View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 09:20

Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Paul Reed Smith 
Author Message

Post Re: Paul Reed Smith
Mike Leaf wrote:
Vad menas eg med 'optimera Gibson soundet'?
Är det efterlikna som avses och vad är ens ett Gibson sound?

Om jag skulle gissa så är det när man låter som Slash på en gitarr som var designad för jazz.
-Var det inte replika på Appetite?
-Jo, men det låter som en Les Paul.
-Om han spelat på en Tokai då?
-......................

PRS är rock n roll för tandläkare, advokater och läkare.

14 Apr 2025, 07:12
Profile

bummer wrote:

Typisk tandläkare:

Image

Typisk advokat:

Image

Typisk läkare:

Attachment:
Dave N.jpg
Dave N.jpg [ 31.01 KiB | Viewed 1032 times ]

Typisk premiärminister:

Attachment:
Tony B.jpg
Tony B.jpg [ 72.32 KiB | Viewed 1032 times ]

14 Apr 2025, 11:28
Profile ICQ YIM WWW

Fan borde jag även testa en PRS?
Kanske "LP" modellen.

Det dumma i mitt fall är om Peter Green skulle spelat PRS... så skulle jag.
Pinsamt att erkänna... man kanske nån får ett litet flin på läpparna :D :oops: :mrgreen:

14 Apr 2025, 12:06
Profile ICQ YIM WWW

bummer wrote:
Mike Leaf wrote:

-Var det inte replika på Appetite?
-Jo, men det låter som en Les Paul.
-Om han spelat på en Tokai då?
-......................

En replika på en Les Paul borde låta som en Les Paul oavsett.
Hur är det relaterat till PRS och deras ambition att låta som en 'optimerad' Gibson?
disclaimer: Inga PRS är använda på AFD däremot BC Rich :)

14 Apr 2025, 13:19
Profile ICQ WWW

CarlM wrote:
bummer wrote:

Typisk tandläkare:

Image

Typisk advokat:

Image

Typisk läkare:

Attachment:
Dave N.jpg

Vilka är dessa herrar?
8)

14 Apr 2025, 13:22
Profile ICQ WWW

CarlM wrote:
bummer wrote:

Typisk tandläkare:

Image

Typisk advokat:

Image

Typisk läkare:

Attachment:
Dave N.jpg

Vilka är dessa herrar?
8)

14 Apr 2025, 13:22
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Vilka är dessa herrar?
8)

Det är tandläkare Åkerfeldt, advokat McBride, Dr Navarro och den tidigare brittiska premiärministern Tony Blair. :)

Men visst är det sant att det ofta är höginkomsttagare som köper Gibsons och Fenders dyraste Custom Shop-modeller, PRS Private Stock och annat som kostar extra mycket på grund av kosmetiska uppgraderingar. Däremot är det nog vem som helst som har ett jobb, har en normal privatekonomi och gillar att spela gitarr som köper mer vanliga Gibson CS, Fender CS och standardutrustade USA-PRSer. Vi är väl många här som faller inom den kategorin.

14 Apr 2025, 14:19
Profile ICQ YIM WWW

CarlM wrote:
Mike Leaf wrote:
Vilka är dessa herrar?
8)

Däremot är det nog vem som helst som har ett jobb, har en normal privatekonomi och gillar att spela gitarr som köper mer vanliga Gibson CS, Fender CS och standardutrustade USA-PRSer. Vi är väl många här som faller inom den kategorin.

Hm, gubbar kanske…inte när man är ung och hungrig (musik) då har men inga pengar det hade inte vi iaf. Man trånade efter Fin Charvel, Jackson, Kramer på 80/90 talet men vi alla hade bara råd med billigare gitarrer, ibanez, Washburn osv.

14 Apr 2025, 17:21
Profile

Får instämma med det positiva som sagt som PRS.

Här är en trevlig liten sak - lätt (ca 3,3kg), fin att spela på och rockar på rätt bra...8)

Kan säljas om någon fattar tycke...

Attachments:
PRS SE 1(6).jpg
PRS SE 1(6).jpg [ 217.69 KiB | Viewed 970 times ]
14 Apr 2025, 19:18
Profile ICQ YIM WWW

Det är lustigt att saker man funderar på verkar det vara fler som funderar på. Jag har funderat på PRS, och att det skrivs lite om de gitarrerna här på forumet. Däremot kilometervis om Gibson LP. Så dyker denna tråden upp...

