| Author |
Message |
|
Vinyljunkie
|
 Re: Charlie Watts…
Mike Leaf wrote: Vinyljunkie wrote: Att kalla dem för musiker i dess rätta bemärkelse är emellertid ett skämt. Rätta bemärkelsen för en 'riktig musiker' är väl i så fall att man är utbildad i yrket, kan musikteori och med i musikerförbundet. Alla andra är glada amatörer som harvar sig fram! Eller vad menar du med ' i dess rätta bemärkelse'  Så kan man definiera yrkesrollen. Men om du för tillbaka den meningen till kontexten du plockade ur den från så tänkte jag att det skulle vara lätt att förstå att jag med musiker menar någon som är duktig på sitt hantverk och inte bara är autodidakt och lirar lite rock n roll på det enda sättet denne kan.
|
| 19 Apr 2025, 11:38 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
valvetubes wrote: Kenny Aronoff blev kickad tillfälligt från ett av sina första jobb med John Cougar Mellencamp. Han spelade för exakt, eller för bra. Universitetsutbildad trummis. There you go..... Jojo men jag har heller aldrig sagt att Charlie Watts inte är den perfekta trummisen i Rolling Stones. Han är bara rätt kass ändå.
|
| 19 Apr 2025, 11:40 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
4trax wrote: Vinyljunkie wrote: Fast nu är detta ett musikforum och en tråd man kan välja att läsa eller inte. Det är valfritt att läsa och/eller deltaga. Jag tycker att jag bredde ut orden och förklarade på ett närmast pedagogiskt sätt min syn på Charlie Watts. Du kan kan välja att bemöta mig i sak, vilket du inte gjort, eller böla och sätta på dig offerkoftan, vilket du har gjort.
Kul att du försöker men inte kan låta bli att sjunka till en låg nivå i slutet av ditt inlägg.  Det är möjligt men du har fortfarande inte bemött mig i sak.
|
| 19 Apr 2025, 11:42 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Korvabengt wrote: Antigen lyssnar man på på bra musik (Exile on Main street, Sticky Fingers och Let it bleed, apropå Mick Taylor) eller så lirar man fickpingis till Toto, Hydra eller Turn Back. Vem som svänger bäst torde vara allom givet om man jämför Charlie med Jeff. Ta du och käka lite mer korv för nu är du diskvalificerad från att bedöma sväng.
|
| 19 Apr 2025, 11:44 |
|
 |
|
Tokerekloker
|
pudas wrote: Undrar vilket omdömme "Tokerekloker" har över Mick Taylors gitarrspel ? Du kan väl börja själv med säga vad du tycker innan du förväntar dig att någon annan ska tycka något.
|
| 19 Apr 2025, 11:56 |
|
 |
|
Tokerekloker
|
Vinyljunkie wrote: Korvabengt wrote: Antigen lyssnar man på på bra musik (Exile on Main street, Sticky Fingers och Let it bleed, apropå Mick Taylor) eller så lirar man fickpingis till Toto, Hydra eller Turn Back. Vem som svänger bäst torde vara allom givet om man jämför Charlie med Jeff. Ta du och käka lite mer korv för nu är du diskvalificerad från att bedöma sväng. 
|
| 19 Apr 2025, 11:56 |
|
 |
|
Korvabengt
|
Vinyljunkie wrote: Korvabengt wrote: Antigen lyssnar man på på bra musik (Exile on Main street, Sticky Fingers och Let it bleed, apropå Mick Taylor) eller så lirar man fickpingis till Toto, Hydra eller Turn Back. Vem som svänger bäst torde vara allom givet om man jämför Charlie med Jeff. Ta du och käka lite mer korv för nu är du diskvalificerad från att bedöma sväng. Men lite säkrare kan du väl vara i din identitet? Puss, puss! 
|
| 19 Apr 2025, 14:47 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Vinyljunkie wrote: jag med musiker menar någon som är duktig på sitt hantverk och inte bara är autodidakt och lirar lite rock n roll på det enda sättet denne kan. Jag tror inte Charlie eg ville spela rock eller Stones låtar, han gillade ju jazz mest. Han borde kallat sin bok 'den ofrivillige rocktrummisen' Han är ju en del av deras sväng och har en lite udda men simpel stil, att utföra det klanderfritt över flera decennier i ett annars stökigt band är väl ett hantverk i sig. Du säger emot dig själv lite är, han är duktig på 'sitt' hantverk och huruvida han kunde spela annat vet jag ej, men det passade väl inte i Stones i så fall. För honom och väldigt många andra rockmusiker finns ingen uppenbar reward (bara risk) att ändra sitt spel och avvika från det som förväntas, i detta fall 'kasst trumspel'
| 19 Apr 2025, 21:34 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Mike Leaf wrote: Vinyljunkie wrote: jag med musiker menar någon som är duktig på sitt hantverk och inte bara är autodidakt och lirar lite rock n roll på det enda sättet denne kan. Jag tror inte Charlie eg ville spela rock eller Stones låtar, han gillade ju jazz mest. Han borde kallat sin bok 'den ofrivillige rocktrummisen' Han är ju en del av deras sväng och har en lite udda men simpel stil, att utföra det klanderfritt över flera decennier i ett annars stökigt band är väl ett hantverk i sig. Du säger emot dig själv lite är, han är duktig på 'sitt' hantverk och huruvida han kunde spela annat vet jag ej, men det passade väl inte i Stones i så fall. För honom och väldigt många andra rockmusiker finns ingen uppenbar reward (bara risk) att ändra sitt spel och avvika från det som förväntas, i detta fall 'kasst trumspel' Nej jag säger inte emot mig själv, det är du som läser slarvigt. Charlie är inte bra på sitt hantverk. Han klarar bara av att spela i Rolling Stones. Det är ungefär som att en bilmekaniker bara klarar av att byta olja och inget mer.
|
| 22 Apr 2025, 12:14 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Korvabengt wrote: Men lite säkrare kan du väl vara i din identitet? Puss, puss!  Lite säkrare kan väl du vara på att förstå sarkasm? Kram kram!
|
| 22 Apr 2025, 12:15 |
|
|