View unanswered posts | View active topics It is currently 09 May 2026, 09:38

Reply to topic  [ 26 posts ] 
Förbannade jäääävla el-bolag... 
Author Message

Post Förbannade jäääävla el-bolag...
Av respekt för mina Fellow Bojare, så nämner jag inget företagsnamn...

Händelse;

I förra veckan erhöll jag en betalningspåminnelse på en faktura som det ej registrerats betalning för.. Illa tänker man ju, och går till de sparade fakturorna... och nog hade jag fan INTE fått någon faktura av dem... Nåväl.. betalning skedde via internetbanken samma dag som påminnelsen erhölls..

Idag kommer det ett inkassokrav på posten, varpå jag känner att jag måste ringa upp de j#"¤larna på kundtjänst... Då påpekar hon att inkassokravet skickades ut preciiiiis innan de mottagit min betalning... Jag kunde ju för bövelen inte ha betalat tidigare än jag gjorde.. och dessutom hade jag ju inte erhållit någon faktura i första hand, men den var minsann utskickad som den skulle, så det var absoluuuuut inte deras fel..

Så kontentan var att jag fick bekräftat att visst hade de mottagit pengarna, men ändå tänker de debitera 160:- för inkassokravet trots att det från min sida inte hade gått att sköta snabbare än så här... Vilket jag också påpekar för tjejen i kundtjänst och säger att det är sånt här skit som får en att vilja byta el-leverantör... och får då höra att det inte är aktuellt eftersom jag har fast el-pris hos dem och har ett kontrakt... Vad är det för syn på sina kunder man har i de stora elbolagen?

Slutet gott och NÄSTAN allting gott då i och för sig, men jag opponerar mig mot att man skall behöva betala inkassoavgiften i ett sådant fall när man omöjligt kunde ha agerat snabbare kring ett misstag som man ej själv begått! Det handlar definitivt inte om pengarna i detta fall.. det är en ren principsak tycker jag...

[:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!][:(!]

Image

18 Oct 2007, 15:36
Profile

Image

18 Oct 2007, 15:38
Profile

Hmm, det råkar inte vara skitbolaget e-off (gamla sydkraft)? Har haft problem med dom själv. Tyvärr kan man inte bli av med dom som nätleverantör [:(!].

Att posten slarvar bort brev händer ju, det har jag också råkat ut för när det gäller räkningar ett antal gånger. J-vligt irriterande att man ska få skit för att posten är inkompetent.

Micke

18 Oct 2007, 15:45
Profile ICQ WWW

Detta låter ju som ett perfekt fall för Sverker [:)]

>>Att sitta och sjunga är som att stå och skita<<

18 Oct 2007, 15:47
Profile

Det är inte e-off... det är ett av våra allra största bolag...

Image

18 Oct 2007, 15:48
Profile

Spider-Man wrote:

Image

Finns det nåt större än e-off? Möjligen vattenfall då.

Micke

18 Oct 2007, 15:59
Profile ICQ WWW

Spider-Man wrote:

Image

Finns det nåt större än e-off? Möjligen vattenfall då.

Micke

Spot on...[;)]

Image

18 Oct 2007, 16:13
Profile

Är man stor verkar man inte behöva bry sej om privatkunderna verkar det som.

Micke

18 Oct 2007, 16:23
Profile ICQ WWW

För det första: Din arga muskelgubbe längst ner passar dig verkligen just nu!
[:D]

för det andra, någon som provat godel?

------------------------------------------------
6 strängar är 6 för lite

18 Oct 2007, 18:17
Profile ICQ WWW

förstår att du är arg, men faktum kvarstår; du betalade räkningen för sent..

Eftersom du vet när räkningen ska betalas, så skulle du har ringt redan när räkningen uteblev. Inte först när inkassokravet kom [;)]

Tycker Bror Duktig (som iofs hade gjort och reagerat precis som du, men det är ju en helt annan sak[8D])

-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

18 Oct 2007, 19:13
Profile WWW

Eftersom du vet när räkningen ska betalas, så skulle du har ringt redan när räkningen uteblev. Inte först när inkassokravet kom [;)]

Tycker Bror Duktig (som iofs hade gjort och reagerat precis som du, men det är ju en helt annan sak[8D])

-----------------

Jo det är väl så de tänker... men jag betalade direkt när PÅMINNELSEN kom.... och sen kom inkassobrevet i alla fall för att de "hunnit" skicka ut det innan pengarna kom in... hur snabb skall man vara...? Går ju liksom inte snabbare än så..