Orsaken till att jag funderade på detta är att jag för ett par veckor sedan var inne i en musikaffär, inte så ofta det händer för en lantis. Jag hade faktiskt ett mål med detta besök, ska jag ha en Pålle eller inte? Och i så fall, ska det vara 59-hals eller 60?

Sagt och gjort, ett styck Custom Shop Duane Allman-LP testades. ca 100 pix.
Först utan stärkare, sedan med stärk. Det var inget bandskorr etc, alla toner klingade som de skulle. Men jag fick inte någon Wow-känsla över huvud taget. Kändes platt på något sätt. Plastdetaljerna såg verkligen ut som just plast, lite halvbra tillpassade. Jag förstår att den halsen ibland kallas för "Klubba", den funkar inte så bra för mig med mina små händer.

En Custom Shop Standard 60 provades, ca 50 pix, helt klart rätt storlek på halsen. Men även denna gitarr kände jag ingen reaktion på. Den var helt klart i stort behov av setup, vilket känns märkligt att man hänger upp en gitarr för 50.000:- utan att justera dragstången, det tar fem minuter. Det var inte usel setup som gjorde att jag inte föll för den. Platt denna med liksom, ingen höjdarkänsla. Och även här väldigt plastiga plastdetaljer, om ni förstår min tanke. Lite frässkäggskänsla på plastbitarna liksom...

Förstärkt fick jag inte heller någon GAS, det lät inte speciellt fastän det väl är Custombuckers på dessa gitarrerna? Affären kunde inte svara på den frågan. Det var en bra rörstärk jag spelade genom.

Och då jämfört med en PRS, tror det är en McCarthy, kan även vara en Custom, som jag testade för ett par år sedan. En bekant, som egentligen är trummis har en sådan. Det kändes direkt när jag fick den i händerna att detta är en riktigt gediget hopkommen gitarr, väldigt fin respons oförstärkt, fin klang. Perfekt setup, fastän ägaren inte rört de delarna av gitarren. Stadig, fastän halsen kan tyckas bara sticker rakt ut ur gitarrkroppen.
Spelbarheten är ju en helt annan är på en LP i mitt tycke med den lösningen, men återigen, det var inte det som gjorde att jag uppfattade det som en av de absolut bästa gitarrer jag spelat på.

Och två Custom Shop-pållar, båda begagnade, kunde jag inte alls förstå storheten i. Visst, det är ett par år sedan jag testade PRS-en men jag vet ju vad jag tänkte då.

Kan också säga att jag testade en Custom Shop-Stratta för något år sedan, det var också den där känslan att "detta är en riktigt bra gitarr". Om jag är överdrivet kräsen vet jag inte, men tror mig ha rätt bra koll på vad en bra gitarr är, För mig i alla fall... :wink:

14 Apr 2025, 22:14
Profile

Mike Leaf wrote:

Buzz Osborne (Melvins):

People just have weird perceptions. They come up to me and tell me they like the Les Paul sound on Stoner Witch. I mean, I play Les Paul on some of the album, but what song? They’ll go, “Oh the Les Paul sound on the song Revolve.” Well, that was a Jackson and a Mustang, and I played the solo on a Stratocaster.

14 Apr 2025, 22:30
Profile

Custom Sam wrote:
Det är lustigt att saker man funderar på verkar det vara fler som funderar på. Jag har funderat på PRS, och att det skrivs lite om de gitarrerna här på forumet. Däremot kilometervis om Gibson LP. Så dyker denna tråden upp...

Orsaken till att jag funderade på detta är att jag för ett par veckor sedan var inne i en musikaffär, inte så ofta det händer för en lantis. Jag hade faktiskt ett mål med detta besök, ska jag ha en Pålle eller inte? Och i så fall, ska det vara 59-hals eller 60?

Sagt och gjort, ett styck Custom Shop Duane Allman-LP testades. ca 100 pix.
Först utan stärkare, sedan med stärk. Det var inget bandskorr etc, alla toner klingade som de skulle. Men jag fick inte någon Wow-känsla över huvud taget. Kändes platt på något sätt. Plastdetaljerna såg verkligen ut som just plast, lite halvbra tillpassade. Jag förstår att den halsen ibland kallas för "Klubba", den funkar inte så bra för mig med mina små händer.

En Custom Shop Standard 60 provades, ca 50 pix, helt klart rätt storlek på halsen. Men även denna gitarr kände jag ingen reaktion på. Den var helt klart i stort behov av setup, vilket känns märkligt att man hänger upp en gitarr för 50.000:- utan att justera dragstången, det tar fem minuter. Det var inte usel setup som gjorde att jag inte föll för den. Platt denna med liksom, ingen höjdarkänsla. Och även här väldigt plastiga plastdetaljer, om ni förstår min tanke. Lite frässkäggskänsla på plastbitarna liksom...

