| Author |
Message |
|
Svullo
|
 Warmoth Chambered
Hallå alla.. Vete sjutton hur många år sedan jag skrev här, men nu är det dags igen  Klurar på att bygga bra "superstrata", dvs HSS-konfig, men förmodligen ett tvåpunkts Gotho-stall, inget floyd. Efter att ha haft ett antal strator med varierande ton/resonans har jag landat i att jag vill ha en ganska tung hals och lätt kropp. Detta med resonans, sustain etc är ju en "can of worms" av rang, så jag tänkte väl inte dyka ner i den utan går rakt på sak: Vad tror vi om Warmoths chambered kroppar? Blir det för mkt av det goda om jag går på en chambered i rostad al? Tänker att det kanske är chambered ELLER rostad som är mer beprövat, har inte sett någon som kombinerat. Halsen blir en rostad lönn med någon form av rosewoodbräda. En ytterligare tanke, nu blir det ju en "superstrat" ämnad för rock och en hel del overdrive/dist, det normala hade väl varit att gå på en solid kropp i det läget för att få maximal pondus i tonen, men av ren experimentlusta är jag nyfiken på rostad/chambered. Jag är säkert ute och cyklar, alla tankar på ämnet vore kul att höra! 
|
| 14 Oct 2024, 15:06 |
|
 |
|
zoork_1
|
 Re: Warmoth Chambered
Svullo wrote: En ytterligare tanke, nu blir det ju en "superstrat" ämnad för rock och en hel del overdrive/dist, det normala hade väl varit att gå på en solid kropp i det läget för att få maximal pondus i tonen, men av ren experimentlusta är jag nyfiken på rostad/chambered. Med tanke på att det är bättre fjong i min Aria Pro II med plyfatopp än i min R9 tror jag inte du behöver släppa tanken om chambered. Det handlar, enligt min erfarenhet, mer om vilka bitar som sätts ihop. Om man får ihop det så att konstruktionen dödar/släcker ut få eller inga toner är man hemma.
|
| 14 Oct 2024, 18:29 |
|
 |
|
Svullo
|
Så kan det nog vara, man ska ha tur och hitta delar som resonerar bra ihop antar jag. Har i vart fall noterat att en tung kropp med lätt hals inte varit min grej, så nu tänkte jag prova att köra i andra diket.. Mest av nyfikenhet egentligen..
|
| 15 Oct 2024, 11:24 |
|
 |
|
Mats Nermark
|
Min favoritgitarr är en Superstrat HSS där kroppen är lite unik. Den har ett solitt centerblock av al med vingar av urholkad swamp ash. Jag använder ordet urholkad istället för chambered för de är urholkade ur solid ask på en verkstad som urholkar flygplansvingar ur aluminium.
Jag tror på det Zoork sa att det viktiga är att träbitarna trivs med varandra.
/Mats N
|
| 15 Oct 2024, 11:35 |
|
 |
|
Custom Sam
|
zoork_1 wrote: Med tanke på att det är bättre fjong i min Aria Pro II med plyfatopp än i min R9 tror jag inte du behöver släppa tanken om chambered. Det handlar, enligt min erfarenhet, mer om vilka bitar som sätts ihop. Om man får ihop det så att konstruktionen dödar/släcker ut få eller inga toner är man hemma. Japp, håller med. Om sträckan mellan där strängarna sitter fast i kroppen är stabil och solid minskar risken för ojämnheter i tonrespons. Om man sedan "limmar på" saker/vingar på sidan av det spelar det självklart roll, men mer som en färgning av ljudet. Tror jag... T.ex det klassiska med LP lönntopp. Eller Mats favoritgitarr.
_________________ /Lennart
|
| 15 Oct 2024, 20:05 |
|
 |
|
Svullo
|
Tack för uppmuntrande ord, återkopplar såklart när det är på gång....
|
| 15 Oct 2024, 21:48 |
|
 |
|
Polytone
|
Kul att du är tillbaks Svullo. Blev glad när jag fick se AB763 märket igen. 
_________________ If you don't know where you're going, any road will take you there.
George Harrison
|
| 16 Oct 2024, 11:54 |
|
 |
|
Svullo
|
Polytone wrote: Kul att du är tillbaks Svullo. Blev glad när jag fick se AB763 märket igen.  Haha, tack nu blev jag lite glad faktiskt Vad har hänt sen sist, har Crimson lämnat tillbaka Pållen??? 
|
| 16 Oct 2024, 16:01 |
|
 |
|
Marshall
|
Svullo wrote: Vad har hänt sen sist, har Crimson lämnat tillbaka Pållen???  
