| Author |
Message |
|
Custom Sam
|
 Lösa upp elektrotytgoja som klistrar stor konding?
Som jag nämnde i en annan tråd precis håller jag på och renoverar en Pioneer-receiver. Inte rör, men elektronik i alla fall.
De stora elektrolyterna sitter fast, som limmade ungefär av läckt elektrolyt. Klippte av lödbenen jäms med baksidan på kretskortet, värmer mm men det händer ingenting.
(Till saken hör att apparaten inte är servicevänlig, långt ifrån min gamla JVC-receiver inköpt 1976 som jag renoverade förra veckan. Snabbkoppling för kablaget mellan kretskorten mm. den gick enkelt att renovera, där skar jag loss de stora elektrolyterna från gojan.)
Jag duttade en hel del isopropanol på kortet runt elektrolyterna och tänkte att det skulle ha en viss lösande effekt, och det har det förstås, men inte tillräcklig. Det går förstås att plocka isär maskinen, men det r ett ganska stort jobb.
Om någon har ngt annat tips är jag tacksam!
_________________ /Lennart
|
| 09 Aug 2025, 13:28 |
|
 |
|
peterh
|
 Re: Lösa upp elektrotytgoja som klistrar stor konding?
kommer man åt att dra ett lövsågsblad mellan kondingen och kortet ?
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 09 Aug 2025, 14:54 |
|
 |
|
Obi
|
Custom Sam wrote: Som jag nämnde i en annan tråd precis håller jag på och renoverar en Pioneer-receiver.! En SX650 ?
|
| 09 Aug 2025, 16:16 |
|
 |
|
Custom Sam
|
peterh wrote: kommer man åt att dra ett lövsågsblad mellan kondingen och kortet ? Tyvärr, det är det som är problemet. Börjar misstänka att jag behöver plocka isär förstärkaren mer. Är inte helt självklart hur man gör det på bästa sätt. Nej, SX690, men de är kanske likadana i uppbyggnad? Något du grejat med?
|
| 09 Aug 2025, 19:28 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Rotar runt på Youtube, det nämns att det inte är helt ovanligt med limmade stora komponenter. Båda de stora elektrolyterna mäter bra, men det ser ut som att det läckt runt. Nu börjar jag misstänka att de är limmade?!? Jag mäter visserligen i kretsen, men de jag bytt tidigare har mätt ganska lika i/ utanför krets. Attachment:
pioneer.png [ 224.77 KiB | Viewed 89023 times ]
Edit; Nu har jag bytt några av de mellanstora, de är limmade med något kontaktlimsaktigt. Inte läckage.
|
| 09 Aug 2025, 19:52 |
|
 |
|
Obi
|
Custom Sam wrote: Nej, SX690, men de är kanske likadana i uppbyggnad? Något du grejat med?
Har en gammal SX-650 som råkar ha samma lite udda värde 8000uF så det var bara en gissning. SX.690 är nog från året efter (ca 70-80) då SX--650 försvann.
|
| 09 Aug 2025, 21:59 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Obi wrote: Har en gammal SX-650 som råkar ha samma lite udda värde 8000uF så det var bara en gissning. SX.690 är nog från året efter (ca 70-80) då SX--650 försvann.
Ok, ja det var inte helt enkelt att hitta något liknande. Det blev 10000uF, men som det är nu är min tanke att inte byta de befintliga 8000 uF. De mäter 7400 uF och 7650 uF. Synpunkter? Jag har dock upptäckt att det borde bli hyfsat lättjobbat om transformatorn skruvas loss och lyfts åt sidan, dock en massa kabel som hänger kors & tvärs.
|
| 10 Aug 2025, 22:31 |
|
 |
|
Obi
|
Custom Sam wrote:
Ok, ja det var inte helt enkelt att hitta något liknande. Det blev 10000uF, men som det är nu är min tanke att inte byta de befintliga 8000 uF. De mäter 7400 uF och 7650 uF. Synpunkter? Jag känner mig tveksam till att en elektrolytkondensator kan vara helt frisk om den har läckt. ? Den ska behålla sitt värde under spänningsbelastning, strömmar och rippel samt hålla toleranser ESR etc. Är verkligen inte särskilt insatt i elyters funtion men kan den verkligen vara lika bra om den läckt?
|
| 29 Aug 2025, 06:53 |
|
 |
|
lampuradio
Joined: 21 Jul 2015, 12:14 Posts: 1366 Location: Vallentuna
|
Om en ellyt i nätdelen har börjat läcka, skulle jag utan tvekan byta den, även om den "mäter bra". Den kommer sannolikt inte att hålla sina värden så länge till. Om det är en apparat man vill ha kvar är det nog bättre att vara lite kinkig med detta.
Om man tvingas till att ta en komponent med avvikande värde, är det sällan något att oroa sig för. Ellyter är sällen mer noggranna än +/- 10-20% och en som är ytterligare lite större är nog inte ett problem.
|
| 29 Aug 2025, 07:12 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Obi wrote: Jag känner mig tveksam till att en elektrolytkondensator kan vara helt frisk om den har läckt. ? Den ska behålla sitt värde under spänningsbelastning, strömmar och rippel samt hålla toleranser ESR etc. Är verkligen inte särskilt insatt i elyters funtion men kan den verkligen vara lika bra om den läckt?
Ursäkta, jag var nog lite otydlig, "läckaget" visade sig vara lim som elektrolyterna limmats fast med. Det finns inget annat som tyder på något läckage. Se ovan i länken vid bilden på limmet. Förstärkaren låter väldigt trevligt nu, driver mina gamla Jamo S-120 högtalare från 1976 kopplat till TVn. Betydligt bättre ljud än Tv-högtalarna. Tack för engagemang och kommentarer!
|
| 02 Sep 2025, 22:44 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7491 Location: Götelaborg
|
Lennart. Ja det är lim, och rätt verktyg är varmluftspistolen. Använd den med omdöme så får du loss både komponenten och limmet i ett enda stycke.
Fotnot. Värme dödar precis allt lim. Tom de "värsta"/tuffaste varianterna dör strax under 200gradC.
Det vi återfinner i våra kära burkar ger upp vid under halva de temperaturerna.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 07 Sep 2025, 02:05 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Racing wrote: Lennart. Ja det är lim, och rätt verktyg är varmluftspistolen. Använd den med omdöme så får du loss både komponenten och limmet i ett enda stycke.
Fotnot. Värme dödar precis allt lim. Tom de "värsta"/tuffaste varianterna dör strax under 200gradC.
Det vi återfinner i våra kära burkar ger upp vid under halva de temperaturerna. Tack för tipset Jesper! Nu hoppas jag att jag inte behöver byta de stora lyterna i Pioneer-stärken, men någon gång blir det ju tvunget. Har en annan Pioneer-stereo från mitten av 90-talet som kan kännas lite trött, men jag undrar om det inte är ljuduppspelningsutrustningen som står för problemet där...
|
| 08 Sep 2025, 21:56 |
|
|