Förstärkt fick jag inte heller någon GAS, det lät inte speciellt fastän det väl är Custombuckers på dessa gitarrerna? Affären kunde inte svara på den frågan. Det var en bra rörstärk jag spelade genom.

Och då jämfört med en PRS, tror det är en McCarthy, kan även vara en Custom, som jag testade för ett par år sedan. En bekant, som egentligen är trummis har en sådan. Det kändes direkt när jag fick den i händerna att detta är en riktigt gediget hopkommen gitarr, väldigt fin respons oförstärkt, fin klang. Perfekt setup, fastän ägaren inte rört de delarna av gitarren. Stadig, fastän halsen kan tyckas bara sticker rakt ut ur gitarrkroppen.
Spelbarheten är ju en helt annan är på en LP i mitt tycke med den lösningen, men återigen, det var inte det som gjorde att jag uppfattade det som en av de absolut bästa gitarrer jag spelat på.

Och två Custom Shop-pållar, båda begagnade, kunde jag inte alls förstå storheten i. Visst, det är ett par år sedan jag testade PRS-en men jag vet ju vad jag tänkte då.

Kan också säga att jag testade en Custom Shop-Stratta för något år sedan, det var också den där känslan att "detta är en riktigt bra gitarr". Om jag är överdrivet kräsen vet jag inte, men tror mig ha rätt bra koll på vad en bra gitarr är, För mig i alla fall... :wink:

Men visst är det skönt när man vet vad man gillar, även om det tyvärr ofta leder till att är svårt att hitta nåt som duger.

15 Apr 2025, 10:27
Profile ICQ WWW

Custom Sam wrote:
Men även denna gitarr kände jag ingen reaktion på. [b]Den var helt klart i stort behov av setup[/b], vilket känns märkligt att man hänger upp en gitarr för 50.000:- utan att justera dragstången, det tar fem minuter. ? Affären kunde inte svara på den frågan.

Kul, Jag gjorde samma sak. Inte varit i musikaffärerna på senaste 20 åren (knappt).
Sist jag köpte en ny gitarr i butik var nog 2011, men utöver det har jag inte sett behovet (också lantis sen 2005).

Intressant att inget hänt på alla år, samma trötta attityd, taskigt justerade gitarrer, fel i beskrivningar, svarta strängar osv....
Svarar 'ingen aning' på samtliga frågor.... 8) eller sitter vid datorn med ryggen till kunderna, gärna med ett par jättehörlurar.

Och detta var ej direkt billiga gitarrer heller.

Dom kanske bara säljer på nätet numer.

15 Apr 2025, 10:46
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Custom Sam wrote:
Men även denna gitarr kände jag ingen reaktion på. [b]Den var helt klart i stort behov av setup[/b], vilket känns märkligt att man hänger upp en gitarr för 50.000:- utan att justera dragstången, det tar fem minuter. ? Affären kunde inte svara på den frågan.

Kul, Jag gjorde samma sak. Inte varit i musikaffärerna på senaste 20 åren (knappt).
Sist jag köpte en ny gitarr i butik var nog 2011, men utöver det har jag inte sett behovet (också lantis sen 2005).

Intressant att inget hänt på alla år, samma trötta attityd, taskigt justerade gitarrer, fel i beskrivningar, svarta strängar osv....
Svarar 'ingen aning' på samtliga frågor.... 8) eller sitter vid datorn med ryggen till kunderna, gärna med ett par jättehörlurar.

Och detta var ej direkt billiga gitarrer heller.

Dom kanske bara säljer på nätet numer.

Sorry Boys..blev öppet mål :roll:

Ja vad ska en säga?, någon sätter då krokben på sig själv!!! ändå har en åsikter om hur de senaste åren varit i gitarr väg...märkligt! sen bör en läsa på hur trä beter sig och varför!!! t.e.x. snabb torkat och snabb växande trä..vad det gör med densiteten o.s.v. och liknas vid...men det skitsamma för det visste jag redan! målat in sig i något annat hörn nyligen?...med tanke på vilka erfarenheter och åsikter en har...jo ja finns en tråd till en ska ifrågasätta hur saker och ting står till å hur det är med hörseln!...det är min åsikt..."dudar" som killgissar har en nog med erfarenhet av :wink:

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

15 Apr 2025, 19:09
Profile WWW
Reply to topic   [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2