View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 02:34



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Dynacord Echocord S62a byta ut DIN-kontakter mot telejack 
Author Message

Joined: 20 Jun 2011, 14:07
Posts: 68
Location:
Post Dynacord Echocord S62a byta ut DIN-kontakter mot telejack
Jag servar ett bandeko, Dynacord Echocord S62a, och ska bl a byta ut DIN-kontakter. Input 1 för instrument och output.
Den har använts med hemgjorda adaptrar/övergångar. Från gitarr mono instrumentkabel till en tele hona som via en kort monokabel har en DIN-kontakt som sedan pluggats in i maskinen och output jack med samma princip.
Signalen från gitarren kommer in i maskinen genom pin 1 på DIN-kontakten och sedan in på första rörs galler. Utgången också pin 1 DIN-kontakt på en monokabel med mono teleplugg i andra änden som går till gitarrförstärkaren.

Men på input jackets pin 3 sitter en tråd till som via kretsen till slut landar på output jackets pin 3.
Så det går ju inte att använda ett monojack varken i input eller output. Det är ju instrumentingångar och gitarrer har ju i de flesta fall en monosignal ut. Hade man kablar med mono till stereo till de här apparaterna??
Kan jag byta ut input och output jacken mot stereojack och göra en kabel med stereoplugg i ena änden och tele i andra. Instrumentkabel med skärm och två ledare som löds ihop på den ände där monopluggen ska sitta?

Här är en länk där det finns två schema på 62a. Just det som jag undrar över ser dock lika ut på alla scheman på länken. http://www.peel.dk/Dynacord/Echocord_Super_62.html


Last edited by Sixstringer on 13 May 2023, 07:46, edited 1 time in total.



12 May 2023, 17:11
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: Byta ut DIN-kontakter mot telejack
Lägg in Echocord i rubriken så finns nog Bojare med kunskap.

Om det är till någon hjälp, länk till DIN 5-pin kopplingar.

https://pinoutguide.com/Audio-Video-Har ... nout.shtml

Mono DIN 3-pin in i fempolig kontakt tror jag blev ljud i vänster kanal i vanlig hemmastereo.

Kan inget om Echocord. Om du googlar så finns referenser att stereokpplingar används för att separera WET/DRY signaler.

https://www.thegearpage.net/board/index ... r.1814362/
"Some gear does actually use all 5 pins in a cool way. Eg. on some of the tape echoes you have a pin for wet and pin for dry on the DIN output."


12 May 2023, 19:47
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Byta ut DIN-kontakter mot telejack
Av schemat kan jag inte tycka mig se, att det är en "mono-stereo-problematik" här, utan frågan om signal in och ut från olika källor. Det blir svårt att hantera med telejackar fult ut, om man ska ha kvar alla funktioner. Rent praktiskt tror jag det är enklast att bygga adaptersladdar med DIN-hanar och "pigtails" med teleproppar eller -jackar för de anslutningar man behöver. Eller kablage från ekoenheten (DIN) till en anslutningsbox där det sitter önskade kontakter.


13 May 2023, 07:50
Profile WWW

Joined: 20 Jun 2011, 14:07
Posts: 68
Location:
Post Re: Byta ut DIN-kontakter mot telejack
lampuradio wrote:
Av schemat kan jag inte tycka mig se, att det är en "mono-stereo-problematik" här, utan frågan om signal in och ut från olika källor. Det blir svårt att hantera med telejackar fult ut, om man ska ha kvar alla funktioner. Rent praktiskt tror jag det är enklast att bygga adaptersladdar med DIN-hanar och "pigtails" med teleproppar eller -jackar för de anslutningar man behöver. Eller kablage från ekoenheten (DIN) till en anslutningsbox där det sitter önskade kontakter.


Ok. Om jag förstår dig rätt så är det nog så han har det nu. Med adaptersladdar. Men jag fattar inte vad skillnaden blir om man ersätter DIN-honan med en stereo-hona? Vad blir skillnaden på en trepolig DIN-kontakt och en stereokontakt? Båda har två poler och en jord.

Han spelar rockabilly och använder bara ekot till slapback.


13 May 2023, 08:03
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: Dynacord Echocord S62a byta ut DIN-kontakter mot telejac
Ombyggd S62a med jack på baksidan och anslutningsmärkningarna kvar.

https://reverb.com/item/28188372-vintag ... 0-240v-top

5-pin adapterkablar, ev kan pinnarna mätas så att de passar i ekot. 5-pin är en standardkontakt så de bör passa. Tyskarna har sannolikt följt sin egen DIN-standard.

https://www.amazon.com/MOBOREST-Amplifi ... 01&sr=8-16

Har någon testat med en 3-pinkabel? Det blir enklare att löda. Brukar finnas gamla stereokablar på loppis. Adapter och flera kopplingar ger fler felmöjligheter. En anslutningsbox som nämns ovan ger stabilare anslutningar.


Gammal tråd
viewtopic.php?f=2&t=105971&p=720941&hilit=tele+adapter#p720941


13 May 2023, 10:45
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Dynacord Echocord S62a byta ut DIN-kontakter mot telejac
Jo, absolut kan man ersätta en trepolig DIN-kontakt med en trepolig telepropp/-jack, så länge man inte behöver "det tredje stiftet" i DIN-kontakten till nåt annat än jord.

Hur kopplingen av de fempoliga DIN-jacken är framgår av schemat och ska man använda de funktionerna måste man ju koppla DIN-propparna därefter. Om det är nån standard är kanske mer tveksamt, standarden handlar nog oftast om höger/vänster, in/ut och vilka pinnar som går till vad. I den aktuella apparaten är det ju balanserad mikingång och in och ut och sannolikt en apparatspecifik lösning - om inte DIN-standarden hanterar sådana fall också fast det vet jag inte.


13 May 2023, 16:11
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Dynacord Echocord S62a byta ut DIN-kontakter mot telejac
Jag har ett sådant eko, och på baksidan sitter en klisterlapp som förklarar de olika in/utgångarna. Dvs som på bilden från Reverb.

På en trepolig DIN-plugg: Insignal på ett, och jord på två.

Trean används inte, utom på första instrumentingången, där man även kan ta ut signal. Det har att göra med ifall man kopplar ekot till en Eminentförstärkare, med särskild in/utgång för ekot. För detta finns en speciell liten klisterlapp som informerar att det inte för vara någon jord i det fallet man gör denna koppling, förmodligen för att inte få en jordloop.

Om du tittar på instrument 2 och 3 har de bara en kabel in och jord.

Jag har alltid gitarren kopplad till första instrumentingången, med en signal och en jord. inget mer, kopplat som ovan.

Jag använder fempoliga DIN-pluggar, främst för att jag råkade ha sådana liggande någon gång för 35 år sedan...

Har renoverat ekot grundligt, det finns en tråd om det någonstans. Bytte alla kondingar utom keramiska, det låter fantastiskt. Kan även användas som soloboost, tonkontrollen kan användas för att kapa oönskad botten i sololjud etc. Dvs ungefär det som en del använder en Tube Screamer för, men med rör rakt igenom.

Jag har funderat på att bygga en "Fernschaltungsbox", men blir inte riktigt klok på om det finns med på schemat eller inte. Lite otydligt på den punkten, vad jag kan se?

_________________
/Lennart


22 May 2023, 21:20
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.