Men visst... det är ju så de tänker.. som om man inte gör annat än att hålla koll på exakt vilken månad energiräkningen kommer... [8D]

Image

18 Oct 2007, 21:35
Profile

Hmmm.....det var ett jävla gnällande om min lilla arbetsgivare här.. [;)]

Jag förstår att du blir irriterad, men tyvärr är det nog många som avsiktligt genom tiderna "skjutit" lite på räkningarna bara för att det är ett statligt bolag och då skall man bara ha rätten att göra så....

Men än en gång...jag förstår din reaktion.

/Emnitec

*Det som är gratis smakar bra, stjäl mat från bordsgrannen*

18 Oct 2007, 22:33
Profile

Hmmm.....det var ett jävla gnällande om min lilla arbetsgivare här.. [;)]

/Emnitec

Det var därför jag inte ville skriva ut namnet på bolaget... Men visst är det ett knasigt handläggande? De kan inte erkänna sina misstag i en sådan här liten situation? Nu vet jag ju att du är hårt arbetande med annat än just denna typ av frågor, men håll med om att det är småsint av ett företag generellt att det går till så här? [B)]

Image

18 Oct 2007, 22:36
Profile

Dock måste jag säga att det känns rätt bra nu efter att ha haft möjlighet att sprida "badwill" för Vattenfalls räkning här på Bojen... [:D]

Image

18 Oct 2007, 22:51
Profile

Av respekt för mina Fellow Bojare, så nämner jag inget företagsnamn...

Fattade direkt att det var Vattenfall du pratade om eftersom jag råkat ut för en identisk händelse. Jag trodde först att jag missat betala originalfakturan, men ingenstans hittade jag den. Misstänkte då att jag aldrig fått den. Jag har vid några tillfällen fått andra personers räkningar, så visst händer det. Alternativ tekniken krånglar (utskicken går annars automatiskt). Eftersom detta var en kvartalsvis räkning så kan man missa den om man saknar själva fakturan.

Nåväl, när jag fick inkassokravet så fattade jag direkt (efter att inte hittat originalfakturan) att det var bara att pröjsa. Vattenfall skulle bara vänligt men bestämt be en hoppa å skita. Det sura var att man fick ingen påminnelse, utan smack... <u>en veckas </u> fördröjning så blev det inkasso [:(!] Fiffig affärsidé minsann.

Jag har väl aldrig bytt elleverantör så fort efter det. Säg hej till Vattenfall [:o)]. När de blir av med distributionsmonopolet ska jag säga hej till Vattenfall ännu en gång. Kolkraft och maffiametoder... det är Vattenfall det. Sa jag att det var statligt? Nä, sälj skiten å lägg ner det.

--------------------------------------------------
Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/

18 Oct 2007, 22:55
Profile

abergh wrote:
När de blir av med distributionsmonopolet ska jag säga hej till Vattenfall ännu en gång.
--------------------------------------------------
Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/

Inser ni inte att alla företag i framtiden kommer att skicka till inkasso ögonblickligen räkningen inte kommer in i tid. Kostar för mycket pengar att skicka ut en påminnelse och sedan vänta på att dom som utnyttjar detta ännu inte kommer att betala räkningen förräns det kommer inkassokrav. Hur enkelt är det inte att ha lite koll på sina räkningar som skall betalas...det skiljer ju inte så mycket i tid att dom kommer. Och, vet man att man "ibland" har fått grannens post så borde man väl ha ännu större anledning att hålla koll på dagarna. Nä, köp en kalender som ni kan skriva in räkningsdatumen på så ordnar det sig nog... [;)]

/Emnitec

19 Oct 2007, 13:18
Profile

Joshunznera wrote:

Eftersom du vet när räkningen ska betalas, så skulle du

nej nej nej... alltså man får ha ett liv utanför kvitto och räkningar hoppas jag... jag har stenkoll på att betala de fakturor som kommer till mig antingen som e-faktuta eller på gammalt vis thru posten... men inte kan man säga att man ska ha koll på när Leverantören borde ha skickat sin faktura och ringa o påpeka det.... never säger en som vill ha lite flum kvar i sitt liv...

