View unanswered posts | View active topics It is currently 15 Nov 2025, 02:27

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Fender 75 sprängd konding 
Author Message

Ja jag är ganska säker på att jag hittat felet på denna fender 75 förstärkare, men borde jag kolla upp om något annat är galet innan jag byter filterkondingarna + det lilla brända motståndet?
Attachment:
20250828_2258352.jpg [186.87 KiB]
Not downloaded yet

29 Aug 2025, 08:57
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Fender 75 sprängd konding
Tja, i princip bör man väl alltid kolla om något annat är galet, eller snarare att allt är ok. Förmodligen bör också filterkondingen till biasmatningen bytas om den inte nyligen är bytt.
Bäst är det om du kan starta upp den med någon form av strömbroms, t.ex den klassiska glödlampan, och kolla att alla spänningar är ok osv.

Lite mer info om själva förloppet, hur förstärkaren betedde sig och kanske nåt om dina skills beträffande meckande vore inte helt fel :)

29 Aug 2025, 22:29
Profile

Men steg ett är att byta kondingen iaf? Tänkte byta ut alla i "lådan" och det brända/sprängda motståndet, sen starta med t.ex lampa i serie eller variac? slutrör i eller ur?

Ska man kolla att det är rätt spänning, dc-läckage eller något mer?

En kompis förstärkare den hade låtit "konstigt" sen hade det "poffat till" och sen dog den. Han upplevde att trafot blivit varmt. Fattade som att det hände för länge sedan sen har den stått och att förstärkaren "bettet sig konstigt" en tid innan.

Mina skills är att jag vet hur man dränerar förstärkaren på ström, kan löda, läsa scheman och förstår grundprincipen hur en rör-förstärkare fungerar. Men jag är inget proffs bara en glad ammatör som vill lära mig mer :)

01 Sep 2025, 14:27
Profile ICQ YIM WWW

Det känns väl sannolikt, att det är den exploderade kondingen som är huvudfelet. Men om det finns en historia om att något "blivit varmt", kanske det är värt att göra några extra kontroller.

Vad är det för typ av likriktare till B+? Är det ett rör, eller någon form av "solid-state" historia? Kan vara värt att kolla/byta.

Kolla om trafon ger rätt spänningar på sekundärlindningarna (inga rör i, högspänningslindningar inte anslutna till likriktare).

Som tidigare kommentar var inne på kan det ju vara idé att byta även oexploderade ellyter. De har nån sorts "bäst-före" tidpunkt; tyvärr vet man inte när den infaller...

En vanlig glödlampa (typ 60W eller så) kan kopplas i serie mellan utgången från likriktaren till ingången på filtret inför första testen. Är det något som drar orimligt mycket ström lär lampan indikera med starkt sken. I värsta fall är det lampans sista tjänstgöring, men hellre den än nättrafon kan man tänka. Om det finns en säkring i B+-ledningen gör den ju samma tjänst (om det är rätt värde...).

Mät upp driftspänningar utan rören isatta (bias och B+), mät igen med rören isatta och stärkaren igång.

01 Sep 2025, 15:35
Profile WWW

Det var den mest "sprängda" elektrolyt jag sett! Vet inte om ni andra tittat på den bifogade bilden?

Nu har du redan fått hjälp av proffs, men lite ytterligare info kan lilla jag bidra med. Mallory-lytarna är med stor sannolikhet original. Misstänker att förstärkaren är från tidigt 80-tal? Dvs det är som du funderar på dags för byte av dem. De andra tre till vänster är nyare, men jag hade bytt allihop, om du inte vet att de är under typ 10 år. När du ändå har isär förstärkaren.

03 Sep 2025, 23:02
Profile

Jo alla ska bytas, lika bra när man håller på. Japp tidigt 80tal.

04 Sep 2025, 00:16
Profile ICQ YIM WWW

Som ett välmenat råd.

Om du är glad amatör finns det verkligen lättare burkar att lära sig på än Fender 75.
Som du säkert sett under huven så är det rena spagetti festen, och med det adderade tilltaget att allt i kablage är antingen svart eller vitt.
På det är antalet gainsteg så det får vem som helst att slita sitt hår, och vad värre är så var Fender 75 deras försök att leka Mesa Boogie när det begav sig - vilket kraschade så det skvätte om det.

Men.

I takt med att du lär dig mer GÅR det att få de att låta bra OCH vara tillförlitliga SAMT vara väluppfostrade vad avser brum och brus. Men, det är lång väg dit.

Lyssna på hela klippet så blir du varse.

https://www.youtube.com/watch?v=F2v5l5AcgPk

Här en jag gjorde för ett antal år sedan.

Gör vid det som absolut behövs för att få fart i den. Använd som den e om du vill eller ställ den åt sidan tills du känner dig mogen.
För som sagt, det GÅR att få de att sjunga. Men det kräver insikter som kommer med lite tid.

07 Sep 2025, 01:57
Profile

Drog igång den med nya kondingar (genom en lampa)
Verkar funka fast brummar i leadkanalen, verkar vara dcläckage på 3 kondingar vad jag kan se.

12 Sep 2025, 21:02
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 8 posts ]