
Hej, tre trafon är sannolikt "då man hade dem"
Man har högre spänning till förröret men troligen kan man klara sog med en B+ Likriktad glöd kan hjälpa att få bort en sorts brum men sannolikt behövs det inte här.
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 25 May 2026, 17:30 |
|
 |
|
Tubis
|
Känns som man puzzlat ihop från vad man fick tag i. Ser att 6AS7 drar en formidabel 2.5A i glöd och det är singel glödtråd så inte humbucking och steget är single end.
Det jag undrar är säkerhet här. Poppar utgångskondingen har du katod DC ut och poppar även röret har du full B+ ut. Eller missar jag något?
_________________ Johan Hansson
|
| 25 May 2026, 18:04 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Jo jag tänker att man väl borde klara sig med en B+ linje så länge spänningen ligger nånstans kring 120V, och en glödlinje. Kanske en balanspot vore bra om man kör med AC på glöden? Tänkte att man borde kunna hitta nån lämplig trafo t.ex i Hammonds sortiment eller helst nån toroid.
Det där med säkerheten ja, det är nog bara kondingarna mellan öronen och katodspänningen. Det finns kanske något ytterligare sätt att säkra det? Har sett att det säljs såna här s.k. OTL hörlursförstärkare även kommersiellt. Vet inte riktigt varför man har parallella kondingar på utgångarna, blir det kortis i en av dem lär väl inte den parallella göra någon nytta.
Jag skulle knappast använda oktalrör i försteget om jag får för mig att bygga, troligen nån 12A_7 variant.
|
| 25 May 2026, 21:00 |
|
 |
|
peterh
|
Nu är ju schemat ritat av en som gärna överdriver och inte har riktigt klart för sig. Utgångskondensatorerna bör dmensioneras efter den impedans som hörlurarna har, och för 800 ohms lursr är några uF tillräckligt. Lägre värden gör ochså risken för problem mindre. Parallella (electrolyt)kondensatorer är snarare för att imponera på kompisarna. Likaså kommplingskonensatorerna är enormt överdimensionerade.
Jag antar ( gissar) att en B+ på 200 + 250V är tillräckligt för att lineariten i rören skall bli hyfsad, beror naturligtvis på vilka rör man väljer.
Bygg och delge resultatet !
|
| 26 May 2026, 09:04 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Tackar, får kolla efter lämplig trafo och göra ett nytt schema. Så fort som möjligt innan jag får för mig att komplicera audiodelen med tonkontroller, flera rör m.m.  Jag lär i varje fall använda 6AS7(GA) eftersom min lilla stash är upphovet till projektet. Om det är det mest optimala röret för ändamålet vet jag inte. Det tycks ha ansenlig kapacitet att dra anodström - och glöd som nämnts. En liten bastukamin. Men så ser det säkert coolt när man monterar det på ovansidan 12AY7 kunde kanske vara en kandidat till försteg? Läste nånstans att det blir för lite drivning med ECC82. I stället för parallella kondingar på utgången kunde man kanske ha två i serie bara som en extra säkerhet?
|
| 26 May 2026, 16:29 |
|
 |
|
peterh
|
Lynxtrap wrote: Tackar, får kolla efter lämplig trafo och göra ett nytt schema. Så fort som möjligt innan jag får för mig att komplicera audiodelen med tonkontroller, flera rör m.m.  Jag lär i varje fall använda 6AS7(GA) eftersom min lilla stash är upphovet till projektet. Om det är det mest optimala röret för ändamålet vet jag inte. Det tycks ha ansenlig kapacitet att dra anodström - och glöd som nämnts. En liten bastukamin. Men så ser det säkert coolt när man monterar det på ovansidan 12AY7 kunde kanske vara en kandidat till försteg? Läste nånstans att det blir för lite drivning med ECC82. I stället för parallella kondingar på utgången kunde man kanske ha två i serie bara som en extra säkerhet? Man vet ju inte om den ena av två seriekopplade kondingar får kortis. Kör du med poly kondingar med 400 volt märkspänning. Och då kanske man kan vilja ha parallela för att komma upp i capacitans, beroende på hörlurens impedans. Ellyter kan ha större risk för kortis än poly* . En zenerdiod parallelt med katodmotståndet till 6AS7, förspänd att börja leda om spänningen över katoden blir "för stor" dvs motståndet brunnit, kan skydda speciellt om man säkrar B+ med tillräckligt liten säkring. ECC83 är allmänt förekommande och skall kunna driva slutrören.
|
| 26 May 2026, 20:42 |
|
 |
|
lampuradio
Joined: 21 Jul 2015, 12:14 Posts: 1388 Location: Vallentuna
|
Vad är rimlig impedans för nutida hörlurar? Jag minns att jag hittat 600 Ω lurar förr, vilket ju funkar fint även i OTL rörslutsteg. Att använda 6AS7 som katodföljare på utgången borde funka fint, men det finns ingen anledning att lägga sig högt i anodström - lurarna behöver inte mycket uteffekt. Det skulle ju också gå att göra slutsteget som "single-ended push-pull", men då går det ju åt ett rör per kanal.
Att ha en konding på utgången är väl klassiskt? Har inte hört att det är vanligt att det går åt skogen pga genomslag eller liknande. Det gäller förstås att ha god marginal till maximala spänningen. Två i serie är såklart inte fel, men då lär man ju ha dubbla kapacitansvärdet mot vad man räknat ut är det som behövs. Att lasta ner utgången med ett motstånd på typ 1 kΩ är kanske inte helt fel.
|
| 26 May 2026, 21:24 |
|
 |
|
Obi
|
lampuradio wrote: Vad är rimlig impedans för nutida hörlurar? . De flesta ligger mellan 32 och 250 ohm. Fler mot det lägre spannet 32-85 ohm. Verkar inte vanligt med 600 ohm som t ex gamla AKG K240 monitor m fl.
|
| 27 May 2026, 10:11 |
|
|