View unanswered posts | View active topics It is currently 17 May 2026, 23:54

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Jam i replokalen? 
Author Message

Post Jam i replokalen?
Jag har hållit på med musik i många år, alltid som amatörmusiker, tidvis i sådan omfattning att det genererat behövlig biinkomst. Detta hör ju iofs inte hit egentligen, utan bara för att beskriva min nivå!

Efter flera år av frånvaro från aktivt musicerande har jag åter börjat lira i lite olika konstellationer och kan märka en viss förändring i replokalen mot förr.
Förr brukade ett rep börja med lite snack om ditt och datt, stämning av instrument, följt av ett litet jam för att mjuka upp fingrarna, stämband och andra kroppsdelar!
Synergieffekten av jammandet var att det ibland föddes en låtidé, eller annan musikalisk ide, plus att man utvecklade en lyhördhet i orkestern, en förmåga att läsa av varandra. Det där att det krävdes bara ett ögonkast för att veta att det är sista rundan på ett solo eller att nu är låten slut efter rundan!
Givetvis var målet att repa låtarna till man kunde dom utan hjälp av papper. Låtpärm på scenen var förbjudet!

Nuförtiden är det nästan som en arbetsplats, jag slår på förstärkaren och stämmer gitarren, sen kommer frågan från den självutnämnde ledaren "vilken låt börjar vi med"? Troligen för att skapa en känsla av demokrati! Efter fattat beslut följs det av ett intensivt bläddrande i låtpärmen, följt av några korta direktiv från ledarfiguren, ofta i form av "vem räknar in".

Jag underskattar givetvis inte vikten av ordning och struktur i replokalen, att man ibland måste traggla för att få det rätt, men fan vad lätt man tappar spelglädjen när man inte har möjlighet att även leka med musik i ett jam!

17 May 2026, 08:39
Profile

Post Re: Jam i replokalen?
Hänger inte det där ihop med att när man var yngre så hade man oceaner av tid? Och att replokalen var "kompisrummet" man hängde i med polarna? Those were the days...

George Harrison

17 May 2026, 08:58
Profile

pudas wrote:
Nuförtiden är det nästan som en arbetsplats, !

Om syftet med de där banden i huvudsak är att dra in pengar så kanske bandledaren och några till betraktar det som en arbetsplats?

Om det däremot är hobbyband som man spelar i första hand för att det är kul och kanske generar en och annan spelning av egenintresse så låter det märkligt stelt. Men det kanske är som polytone skriver. Tiden blir mer dyrbar ju äldre man blir.
Men jag är nog lite som du. Jag ser ett värde i att "flamsa" lite socialt och jamma.

17 May 2026, 09:09
Profile ICQ WWW

Polytone wrote:
Hänger inte det där ihop med att när man var yngre så hade man oceaner av tid? Och att replokalen var "kompisrummet" man hängde i med polarna? Those were the days...

Så kan det säkert vara, men inte i mitt fall. Jag började spela i band rätt sent, jobbade själv heltid i industrin och så gjorde minns bandkollegor också.
Jag tror att det snarare beror på att det är andra tider nu och att folk tänker annorlunda och man spelar av andra orsaker.

17 May 2026, 09:20
Profile

Jag undrar vad det är för musik ni spelar? Är det originalmusik eller ett coverband? Är det ett coverband så känns det rimligt att hoppa över jamet och gå direkt på låtpärmen tycker jag. Är det däremot originalmusik så är ett jam guld för att hitta idéer till nytt material.

George Harrison

17 May 2026, 10:03
Profile

Polytone wrote:
Jag undrar vad det är för musik ni spelar? Är det originalmusik eller ett coverband? Är det ett coverband så känns det rimligt att hoppa över jamet och gå direkt på låtpärmen tycker jag. Är det däremot originalmusik så är ett jam guld för att hitta idéer till nytt material.

Nu senast var det ett äkta ”gubbaband” med covers på det vanliga tugget av creadens och Stones å lite blues.
Innan dess var der country-rock, också covers
Och innan dess ett band med bara eget material i singer song writer facket.

Men jag ser inget större sammanhang, kan ju vara så enkelt att med ökad ålder blir folk väldigt stiffa, livrädda att göra.
musikaliska misstag

17 May 2026, 11:12
Profile

Att jamma är inte för alla och har aldrig varit för alla.
Krävs också viss skicklighet om det ska kunna bli kul och givande.
Annars är risken att det låter och känns som ett tjatigt, skramligt och osvängigt inbrott i en musikaffär....
Men när alla är gott vuxna, hyfsat duktiga och känner för att leka och skapa, så kan nästan vad som helst hända... 8)
Japp, jag gillar att jamma.

17 May 2026, 15:50
Profile ICQ YIM WWW

Det man får komma ihåg är att en del (ganska många) medlemmar i 'demoband'
är lata per definition.

Att jamma genom repen blir ett sätt att slippa anstränga sig genom att faktiskt öva på instrumentet och låtar hemma mellan repen.
Man kan känna en svag mögeldoft när vederbörande öppnar sin gigbag/case som ställts svettigt i ett hörn för 2 veckor sen.

Samma individer tror att man blir 'tightare' av att repa samma 10 låtar flera år, vilket inte kommer ske på 100 år
om man inte steppar upp sitt spel själv.

Jam har sin roll absolut, men att komma till repan med nästan färdiga riff/låtar är bättre.

Kommer man med bra låtar och själv kan bära upp dessa är det Ok att vara 'bandledare' om övriga deltagare
har lågt driv/initiativ, annars blir det ju inget gjort utöver det sociala.

Följande gäller ju om personer faktiskt dyker upp på rep, inte ställer in eller är konstant 2 timmar sena.

17 May 2026, 17:40
Profile ICQ WWW

Väldigt intressant och tänkvärt att läsa alla era inlägg!
Bra för att förstå hur "andra" har det med repandet.
Jag har ofta upplevt att jammen där vi tar ut svängarna,
kanske med nån känd låt som bas,
känns mycket mer musikaliskt givande än repen av en speciell låt.
Men jag kan också ge arrangement-repandet mycket tid
för att se till att det "svänger som det ska" i bandet.
Gör jag musik helt själv så tas svängarna ut väldigt.

17 May 2026, 20:20
Profile
Reply to topic   [ 9 posts ]