Re: Telecasterhals på tradera
Marshall wrote:
Jag tror de svarta originalprickarna bytts mot pearloid i efterhand. Fender gjorde inga lönnbrädor med pearloid 1973 (eller -75 om det nu är korrekt år). Stämpeln ”HERB G.” talar väl för att Fenders halsmakare Herbert Gastelum varit inblandad nånstans i processen.
Inte troligt att det varit en rosewood-bräda. Koden ”03” på halsklacken konnoterar ”maple neck”. Koden ska vara 8-siffrig men de 2 första siffrorna verkar bortslitna, sannolikt varit ”13” för telecaster. Hela koden skulle isf ha varit 1303 2853.
Google AI säger att 28 är vecka 28 och 3 är 1973; 5 skulle kopplas till en viss station eller maskin i fabriken. Duchossoir säger 1991 att de fyra sista siffrorna inte har någon tolkbar innebörd men AI menar att man numera knäckt det problemet.
Det vore intressant att se de små dotsen som sitter på halsens sida längs med tjocka E-strängen; är dessa svarta eller pearloid?
Tack för input. Verkar vara lite delade meningar om hur de här halsdatumen är efter april 1973.
På sidan Fuzzfaced , telecaster neck dates and other markings (kan inte länka pga regionens virusblock tyvärr) så säger man som du 13=regular telecaster 03 Maple neck (men samtidigt verkar 03 kunna vara RW med skunk stripe och valnötsplugg) 00 och 01 är alltid RW . 28 skulle vara veckan, 5 året 75 och sista siffran dag i veckan enligt dem. Men enligt vissa kan också de två sista siffrorna vara omkastade ibland.
Jag var lite sugen på den men som ett billigt alternativ till min förmodade tidiga 70-talskropp men det där med prickarna var skumt så hoppade på den.