| Author |
Message |
|
Vinyljunkie
|
 Vad är det här för gitarr?? (70-talsbild)
På baksidesbilden av Rolf Wikströms Hjärtslags skiva Jävla Måndag syns en gitarr (bara kroppen) i knäet på Rolf. Det måste väl vara ett hemmabygge? Eller är det nån Ibanez, Washburn, Yamaha eller nåt åt det hållet? Skivan kom ut 1978. Länkar till bilder: https://www.tradera.com/item/210829/638 ... -lp-swe-78https://www.discogs.com/release/2671705 ... c2MTY0ODI=
|
| 17 Jul 2024, 12:46 |
|
 |
|
berra.b
|
 Re: Vad är det här för gitarr?? (70-talsbild)
Tycker att det ser ut som en Malmberg
|
| 17 Jul 2024, 13:24 |
|
 |
|
Obi
|
berra.b wrote: Tycker att det ser ut som en Malmberg Ja och Wikström är ju känd användare av Mamberg så det råder nog ingen tvekan där Originalgitarrerna finns väl inte så många av och möjligen svåra och dyra att få tag på men tiptop säljer ju någon sorts Koreanska replikor om man bara gillar modellen och tycker det är ok.
|
| 17 Jul 2024, 13:40 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Ahaa, det var inte svårare än så!
|
| 17 Jul 2024, 13:54 |
|
 |
|
Amp Healer II
|
Jag kan berätta att den gitarren inte spelas längre. När jag träffade Roffe sist , så frågade jag varför han inte använde sin gamla trodragare så gave han ett svar jag inte hört innan : Den har blivet trött och tappat ton över åren . Vilket är totalt motsatts till vad som är mer vanligt = äldre guror är bättre .
Skulle vara roligt att höra era åsikter om detta .
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 24 Jul 2024, 23:53 |
|
 |
|
Polytone
|
Amp Healer II wrote: Jag kan berätta att den gitarren inte spelas längre. När jag träffade Roffe sist , så frågade jag varför han inte använde sin gamla trodragare så gave han ett svar jag inte hört innan : Den har blivet trött och tappat ton över åren . Vilket är totalt motsatts till vad som är mer vanligt = äldre guror är bättre .
Skulle vara roligt att höra era åsikter om detta . Låter som att det är dags att byta strängar  Skämt å sido så misstänker jag att Roffes ljudideal kanske ändrats genom åren. Säkert är gitarren tung också vilket blir jobbigare med åren.
_________________ If you don't know where you're going, any road will take you there.
George Harrison
|
| 25 Jul 2024, 11:13 |
|
 |
|
pudas
|
En Malmberg är det allt! Det var tydligen Roffe Wikström som designade gitarren efter sina personliga önskemål. Tror dock att han byggde rätt många gitarrer åt diverse musiker, men bortsett från Roffe så är väl Kenny Håkansson den mest kända Malmberg spelaren! Kenny har ju tydligen sålt sina Göran byggda gitarrer och lirar nu på Korea tillverkade Malmbergare, så kvalliteten på dom är nog inget att bekymra sig över! Göran Malmberg är nog det man förr kallade "en excentriker", med många specialområden och kunskaper, gitarrbygge, bilbyggare, mekanikkonstruktör, bodybuilder, musiker! Väldigt lite finns på nätet, både om Göran och om gitarrerna, men en gammal hemsida har han som är mycket matnyttig om du funderar på att bygga banbil av en De Tomaso Pantera vid sidan om gitarrer! https://www.hemipanter.se/
_________________ pudas
|
| 25 Jul 2024, 17:43 |
|
 |
|
lpstd
|
pudas wrote: bortsett från Roffe så är väl Kenny Håkansson den mest kända Malmberg spelaren! Björn Ulvaeus stjärngitarr från Waterloo var väl byggd av Malmberg? Och Björn är ju rätt hyfsat känd ändå.
|
| 25 Jul 2024, 19:56 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
lpstd wrote: Björn Ulvaeus stjärngitarr från Waterloo var väl byggd av Malmberg? Och Björn är ju rätt hyfsat känd ändå. Gary Moore har också spelat på Malmberg 
| 26 Jul 2024, 08:10 |
|
 |
|
Obi
|
lpstd wrote: pudas wrote: bortsett från Roffe så är väl Kenny Håkansson den mest kända Malmberg spelaren! Björn Ulvaeus stjärngitarr från Waterloo var väl byggd av Malmberg? Och Björn är ju rätt hyfsat känd ändå. Utan belägg så gissar jag att Malmberg gjorde kroppen som sedan förseddes med en färdig köpehals "stratstyle" och lite tillgänglig hårdvara. Den har ju skruvad hals och inte typiskt malmbergstall heller. Så ingen riktigt äkta Malmberg väl?
|
| 26 Jul 2024, 08:15 |
|
 |
|
Tokerekloker
|
Amp Healer II wrote: J Vilket är totalt motsatts till vad som är mer vanligt = äldre guror är bättre .
