View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 02:39

Reply to topic  [ 73 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Custom shop 
Author Message

Post Re: Custom shop
asså... jag tror, om jag tittar på mig själv, att om man skiljer på socioekonomiska fakta och subjektiv identitet, så är det såhär:
Jag brejkade nästan med bandet 1993. Idag har jag ett jobb med helt ok lön. Jag skriver fortfarande låtar och har typ tre eller färre gig om året på småbarer och privata fester. Enligt alla objektiva fakta är jag inte musiker. Men jag ser fortfarande på mig själv som delvis musiker, och jag skulle dessutom ha råd att köpa en custom shop gitarr om jag ville ha en. Om jag inte hade tyckt att kvantitet gitarrer är skojigare kvalitetsgitarr, hade jag varit en typisk custom-shop-köpare. En i den stora statistiska gruppen som Magnus helt rimligt pekar på, som förklarar hur det kan säljas så många CS i ett land med många färre (oftast fattigare) yrkesmusiker.

Och nej, för att återvända till TS fråga, jag tycker inte att CS är värt prisskillnaden. Ännu mindre sen jag började intressera mig för att skruva lite själv i gurkorna. Å på somliga av barerna och festerna jag spelat på skulle jag aldrig dra in en så dyr gitarr. :lol:

30 Aug 2016, 22:34
Profile

Om man köper Custom Shop så ser de begagnade ut. Nya Fender och Gibson som inte är Custom Shop ser nya ut. Varför inte köpa begagnat? Då ser gitarren ut som Custom Shop

23 Oct 2025, 16:51
Profile

bummer wrote:
Om man köper Custom Shop så ser de begagnade ut. Nya Fender och Gibson som inte är Custom Shop ser nya ut. Varför inte köpa begagnat? Då ser gitarren ut som Custom Shop

Lysande tips ju om man har en begränsad budget.
Dock brukar suget kvarstå till man till slut tar steget fullt ut, först därefter kan man pusta ut. 8) 8)

24 Oct 2025, 09:19
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
bummer wrote:

Lysande tips ju om man har en begränsad budget.
Dock brukar suget kvarstå till man till slut tar steget fullt ut, först därefter kan man pusta ut. 8) 8)

Ja, man sparar ju en del pengar. Vad jag förstått så känns en Custom Shop inspelad och skön. Det gör ju begagnade (som inte är Custom Shop) gitarrer också.
Custom Shop pysslar lite med gitarren så den ser gammal ut. Aged kallar man det.
Finns många mycket billigare gitarrer som både ser Aged ut, och är det.

24 Oct 2025, 10:46
Profile

bummer wrote:

Ja, man sparar ju en del pengar. Vad jag förstått så känns en Custom Shop inspelad och skön. Det gör ju begagnade (som inte är Custom Shop) gitarrer också.
Custom Shop pysslar lite med gitarren så den ser gammal ut. Aged kallar man det.

Fast de ser väl inte bara gamla ut utan man har försökt efterlikna dåtidens byggmetoder (long tenon, halsvinklar etc) i referensexemplaren från 50-talet som är måttstocken. Och ibland har man väl tom hittat träbitar från någon gammal rivd boardwalk så man kan sätta "brazilian" i greppbrädan också.

Smakar det så kostar det :mrgreen:

24 Oct 2025, 12:09
Profile ICQ WWW

Obi wrote:
bummer wrote:

Fast de ser väl inte bara gamla ut utan man har försökt efterlikna dåtidens byggmetoder (long tenon, halsvinklar etc) i referensexemplaren från 50-talet som är måttstocken. Och ibland har man väl tom hittat träbitar från någon gammal rivd boardwalk så man kan sätta "brazilian" i greppbrädan också.

Smakar det så kostar det :mrgreen:

Läste att FGN använder gammalt trä (hundratals år) som man dragit upp från flodbottnar.
Gitarrerna byggs av sällsynt, utvalt och handplockat trä. En träkvalitet som är bland den finaste och mest lyxiga som finns att uppbringa på denna planet. Här används upptill 200 år gammalt trä. Det är sjunktimmer som plockats upp från flodbottnar. Det ger en extra tonal trästruktur som inte kan skapas på annat sätt än genom åldrande.
En gitarr låter nog bättre med lite ruttet trä i kroppen.