|
| 16 Oct 2024, 16:09 |
|
 |
|
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 4972 Location: Northbottom
|
Det finns både fördelar -och nackdelar med Warmoth Chambered kroppar. Fördel: Viktminskning, ökad AK-sustain, Kan fås i alternativa träslag. Nackdel: Kan ej fås färdigt nitro lackade från Warmoth. Gillar man inte AK-soundet ur typ: Gibsons weightrelief kroppar; lär man inte heller gilla soundet ur Warmoths Chambered kroppar. Klangen i dessa är aningen starkare + varmare. Dock denna skillnad är dock väldigt svår -att göra riktig 'ES335 rättvisa' utan riktig introlack. Mina personliga erfarenheter/uppfattningar/tycke/smak. - Bättre att beställa en olackad chambered kropp från W; och själv ta den extra kostanden/tiden -att lacka den i nitrocellulosa. - Klang kompensering: Ju brightare och tightare träslag man väljer i sin chamberered kropp = Ju bättre blir ton resultatet. Mest rekommenderbart : Lönn eller Ask. - Roasted är fel väg att gå när det gäller chambered: Rostning tar bort distinkthet i soundet. Man kan säga att den ihåliga, varma chamber resonansen -tävlar med den BETYDLIGT tightare och SNABBARE träklangen i dessa konstruktioner. Den varmare AK-klangen kommer ur denna naturliga 'sag' -eller dealy effekt. För att få ut bästa ur denna typ av konstruktion -gäller att tänka 'bred EQ': Dvs få grundljudet tightare än vanlig -och låta chamber -biten ta hand om värmen och djupet i klangen. Kort: Tänk GÄRNA AK-klangmässigt på en riktigt distinkt Tele eller en tung, gammal 70-tals Strata med bullet TR och storskallen. Här är en äldre bild bild på min Chambered IKEA Strata. Det är swamp ask -med QC lönnhals och mässing nöt. Soundet är tight och naturligt djupt...  / Jonken
Attachments:
IKEA Strata.jpg [ 160.84 KiB | Viewed 7757 times ]
|
| 17 Oct 2024, 15:45 |
|
 |
|
Svullo
|
Extremt intressant Jonken, det är precis såna grejor jag klurar på... Jag tänkte i min enfald att rostningen skulle göra kroppen ännu sprödare/styvare och därmed ge en torrare, distinktare ton. (Svårt med begrepp förvisso). Så lönn eller ask alltså? Några råd på vägen vad gäller valet mellan dessa två? Bäst att köra samma träslag i kropp/topp? Vad gäller lacken så är det nitro som gäller, jag lackar själv hemma i garaget 
|
| 17 Oct 2024, 20:27 |
|
 |
|
Jonken
|
Svullo wrote: Extremt intressant Jonken, det är precis såna grejor jag klurar på... Jag tänkte i min enfald att rostningen skulle göra kroppen ännu sprödare/styvare och därmed ge en torrare, distinktare ton. (Svårt med begrepp förvisso). Så lönn eller ask alltså? Några råd på vägen vad gäller valet mellan dessa två? Bäst att köra samma träslag i kropp/topp? Vad gäller lacken så är det nitro som gäller, jag lackar själv hemma i garaget  Du får distinktare ton 'orostat'. Rostat ger lite mer varm och mjuk ton. Dessa egenskaper får du ut av chambered kontruktionen. Träslagen går givetvis att kombinera om man så önskar. Om man Ex vill ha en flammig lönn topp. Men skall man lacka med solid kulör; blir ju detta endast onödigt. Personligen föredrar jag helst att försöka ha samma träslag i den mån det är möjligt. Ton mässiga skillnader: - Ask finns i två olika typer: Northern (bat ash) och Southern (swamp ash). Bat ash är tungt och hårt. Det ger en väldigt distinkt klang. Swamp ash är lätt -och ger en lite mjukare klang. All ask kräver en hel del porfyllare vid lackning. - Lönn är hårt och tungt. Träslaget ger en väldigt vass och distinkt sound. Lätt att lacka fint. Vad de flesta faktiskt ej känner till: Är att lönn faktiskt också finns som lättare variant: Detta material kallas för soft maple. Soft maple är mindre tät ådrat och viktmässigt lättare. Soundet ur soft maple hamnar närmare ask. Soft maple är ett lite ovanligare träslag hos byggare/tillverkare. Och får dem ofta att klia sig i skallen när man frågar om det. Träslaget är dock ett PERFEKT val -ifall man söker efter dynamik och en tight anslagformande klangbild på en elgitarrkropp. (Ref: Jerry Cantrells G&L Blue Dress + Rampage gitarrer har en kropp i soft maple.) Några fler tips att tänka på -när det gäller halsen till gitarren: - Kvartsågad lönn i halsar är en väldigt god extra investering. Skillnaden är att träets ådringar går lodrätt -istället för vågrätt i gitarrhalsen. (ENORM tonal/klang fördel i halsar: Speciellt i 1 pc lönnhalsar; där stjälken i bandstavarna fästs direkt i träets genomgående ådringar.) - Ju tätare ådrat trä är = Ju stabilare är det; och ju distiktare låter det. Ju mer tätådrat träet är = Ju mindre komprimerar det i klimat förändringar. - Ju rakare ådrat = Desto bättre är det. Träbitar där ådrorna inte bryts (inga kinesiska 'halvmånar'): Trä där samma, raka ådror går från hälen till huvet är alltid överlägset bäst. / Jonken
|
| 18 Oct 2024, 19:35 |
|
 |
|
southbeck
|
Min erfarenhet av chambered är att man tappar punch. Ska det användas till rock och dist hade jag undvikit det. Sen är det säkert en grov generalisering. Men det jag läst av andras erfarenheter så verkar det vara ganska vanlig uppfattning.
|
| 19 Oct 2024, 09:53 |
|
 |
|
Jonken
|
southbeck wrote: Min erfarenhet av chambered är att man tappar punch. Ska det användas till rock och dist hade jag undvikit det. Sen är det säkert en grov generalisering. Men det jag läst av andras erfarenheter så verkar det vara ganska vanlig uppfattning. Du har helt rätt. Chambered innebär att man man tappar bla distinkthet och punch. Det är därför det är så viktigt; att man kompenserar för detta i val av träslag. Som jag skrev tidigare: Bättre att välja ett ton/klang -mässigt distinkare träslag i sin chambered kropp. Ex: En chambered kropp i kvalla al; är faktiskt inge vidare kul. Men allt är ju tycke och smak. Det finns de som gillar det också. / Jonken
|
| 19 Oct 2024, 10:12 |
|
|