Skulle vara roligt att höra era åsikter om detta . En myt och inget annat.
|
| 26 Jul 2024, 09:16 |
|
 |
|
Obi
|
Tokerekloker wrote: Amp Healer II wrote: J Vilket är totalt motsatts till vad som är mer vanligt = äldre guror är bättre .
Skulle vara roligt att höra era åsikter om detta . En myt och inget annat. Hur många vintage gitarrer har du ägt eller använt en längre tid? Säger inte direkt att du har fel men med ett så tvärsäkert uttalande så bör man väl ha egen erfarenhet och ganska ordentligt på fötterna.
|
| 26 Jul 2024, 10:10 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Amp Healer II wrote: Den har blivet trött och tappat ton över åren . Vilket är totalt motsatts till vad som är mer vanligt = äldre guror är bättre .
Skulle vara roligt att höra era åsikter om detta . Det är lite konstigt påstående tycker jag, som jag tolkar dig menar du att tex en gitarr från 70-talet ska bli 'bättre' med åren? Jag tror inte gitarrer varken blir 'bättre' eller 'sämre' med åren, däremot är det ju väl känt att det exotiska tonträ som användes på tex 50-talet, mahogny och rosewood var av en mer prima kvalitet tonmässigt. Malmbergs gitarrer är ju gjorda främst på 70 och 80-talet, jag vet inte exakt vilka träslag men ser ut som lönn.
| 26 Jul 2024, 10:28 |
|
 |
|
pudas
|
Nja Björn Ulveus Stjärngitarr var nog mer scenrekvisita, inget han spelade på till vardags. Vad gäller tonen i Roffes gitarr kan nog även en smygande hörselnedsättning också spela en viss roll ! Vad jag snappat upp så var ju Malmbergs gitarrer byggda efter den tidens tonideal som efter den tidens vetenskap uppnåddes med hårda material som lönn, mässing och skarpa mickar som olika varianter på "super distortion". Då Malmberg var möbelsnickare i grunden så använde han bla masurbjörk till topparna på dom exlusivare gitarrerna. Sen verkar halsarna vara gjorda i lönn. Längst ner finns en bild på en av Kenny Håkanssons original Malmberghttps://www.tiptop.se/Swedish/f ... /malmberg/Kenny ägde även en variant med inläggningar överallt, det var drakar, demoner, blommor, träd och blad, som tydligen blev för tung!
_________________ pudas
|
| 26 Jul 2024, 11:33 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
pudas wrote: Vad jag snappat upp så var ju Malmbergs gitarrer byggda efter den tidens tonideal som efter den tidens vetenskap uppnåddes med hårda material som lönn, mässing och skarpa mickar som olika varianter på "super distortion". Då Malmberg var möbelsnickare i grunden så använde han bla masurbjörk till topparna på dom exlusivare gitarrerna. Sen verkar halsarna vara gjorda i lönn. Längst ner finns en bild på en av Kenny Håkanssons original Malmberghttps://www.tiptop.se/Swedish/f ... /malmberg/Kenny ägde även en variant med inläggningar överallt, det var drakar, demoner, blommor, träd och blad, som tydligen blev för tung! Ja det här stämmer väldigt bra med hur jag kommer ihåg det, vi hade en Malmberg vi något tillfälle i musikaffären jag jobbade i och kommer ihåg att den val väldigt TUNG, detta var också faktiskt uppskattat på den tiden mer än idag, man resonerade att ju tyngre gitarr ju mer 'Sustain' Man brukar prata om 'möbelbasar', detta var 'möbelgitarrer'. GM tillverkade även en del kopior på Fender och Gibson på beställning 'har jag hört' 
| 26 Jul 2024, 12:48 |
|
 |
|
NiklasC
|
Mike Leaf wrote: Man brukar prata om 'möbelbasar', detta var 'möbelgitarrer'.