Gibson använde nog nyare trä på 50-talet, och jag har läst att nitro idag inte är som nitro var då. Men låter det som en Les Paul med spillvirket man hittat, så måste det ju vara the real deal.
Eller använde de sig av 200 år gammalt trä på 50-talet när de byggde 59orna? De gitarrerna är de mest eftertraktade på denna planet.
Verkar så. Hittade det här:
The 1959 Gibson Les Paul Standard used Honduran mahogany from trees that were centuries old.
Nybyggda Custom Shop verkar använda nyare mahogny.
Source: The mahogany used in both the standard and custom shop models is from sustainably managed plantations in countries like Fiji and Guatemala.
Quality: While they don't use vintage, old-growth wood, they use a high-grade mahogany that is considered by many to be superior to the lower-grade options used by other companies

Borde inte en nybyggd FGN Virtuoso låta bättre då än en nybyggd Gibson Custom Shop?

Last edited by bummer on 25 Oct 2025, 09:36, edited 4 times in total.

24 Oct 2025, 12:32
Profile

bummer wrote:

Läste att FGN använder gammalt trä (hundratals år) som man dragit upp från flodbottnar.

Gibson använde nog nyare trä på 50-talet, och jag har läst att nitro idag inte är som nitro var då. Men låter det som en Les Paul med spillvirket man hittat, så måste det ju vara the real deal.

Sångaren i Metallica har en gitarr gjord från de råsågade plankorna och rostiga spikarna i det garage där bandet började repa en gång i tiden. Det kan man ju kalla custom shop på riktigt

Image

24 Oct 2025, 14:26
Profile ICQ WWW

Obi wrote:
bummer wrote:

Sångaren i Metallica har en gitarr gjord från de råsågade plankorna och rostiga spikarna i det garage där bandet började repa en gång i tiden. Det kan man ju kalla custom shop på riktigt

Image

Den var cool. Hans downpicking hamnar nog på en helt ny nivå. Riktigt trashigt. Här snackar vi inte finlir som det blir med en svindyr autentisk Gibson Custom Shop.

24 Oct 2025, 15:40
Profile

Hur gammalt trä är det i din favoritgitarr?

25 Oct 2025, 12:56
Profile

bummer wrote:

Ca 300 år

25 Oct 2025, 20:15
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
bummer wrote:

Ca 300 år

Oj! Vad är det för gitarr?

Såg en annons på en 2009 Gibson Custom Shop Les Paul Junior. De beskriver den såhär:
Super lightweight Korina body. Pure magic…this guitars is sooo nice! That typical Korina sound with the higher mids, very focussed and lively!
Undrar hur många hundra år gammalt träet är?

Reverend använder Korina i sina gitarrer också. De är mycket billigare än Gibson Custom Shop.
Hittade det här:
"Reverend Korina Old Growth" refers to the use of old growth Korina wood in some of Reverend Guitars' instruments, a material known for being extremely lightweight and resonant. This specific wood is a type of Korina (also known as White or Black Limba) and has been used in models like the Decision P bass and others, often giving them a distinct look and tone.
Modern use: While many of Reverend Guitars still use Korina bodies, newer models may not feature the "old growth" version of the wood.

Sökte på om Greg Koch och Bob Balch använder samma gitarrer som vi kan köpa. Fick upp det här:
Yes, both Bob Balch and Greg Koch use Reverend guitars, and they each have their own signature models built to their specific specifications. When you buy a signature model, you are buying the same type of guitar that the artist uses, often including the same type of strings.

Borde inte Koch vilja ha en bättre gitarr, då han tydligen är intresserad av gitarrer med gammalt trä. Old growth som det kallas.

25 Oct 2025, 23:36
Profile

https://youtu.be/Ldd2AcKceA8?is=BV38BRWpVBOuvYY9

Man behöver inte köpa Murphy Lab för att den ska se sleten ut. De åldras tydligen rätt fort ändå.
Som ost.

06 Apr 2026, 18:50
Profile

bummer wrote:
[b]"Reverend Korina Old Growth" refers to the use of old growth Korina wood in some of Reverend Guitars' instruments, a material known for being extremely lightweight and resonant. This specific wood is a type of Korina (also known as White or Black Limba)
.

Detta är uppenbart ren 'sales bullshit'..... :?
Undrar hur dom kommer på dessa floskler ens.

Korina aka 'white limba' (terminalis superba) är ett relativt snabbväxande träd i förhållande till tex Mahogny.
ganska vanligt och billigt också.

Men 'Reverend old growth Korina' har väl Reverend kommit på själva i så fall, vilket kanske kan utläsas av formuleringen
Att det skulle vara en egen variant (art) har dom också fantiserat ihop i så fall.

21 Apr 2026, 11:54
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 73 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3