mvh/Slowhand2
Peace - Love & LeftHanded Guitars
Image
http://www.swedenblue.com
http://slow.blogg.se
http://www.facebook.com/profile.php?id=702488639

19 Oct 2007, 13:26
Profile ICQ WWW

Joshunznera wrote:

Eftersom du vet när räkningen ska betalas, så skulle du

nej nej nej... alltså man får ha ett liv utanför kvitto och räkningar hoppas jag... jag har stenkoll på att betala de fakturor som kommer till mig antingen som e-faktuta eller på gammalt vis thru posten... men inte kan man säga att man ska ha koll på när Leverantören borde ha skickat sin faktura och ringa o påpeka det.... never säger en som vill ha lite flum kvar i sitt liv...

mvh/Slowhand2
Peace - Love & LeftHanded Guitars
Image
http://www.swedenblue.com
http://slow.blogg.se
http://www.facebook.com/profile.php?id=702488639

mitt resonemang var rent teoretiskt/juridiskt

JAg flummar lika mycket som ni andra, tro inget annat[8D]

-----------------

19 Oct 2007, 13:43
Profile WWW

Låter som Vattenfall och CSN har samma affärside. De brukar ju också fläska på rejält om man missar inbetalning med en dag.

R.T.

19 Oct 2007, 14:21
Profile WWW

Nu är det ju inte Vattenfall eller CSN som gör nått fel här. Det är ju Posten som ni skall skälla på om nu inte räkningarna kommer fram, sannolikheten att man behöver påminna en leverantör om att skicka räkningen är nog väldigt liten och då tvivlar jag på att man skulle få nått inkassokrav heller.....

/Emnitec

19 Oct 2007, 15:18
Profile

Emnitec wrote:

Nu är det ju inte Vattenfall eller CSN som gör nått fel här. Det är ju Posten som ni skall skälla på om nu inte räkningarna kommer fram, sannolikheten att man behöver påminna en leverantör om att skicka räkningen är nog väldigt liten och då tvivlar jag på att man skulle få nått inkassokrav heller.....

/Emnitec

Samtidigt kan man ju tycka att en påminnelsefaktura kan vara i sin ordning. Så gör seriösa företag i alla fall.

Micke

19 Oct 2007, 15:26
Profile ICQ WWW

Samtidigt kan man ju tycka att en påminnelsefaktura kan vara i sin ordning. Så gör seriösa företag i alla fall.

Micke

Då lär vi nog få se väldigt många "oseriösa" företag i framtiden. Det är nog bara "grannbutiken" som kommer att skicka en påminnelsefaktura som inte kommer från Inkasso framöver. OCh varför? Jo, troligtvis därför det är så in i h-e mycket folk som skiter i att betala i tid. Och nu menar jag inte Spider som bevisligen har haft problem med utdelning av post utan dom som verkligen inte betalar när dom ska.

Att snacka om att dom stora företagen har blivit helt okänsliga och "oseriösa" är bara dumheter... Jag lovar att du kan ringa till Vattenfall, E.on eller Telia och be om uppskov på räkningen ifall det är så att du inte klarar av att betala i tid.... men skiter man i det så kostar det lite extra....enkel matematik.

/Emnitec

19 Oct 2007, 17:02
Profile

Det är klart som korvspad att det är leverantören som har ansvar för att fakturan kommer fram! Med alla dessa fakturor som ständigt dimper ner i för stora mängder, hur ska man kunna ha koll på dom som INTE kommer?

I industrin skulle man aldrig drömma om att betala en faktura som inte kommit fram.

Flumma på, men betala dom leverantörer som nått ända fram i tid!

20 Oct 2007, 11:38
Profile WWW

Litet tips: e-giro. Då kommer ju fakturan rakt in i internetbanken och posten får ingen chans att slarva bort den. [:)]

20 Oct 2007, 11:43
Profile

Jämför nu inte leverantörsfakturor för företag med privatpersoner. Betalar du för sent som företag så har du till 99% straffränta på hela beloppet......även om man skickar ut en påminnelse...

kjelle wrote:
I industrin skulle man aldrig drömma om att betala en faktura som inte kommit fram.

/Emnitec

21 Oct 2007, 12:30
Profile

Nu gällde ju min kommentar fakturor som inte kommit fram![:(!]

21 Oct 2007, 20:42
Profile WWW
Reply to topic   [ 26 posts ]