View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2026, 16:28

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Trasig (?) original P90 LP Goltop 1955 
Author Message

Post Trasig (?) original P90 LP Goltop 1955
En bekant till mig äger en riktigt fin 1955 Golt Top. När han plockade fram den häromdagen var stallmicken död.
Jag har öppnat "bakluckan" och switchluckan och konstaterar följande.
Det finns ingen resistans mellan stallmickens ingångsöra och jord. Alla potar på fullt givetvis. Halsmicken låter som den ska.
Med gitarren inkopplad fungerar halsmicken både i övre och mellanläge.
I mellanläget blir det ett litet mindre volymdropp som väl stämmer med att micken då möter ca 250 khom mot jord istället för ca 500.
I mellanläget fungerar också alla fyra potentiometrarna. Det talar för att felet ligger i stallmicken själv.
Som ni förstår vill jag ogärna börja riva runt i onödan i en sån gitarr.
Så tänker jag rätt kring felsökningen här?
Om det nu visar sig att stallmicken kolapsat (vilket tydligen händer ibland pga ålder) så funderar jag på vem som i förhållande till värdet på gitarren är bäst lämpad att linda om den.
Det finns väl många som är kapabla men ur värdesynpunkt skulle den kanske skickas till ThroBak som sitter på original lindningsmaskiner och kanske originaltråd?
Det är klart att det är korksniffning men det är ju i viss mån hela prisbilden kring de här gitarrerna också och det är ju det och kulturvärdet och inte bruksvärdet som egentligen är grunden till frågeställningen.
Tankar emottages gärna kring detta.
Bosse

25 Apr 2026, 10:17
Profile

Post Re: Trasig (?) original P90 LP Goltop 1955
Kinkig situation.

Om den behöver lindas om är det av någon som Jon på Throbak. Finns säker fler som kan göra jobbet, men det ska vara någon man kan lita 100% på.
Vet f.ö. inte om Throbak har maskinen för P90, men kanske rätt tråd?

Om micken är död behöver det inte vara så illa utan det beror på VAR tråden är defekt. Om det t ex är tidigt kan ett proffs linda av ett antal varv och fixa till det.

Om det verkligen krävs en omladdning skulle jag själv allvarligt överväga att försöka hitta och köpa en beg. P90 från typ samma år.

25 Apr 2026, 11:18
Profile ICQ YIM WWW

Jag ser det såhär! ska den användas så behöver micken troligtvis ur gitarren...då kan den lödas av vid micken, å bör väl ha minst åverkan..när den ändå behöver göras om å de lödningarna ända görs om då!!

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

25 Apr 2026, 11:20
Profile WWW

Undrar vad Gibson skulle ta för en sån Custom Shop? Kanske relikerad av Tom Murphy och med en genuin känsla av en gitarr som spelats och har spår av det.
Som Peter Green sa om sin magiska Les Paul. Den funkar knappt.

25 Apr 2026, 11:59
Profile

Inte svar på frågan, men du bör väl ta ur micken och mäta resistans mellan in- och utändarna på dess koppartråd för att få en säker uppfattning om dess hälsa?

25 Apr 2026, 12:45
Profile

Försök mät direkt vid mickens undersida. Det kan ju potentiellt vara ett brott i själva i kabeln till potarna (även om det lutar åt ett brott i mickens lindning då tråden är tunnast där).
Jag skulle nog också löda bort wiren vid micken om felet verkar sitta i micken. Bättre att bevara originallödningarna vid poten.

Sedan skulle jag nog skicka micken till Lundgren. Kanske räcker det med att linda bort ett antal varv och kunna behålla ursprungstråden. Behöver den lindas om så skulle nog jag låta göra det och samtidigt, som Zoork 1 föreslog, börja leta efter en originalmick som ej är omlindad. Jag tror personligen att mycket av det goa soundet sitter i själva tråden.

George Harrison

25 Apr 2026, 13:13
Profile

Tänkvärda saker alltihop.
En variant är ju att beställa en ersättningsmikrofon och bara spara originalet till framtida försäljning.
Självklart ska man ju låta undersöka om den går att åtgärda utan omlindning. Även kabelbrott bör undersökas även om det kanske är felet med lägst sannolikhet.
Men konstigare saker har ju hänt. Det är trots allt en 71-åring vi pratar om.

25 Apr 2026, 16:44
Profile

trälhavsvägen wrote:
Tänkvärda saker alltihop.
En variant är ju att beställa en ersättningsmikrofon och bara spara originalet till framtida försäljning.
Självklart ska man ju låta undersöka om den går att åtgärda utan omlindning. Även kabelbrott bör undersökas även om det kanske är felet med lägst sannolikhet.
Men konstigare saker har ju hänt. Det är trots allt en 71-åring vi pratar om.

+1

25 Apr 2026, 17:58
Profile ICQ YIM WWW

trälhavsvägen wrote:
.

Om tanken är att sälja den så är nog det bästa att plocka ur micken utan att förstöra lödningspunkterna, sen låta den lindas om
av tex Lundgren (så slipper man skicka den till USA med den risk det innebär)
Sen montera tillbaka den och sälja med informationen att stallmicken är professionellt omlindad.
Hellre det än löda dit en annan mick om lämna problemet oåtgärdat.

26 Apr 2026, 09:00
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]