Möbelgitarrer absolut och tunga som as. Jag har en bekant som har en Malmberg som han köpte nästan ny för många år sedan. Han har inte spelat mycket på den så den är i väldigt bra skick. Han har frågat om jag är intresserad av att köpa. Men jag är ingen samlare, jag vill ha instrument som jag kan använda. Och den där malmbergaren är nästan obrukbart tung.
|
| 09 Aug 2024, 13:43 |
|
 |
|
GreatShakes
|
Min Malmberggitarr som är byggd 1978 och ser ut ungefär exakt som den gitarr Kenny Håkansson (Beno Zeno) har på baksidan av Dag Vag ”Scenbuddism”. Toppen är i masurbjörk, kroppen och halsen i mahogny och greppbrädan i rosewood. Mickarna är krämvita DiMarzio PAF (hals) och Dual Sound (stall), sen en miniswitch för serie- eller parallellkoppling för stallmicken.
Jag lät Oscar på Guitar Geeks i Västertorp bygga en replika på denna gitarr, men då använde vi spansk ceder i kroppen och halsen (samma trä som bl.a Ruokangas använder). I övrigt en väldigt flammig bit masurbjörk till toppen och samma typ av DiMarziomickar med miniswitch. Stallet gjorde Oscar av en rejäl bit mässing, precis som Göran gjorde förr. Det blev en riktigt bra gitarr som har en aning annan karaktär än Malmbergaren. Lite luftigare medan Malmbergaren är lite hårdare, skulle jag beskriva det. Båda har bra sustain.
|
| 23 Aug 2024, 11:37 |
|
 |
|
Amp Healer II
|
Mike Leaf wrote: Ja det här stämmer väldigt bra med hur jag kommer ihåg det, vi hade en Malmberg vi något tillfälle i musikaffären jag jobbade i och kommer ihåg att den val väldigt TUNG, detta var också faktiskt uppskattat på den tiden mer än idag, man resonerade att ju tyngre gitarr ju mer 'Sustain'
Kanske mitt minne spelar mig ett spratt, men så minns jag inte att det var. Jag spelade på Roffes gitarr (den med tre mickar och solit mässing stall), detta hände på slutet av 70:talet när Roffe gjorde sin första speling under eget namn med hjärtslag. och detta hände på klubben Galjonen/ Oknö i närheten av Mönsterås. Jag var nog typ 17-18 år gammal och hade redan då börjat mecka på min gura. Jag vill minnas att den guran var lättare än en LP, vill minnas att den MB guran var inte var så tjock som en LP är och därför kändes lättare men väldigt solid. Minns jag var väldigt inponerad av stallet då det var solit filat av mässing, minns jag frågade Roffe: men hur intonera den ? Svar; jag kör med samma typ av stängar så den behöver inte intoneras 
|
| 23 Aug 2024, 15:26 |
|
 |
|
Amp Healer II
|
GreatShakes wrote: Min Malmberggitarr som är byggd 1978 och ser ut ungefär exakt som den gitarr Kenny Håkansson (Beno Zeno) har på baksidan av Dag Vag ”Scenbuddism”. Toppen är i masurbjörk, kroppen och halsen i mahogny och greppbrädan i rosewood. Mickarna är krämvita DiMarzio PAF (hals) och Dual Sound (stall), sen en miniswitch för serie- eller parallellkoppling för stallmicken.
Jag lät Oscar på Guitar Geeks i Västertorp bygga en replika på denna gitarr, men då använde vi spansk ceder i kroppen och halsen (samma trä som bl.a Ruokangas använder). I övrigt en väldigt flammig bit masurbjörk till toppen och samma typ av DiMarziomickar med miniswitch. Stallet gjorde Oscar av en rejäl bit mässing, precis som Göran gjorde förr. Det blev en riktigt bra gitarr som har en aning annan karaktär än Malmbergaren. Lite luftigare medan Malmbergaren är lite hårdare, skulle jag beskriva det. Båda har bra sustain. Vad Kul ! Har du möjlighet att lägga upp bilder på den ? Som möbelskickare i grunden så är jag rätt svag för MB byggen både som gitarr byggare och bilbyggare !
|
| 23 Aug 2024, 15:29 |
|
 |
|
GreatShakes
|
NiklasC wrote: Mike Leaf wrote: Man brukar prata om 'möbelbasar', detta var 'möbelgitarrer'.
Möbelgitarrer absolut och tunga som as. Jag har en bekant som har en Malmberg som han köpte nästan ny för många år sedan. Han har inte spelat mycket på den så den är i väldigt bra skick. Han har frågat om jag är intresserad av att köpa. Men jag är ingen samlare, jag vill ha instrument som jag kan använda. Och den där malmbergaren är nästan obrukbart tung. Hej! Skrivit PM till dig
|
| 25 Aug 2024, 13:10 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Amp Healer II wrote: Jag vill minnas att den guran var lättare än en LP, Alt är relativt, fanns LP som vägde typ 7kg på 70-talet. Fanns olika Malmberg också
| 25 Aug 2024, 19:52 |
|
|